van fotografie naar de copier (?)

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

Topicstarter
Ik weet niet of de vraag hier op de juiste plek is maar toch.

Ivm een presentatie die ik moet geven heb ik de volgende vraag.

Als ik begin met de geschiedenis van de fotografie, is er dan een reele link te leggen naar de fotocopieer machine ?

Daar zit namelijk een beetje mijn probleem. Als ik de hele geschiedenis van fotografie pak is dat prima te doen. Hoe het geheel is begonnen, welke chemische reactie er is in de early days Hoe het is gegaan met de camera obscura.etc.

Ergens in 1950 is daarna door Xerox de 1e copier op de markt gebracht.

Waar ik naar op zoek ben is de invalshoek die ik kan gebruiken om te stellen dat de fotografie de voorloper is van die copiers.

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

Verwijderd

'WIL je dat het de invalshoek is' of 'WIL je weten of die invalshoek bestaat'

bij de eerste kan je natuurlijk altijd wat verzinnen dat plausibel is , net zoals er een relatie gelegd kan worden tussen het hogere geboortecijfer in dorpen tov de steden omdat ooievaars in steden geen eten kunnen vinden .

hier in amsterdam is er 1 ooievaarspaar voor de gehele stad. volgens mij draait dat beest overuren
}:O

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-01 11:54

YellowCube

Wait...what?

Misschien kun je eerst eens aangeven waarom jij zo'n link reëel vind. Of waarom juist niet?
Met andere woorden: wat heb je er zelf al over bedacht?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Volgens mij is de link er niet.

Fotografie is één ding, boekdrukkunst een ander ding. Vroeger, toen ik op de HAVO of het VWO zat heb ik ooit voor school iets moeten doen met het drukken van blaadje (fancy fair of zo, is al zo'n 20 jaar geleden). Dan hadden we een afdruk van een pagina. Die ging dan in een apparaat op de rol, licht tastte dan die pagina af en op een ander deel van de rol zat een stuk papier (carbon achtig of zo). Met stroom werd in deze pagina een gaatje gebrand zodat de tekst/afbeelding daar "uitgebrand" werd. De pagina ging dan om de trommel van de drukpers, de inkt werd dan vervolgens door die gaatjes gedrukt op een wit vel papier. Ergo: kopieen.

Bij kopieer technieken wordt (altijd?) werkt met een scangedeelte, die de pagina aftast, en wel rij pixels na rij pixels (de scanresolutie) en daarna wordt dmv inkt/toner/whatever deze informatie overgebracht op een leeg vel papier.

Bij fotografie wordt de afbeelding in één keer gevangen op film/sensor.

Just my € 0,02

PS Ik kan er helemaal naast zitten, Wikipedia gaf me ook 1-2-3 geen info

This footer is intentionally left blank

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
de bedoeling is dat ik een presentatie geef bij een bedrijf dat handeld in copiers.
Het onderwerp is vrij, hoewel "mijn cavia"ws niet de bedoeling is.

Nu is fotografie een sort off hobby van me.Ik zou me tot dat onderwerp kunnen beperken. Wat ik echter wil voorkomen is dat er een link is van het een naar het ander die ik dan laat liggen.

Wat ik echter niet moet doen is is een klets link maken zoals je zelf al aangeeft. die lui weten wel het eea van zo'n copier af en dan zou ik me toch redelijk op glad ijs begeven.

Als er geen link is, is er geen link en maak ik die dus idd niet even zomaar. Ik heb dit onderwerp gekozen omdat ik hier iig iets van weet.

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:31

qless

...vraag maar...

Gompy58 schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 16:03:
de bedoeling is dat ik een presentatie geef bij een bedrijf dat handeld in copiers.
Het onderwerp is vrij, hoewel "mijn cavia"ws niet de bedoeling is.

Nu is fotografie een sort off hobby van me.Ik zou me tot dat onderwerp kunnen beperken. Wat ik echter wil voorkomen is dat er een link is van het een naar het ander die ik dan laat liggen.

Wat ik echter niet moet doen is is een klets link maken zoals je zelf al aangeeft. die lui weten wel het eea van zo'n copier af en dan zou ik me toch redelijk op glad ijs begeven.

Als er geen link is, is er geen link en maak ik die dus idd niet even zomaar. Ik heb dit onderwerp gekozen omdat ik hier iig iets van weet.
Mijn cavia en copiers...hmm daar moet toch wat mee te doen zijn... :+

Overigens vindt ik wel dat fotografie en copiers raakvlakken hebben. Er wordt immers een scan gedaan, en deze wordt vervolgens 1 of meerdere keren afgedrukt. Dat lijkt toch redelijk op de workflow van een fotograaf...

