Wireless LAN modem/router in 1 of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 442 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-03 06:53
Beste mensen,

Misschien staat het wel ergens, maar dan heb ik er zeker overheen gekeken, dus wijs mij daarop als dat zo is.

Ik zou graag willen weten hoe het nou precies met het aansluiten van ene Wireless LAN router zit.
Ik heb sinds kort een notebook, en die moet natuurlijk op een draadloos netwerk komen.

Ik weet alleen niet precies hoe het met een draadloze router zit. Kan je die direct op de ADSL aansluiting aansluiten of moet de modem er perse tussen? Want nu heb ik een normale router er tussen gezet, waar ook direct de ADSL lijn op zit.
Ik heb wel handleidingen gezien waar staat dat je de modem er tussen moet zetten, maar bij bijvoorbeeld LinkSys werd een afbeelding gegeven waar ook op staat dat je de modem er eerst tussen moet zetten, maar op de Wireless LAN (ook in die afbeelding) router zie je ook een gaatje staan met 'INTERNET' erbij.

Ook heb ik een AccesPoint gezien, het lijkt er op dat ik dat nodig zou moeten hebben, end ie dan direct op een ADSL lijn kan aansluiten. Is dit zo?

Ik kom er niet echt meer uit,

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

- Als je een modem/router combinatie hebt, kan je adsl en netwerk er op aansluiten.
- Als je een modem/router met wireless combinatie hebt, kan je adsl en netwerk en draadloos er op aansluiten.
- Heb je een router, dan kan je daar niet de adsl kabel op aansluiten.
- Heb je een accesspoint, dan is dat het zelfde als een router, maar dan ook voor wireless.

Je kan een modem aansluiten, met daar achter een accesspoint, of een modem/router kopen met wireless ingebouwd.

Voor alles valt wat te zeggen, maar bepalend is de prijs. Een losse modem + accesspoint is duurder dan een modem/router/wireless combinatie. Maar als je al een modem hebt, dan is een accesspoint goedkoper... daar staat wel weer tegenover dat je 2 apparaten in huis hebt.

Meestal als je 2 apparaten hebt, wordt de modem ingesteld als dom ding en handelt het accesspoint al het netwerkverkeer af. Ik weet alleen niet wat daar de term meer voor is. Bridgen?

[ Voor 32% gewijzigd door Motrax op 01-05-2007 14:01 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Motrax schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 13:50:
- Heb je een accesspoint, dan is dat het zelfde als een router, maar dan ook voor wireless.
FOUT!

Een accesspoint zet alleen Ethernet om in Wireless ;)
Meer doet een AP meestal niet, op toegangscontrole etc. na ;)

Wat jij daar bedoelt is een wireless router.
Daar kun je een ethernet kabel in duwen die bijv. van je kabelmodem komt, of van je ADSL modem.
Er zijn zelfs van die stommelingen die een extra router kopen om wireless te kunnen gaan, terwijl een AP in dat geval veel makkelijker is, of gewoon het vervangen van de draadrouter.

[ Voor 33% gewijzigd door Romke op 01-05-2007 14:21 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

err...
- Of je koopt een accesspoint zonder router mogelijkheden en poot 'm naast je huidige router (modem iets)

;)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Buffalo
Dus als er bij staat dat de router geschikt is voor ADSL, dan kan je meteen je ADSL lijn er in stoppen?

Hoe kan ik trouwens gericht zoeken op routers/modems waar je dus meteen de ADSL lijn insteekt?

Edit: is dit bijvoorbeeld 1 die meteen de ADSL lijn ondersteunt?
Afbeeldingslocatie: http://img152.imageshack.us/img152/2087/router1ij4.th.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Buffalo op 01-05-2007 15:33 ]

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-01 12:39
Buffalo schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 15:26:
Dus als er bij staat dat de router geschikt is voor ADSL, dan kan je meteen je ADSL lijn er in stoppen?
Er staat vaak iets van 'xDSL/cable router', dat betekent nog niet dat er een modem ingebouwd zit.
Hoe kan ik trouwens gericht zoeken op routers/modems waar je dus meteen de ADSL lijn insteekt?
Je zegt het zelf al: je moet een 'modem-router' hebben, een combinatie; router met ingebouwd modem. Daarvoor is een categorie in de pricewatch.

Edit: over je voorbeeld:
Van een plaatje kun je dat niet zo makkelijk afleiden. Het ziet er even breed uit als de andere (LAN) poorten, dus er kan geen (smaller) telefoonstekkertje in. Waarschijnlijk moet je daar dus gewoon met een UTP-kabel een modem aanhangen, maar ik dacht dat ISDN ook bredere (RJ-45) stekkers gebruikte, dus dan zou hij een ingebouwd modem voor een ISDN-aansluiting kunnen hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Raynman op 01-05-2007 15:37 ]

• Buffalo
Raynman schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 15:34:
[...]
Er staat vaak iets van 'xDSL/cable router', dat betekent nog niet dat er een modem ingebouwd zit.

[...]
Je zegt het zelf al: je moet een 'modem-router' hebben, een combinatie; router met ingebouwd modem. Daarvoor is een categorie in de pricewatch.

Edit: over je voorbeeld:
Van een plaatje kun je dat niet zo makkelijk afleiden. Het ziet er even breed uit als de andere (LAN) poorten, dus er kan geen (smaller) telefoonstekkertje in. Waarschijnlijk moet je daar dus gewoon met een UTP-kabel een modem aanhangen, maar ik dacht dat ISDN ook bredere (RJ-45) stekkers gebruikte, dus dan zou hij een ingebouwd modem voor een ISDN-aansluiting kunnen hebben.
Maar wat jij bedoelt met die pricewatch, zijn alleen normale routers/modems, ik begrijp dus dat je geen Wireless routers/modems in 1 hebt? Ik heb nu een Sweex Annex A modem of router weet niet precies. Ieder geval zit daar dus mijn ADSL lijn in, en hangen er 2 pc's aan. Over die Sweex ben ik niet zo tevreden, dus die wil ik ook vervangen.

