Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

casefans & fancontrollers

Pagina: 1
Acties:

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-11 10:19

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
OP het moment ben ik bezig met een CiP (mijn eerste) en ik heb nog wat vraagtekens bij de Airflow.
De kast gaat een systeem herbergen dat veel uren gaat maken, nl. mijn fileserver/printerserver. Specs voor de details:
Asus A8R-MVP
AMD Athlon 3500
2x512 (1GB) Kingston Value RAM
1x Maxtor Diamondmax 9
2x Hitachi Deskstar K7T250 (250GB) in RAID1
XFX 7600GS passief gekoeld

Om het geheel op temperatuur te houden voorziet mijn kast straks in 1x120mm intake en 2x120mm (of 2x92mm) outlet. De snelheid wil ik gaan controllen met een fancontroller, waarschijnlijk een Aerocool Coldpanel II.

Nu de vraag: Op het moment ben ik de fans aan het uitzoeken. Daar is echt een enorme keuze in... Op grond van geluidsniveau, CFM en lager zie ik de verschillen wel, maar nu vraag ik me af of alle fans wel geschikt zijn om op een fancontroller aan te sluiten. Ik begrijp dat er verschil is tussen 3 of 4 pins aansluitingen, maar daar zijn wel converters voor. Sommige fans zijn handmatig in te stellen (net als de fans in mijn Antec P180), maar andere hebben een enkele speed. Maakt dit iets uit?

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Je moet een fan hebben met een 3-pins kabel. En vaak zijn die dingen die je ook handamtig kunt doen wat minder in te stellen als je hem niet op de hoogste stand hebt maar voor de rest maakt het geen klap uit.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Bedankt, als ik het goed begrijp wijzigt een fancontroller RPM door een lager voltage af te geven dan de standaard 12V. Er zijn dus geen fans die het met dat lagere voltage niet meer doen? Ehat about LED verlichting?

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Je hebt 2 soorten controllers. Een die het voltage verlaagt zoals de Sunbeam Rheobus. Die verlaagt het voltage waardoor ie langzamer draait. Ook de LED's branden dan vaak minder zwak. Wel zijn er een paar fans die een aparte voeding voor de LED's hebben waarmee dat dus niet gebeurd maar dit zijn er maar heel weinig.

De andere soort werkt met pulsen (PMW dacht ik of PWM). Hoe meer pulsen hoe sneller de fan. Alleen LED's vinden dit niet leuk want die gaan knipperen als ze geen aparte voeding hebben. Een voorbeeld hiervan is de Sunbeam Windmill. Hoe trager, hoe minder pulsen en hoe langzamer het knipperen gaat. In het begin irriteert het mateloos maar na een tijd raak je er wel aan gewend.

Onder een bepaald voltage starten sommige fans niet meer op nee. Vaak ligt dit in de buurt van de 5 volt. Maar je kan bijvoorbeeld wel beginnen met 12 en dan terugschroeven naar 5. Het gaat dan om de piekspanning die ie op 5 niet kan leveren omdat ie opstart maar daarna gaat het perfect :)

Ik zou persoonlijk 1 nemen die gewoon het voltage verlaagt.

[ Voor 20% gewijzigd door TEAMIKKE op 01-05-2007 16:29 ]

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

Een kleine aanvulling:
Het is PWM (Pulse width modulation) de frequentie van de pulse blijft gelijk maar de duur van de puls varieert.
als de duur van de puls stijgt krijgt de ventilator meer energie.

Het knipperen van Leds komt omdat de leds snel uitgaan en doven. vanaf een bepaalde duty cycle (duur van de puls/periode) is dit niet meer te zien. Je kan ook de frequentie van je pwm module opvoeren waardoor je het verschil niet meer ziet.

Op 5 volt kan kan de ventilator vaak onvoldoende startstroom trekken.
Met een PWM heb je dit probleem veel minder omdat je er altijd het volledige voltage opzet en de stroom niet beperkt

[ Voor 17% gewijzigd door moser op 01-05-2007 16:39 ]

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

De meeste fans starten op 6v ook gewoon, 5v is vaak net te weinig. Maak zelf ook nog wel eens gebruik van de ('gratis') 12v -> 7v mod bij oude bakkies en ook dan zijn de meeste (el-cheapo) fans al erg stil ... Liever 2x een 7v fan dan 1x een 12v fan qua geluid (imho) ...

Persoonlijk zou ik ook voor de 2x 120mm fans gaan ipv. 2x 92mm fans ivm. het geluid.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
SKiLLa schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 16:48:
Persoonlijk zou ik ook voor de 2x 120mm fans gaan ipv. 2x 92mm fans ivm. het geluid.
Yup, same. Het wordt echter kiele-kiele qua ruimte, dus dat wordt gewoon een kwestie van passen. Ik zal eens opzoeken of de Aerocool Coolpanel II gebruik maakt van PWM of dat het voltage gewijzigd wordt, aangezien er tenminste 1 LED fan in komt.

Thx sofar.

• RmanX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2023

RmanX

Mario pizza!

Kwam toevallig dit topic tegen. Ik heb dat Aerocool coolpanel 2 en ik kan je verzekeren dat hij gebruik maakt van PWM modulatie. Ik vind het een nadeel dat de fans niet langzaam genoeg willen lopen in sommige gevallen. Ik gebruik Coolermaster LED fans van 2500 rpm die ik naar min. 2000 rpm kan krijgen op '6' V. Ik heb ook 2 silent LED fans van 1800 rpm die naar min. 1500 gaan ofzo. Dat is met een potmeter wel anders.

Voordeel van het geval vind ik wel dat je een mooi overzichtelijk display waarin je alles in 1 keer kan aflezen en natuurlijk de andere functies van het apparaat (card reader, usb, firewire, audio etc intern aangesloten 8) ).

AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Bedankt! Ik sta echt net op het punt te gaan bestellen. Vooral de functionaliteit spreekt me erg aan. Nu heb je me echter weer aan het wijfelen gebracht... 1800 en 2500 RPM.....zijn dat 80mm fans? Heb je last van knipperende LEDs?

• RmanX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2023

RmanX

Mario pizza!

Dat zijn inderdaad 80mm fans. Mijn codegen el cheapo (maar wel mooie) kast kan geen andere aan.. Ik heb bij beide typen fans geen last dat de leds gaan knipperen. Door de pwm modulatie gaan de leds ook niet uit, wel iets om rekening mee te houden als je led fans hebt (of bouw gewoon net als ik een dubbelpolige schakelaar in een verlengkabeltje en hang je control unit daaraan zo kun je het fancontrol gedeelte uitschakelen zonder dat je cardreader of usb daar last van hebben. Die krijgen namelijk hun stroom van het moederbord zelf 8) ).

Omdat ik persé een fan iets langzamer wilde laten lopen heb ik daar nog een extra Zalman fanmate voor gehaald (voltage regeling 'achter' pwm gehangen en dat is een prima oplossing).

AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K

Pagina: 1