[RAID0] Raar geval.

Pagina: 1
Acties:

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:38

Format-C

Tracing Rays

Topicstarter
Ik heb sinds een paar weken 2 250GB Hitachi schijven in RAID0 staan. Het eerste wat me opviel nadat ik ze geinstalleerd had, was dat Windows XP niet veel sneller opstarte dan met 1 maxtor HD. Den benchmarks zouden wel goed zijn hoorde ik in een vorig topic over mijn setup..

Nu heb ik gisteren Win Vista op mijn systeem (zie sig) op een losse HDD) gezet, en er aan het er aan het einde van de dag weer afgegooid. Even getest dus. Ik heb in vista wat lopen klooien met chipset drivers, en op den duur kwam ik bij een driver die niet wilde installeren... DAARNA heb ik Vista eraf gegooid.

NU is het ineens zo dat mijn systeem (met XP) VEEL sneller opstart dan eerst. Het duurde eerst misschien wel een minuut, en nu nog maar 15 seconden. :D Mooi natuurlijk, alleen weet ik niet hoe dit kan.

Ik wil graag weten hoe het kan dat het eerst zo langzaam ging, en nu zo snel. Omdat ik het zo wil houden, ook na een eventuele herinstallatie van XP.

Kan het aan een een of andere driver liggen? Moet ik in XP nog een een of andere RAID driver installen ofzo?? 8)7

* Format-C needs help/ advies.

[ Voor 16% gewijzigd door Format-C op 02-05-2007 09:43 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dikke kans dat het aan de drivers ligt :) Je hebt in ieder geval minimaal de meest recente drivers voor de RAID controller nodig. Ook kan het aan de instellingen in de BIOS, de RAID controller en de drivers in Windows liggen, bijvoorbeeld de blocksize en de caching.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-02 17:28
Je hebt XP op de RAID0 setup, en Vista daarnaast op een losse schijf gehad.
Vista is verwijderd, dus die schijf is leeg. Het enige dat Vista met je RAID0-schijven (aangezien daar je actieve partitie) staat is een bootloader toevoegen, als ik me niet vergis.
Wellicht dat met die bootloader ook de nieuwste drivers geinstalleerd zijn?

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

frickY schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 09:50:
[...]
Het enige dat Vista met je RAID0-schijven (aangezien daar je actieve partitie) staat is een bootloader toevoegen, als ik me niet vergis.
Wellicht dat met die bootloader ook de nieuwste drivers geinstalleerd zijn?
De bootloader geeft alleen aan wat ie waar op moet starten. Lijkt me dus sterk.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:38

Format-C

Tracing Rays

Topicstarter
Ik had niet echt dual boot; als ik in de BIOS instelde van CD te booten en de Vista DVD erin deed starte het systeem vista op. Zonder DVD kreeg ik een boot error (system disk oid) en niet de melding "druk op een toets om van CD op te starten".

Als ik de DVD eruit haalde en in de BIOS instelde van HDD op te starten starte hij XP op. Alleen duurde dat opstarten dan best lang.

Toch vreemd dat het nu ineens zo snel gaat? Vista kan toch geen driver op mijn XP RAID schijven hebben geinstalleerd omdat "hij" daar toch niks mee te maken heeft?

@ BalusC:

-ik heb niks in mijn BIOS aangepast naar mijn weten. Of Vista moet dat gedaan hebben.
-ik heb geen ENKELE instelling gewijzigd naar mijn weten...
-welke raid driver hebben we het over? O+ (Ik heb een 680i chipset) Ik heb gewoon de drivers die ik op CD meegeleverd kreeg op mijn chipset geinstalleerd. (Ik heb de RAID drivers die je met F6 moet inladen bij een install van XP geslipstreamed op de XP CD, de NIEUWSTE RAID drivers van de nV site)

Ik heb zelf niks gedaan... En toch is hij nu zo snel.

[ Voor 17% gewijzigd door Format-C op 02-05-2007 10:20 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV