Toon posts:

maakt "helderheid" van een lcd uit voor de kleurechtheid...?

Pagina: 1
Acties:
  • 908 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een dilemma, op mijn werk is iedereen "verplicht" om hun lcd monitor op maximale helderheid te zetten. Hun reden is dat anders sommigen photoshop beelden niet goed zouden passen bij mensen met een andere helderheid. Bv. De opdracht is om 3 beelden na te bewerken, persoon 1 het een minimale helderheid, persoon 2 middelmatig, persoon 3 maximale helderheid (hardware matig ingestelde helderheid op de monitor zelf uiteraard).
Ik ben van mening dat dit niets uitmaakt zolang het prettig kijkt. In mijn geval vindt ik maximale helderheid veel te helder en krijg ik last van mijn ogen omdat mijn ogen een grotere iris/ diafragma hebben dan personen die wel prettig naar zo'n helder scherm kijken.

Hieronder heb ik onderbouwd waarom ik gelijk denkt te hebben, en helderheid een persoonlijke setting is omdat ieders ogen verschillen, graag zou ik meningen van jullie willen hebben waarom ik wel of niet gelijk zou hebben.

1) Een calibrator heeft niets met helderheid te maken, omdat... De calibrator kijkt of de kleur "frequentie" overeen komt met de digitale vastgestelde waarde voor die kleur.
zo kun je met elke helderheid een scherm calibreren. Elk scherm heeft ook een andere maximale helderheid, dit zou betekenen dat op een scherm met een lagere max. geen correcte calibratie zou kunnen worden uitgevoerd.
Daarbij worden in de prof wereld van beeldbewerking geen extreem heldere schermen van meer dan 350cm/d aan helderheid op prijs gesteld, terwijl deze er zeker zijn.
Ik zelf heb een nieuwe monitor aangeschaft, een 30" dell monitor, deze heeft als eerste van de generatie een nieuwe backlight die een groter kleurenspectrum kan weergeven,
namelijk 92% gammut in plaats van 72% gammut waar alle overigens lcd's mee werken. Deze monitor heeft echter een lagere helderheid dan zijn voorganger omdat helderheid geen rol speeld bij kleurechtheid, en daarom absoluut niet minder intressant is voor de beeldbewerking industry, in tegendeel zelfs, kleurechtheid gaat altijd boven helderderheid.

2) De saturatie, gamma en overigen kleur corrigerende functies worden niet teniet of aangepast door de hardwarematige helderheid van het scherm.

3) De helderheid is een persoonlijke factor. Het is namelijk een feit dat elk oog een ander diafragma/iris (opening van het oog waar het licht doorheen komt). Hierdoor ziet iemand met een groter oog diafragma (die dus meer licht het oog binnen krijgt), en een lage helderheid van het scherm evenveel als iemand met een klein oog diafragma met een helderdere monitor. Dus is de helderheid op alle schermen het zelfde niet per direct de beste manier om gelijke photoshop prints te krijgen aangezien elk oog anders is.
Nu weet ik toevallig dat mijn oog diafragma bijzonder groot is. Ik heb namelijk mijn ogen laten laseren, en hierbij werd opgevallen dat ik een grote iris heb waardoor er over een breder gebied gelaserd moest worden dan bij een gemiddeld persoon. Hierdoor zou ook wetenschappelijk kunnen worden aangetoond dat ik een minder helder scherm nodig heb om het zeflde beeld te kunnen zien als velen andere collega's.

4) Natuurkundig gezien bepaald de frequentie van het licht alle eigenschappen van een kleur, zo ook de saturatie. De hoeveelheid licht heeft geen invloed op die frequentie.
Het princiepe van helderheid scherm, en oog diafragma is goed te vergelijken met een foto toestel.
Je kunt buiten een foto maken in heel helder daglicht, hierdoor moet de foto camera het diafragma aanpassen, en mogelijk de sluitertijd. Doe je dit niet aanpassen dan krijg je een overbelichte foto. Wat in feite gebeurd als je een te felle monitor heb en je ogen niet genoeg hun diafragma kunnen aanpassen. Alleen zie je niet alles zoals een overbelichte foto maar als een pijnlijk beeld om naar te kijken. Wanneer dat gebeurd zul je eerder je photoshop print te donker maken omdat dit te fel oogd.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 16:40
Ik kan er me in vinden dat dit idioot is, een scherm zal uit de fabriek af nooit op maximale helderheid staan, omdat na verloop van tijd de helderheid afneemt (CRT: bariumoxide op de kathode raakt op, en de fosforen die het beeld vormen raken op (indien niet gelijkmatig ==> inbranden) LCD: de fosforen van de CCFL's raken op). Als je een gekalibreerd scherm koopt, dan is deze gekalibreerd op de standaard instelling (bij mij op het werk: 85% helderheid of 200 v/d 250 eenheden helderheid = gekalibreerde stand, daarbuiten wordt kleurechtheid niet gegarandeerd).
Daar komt dan nog eens bij dat elk type scherm (naast de verschillen door veroudering) een verschillende maximale helderheid hebben.

