Rechten met betrekking tot gebruik domeinnaam

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik ben al ruim 1 jaar de domeinnaamhouder van ****.nl, ik gebruik het domein voor een site over een shetlandponyfokkerij (niet ingeschreven bij de Kvk).

Nu is er ook een restaurant (tot voor kort ingeschreven bij de Kvk) met de naam ***, de vorige eigenaar vond het nooit een probleem dat ik deze domeinnaam gebruikte. Nu komt er echter een nieuwe eigenaar in het restaurant en deze gaat, zeer waarschijnlijk, de naam weer inschrijven bij de Kvk.

Kan ik nu verwachten dat hij deze domeinnaam kan opeisen, i.v.m. dat het een handelsnaam is, als hij wordt ingeschreven bij de Kvk... Kan ik als ik de domeinnaam afsta aan hem, de naam nog wel gebruiken (bijv. ****.nl en pony's inschrijven onder de naam ****)?

Gegevens over het restaurant van de Kvk: https://server.db.kvk.nl/...SWS001@?BUTT=080046750000 maakt het nog uit dat de handelsnaam is Hotel-Café-Restaurant **** en ik **** gebruik?

[ Voor 5% gewijzigd door Cadezo op 31-08-2009 15:56 ]

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ja hij kan het proberen. En nee, het gaat hem niet lukken. Jij hebt de naam al veel eerder en het is jouw eigendom. Daarnaast sta je sterker omdat je een website met een totaal ander onderwerp hebt.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 19:05
Hij kan zoveel opeisen als hij wilt, recht heeft ie er waarschijnlijk niet op. Jouw activiteiten zijn heel anders dan de zijne. Bovendien heeft de eerdere eigenaar nooit stappen ondernomen om de domeinnaam te claimen, terwijl hij klaarblijkelijk lang genoeg ongebruikt is geweest voordat jij ermee aan de haal ging. Ook dat feit heeft de nieuwe eigenaar overgenomen als ik me niet vergis.

• Cadezo
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben het vergeten te vermelden, maar de vorige eigenaar is familie van mij en is tevens 'mede-eigenaar' van de Shetlandponyfokkerij... heeft dit nog invloed op mijn vraag over opeisen?

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 19:05
Tja, als hij verzwegen heeft dat hij een 2e bedrijf in zijn bezit houd dat gebruik maakt van dezelfde naam, kan het afhankelijk van de ondertekende contracten misschien lastig worden, maar er is een grote kans dat het niets uitmaakt. Ik neem aan dat de domeinnaam op jouw naam staat? Nee, dan kan ie `m nog steeds niet opeisen.

• Cadezo
  • Niet online
Ja, de domeinnaam staat op mijn naam en het is bekend dat er ook nog een shetlandponyfokkerij is die dezelfde naam gebruikt... volgens mij is er in de contracten niet gezegd over iets als alleenrecht op gebruik van de naam, dus dat lijkt geen probleem.

even off-topic:
inschrijving bij de Kvk zorgt voor een handelsnaam met een (wettelijke) rechten, maar moet het logo dan nog apart worden vastgelegd?

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-12 23:37
Kan ik nu verwachten dat hij deze domeinnaam kan opeisen, i.v.m. dat het een handelsnaam is, als hij wordt ingeschreven bij de Kvk...
Nee, het hebben van een domeinnaam staat los van een handelsnaam. (hij kan altijd eisen, maar hij heeft geen rechten)
Kan ik als ik de domeinnaam afsta aan hem, de naam nog wel gebruiken (bijv. staldezwarteboer.nl
Ja, zolang er geen verwarring optreed mag je gewoon een naam gebruiken die ook een bedrijfsnaam van een ander is
en pony's inschrijven onder de naam xxx van de Zwarte Boer)?
Ik heb geen verstand van vee-registratie, maar het lijkt me geen probleem
Gegevens over het restaurant van de Kvk: https://server.db.kvk.nl/...SWS001@?BUTT=080046750000 maakt het nog uit dat de handelsnaam is Hotel-Café-Restaurant "De Zwarte Boer" en ik Stal 'De Zwarte Boer' gebruik?
Nee, handelsnamen en domeinnamen staan los van elkaar

En over die wettelijke rechten, omdat je geen kvk inschrijving hebt betekend niet dat je geen rechten hebt. Jij gebruikt die naam al een lange tijd actief, daar kan je ook rechten aan ontlenen.

En dat verhaal over dat contract, daar sta jij los van. Jij hebt immers niets getekend :)

Volgens mij heeft die restaurant kerel geen schijn van kans...

• Cadezo
  • Niet online
@Rrob:

bedankt voor je reactie!
Pagina: 1