[Ubuntu & Grub] Geraak niet meer in Windows

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een Grub-probleem (en ga er wel vanuit -- lees: hoop -- dat de oplossing vrij hard voor de hand ligt, maar toen ik in het algemene Ubuntutopic wou posten las ik dat er voor vragen zoveel mogelijk nieuwe topics aangemaakt horen te worden, dus here goes):

Ik had eerst Windows XP op een SATA-hd geinstalleerd, wat zonder problemen verliep. Daarna heb ik Ubuntu geinstalleerd op een tweede, ATA, hardeschijf.

Dit lijkt echter niet te willen dualbooten. Enkel Ubuntu start op (Windows stond oorspronkelijk zelfs niet in de bootlijst, enkel Ubuntu, kernel 2.6.20-15-generic, Ubuntu, kernel 2.6.20-15-generic (recovery mode) en Ubuntu, memtest86+).

Ik heb dan, met beperkte kennis maar eens zoveel moed, het volgende zelf toegevoegd aan Grubs menu.lst:

title Windows XP
root (hd0,1)
makeactive
chainloader +1

(net onder ## ## End Default Options ##, boven andere entries.)

Zonder resultaat, echter; ook na veelvuldig experimenteren met verschillende waarden ((hd0,0),(hd1,0),(hd0,2),...) ben ik niet terug in Windows XP geraakt.

De Windowspartities staan wel op het bureaublad (en in /media), als sda1 en sda5 (sda1 is de Windows C-schijf) -- root (sda1,...) leverde ook niets op).

Ik kan er zelf niet zo heel goed aan uit, en doe waarschijnlijk erg domme dingen, maar zou toch terug graag Windows kunnen opstarten... Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:57
l0de_:
Dit lijkt echter niet te willen dualbooten. Enkel Ubuntu start op (Windows stond oorspronkelijk zelfs niet in de bootlijst, enkel Ubuntu, kernel 2.6.20-15-generic, Ubuntu, kernel 2.6.20-15-generic (recovery mode) en Ubuntu, memtest86+).
Nu wel? Staat Windows in de lijst? Is het probleem dat het niet boot, als je de optie kiest, of staat de optie niet in de lijst.
Als het wel in de lijst staat, maar niet boot, wat gebeurt er wel? Foutmeldingen?
l0de_:
Ik heb dan, met beperkte kennis maar eens zoveel moed, het volgende zelf toegevoegd aan Grubs menu.lst:
Is deze file gesymlinked naar grub.conf? En staat die in de goede dir? Ik zelf heb een apart boot partitie en vergeet het soms wel eens te mounten, en dan maak ik een file aan in de dir /boot ipv de partitie die daar gemount is...

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
- Staat je bootflag nog aan op je windows harde schijf?
(hoogst waarschijnlijk nog wel, dus probeer eerst de rest)

- Je windows staat op HD1 (Sata) en Ubuntu op HD0 (Ata).

- Om windows te kunnen starten moet de harde schijf waarvan het opstart als eerste
gedefineerd zijn (dus HD0, en daar staat windows dus nu niet) is weer een andere truuk van ome Bill. Onder Grub moet je voor het chainloader command de harddisk voor windows remappen (eigenlijk draai je de namen HD0 en HD1 om voordat je windows start).

Ik geloof met (check dit nog even met een grub manual):

map (HD0,HD1)
map (HD1,HD0)

Je totaal wordt dan voor windows:
title Windows XP
map (HD0,HD1)
map (HD1,HD0)
root (hd0,1)
makeactive
chainloader +1

[ Voor 7% gewijzigd door Jouke74 op 02-05-2007 10:17 ]

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Semyon schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 07:19:
[...]

Nu wel? Staat Windows in de lijst? Is het probleem dat het niet boot, als je de optie kiest, of staat de optie niet in de lijst.
Als het wel in de lijst staat, maar niet boot, wat gebeurt er wel? Foutmeldingen?
Oorspronkelijk stond Windows niet in de lijst, ik had hem daarom zelf toegevoegd in Grubs menu.lst. Tijdens het booten kreeg ik ofwel Error 11: unrecognized device string ofwel Error 13: invalid or unsupported executable format. Ondertussen (denk ik) dat hetgeen in mijn menu.lst staat juist is, maar krijg ik een (Windows?-)error: NTLDR ontbreekt.
Semyon schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 07:19:
[...]
[...]