Wat volgens mij wel beantwoord aan wat ze eigenlijk willen bekomen, is om van elk scherm de helderheid (op wit vlak) op te meten, en deze allemaal gelijk te zetten. Bij voorkeur neem je dan de "algemene helderheid" wat lager dan de maximale helderheid van het minst heldere scherm, zo kan je altijd deze "algemene helderheid" instellen door de helderheid te verlagen (jaarlijks opmeten en met een kalibratiestikker aangeven welke helderheid/contrast ingesteld moet worden). Dit uiteraard losstaand van de kleurenkalibratie die ook op regelmatige basis moet gebeuren.

Dat jij meer licht binnenkrijgt op je ogen dan iemand anders, daar kunnen ze geen rekening mee houden, het is de bedoeling dat, als jij bij elk van je collega's gaat kijken naar een foto, deze er overal exact gelijk uitziet. Wat je eventueel wel kan inbrengen, is dat de achtergrondverlichting ook overal gelijkaardig moet zijn (je ogen passen zich gedeeltelijk aan het omgevingslicht aan).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Dat snap ik, bedankt voor je reactie. Het is bij ons wel zo dat ieder zijn eigen monitor heeft, en niet op andermans monitoren hoef te kijken. Mijn scherm zou wat mij betreft gewoon gecalibreerd kunnen worden op een lagere helderheid dan andere mensen.
Maar even afgezien van het opnieuw calibreren, of je nu een scherm op 30 of 60% van zijn helderheid calibreerd, als ik dat prettig vindt kijken zou dat geen overbelichte photoshop file moeten opleveren, toch.

• naftebakje
Eventjes vanuit het "buikgevoel": als je meer dan 10% verschil hebt in helderheid (bij gelijk omgevingslicht), zal je de belichting van een foto niet meer helemaal gelijk krijgen.
Je moet maar eens in een verduisterde ruimte naar je scherm kijken, je wordt omver geblazen van het licht, dan kan je niet meer goed beoordelen wat te licht of te donker is hoor, de kleuren zal je daarentegen wel nog kunnen beoordelen (dat is toch mijn ervaring).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Bij mijn werkplek heb ik zelf niet zoveel omgevings licht, daarom is de laagste helderheid stand wat mij betreft prima, ik kijk dan gewoon prettig naar het scherm. En foto's ogen dan echt niet onderbelicht, als je een lange tijd achter de monitor werkt zie je echt wel wat 100% wit is in de foto zonder het pipetje. Het zou een ander verhaal zijn wanneer het beeld zo donker zou zijn (is volgens mij niet echt mogelijk) dat 100% wit op je lcd grijs lijkt te zijn, en je de foto zwaar overbelicht maakt.

Je zou in fiete de foto het zelfde kunnen beoordelen in een donkere ruimte met een lage helderheid als een felle omgeving met hoge helderheid. Je diafragma van je ogen wordt dan kleiner waardoor je hersenen het zeflde signaal binnen krijgen als met een lage helderheid.

• naftebakje
Dan lijkt het me duidelijk, geef aan bij het management dat door het lagere omgevingslicht de helderheid zoveel lager moet liggen om alles goed te kunnen beoordelen (anders ga je elke foto te donker instellen, neem ze eventueel eens mee naar jou werkplek met uitgeschakeld scherm, en schakel het pas in als hun ogen aan de donkerte gewend zijn, dan moet het wel duidelijk worden).
Ofwel zorgen ze voor meer omgevingslicht (dan zal je niet zoveel last hebben van het te heldere scherm) of ze staan je toe om lagere helderheid te gebruiken.

