Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Spam door nalatigheid bedrijf?

Pagina: 1
Acties:
  • 374 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Da_Vinci
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-01-2024

Da_Vinci

Leonardo da Vinci

Topicstarter
Ik heb niet veel verstand van de werkwijze van spammers en kan op mijn vragen weinig antwoord vinden.

Mijn probleem is als volgt. Voor elke mailinglist waar ik op inschrijf, of elk bedrijf die een mailadres van mij wensen maak ik een aparte mailalias aan. Zo kan ik als ik spam ontvang zien op welke alias dit gebeurt en die dan de nek omdraaien.

Nu ben ik onlangs klant geworden van een groot Nederlands bedrijf. Die hebben mijn mail nodig om me op de hoogte te houden van hun nieuwe producten. Dit adres heb ik ingevuld op een formulier en per post ingestuurd. Het is dus nog nooit op het net/online ingevuld. Ik krijg gisteren voor het eerst een mail van het bedrijf en prompt heb ik ook ongeveer 8 spamberichten extra per dag. Die komen dus binnen op die alias.

Mijn vragen zijn nu:
Hoe kan zoiets? Ligt dit nu 100% zeker aan dit bedrijf? Ik kan me iets bedenken dat die adressen worden afgevangen... Omdat hun mailserver slecht beveiligd is? Als het niet aan hun zelf ligt hoef ik het ze ook niet in te peperen via de klantenservice... Kan het ook bij mij zelf liggen? Ik wil hier dus iets meer kennis over opdoen, maar heb geen idee hoe ik aan mijn informatie moet komen.

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-11 12:47
uhm, als de spam binnenkomt op het alias van het nieuwe bedrijf, geven zij die denk ik door.

heb je de algemene voorwaarden goed bekeken en niet per ongeluk ingestemd met comm. mailings van derden?

zo niet, boos mailtje sturen naar bedrijf dat ze óf je adres door hebben gegeven, óf brakke beveiliging hebben.

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-11 11:22
Of het bedrijf heeft ook niet alle macht in handen bij hun eigen servers. Sommige bedryven zyn egt gruwelijk slecht beveiligd. Ook kan het gewoon toeval zijn, doordat een of andere spammer net dat e-mail adres random aanmaakte. Dit kan dus ook alleen bevestigd worden door je nogmaals aan te melden met een nieuw aangemaakt e-mail adres.

• Da_Vinci

Da_Vinci

Leonardo da Vinci

Topicstarter
Ik heb niet ingestemd met het doorgeven van mijn adres aan derden of partners.

Het zijn ook duidelijk niet dit soort reclame/partnermails, maar van die in het engels opgestelde bende met nepnamen, domeinen etc. Weet niet echt de inhoud, want ik open ze niet, maar aan de afzender / hetonderwerp kun je duidelijk zien dat het troep is.

Ik zal morgen de klantenservice wel bellen en iemand op het hart drukken dat er een IT-er serieus naar moet kijken en vragen of ik terugkoppeling kan krijgen.

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad. Begin telefonisch (en kijk of je door de eerstelijns mensen komt), doe het anders per mail en geef per mail hoe dan ook aan dat je je mailadres enkel en alleen voor dat ene doel beschikbaar hebt gesteld. Wijs ze hoe dan ook op artikelen 13 (indien niet expres) en 41 (indien wel expres) van de Wet bescherming persoonsgegevens...

Maar ga er maar van uit dat je niet meer van 'eche' spamlijsten af komt...

offtopic:
Ik haal even de tweede vermelding van '[SPAM]' uit de topictitel, beetje dubbelop. En voor het geval het ter sprake komt: vooralsnog is het niet relevant om welk bedrijf het gaat, laat dat dus nog maar even achterwege - wat je terecht zelf al netjes doet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Da_Vinci

Da_Vinci

Leonardo da Vinci

Topicstarter
Ik heb het nu 10 dagen geleden telefonisch gemeld bij de klantenservice. De medewerkster nam het serieus, maar ik heb geen enkele reactie/terugkoppeling meer gehad van het bedrijf.

Ik heb me inmiddels aangemeld met een ander mailadres (nieuwe alias), maar tot op heden geen mail van het bedrijf ontvangen. Vorige keer was de alias 3 maanden oud en op de dag dat hij voor het eerst gebruikt werd door het bedrijf begon ook de spam binnen te komen. Ik wacht rustig af. De oude alias heb ik verwijderd. Weg spam.

In elk geval bedankt voor de reacties!

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-11 17:02
Als die alias een beetje een voor de hand liggende is, dan kan het goed zijn dat spammers dat e-mailadres gewoon gegenereerd hebben (bijv. philips@jedomein.nl is voor de hand liggend) en er vervolgens gewoon proberen naar toe te zenden. Waarschijnlijk hebben ze dan ook al eerder naar dat adres verzonden maar omdat 't nog niet bestond, merkte je er nog niks van.
Pagina: 1