BraveWorld schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 00:53:
Mag ik een voorzichtige aftrap geven? Ik heb zelf nog geen foto gepost hier, zal dat vast een keer doen, maar wil best wat feedback geven op dit tijdstip. In ieder geval enthousiast aan het fotograferen geweest zie ik. Sommige details kunnen echter beter.
Natuurlijk mag je kritiek hebben

Graag zelfs ! Daar leer ik weer van

Op foto 1 staat het hoofd van die jongen links er maar half op. En van die jongen rechts eigenlijk ook. Het ging je waarschijnlijk om die jongen in het midden die een slok neemt, maar de omstanders nemen de aandacht weg. Inzoomen en iets meer frontaal fotograferen.
Ja daar zit zeker wat in, alleen was ik niet instaat om te zoomen(ja de voeten zoom

) aangezien er een 50mm prime op zat.
Foto 2 mist geloof ik wat scherpte, vnl bij de jongen rechts. Misschien een te lange sluitertijd (logisch, was waarschijnlijk al aan het schemeren).
Komt doordat de meeste foto's in het donker op F1.8 zijn genomen(express niet 1.2 want dan was alleen het puntje van de neus bijv scherp), waardoor er nogal een kleine DOF onstaat.
Bij foto 4 komt de ruis heel sterk naar voren. Vanwege de duisternis waarschijnlijk op een hoge iso-waarde gefotografeerd.
Klopt alle foto's in de duisternis zijn op iso1600 genomen.
Op foto 6 staan de 2 personen erg vrolijk. Je kan je (of haar) natuurlijk afvragen of de dame blij is met de gekke bek die ze trekt...

Ze gingen er speciaal voor poseren

Ze vroegen het zelfs

Als voorbeeld foto 7 vind ik een wat rode/oranje achtergrond vaak sfeer geven. Heb je hier geflitst of is dit bestaand licht? Soms kan je inderdaad een leuk effect bereiken met flits en lange sluitertijd. De flits zorgt voor een heldere en scherpe voorgrond/hoofdonderwerp, en de lange sluitertijd zorgt voor sfeer in de achtergrond veroorzaakt door het kunstlicht.
Dit was bestaand licht, dit was bij een Unox broodjestent in het Centrum van Den-Haag, en ik kon het niet laten om hem niet te fotograferen

In foto 15 is het wat jammmer dat de gezichten in de schaduw staan, dat het zij/tegenlicht is. Maar ja, je hebt het inderdaad niet altijd voor het uitkiezen hoe het onderwerp staat ten opzichte van de zon. Desnoods inflitsen, zelfs al lijkt de zon al overdadig.
Ja daar had ik moeten flitsen ja

Maar ik hoop dat ze hem zelf goed genoeg vinden(zijn vage kennissen kwam ze opeens tegen).
Foto 16 is ook wel enigszins zijlicht maar dat is minder storend. Het zijn tenslotte zelf al stralende meiskes. En het schuin houden van de camera vind ik hier leuk en de foto interessant maken.
Jep vond ik zelf achteraf ook wel.
Verder zijn er wat foto's waarbij het onduidelijk is wat je onderwerp is. Een menigte, publiek, een mensenmassa, een podium in de verte... Inzoomen, een onderwerp kiezen, durven mensen van dichtbij te benaderen of met zoomlens stiekem foto's nemen...
Ja juist van de menigte,publiek e.d omdat je zo goed kon zien hoe druk het wel niet was in hartje Amsterdam

En inzoomen zat er niet in.
Enfin, ik hoop dat je dit nuttige en opbouwende opmerkingen vindt. Succes!
Heel erg bedankt

Frank|A schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 07:42:
Waarom niet gepost in [verzamel] Koninginnedag (of -nacht) 2007? Als het nu een showcase was.
De fotos in de nacht bevatten veel te veel ruis en zijn naar mijn id alleen maar kiekjes van vrienden etc. En overdag vindt ik ze ook niet bijzonder
Je hebt gelijk, ik had dat topic te laat gezien helaas.
Ruis, dat is inherent aan hoge iso waardes.