Nieuwe zelfbouw HTPC

Pagina: 1
Acties:
  • 321 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Juppehup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:22
Beste tweakers,

Zojuist van het weekend ben ik de gelukkige bezitter geworden van een huis.
Uiteraard hoort er bij dat huis een mooi multimedia systeem. Ik ben verkocht aan Windows Media Center en wil deze dan ook in de huiskamer plaatsen. Mijn eisen zijn een system wat stil is, koel blijft (= de eeuwige drama-combo) en moet MC vlotjes kunnen draaien.
Van jullie hoor ik graag op- en/of aanmerkingen op het hieronder opgesomde systeem:

Moederbord: AOpen I975Xa-YDG
Processor: Intel Core 2 Duo, T7200, Socket 479, Boxed
Geheugen: Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz
Harde schijf: Samsung Spinpoint T166, 500 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II
Videokaart: Asus EN7600GS SILENT/HTD, 512 MB, DDR2, PCI Express x16
DVD Drive: NEC AD-7173, ATAPI/E-IDE, Zilver, OEM
Behuizing: Zalman HD160, Zilver
Voeding: SilentMaxx Semi Fanless 450W, 450 Watt, Retail

Het moederbord en de processor heb ik gekozen vanwege de energiezuinigheid, de goede koelprestaties en de snelheid. Het probleem is dat ik verder geen ervaring heb met "notebook" processoren in een desktop en dan met name icm Media Center.
2Gb aan geheugen lijkt me deze tijd de minimale instap. Overklokken ga ik toch niet en Kingston is volgens mij een dgeleijk en goed merk.
De harde schijf ben ik niet helemaal zeker van. Ik heb nog zitten twijfelen om een laptop (2.5") versie te nemen, omdat die waarschijnlijk een stuk stiller is. Nadeel is dat het formaat ervan stukken kleiner is en de snelheid ervan lager is. Is die snelheid een probleem? Of maakt de Samsung sowieso geen lawaai/geluid?
De kaart is gekozen vanwege de goede prijs/kwaliteit verhouding en natuurlijk passief gekoeld.
De kast blijft uiteraard een persoonlijk keuze. Misschien is er iemand die ervaring met het VFD heeft?
Dan de voeding. Vind ik ook een moeilijk punt. Heb wel een review gelezen waar hij goed uitkwam, maar hoor graag wat jullie ervan denken.

Nog even over het moederbord. Ik heb/ben aan het twijfelen tuusen de hierboven genoemde AOpen en de Asus N4L-VM DH. Deze beschikt over de Intel VIIV-technologie. De QRTD spreekt me enorm aan. Nadeel is dat het een mATX-bordje is en geen full-sized. Past dit in een ATX-kast?

Ik hoop dat ik jullie voldoende informatie heb gegeven en dat jullie dat mij ook kunnen geven.

Verwijderd

Als je niet van plan bent om te gaan overklokken is het Aopen bord een beetje te duur en heb je meer aan de Asus.
Ik heb zelf ook de Asus en ben er zeer tevreden over ,enige waar ik niet tevreden over ben is de onboard video en de overklokopties maar daar hebben alle 945 borden last van en de montage om alleen de standaard koeler van Asus te gebruiken,het geluid onboard is echter perfect en ook Eist,draai hem zelf met een T2600 die meestal op 1Ghz loopt en als het nodig is op 2,16Ghz(max overklok 177 fsb/2,3Ghz).
Ik denk ook dat je voeding een beetje te zwaar is voor het systeem en daarom waarschijnlijk niet efficient genoeg is,ik heb zelf nog een Asus A45GA 450W en bij m'n vorige systeem(M740) was het verbruik zo'n 140W terwijl dit met een oude Enermax van 350W maar 70W is dus voor de Asus zoek ik nog een vervanger,waarschijnlijk wordt dit een Seasonic S12-330.
Ik gebruik trouwens MDT PC5300 cas4 geheugen en dat werkt perfect met het Asus bord.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-01 13:57
Je GPU is kwa snelheid goed alleen als je voor 43cm model kast gaat kijken wordt deze wel te hoog.
Je kunt dan beter voor de 7600GT van Gainward gaan. (deze heb ik ook moeten kiezen ivm mijn gekozen kast ;) )

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Juppehup
In die full size ATX-kast past toch gewoon een normale PCI-e / AGP kaart?!?
Heb nu een Silverstone LC10, maar daar gaat alles gewoon vlot in, dus ik begrijp niet helemaal waarom het niet zou passen...