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Verwijderd

ik denk dat je de link eerder in het 'nu' of in de toekomst moet gaan zoeken en niet in het verleden.

groet
arthur

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 11:22
Wikipedia is best vriendelijk: http://en.wikipedia.org/wiki/Copier

Klein stukje over de werking van copiers. Zelfs specifiek de manier waarop Xerox ermee begonnen is. Voor zover ik daaruit kan halen is er geen link in het verleden tussen fotografie en copiers. Ik ben bang dat je een dergelijke link niet gaat vinden. Veel succes in ieder geval nog met het voorbereiden van je presentatie :)

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ajhaverkamp schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 16:02:
werd in deze pagina een gaatje gebrand zodat de tekst/afbeelding daar "uitgebrand" werd. De pagina ging dan om de trommel van de drukpers, de inkt werd dan vervolgens door die gaatjes gedrukt op een wit vel papier. Ergo: kopieen.
Dat is een stencil apparaat...

Voor de kopiermachine werden er wel foto's van documenten gemaakt en daarna afgedrukt als
je een kopie wilde hebben, zie ook de microfiche.

• Gompy58

Gompy58

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 16:40:
ik denk dat je de link eerder in het 'nu' of in de toekomst moet gaan zoeken en niet in het verleden.

groet
arthur
Dat is idd de conclussie die ik ook wel heb getrokken. Als je kijkt naar de fotgrafie tot en met de 35 mm film, dan is er nog een scheiding.

Zodra je gaat kijken naar de digitale fotografie dan is het m.i. wel familie geworden.

thnx 4 the input iig .

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-01 21:57
offtopic:
Ik heb niet het hele topic gelezen, en weet dus ook niet op welk niveau je moet presenteren. Maar misschien heb je hier wel iets aan.

Discovery channel heeft in een van zijn programma`s geprobeerd te bewijzen dat de eerste fotograaf leonardo da vinci was. Hij zou de/een lijkwaade van Jezus gemaakt hebben in opdracht van de kerk. Deze zou hij echter niet geschilderd hebben, maar hij zou deze met fotografie gemaakt hebben. (Hij zou linnen bewerkt hebben met een stof waardoor er een exotherme reactie ontstaat bij aanwezigheid van een bepaalde hoeveelheid licht. Vervolgens zou hij zichzelf als model gebruikt hebben. De lijkwade zou hij in meerdere delen gemaakt hebben omdat de lenzen niet precies genoeg waren om de fijne details van het gezicht vast te leggen. Door de onnouwkeurigheid van die tijd zou er daardoor ook de verhouding tussen het gezicht en het lichaam ietwat mis zijn.)

Ik denk dat er op Internet wel het een en ander hierover te vinden is, maar houd er wel rekening mee dat Discovery wel vaker speculeert. Alhoewel de argumenten goed klonken zijn hun ideeën ook te weerleggen. Voor hoger onderwijs zou ik het dan ook zeker niet 1 2 3 gebruiken.

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Tegenwoordig kennen wij alleen nog maar de "plain paper Copier" dat houd in dat er gewoon papier gebruikt wordt. in de begin dagen van de copier was dat anders.

Het hele proces leek toen wat meer op het proces van fotograferen, ze gebruikten vloeistofbaden om het beeld zichtbaar te maken, je zou het kunnen vergelijken met ontwikkelen en afdrukken.

Als ik jouw was zou ik zoeken naar vloeistof copiers en daar iets van artikelen vinden, misschien wordt het dan duidelijker en kan je overeenkomsten vinden, maar ik denk ook dat je je vingers kan branden aan dit onderwerp.

Op de nl wiki staat veel onzin over kopieren

[ Voor 3% gewijzigd door Pinin op 01-05-2007 23:15 ]

www.casarodriguillo.com

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:15

samo

yo/wassup

Je kan wel de link leggen van fotografie als introductie van het 'reproduceerbaar moment', waarna het mogelijk was een moment te herleven. Een moment kon worden vastgelegd en bewaard voor later. IDaarin heeft het natuurlijk wel de deur open gezet naar de reproductiemaatschappij waarin we nu leven.
Een leuke link reproductie - copier moet je nog even zelf zoeken.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Verwijderd

samo schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 23:13:
Je kan wel de link leggen van fotografie als introductie van het 'reproduceerbaar moment', waarna het mogelijk was een moment te herleven. Een moment kon worden vastgelegd en bewaard voor later. IDaarin heeft het natuurlijk wel de deur open gezet naar de reproductiemaatschappij waarin we nu leven.
Een leuke link reproductie - copier moet je nog even zelf zoeken.
volgens mij is dat eerder de link naar de boekdrukkunst die al eerder bestond ;)
Pagina: 1