vb2005 path-filename

Pagina: 1
Acties:

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:56
Ik ben een simpele applicatie aan het maken die een bestandje download, het oude als backup in de backup map zet en vervolgens de nieuwe naar de orginele locatie plaatst.
Ik loop echter bij de check of het opgegeven bestand wel juist is even vast... ook een progressbar in combinatie met downloaden is lastig, heb een scriptje gevonden standalone werkt het maar in mn programma is het nog ff knutselen.

Ik heb nu
Dim bestandsnaam = TextBoxLocatie.Text.Substring(TextBoxLocatie.Text.LastIndexOf("\") + 1)
(werkt, textbox komt weer uit de openfiledialog of is default op c:/program files enz)

Nu wil ik zoeits:
''Dim ftdlocatiedir As String = TextBoxLocatie.Text.Substring(TextBoxLocatie.Text - bestandsnaam)
maar dat werkt helaas niet...

Ik heb dit nodig om te checken of het opgegeven bestand wel bestaat voor ik de copy opdracht toesta, anders crasht het programma namelijk bij een niet bestaand bestand.

Ik hoop dat iemand me kan helpen zodat ik verder kom:).

[ Voor 40% gewijzigd door sdk1985 op 01-05-2007 18:21 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Kijk eens in de System.IO namespace ;) Daar heb je diverse path-gerelateerde functies zitten die precies doen wat jij wil ;)

Wat jij (o.a.) nodig hebt is File.Exists(FileName), Path.Combine(Path, FileName) en Path.GetFileName(Path)
sdk1985 schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 17:36:
Ik heb dit nodig om te checken of het opgegeven bestand wel bestaat voor ik de copy opdracht toesta, anders crasht het programma namelijk bij een niet bestaand bestand.
Crashed? :X Wat denk je van wat error-handling dan? ;)

[ Voor 99% gewijzigd door RobIII op 01-05-2007 19:22 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Je kan CheckPathExists en CheckFileExists props gebruiken van je OpenFileDialog om te controleren of het geselecteerde bestand bestaat. Ook kan je een InitialDirectory setten om de standaard map in je OpenFileDialog te openen. Zo'n textbox is altijd leuk, maar ik zou hem dan op readonly houden.

En anders kan je -zoals hierboven vermeld- gewoon methodes uit System.IO gebruiken en hoef je alsnog het pad niet van de bestandsnaam te scheiden. System.IO.File.Exists accepteert gewoon absolute paths.

Of ik moet het verkeerd begrijpen...