[ Voor 3% gewijzigd door Juppehup op 02-05-2007 22:11 ]

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-01 13:57
Juppehup schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 22:11:
In die full size ATX-kast past toch gewoon een normale PCI-e / AGP kaart?!?
Heb nu een Silverstone LC10, maar daar gaat alles gewoon vlot in, dus ik begrijp niet helemaal waarom het niet zou passen...
Bepaalde htpc kasten zijn kwa moederborden en hoogte (tm bracket van de sloten) full size. Maar er zijn zat kaarten welke verder dan de bracket uitsteken. Ik heb zelf de mCubed hfx C30 en dat ik hou tussen me heatsink van de gpu en de deksel van de kast minder dan 1cm over. De koeling die asus gebruikt op hun 7600GT (gs weet ik niet zeker) steekt daar boven uit.
Het is gewoon een aandachtspuntje wat puur van je kast afhangt.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Voor de stilte hoef je die laptop cpu niet te kopen. Ik heb een Pentium D930 met een Arctic koeler er op en die is niet hoorbaar.

• Juppehup
smvs schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 01:06:
Voor de stilte hoef je die laptop cpu niet te kopen. Ik heb een Pentium D930 met een Arctic koeler er op en die is niet hoorbaar.
Het gaat mij uiteraard ook over het stroomverbruik. Ik denk dat deze processor (laptopvariant) toch wel een stukkie zuiniger is dan een standaard dekstop uitvoering....

• codemann
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-01 19:19
Waarvoor gebruik je je HTPC? Persoonlijk vind ik 2GB geheugen véél te veel. Ik werk thuis met een P4 2.6Ghz met 512MB RAM en alles werkt super vlot.

Mocht je nog geen licentie voor MediaCenter hebben, overweeg ook zeker MediaPortal, een gratis variant hiervan en qua mogelijkheden een pak uitgebreider. En dat willen we toch als tweaker? ;)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
codemann schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 10:35:
Waarvoor gebruik je je HTPC? Persoonlijk vind ik 2GB geheugen véél te veel. Ik werk thuis met een P4 2.6Ghz met 512MB RAM en alles werkt super vlot.
Waarom behelpen met 512MB als de geheugenprijs op een dieptepunt zit? Ik kan je zeggen dat het verschil tussen 512MB en 2GB geheugen in XP absoluut te merken is en zeer zeker de moeite waard is. Sowieso houdt XP van geheugen, (doh) vergelijk maar eens hoe een PC loopt met eerst 256MB en daarna 512MB. Zelfs als je nog geen gekke dingen doet reageert het systeem gewoon al veel beter.

[ Voor 17% gewijzigd door smvs op 03-05-2007 10:53 ]

• codemann
smvs schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 10:48:
[...]

Waarom behelpen met 512MB als de geheugenprijs op een dieptepunt zit? Ik kan je zeggen dat het verschil tussen 512MB en 2GB geheugen in XP absoluut te merken is en zeer zeker de moeite waard is. Sowieso houdt XP van geheugen, (doh) vergelijk maar eens hoe een PC loopt met eerst 256MB en daarna 512MB. Zelfs als je nog geen gekke dingen doet reageert het systeem gewoon al veel beter.
Ik zeg niet dat hij 512MB moet nemen, ik zeg dat 2GB voor een HTPC veel is. Vandaar mijn vraag ook wat hij plant te doen buiten tv/dvd/divx kijken :)
Maar ik ben niet zo goed op de hoogte van de huidige prijzen, dus als het inderdaad op een dieptepunt is, dan kan je misschien beter wat meer geheugen nemen.

• Juppehup
De HTPC gaat gebruikt worden voor hetgeen de naam al zegt: Home Theatre.
2Gb geheugen kost tegenwoordig €75,- en 1Gb €45,-
Voor die drie tientjes moet ik het dus niet laten.

• Remmertjuh
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-10-2021

Remmertjuh

CSS: [Got] Remmertjuh

ik zou voor een 8600GT gaan, die heeft nl. h.264 hardware ondersteuning

XBL: Warheadheadshot

• codemann
Remmertjuh schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 13:00:
ik zou voor een 8600GT gaan, die heeft nl. h.264 hardware ondersteuning
Weer iets wat je moet afwegen... Tegenover die ondersteuning staat ook het lawaai van de fans die die ook heeft. Ik betwijfel dat daar fanless exemplaren voor zijn, die kaartjes worden nog erg warm vermoed ik.