Is deze file gesymlinked naar grub.conf? En staat die in de goede dir? Ik zelf heb een apart boot partitie en vergeet het soms wel eens te mounten, en dan maak ik een file aan in de dir /boot ipv de partitie die daar gemount is...
Eigenlijk geen idee; hoe kan ik dit nazien?
Jouke74 schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 10:11:
- Staat je bootflag nog aan op je windows harde schijf?
(hoogst waarschijnlijk nog wel, dus probeer eerst de rest)
Geen idee...
Jouke74 schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 10:11:
- Je windows staat op HD1 (Sata) en Ubuntu op HD0 (Ata).

- Om windows te kunnen starten moet de harde schijf waarvan het opstart als eerste
gedefineerd zijn (dus HD0, en daar staat windows dus nu niet) is weer een andere truuk van ome Bill. Onder Grub moet je voor het chainloader command de harddisk voor windows remappen (eigenlijk draai je de namen HD0 en HD1 om voordat je windows start).

Ik geloof met (check dit nog even met een grub manual):

map (HD0,HD1)
map (HD1,HD0)

Je totaal wordt dan voor windows:
title Windows XP
map (HD0,HD1)
map (HD1,HD0)
root (hd0,1)
makeactive
chainloader +1
Ondertussen is de Windowsentry in menu.lst (na wat gegoogel in verband met dat mappen)

title Windows XP
root (hd1,0)
savedefault
makeactive
map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0)
chainloader +1

Maar nu heb ik dus last van een NTLDR-error (dus mijn menu.lst is alleszins juist?).
Dit zou, volgens het internet met verschillende dingen te maken kunnen hebben.

1. Computer is booting from a non-bootable source.
2. Computer hard disk drive is not properly setup in BIOS.
3. Corrupt NTLDR and/or NTDETECT.COM file.
4. Misconfiguration with the boot.ini file.
5. Attempting to upgrade from a Windows 95, 98, or ME computer that is using FAT32.
6. New hard disk drive being added.
7. Corrupt boot sector / master boot record.
8. Seriously corrupted version of Windows 2000 or Windows XP.
9. Loose or Faulty IDE/EIDE hard disk drive cable.

1. Lijkt me vreemd, omdat Windows wel perfect bootte alvorens ik Ubuntu installeerde.
2. Idem.
3. Dit heb ik proberen te fixen via de door hen beschreven weg (via de Windowsinstallatie-cd Windows repareren en dan deze bestanden vanaf de installatie-cd op c:\ zetten); ik kreeg echter een foutmelding (voor beide bestanden); simpelweg: Kan het bestand niet kopieren.
4. Via Ubuntu even op de c-schijf gezocht naar boot.ini (die moet normaal toch gewoon in c:\ staan, he?), maar niets gevonden. Moet ik misschien zelf een boot.ini maken (gaat dat dan geen problemen geven met Grub?)?
5. en 6. Niet van toepassing.
7. Geen idee. Lijkt me wel gek omdat het eerst wel werkte, en Ubuntu installeren dit dus veroorzaakt zou hebben.
8. en 9. Niet van toepassing; voorheen werkte alles wel.

Iemand een idee? Of, better yet, een oplossing?

Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Heel veel opties mogelijk om dit te doen:

> Mijn eerste zou zijn : Proberen om de BIOS boot volgorde van de harde schijven te veranderen van ATA > SATA naar SATA > ATA. Als het goed is zou windows nu gelijk moeten opstarten zonder de hele grub. Check of dat in orde is, en voer eventueel herstel uit. Kijk onder windows disk management welke partities als "active" (=bootflag) staan. Dit moeten de SATA disk windows partitie zijn en de ATA disk linux partitie.

Een tweede groffe manier om dit te bereiken is door de ATA HD los te koppelen binnen het systeem.
(maar dan kan je "active" dus niet niet beklijken of instellen).

Ik kan niet begrijpen waarom de windows partitie corrupt is geraakt, heb je naar NTFS geschreven?
Ik denk eigenlijk meer dat er nu een foute schijfreferentie in de boot.ini staat omdat de volgorde omdraait.

Tweede optie:
Met fixmbr kan je beide MBRs van de schijf weer herstellen voor windows, maar dan ben je wel de linux grub kwijt. Print menu.lst dus dan eerst even uit. En doe vervolgens nogmaals een Ubuntu install (als je nog niet veel aan Linux hebt getweakt).

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:14

Cramthabam

Leef en laat leven

Volgens mij is je partitie tabel van je windows schijf veranderd. Dit heb ik laatst ook gehad. Hij staat nu op data ipv van opstarten dacht ik. Het programma om dit mee te veranderen is ptedit dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Als je er echt niet uitkomt, kun je idd het beste "fdisk /mbr" gebruiken waarmee hij je master boot record weer restored, alleen dan ben je echter wel je linux kwijt. :/

is everything cool?

Pagina: 1