Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

transistor kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-10 15:25
hallo,

ik heb hier een 3tal MJ15004 transistors parralel geschakeld met een voorweerstand van 0.6 ohm 10 watt om de stroom te verdelen. Ik richt een 24volt trafo gelijk dus heb ong 30 volt over mijn elko's staan. Vanaf de elko's ga ik naar de voorweerstanden en van de voorweerstanden naar de collector.

Tot mijn verbazig meet ik nu al 20 volt tussen de nul en de emitter van de MJ15004 terwijl de basis nog los hangt.

Zijn mn torren nu stuk of is er iets anders aan de hand :?

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Doe eens een schema geven? Ik kan me d'r niet aan onttrekken dat dit gewoon zou kunnen, maar uit je verhaal kan ik zo 123 niet het hoe/wat precies halen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-10 15:25
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/fam.donders/regel.JPG

dit is het schema van de transistors, de rest van het schema moet je even weg denken, ik hbe zo snel niets anders online staan.

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Dus de emitter en basis zweven, op de collector staat 30V (door een 0.6Ohm weerstand). Daar zet je dan je multimeter op (inwendige weerstand doorgaans 1 à 10 MOhm), en je meet 20V tussen massa en de emitter?

Dat lijkt me perfect normaal, aangezien je boven het absolute nulpunt (-273°C) werkt, zal er door de warmte een erg kleine lekstroom zijn in de transistoren, en dus een spanningsopbouw zijn op de emitter. Aangezien je vermogenstransistoren gebruikt (relatief groot stuk silicium), en er nog eens 3 parallel hebt staan, lijkt het wel mogelijk dat de lekstroom 2µA à 20µA is (dus 20V over de inwendige weerstand van je multimeter).

Zet een weerstand van 10KOhm ofzo tussen emitter en massa, dan moet je netjes 0V meten op de emitter.

[ Voor 58% gewijzigd door naftebakje op 01-05-2007 18:51 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

* Sprite_tm agrees met mede-rooie, dat was waar ik ook aan zat te denken.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Ik denk dat TS toch even een schematje moet posten hoe zijn schakeling nu echt in elkaar zit. Dit is namelijk te verwarrend. Bedoel je namelijk met de 0 de min kant van de elco's C1 en C2? Want onafhankelijk of je basis nu wel of niet is aangesloten zou je op de emitter een spanning moeten meten die vrijwel gelijk is aan de spanning over elco C1.
Zolang de basis niet is aangesloten zou je wel op de collectoraansluiting een spanning veroorzaakt door lekstroom kunnen vinden. Een 10K weerstandje tussen collector en 0 zou dit idd op moeten lossen.
Pagina: 1