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-01 08:26
waarom neem je geen 8500/8600 gt(s)

die dingen zijn erg goed in het decoderen van h.264 gebruiken bijna geen cpu meer. houdt je systeem koeler en stiller.
je hebt trouwens ook een silent versie van de 8600gt van asus. en er is ook een van xfx met hcdp..(wel belangrijk in een toekomstige htpc) maar die is weer niet passief gekoeld maar binnekort zullen er wel kits komen om die ook stil te houden denk ik.

[ Voor 44% gewijzigd door dangerpaki op 03-05-2007 13:10 ]

Verwijderd

codemann schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 13:05:
[...]

Weer iets wat je moet afwegen... Tegenover die ondersteuning staat ook het lawaai van de fans die die ook heeft. Ik betwijfel dat daar fanless exemplaren voor zijn, die kaartjes worden nog erg warm vermoed ik.
Er zijn fanless versies, maar die hebben dan ook aardige airflow nodig. Ik zou dus voor de 8500GT gaan, die ook h.264 encoding kan, amar een stuk zuiniger is; daar zijn ook fanless versies van.

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 22:17
Over enkele maanden wil ik ook een HTPC gaan bouwen. Het meeste heb ik al, alleen de videokaart en CPU moet ik vervangen. Als ik jou was, zou ik proberen een van de nieuwe Nvidia kaarten te vinden die HDCP ondersteunt en passief gekoeld is. Ben je ook klaar voor HD.

• marrik
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-07-2025

marrik

Live long and prosper

Ik heb een paar onderdelen van deze config draaiend:
De HD160 van Zalman en de spinpoint schijf.

De kast is erg goed en ik denk dat die 7600GS wel zal passen.
Ik heb er echter een XFX 7600GT XXX met Zalman VF700-Cu ingezet. Veel betere prestatie voor ongeveer hetzelfde geld. En stil door de VF700!!

De harddisk is niet echt hoorbaar in de HD160 maar als 'ie het druk heeft dan voel/hoor je toch enigzins de trillinggen. Niet hinderlijk overigens.

Marrik

• JorisPenders
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-01 17:12

JorisPenders

Designer & Coder

codemann schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 10:35:

Mocht je nog geen licentie voor MediaCenter hebben, overweeg ook zeker MediaPortal, een gratis variant hiervan en qua mogelijkheden een pak uitgebreider. En dat willen we toch als tweaker? ;)
2GB is inderdaad wat overkill, maar dat moet je zelf weten. Zelf zou ik gewoon bij het Mediacenter van Microsoft blijven. De online spotlight (uitzendinggemist en talpatv) is namelijk niet te overtreffen en het draait, vind ik persoonlijk, ietsjes lekkerder :)

SystemSpecs -- WebArea - Your Online Home -- Webdesign

• codemann
DJ_Jorizzz schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 13:16:
[...]

2GB is inderdaad wat overkill, maar dat moet je zelf weten. Zelf zou ik gewoon bij het Mediacenter van Microsoft blijven. De online spotlight (uitzendinggemist en talpatv) is namelijk niet te overtreffen en het draait, vind ik persoonlijk, ietsjes lekkerder :)
MediaPortal heeft daar ook plugins voor hoor en nog voor vele andere dingen O+

• Juppehup
Zijn er misschien nog mensen met een mening en/of ervaring over het viiv verhaal/ en dan met name het Quick Resume verhaaltje...

• Juppehup
Oké, na jullie opmerkingen betreffende het systeem ben ik eens verder gaan kijken en ben tot de volgende samenstelling gekomen:

Moederbord: Asus N4L-VM DH, Socket 479
Processor: Intel Core 2 Duo, T5600, Socket 479, Boxed
Geheugen: Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz
Harde schijf: Samsung Spinpoint T166, 500 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II
Videokaart: Asus EN8500GT SILENT/HTD/256M,DDR2, PCI Express x16, 256MB
DVD Drive: LG Electronics GSA-H42N, 0, Zilver, OEM
Behuizing: Zalman HD160, Zilver
Voeding: Silverstone SST-ST30NF, 300 Watt

Verder heb ik al een MCE-pakket met afstandsbediening en een Hauppauge 500MCE.
Ben nu alleen nog op zoek naar een zilveren 5.1 set. Iemand ideeen?
Graag ook reacties op het uiteindelijke systeem.