Verwijderd

Even een schaamteloze kick, want ik ben met dit onderwerp bezig maar kom er niet helemaal uit.

Als ik mn scherm kalibreer met een spyder komt daar een bepaald resultaat uit, maar naar helderheid wordt helemaal niet gekeken.

Maar als ik 2 monitoren kalibreer (een dell en een iiyama), dan is de iiyama een stuk feller, terwijl beiden "goedgekeurd" zijn door de spyder.

Zit je dan niet met het probleem dat foto's een stuk donkerder (lees: onderbelicht) lijken op de dell als deze er goed uitzien op de iiyama, en overbelicht lijken op de iiyama als je deze op de dell naar je zin hebt gephotoshopt?

Of heeft de helderheid hier niks mee te maken, want zoals idd al gezegd is, elk scherm heeft een andere helderheid?

• naftebakje
Als je beide schermen op hun standaard helderheid hebt staan, lijkt me dat niet noodzakelijk problemen op te leveren. Op een "echte" foto ziet je met veel of met weinig omgevingslicht nog altijd dat ie onder/overbelicht is (want de dynamiek, verhouding wit-zwart, is kleiner).
Ook op je scherm zal je aan de dynamiek kunnen merken dat een foto niet goed belicht is, maar daarbij zit je wel met de beperkingen van het scherm zelf (en het omgevingslicht).

Verwijderd

Zou het dan wel iets uit maken als ze niet op de standaard helderheid staan :?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als ik mn scherm kalibreer met een spyder komt daar een bepaald resultaat uit, maar naar helderheid wordt helemaal niet gekeken.
Kun je dat niet ergens instellen bij geavanceerde opties? Voor beeldbewerking wordt vrijwel altijd 120cd/m2 gebruikt, en op standaard helderheid is dat vaak veel meer.

Mijn X-rite software kijkt wel naar helderheid, mits ik advanced kies als kalibratiemethode en niet easy/quick :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Ik kan em wel aflezen, maar hij geeft geen target aan. Vind het toch raar, want het is ook afhankelijk van je omgevingslicht. Iets in me zegt dat het zeker iets moet uitmaken voor de beoordeling van je foto, maar iets anders zegt weer dat het niks moet uitmaken...

:?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als de helderheid te hoog staat krijg je vooral problemen met je zwart.

100% zwart lukt niet lekker om de backlight er op volle kracht tegenaan staat te schijnen waardoor het eerder 80% zwart lijkt (bijvoorbeeld). Daardoor zie je het onderscheid tussen alles wat 100% zwart is en 80% zwart is niet meer goed.

Dat probeert je profiel wellicht te corrigeren door 90% en 80% zwart iets lichter te maken zodat het duidelijk verschilt van 100% zwart, maar daardoor komen 70% zwart etc. weer in de problemen.

Kortom, de gehele range waarop je helderheden weer kunt geven wordt gewoon kleiner en dus onnauwkeuriger.

Kun je met die Spider geen alternatieve software gebruiken?

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 21-02-2009 13:22 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Volgens mij kan dat niet, maar ik zal wel eens zoeken.

Als ik mn scherm trouwens kalibreer op 90% helderheid en daarna de kalibratie check met mn scherm op 20% dan geeft ie aan dat er niks veranderd is, dus dat zou zeggen dat helderheid toch niet uitmaakt?

Even iets anders; wat heb je dan aan schermen met een helderheid van bv 300 of 400cd terwijl 120 optimaal zou zijn?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Even iets anders; wat heb je dan aan schermen met een helderheid van bv 300 of 400cd terwijl 120 optimaal zou zijn?
Levensduur. Een lamp gaat steeds minder fel schijnen door slijtage. Als je een lamp maakt die vanaf het begin maar 150cd haalt, dan haal je na een jaar misschien die 120 al niet meer. Bij 400cd duurt het vele jaren voordat hij te zwak wordt.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 20:40:
maakt "helderheid" van een lcd uit voor de kleurechtheid...?
Volgens mij wel. Op sommige schermen kan ik op maximale helderheid bijvoorbeeld de vlakjes die achter gmail labels staan, niet meer onderscheiden van de achtergrondkleur (het is beide gewoon wit geworden). Eerst had ik geen idee hoe dat kwam, maar het is dus door de helderheid. Dan wordt niet alleen de backlight aangepast, maar ook de pixels zelf.
Pagina: 1