Toon posts:

P5B XP+Vista: cold-boot hangt, warm boot werkt.

Pagina: 1
Acties:
  • 830 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik heb wat vreemds.
Afgelopen weekend mijn nieuwe pc in elkaar gezet.
Vista geinstalled, loopt vast bij koude start na de bios, als het 'blokje' onder in beeld begint te lopen. Blokje hangt en na 15 seconden doe ik een reset. Daarna loopt ie gewoon door en start Vista.
Heb Vista vervangen voor XP, krijg precies hetzelfde probleem. XP koude start tot het blokje begint te lopen, en na 5 seconden 'hangt' het blokje en zit XP vast. Warme reset en hij loopt gewoon door.

Wat ik heb geprobeert:
-Andere besturingssoftware , XP 32bit SP2.0 en Vista 64bit Ultimate.
-Bios alles op default-settings.
-Bios mijn geheugenmodule van 1.8v naar 2.1v (2.1v staat aangegeven op deze link http://ramlist.ath.cx/ddr2/ )
-Alle fan-aansluitingen op het mobo volgeprikt met fans (had ergens gelezen dat dat je boot kan vertragen)

Verder is de Windows install nog helemaal clean.
Games werken goed, in 3 dagen geen rare dingen gehad. Proc loopt op 32° idle en 55° tijdens de CPU benchmark van 3Dmark2006.
Specs:
C2D E6700
2x2GB Corsair 6400C4
Asus P5B Deluxe met 11.01 BIOS
2xSATA Hitachi 320GB
1xSATA Nec DVD/RW
8800GTX

Eehmm tsja iemand nog een idee?

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

Memtest draaien en check je voeding eens!!...voedingslijnen stabiel!!

[ Voor 6% gewijzigd door silitek op 01-05-2007 21:09 ]

Tubes....It's what make music music!

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me sterk, de 'lock-up' is altijd op exact hetzelfde moment.
En de warme boot is altijd no problemo.
Er zit een splinternieuwe Antec Phantom 500 in.
De beide HD's zijn allang opgespinned voor ik in de xp/vista bootup sequence kom.

• silitek

silitek

Tubes Only

Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 21:23:
Lijkt me sterk, de 'lock-up' is altijd op exact hetzelfde moment.
En de warme boot is altijd no problemo.
Er zit een splinternieuwe Antec Phantom 500 in.
De beide HD's zijn allang opgespinned voor ik in de xp/vista bootup sequence kom.
Cold boot probleem...Probeer eens een andere voeding heb ooit ergens gelezen dat Antec en Asus elkaar niet zo mogen.

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen nacht heb ik memtest gedraaid met 30 cycles , zonder errors gelukkig.
Met google kan ik niks vinden op antec+p5b deluxe boot problem.
Ik heb helaas geen voeding 'over' en om nu op de gok een voeding van 100 euro te kopen doe ik liever niet. Bedankt voor de tip though.

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-03 14:45
Hee, ik heb een paar dagen geleden het BIOS van mijn P5B Deluxe/WiFi geüpdatet van versie 0507 naar versie 1101 en ik heb precies hetzelfde: Windows XP koud booten = hangen, warm booten = OK. Vóór de BIOS update heb ik dit probleem niet gehad.

Ik dacht dat het misschien aan een BIOS instelling zou liggen maar na wat experimenteren heb ik nog niet kunnen ontdekken wat het zou moeten zijn. Zou dit een bug zijn in het BIOS of in Windows XP? Ubuntu Linux 7.04 (64-bit) heeft dit probleem overigens niet, dat boot gewoon zonder te hangen, koud of warm.

Je kunt er vrij zeker van zijn dat het geen hardware probleem is, mijn PC draait al sinds augustus 2006 goed en zonder problemen, ik weet behoorlijk zeker dat het geheugen, de voeding en het moederbord allemaal goed zijn. Het is waarschijnlijk een software incompatibiliteitsprobleem wat specifiek te maken heeft met de nieuwere versie van het BIOS.
silitek schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 22:35:
Cold boot probleem...Probeer eens een andere voeding heb ooit ergens gelezen dat Antec en Asus elkaar niet zo mogen.
Ik heb ook een Antec kast (P150) maar dit probleem treedt pas op sinds ik BIOS versie 1101 heb geïnstalleerd en ook alleen maar met Windows, niet met Linux. Het ziet er dus uit als een combinatie van factoren...

Antec P150 (met Antec Neo HE 430W voeding) - Core 2 Duo E6600 - Asus P5B Deluxe/WiFi - 2 GB (2 x 1 GB) GEIL 800 MHz DDR2 DRAM

[ Voor 50% gewijzigd door jj71 op 02-05-2007 09:33 ]

• silitek

silitek

Tubes Only

Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 08:15:
Afgelopen nacht heb ik memtest gedraaid met 30 cycles , zonder errors gelukkig.
Met google kan ik niks vinden op antec+p5b deluxe boot problem.
Ik heb helaas geen voeding 'over' en om nu op de gok een voeding van 100 euro te kopen doe ik liever niet. Bedankt voor de tip though.
Ok..over de Antec>>Asus verhaal ging over de neopower voeding!!..Maar een BIOS update is nu het meest vor de hand liggende. Er zijn toch wat probleempjes met dit type mobo wat cold-boot betreft..
Als je googled lees toch wel het een en ander!!..Succes ;)

• blix
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-04 17:34
Dit lijkt inderdaad erg op een cold-boot verhaal, dus even beginnen met je BIOS te update.

Verwijderd

Topicstarter
@ jj71: Ik heb het bij zowel XP 32 bit home, als Vista 64bit Ultimate.
Ik heb nog nooit een andere BIOS dan de 11.01 gedraaid, eerste wat ik deed met dit mobo was bios-updaten.

