Toon posts:

Te donker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit weekend heb ik voor het eerst geprobeerd om foto's in het donker te maken.

Een foto van bewegende beelden in het donker
Afbeeldingslocatie: http://www.dames5.nl//images//sh1009091.jpg
1/40 F2.5 ISO50

Een foto van de maan in schemer. Volgens mij was het gewoon helder (niet bewolkt)
Afbeeldingslocatie: http://www.dames5.nl//images//sh1009482.jpg

2" F3,5 ISO100

Hoe kan het dat mijn foto's zo donker worden? Moest mijn diafragma nog groter?

dan heb ik nog een ander vraagje.
waarvoor dient de ring voor diopteraanpassing. Of kan ik daar beter niet aan zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2007 18:16 ]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:12

ThunderNet

Flits!

met die lage iso's.. korte sluitertijden... geen wonder zou ik zeggen :)
Gooi je iso eens richting 800 :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Veels te laat (krijg je als je niet snel genoeg typt): zie de twee reacties hierboven dus...

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2007 18:20 . Reden: te laat ]

Verwijderd

Topicstarter
oke. ik ben nog niet zo slim met fotografie. Ik zal de volgende keer de iso wat hoger doen. Ik hoop alleen dat ik dan geen ruis krijg.

Bedankt voor jullie tips. Ik denk dat ik inderdaad dat iso verhaal eens door ga spitten haha.

en sorry dat ik zo langzaam typ O-) of had je het over jezelf

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2007 18:27 ]

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 18:19:
oke. ik ben nog niet zo slim met fotografie. Ik zal de volgende keer de iso wat hoger doen. Ik hoop alleen dat ik dan geen ruis krijg.

Bedankt voor jullie tips. Ik denk dat ik inderdaad dat iso verhaal eens door ga spitten haha.

Kwestie van proberen, ook een beetje afhankelijk van het type camera :)

Over zichzelf denk ik ;)

Heeft ook een computer!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 18:19:

Neejoh, ISO lekker op 100 laten en gooi je sluitertijd omhoog (langer). Wel ff je cam op een statief zetten hé :)

Bij die eerste foto snap ik echt niet dat je iso50 gebruikt, 400 of 800 komt eerder als je niet flitst.
ISO50 is sowieso fake want dat is gewoon ISO100 die een stop onderbelicht wordt gesaved (uitgaande van een Canon dSLR camera).

[ Voor 17% gewijzigd door Fairy op 01-05-2007 19:14 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Fairy schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 19:12:
[...]

Neejoh, ISO lekker op 100 laten en gooi je sluitertijd omhoog (langer). Wel ff je cam op een statief zetten hé :)
Ja, want dat is handig als er mensen voor je op en neer staan te springen :? 8)7

Dan krijg je dus een grote bewogen bende. Gewoon de ISO omhoog. Tot 400 kan zelfs op een moderne compact camera niet zo'n kwaad, zeker niet als je niet van plan bent om de foto op groot formaat af te drukken ofzo.

Maar lees inderdaad de genoemde topics eens door. Zodat je een beetje een idee krijgt van het samenspel van ISO, sluitertijd en diafragma, zodat je afhankelijk van de situatie (en de mogelijkheden van je camera) de juiste settings kan kiezen. Hogere ISO geeft het risico van meer ruis, hogere sluitertijd het risico van bewogen foto's. Daartussen zul je steeds een afweging moeten maken.

Edit: hmm, Fairy, je had het alleen over die tweede foto zeker? :P

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 01-05-2007 19:19 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Nienster: Wat ik eigenlijk mis is de informatie over de camera die je gebruikt hebt. Gezien de diafragma-waarden denk ik aan een compact-camera, waar mijn medefotografen het al over spiegelreflexen hebben.
Mocht je inderdaad een compact(je) hebben, dan is de kans wel groot dat je bij (echt) hoge ISO veel ruis krijgt, dus probeer het eens op 400 zou ik zeggen. Liefst op een statiefje, sluitertijd wat langer houden, diafragma vol open (kleinste getal inderdaad) en zachtjes inflitsen. (Mits je de mogelijkheid hebt om de flits-intensiteit aan te passen natuurlijk.)

Laat dan nog eens een resultaat zien zou ik zeggen :)

Bericht hierboven

Verwijderd

Topicstarter
Floris schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 22:35:
Nienster: Wat ik eigenlijk mis is de informatie over de camera die je gebruikt hebt. Gezien de diafragma-waarden denk ik aan een compact-camera, waar mijn medefotografen het al over spiegelreflexen hebben.
Mocht je inderdaad een compact(je) hebben, dan is de kans wel groot dat je bij (echt) hoge ISO veel ruis krijgt, dus probeer het eens op 400 zou ik zeggen. Liefst op een statiefje, sluitertijd wat langer houden, diafragma vol open (kleinste getal inderdaad) en zachtjes inflitsen. (Mits je de mogelijkheid hebt om de flits-intensiteit aan te passen natuurlijk.)

Laat dan nog eens een resultaat zien zou ik zeggen :)
ik heb geen compactje maar inderdaad ook geen spiegelreflex. Ik heb een statief gebruikt. Maar waarom moet flitsen? Ik kan de flits-intensiteit wel aanpassen. Ik heb zoveel geprobeerd. met flits, zonder flits, groot diafragma - korte sluitertijd, klein diafragma - lange sluitertijd. Ik snap het principe wel van diafragma-sluitertijd, maar op de een of andere manier worden het geen scherpe foto's zoals ik het graag wil. Ik heb een samsung pro 815.http://www.samsung.com/nl...5.asp?page=Specifications. Ik probeer het dit weekend gewoon weer opnieuw :)

Verwijderd

hey nien!

Kewl....heb je onze foto's erop gezet!!! :P
Handige weetjes hoor....weet ik ook meteen wat ik moet doen
als ze zo donker zijn....

Hoe kun je die foto's er trouwens op zetten??

xx steph

Verwijderd

Topicstarter
haha. even uploaden op onze eigen site, en dan linken. maar ze mogen niet te groot zijn. Cool dat je nu ook tweaker bent :D We kunnen binnenkort wel naar een mooie locatie gaan om wat foto's te schieten. Zonsondergangetje ofzo

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-01 20:08

EXX

EXtended eXchange

Ik fotografeer met een KM A2, en zover ik weet heeft die dezelfde 8 MP sensor als the Samsung pro 815. Mijn ervaring met fotograferen in donker is:

• Probeer niet boven de ISO200 uit te gaan. ISO400 ruist al behoorlijk.

• Liever een langere sluitertijd dan hogere ISO. Zolang het object wat je wil fotograferen stilstaat kun je de laagste ISO gebruiken met een lange sluitertijd. Wel een statief gebruiken natuurlijk.

• Als je toch met ISO400 aan de gang moet, probeer eens RAW ipv JPEG. Meer werk achteraf, maar vaak ook een beter resultaat.

[ Voor 3% gewijzigd door EXX op 04-05-2007 09:53 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

idd goed idee!! Kun jij me mooi van alles leren! :*)

Ik heb nu allemaal info over ISO, sluitertijden en diafragma van de site gehaald.....
ga ik binnenkort allemaal goed bestuderen!! :)

xx steph

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:51

Zoefff

❤ 

Dit topic hoort natuurlijk in FGW.

Chatten mag overigens met MSN ofzo, daar is GoT niet voor bedoeld :>

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1