• snobbel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03-2025
Geluid zou ik gaan voor een Logitech Z-5500 (nieuwere versie zonder plopjes) en deze optisch aansluiten voor de beste geluidskwaliteit, ook kun je nog een Aureon Theater 7.1 erin zetten die heeft ook optisch uit en bied een betere geluidskwaliteit dan de onboard sound.

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-01 21:33

Church of Noise

Drive it like you stole it

Corrigeer me als ik me vergis, maar als je optisch uit neemt, houdt dat dan niet in dat je gewoon de pass-through gebruikt en dat de geluidskaart er dan helemaal niet toe doet? De verwerking gebeurt dan door de versterker. (Ik zou aanraden een versterker en passende speakers te kopen, met de Logitech heb ik echter geen ervaring.)
Dan zou't zonde zijn om een dure geluidskaart te kopen.

• Solid_XL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-12-2024
snobbel schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:12:
Geluid zou ik gaan voor een Logitech Z-5500 (nieuwere versie zonder plopjes) en deze optisch aansluiten voor de beste geluidskwaliteit, ook kun je nog een Aureon Theater 7.1 erin zetten die heeft ook optisch uit en bied een betere geluidskwaliteit dan de onboard sound.
Jup die z-5500 is een staaltje goed werk! Ik ben inmiddels de trotse bezitter ervan ruim 1jr en is lekker hoor. Vooral als je bij films lekker van je stoel af wilt kunnen trillen. (188W RMS sub) Altijd fijn. Als je het echt voornamelijk voor de HTPC gaat gebruiken zou ik een professionele geluidsset kopen die voor home theatre zijn gemaakt. Logitech pc-setjes blijven voor de pc, ookal werken ze daarbuiten ook wel goed. Maar aan je kast te zien heb je genoeg geld om ook wat voor een leuk geluidje uit te geven, dus zou ik even verder kijken dan de z-5500. Als je wel voornamelijk voor pc wilt gebruiken wel een supergoede keuze, vooral aangezien je er zo lekker veel op kunt aansluiten. Sowieso 2 signalen voor DD/DTS en (geplitst) 6x analoog signaal!. Optisch is trouwens idd DE oplossing. Probeer de kabel echter kort te houden, want anders garandeer ik je dat je een vertraging in je geluid krijgt (niet echt meer dan 0.1sec, maar toch irritant).
Dat was em!

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde als de TS; ook een huis gevonden en nu ga ik op de 1e verdieping mijn huidige PC zetten en zoek nu een oplossing voor (HD)DVD, divx/xvid, foto's, mp3 voor in de huiskamer. Ik heb hiervoor al veel HTPC topics gelezen, maar toen bedacht ik: waarom niet gewoon een laptop gebruiken?

Tegenwoording zijn er toch laptops met DVI aansluiting (kan goed op HDTV worden aangesloten), ook met AVIVO of PureVideo (dus kom maar op met die HD content), en heel betaalbaar? Bijvoorbeeld Asus F3JR-AP012C. Nu 919,59 euro

Voordelen:
- je kan alles afspelen wat je wil (ook HD)
- zelfs een beetje gamen
- laptop kan overal mee naartoe - je kan hem voor veel meer dingen gebruiken dan alleen maar daar onder/naast je TV!

Nadelen:
- iets duurder dan huidige populaire HTPC opstellingen (a ca 700 euro)
- je kan niet TV opnemen (hoewel hiervoor notebook TV-kaarten bestaan? In dit topic zie ik overigens niet eens een TV-kaart in het voorgestelde HTPC systeem, dus eigenlijk valt dit nadeel weg)

Of zie ik iets over het hoofd? In dit geval (ca 200 euro verschil, en dalende...) zou ik een laptop kopen...

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-01 22:51
Church of Noise schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 22:01:
Corrigeer me als ik me vergis, maar als je optisch uit neemt, houdt dat dan niet in dat je gewoon de pass-through gebruikt en dat de geluidskaart er dan helemaal niet toe doet? De verwerking gebeurt dan door de versterker. (Ik zou aanraden een versterker en passende speakers te kopen, met de Logitech heb ik echter geen ervaring.)
Dan zou't zonde zijn om een dure geluidskaart te kopen.
Heb je idd (volgens mij) volkomen gelijk ik! Oftewel, persoonlijk ga ik het aller goedkoopste kaartje erin zetten (Sweex 5.1 nog-iets) van nog geen 10 euro volgens mij. Het enige nut wat dat kaartje heeft is alles gewoon letterlijk doorvoeren naar m'n versterker, verder moet m'n geluidskaart gewoon van het geluid afblijven :)
Pagina: 1