Via google heb ik nog wat tips gevonden die ik straks na werk ga proberen.
De ene zegt dat ik mijn pci-fsb op 105 moet zetten want er zijn nogal wat mensen die een vic-card blackout probleem hebben bij cold boot. Niet echt mijn probleem maar ja ik ga het proberen.

De andere zegt dat ik mijn mem eens wat hogen volt moet geven, dat heb ik gisteren op 2.1 volt gehad en het probleem bleef bestaan.

Andere posts zeggen dat ik de vCore iets hoger moet zetten, dus dat ga ik ook nog eens proberen.

Mijn eigen idee was om alle randapparatuur (en dan vooral de Logitech G15) eraf te halen en eens te kijken of ie daar niet ergens op blijft hangen.

Als dit allemaal niet werkt, revert ik naar een oudere BIOS :/

• jj71
silitek schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 10:27:
Ok..over de Antec>>Asus verhaal ging over de neopower voeding!!..Maar een BIOS update is nu het meest vor de hand liggende. Er zijn toch wat probleempjes met dit type mobo wat cold-boot betreft..
Als je googled lees toch wel het een en ander!!..Succes ;)
blix schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 10:30:
Dit lijkt inderdaad erg op een cold-boot verhaal, dus even beginnen met je BIOS te update.
Bedankt voor de tip over het updaten van het BIOS mensen, maar versie 1101 is de nieuwste versie die voor dit moederbord beschikbaar is. Er valt dus hoogstens te "downgraden" naar een oudere versie van het BIOS. Zoals ik boven al schreef begin dit probleem bij mij na de update van versie 0507 naar 1101 een paar dagen geleden. Gelukkig heb ik de inhoud van het BIOS versie 0507 met het ASUS update tool naar een file gesaved vóór de update, dus misschien ga ik wel terug naar versie 0507.

Verwijderd

Topicstarter
Laatste update: Ik heb het nu werkend gekregen, maar ik weet niet hoe.
Heb teveel dingen tegelijk verandert, namelijk toch weer BIOS op default en andere drivers geladen, en tegelijkertijd alle randapparatuur vervangen door spul van mijn oude computer (muis,joystick,wheel,keyboard).
Het werkt nu, dus het moet aan een van die dingen liggen maar weet nog niet welke.
Als ik het heb uitgedokterd zal ik het doorgeven.

Ik kan dus wel zeggen dat het niet aan de 11.01 BIOS en de Antec psu ligt.
Als ik een gok mag doen zou het toch iets met de j-micron SATA controller te maken hebben maar ik zal het uitproberen vanmiddag. ALs ik meer weet post ik het hier wel.

grt :D

• jj71
Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 07:19:Als ik het heb uitgedokterd zal ik het doorgeven.
Graag, want ik heb nog steeds last van het probleem... :|

Ik heb trouwens geprobeerd naar een oudere BIOS versie terug te gaan maar het BIOS update programma staat dat niet toe (klaagt dat de BIOS die ik wil flashen ouder is dan wat nu is geïnstalleerd).

De JMicron controller op dit moederbord zit erop omdat de Intel P965 chipset zelf geen ondersteuning meer heeft voor de ouderwetse IDE interface, de P965 chipset ondersteunt alleen SATA. Mijn DVD speler (Sony DRU-700A) zit aan de JMicron controller. Mijn harddisk (Seagate, 320 GB) zit aan één van de SATA aansluitingen.

Verwijderd

Topicstarter
Nou na lang prutsen heb ik het gevonden:
de JMicron controller MOET enabled zijn in de BIOS.
Verder kan ik allerlei gekke dingen doen en blijft Windows stabiel, en blijft ie gewoon doorstarten met een coldboot.
Alleen als ik de JMicron op disabled zet kapt ie bij een coldboot (maar gaat ie bij een softboot gewoon verder, vreemd...).

Hij draait nu op 3Ghz met alle fans op 800 rpm lekker 42 graden, tijdens games 57 graden en tot nu toe 100% stabiel :D

JJ71 ik hoop dat dit bij jou ook de oplossing van het probleem is.
Let wel, ik heb de controller enabled en daarna nogmaals de asus-cdrom erin gedaan en drivers van de cd installed.

Succes !

• jj71
Bij mij was dat helaas niet de oplossing, de JMicron controller heb ik altijd al op Enabled gehad want daar zit mijn DVD brander op aangesloten.

Ik heb verschillende dingen geprobeerd, o.a. de nieuwste chipset / JMicron / LAN / WiFi enz. drivers bij Asus downloaden en installeren en ik heb ook geprobeerd de frequentie van het geheugen lager te zetten, maar niets daarvan hielp.

Maar na wat experimenteren denk ik toch dat ik het heb gevonden: de optie Advanced / USB Configuration / BIOS EHCI Hand-off moet op Enabled staan.

Het lijkt erop dat dit het probleem bij mij oplost. :)

Bedankt voor je hulp.

Verwijderd

Topicstarter
Hee das grappig.
Als ik die optie bij mij op disabled zet, boot ie ook niet meer op.
Bij mij zijn het dus 2 dingen die de coldboot over de zeik helpen :D

Nou ja weer wat geleerd.
Groeten!

• Jut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-03-2022

Jut

Klopt die moet bij mij ook op disabled staan.

Heb een nogal vaag Asus bordje (A8R32-MVP Deluxe) en die heeft nogal raar gedrag als je wilt overclocken:

Je verhoogt de ht en druk op f10 restart ie maar de boot totaal niet op alleen de fans draaien.
Schakel je hem uit en dan weer aan dan boot ie wel.

Maar de volgende dag boot ie gewoon niet meer op je oude overclock instelling.

Dat is ook verholpen door BIOS EHCI handoff op disabled te zetten.
Pagina: 1