Ik zou in dat geval dus een aparte modem moeten hebben + bijvoorbeeld een Wireless AccessPoint?

• Romke

Romke

Dieselhead

Gokje: Dit is een WRT54G(L) en die is niet geschikt.

Ik zal zo eens kijken hoe het op mijn Modem/Router (wired, maar wireless is dan niet veel anders) zit.

Ik heb hier een AG241 van Linksys staan, dat is een wired ADSL2+ Gateway (aka ADSL/ADSL2(+) Modem/Router) en die heeft een gaatje 'LINE' achterop.
Mijn vorige modem/router (Sweex, baggermerk, maar deed het 2 jaar lang perfect) had een DSL gaatje.

Maar deze Asus is een leuk dingetje net als deze Linksys.
Voordeel aan de asus is dat 'ie een printserver en fileserver aan boord heeft, je kunt er met USB 2.0 HDD's of printers op aansluiten.

[ Voor 68% gewijzigd door Romke op 01-05-2007 15:51 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Raynman schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 15:34:
[...]
Anti-XP schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 15:43:
Gokje: Dit is een WRT54G(L) en die is niet geschikt.
Waarom zou dat dan niet een modem zijn? Anders heeft xDSL er namelijk niks mee te maken.

Het plaatje is idd van een modem/router, het is een Linksys, een WRT-blabla. Afgaande op het feit dat er 'Internet' staat vermeld, is dat de poort voor je adsl kabel, tenzij het een isdn modem is. Je hebt Annex A en je hebt Annex B. 1 van de 2 is isdn, de ander is adsl.

Link naar de pricewatch is een goede om eens te kijken wat er allemaal te koop is.
Buffalo schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 15:43:
[...]

Maar wat jij bedoelt met die pricewatch, zijn alleen normale routers/modems, ik begrijp dus dat je geen Wireless routers/modems in 1 hebt? Ik heb nu een Sweex Annex A modem of router weet niet precies. Ieder geval zit daar dus mijn ADSL lijn in, en hangen er 2 pc's aan. Over die Sweex ben ik niet zo tevreden, dus die wil ik ook vervangen.

Ik zou in dat geval dus een aparte modem moeten hebben + bijvoorbeeld een Wireless AccessPoint?
In die categorie staan ook wireless modem/routers. Let op de: (ADSL, 54 Mbps/4x100Mbps, Analoog) bijvoorbeeld. Die 54Mbps is een aanduiding voor wireless.

[ Voor 41% gewijzigd door Motrax op 01-05-2007 15:47 ]

☻/
/▌

• Buffalo
Motrax schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 15:44:
[...]

[...]
Waarom zou dat dan niet een modem zijn? Anders heeft xDSL er namelijk niks mee te maken.

Het plaatje is idd van een modem/router, het is een Linksys, een WRT-blabla. Afgaande op het feit dat er 'Internet' staat vermeld, is dat de poort voor je adsl kabel, tenzij het een isdn modem is. Je hebt Annex A en je hebt Annex B. 1 van de 2 is isdn, de ander is adsl.

Link naar de pricewatch is een goede om eens te kijken wat er allemaal te koop is.
Annex A is ADSL ja, maar de ADSL lijn is een kleiner stekkertje en op dat plaatje zijn die gaatjes even groot. Het zal dus wel niet het goede zijn

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik heb zelf deze thuis staan van Linksys: http://www1.linksys.com/i...oduct.asp?coid=6&ipid=764
Edit link werkt niet meer. Dit ding dus, een Linksys WAG354G:
Afbeeldingslocatie: http://www1.linksys.com/products/image180/wag354g.jpg

Die bevalt goed, ondanks de 2 probleem topics van mij op GoT hierover :P Ik vermoed wel dat het wireless signaal wat minder sterk is dan de andere Linksys producten. Er zijn ook andere wireless modem/router combinaties van Linksys verkrijgbaar. Het is een goed merk.

[ Voor 17% gewijzigd door Motrax op 01-05-2007 15:51 ]

☻/
/▌

• Romke

Romke

Dieselhead

Ik heb mijn post even ge-edit.

Die WRT54G is in mindere mate geschikt omdat de huidige WRT54G een baggerding is, maar ook omdat het een extra router is, en dat vereist weer het DHCP, LAN IP en LAN poort truukje, terwijl het ook gewoon makkelijk kan ;)

De TS zou dan bijvoorbeeld een Asus WL-300G, Linksys WAP54G, Accesspoint moeten kopen.
Die zijn makkelijk in te pluggen op een huidige modem/router.

Vergeet niet dat ook een SpeedTouch met 1 poort (ok, de ST Home van 5 jaar terug uitgezonderd) een router is ;)

• Buffalo
Ok, bedankt Anti-XP. MAar als ik 2 in 1 zou nemen zou bijvoorbeeld dit ook geschikt zijn?
http://www-uk.linksys.com...Wrapper&lid=2210360558B01

• Romke

Romke

Dieselhead

Hij zou geschikt zijn ja.
Ik heb er alleen wel meerdere problemen mee gelezen.

• Buffalo
Ik less juist wel goede berichten over die Linksys WAG200G.
Wat ik dus eigenlijk zoek is een modem en router in 1. En dan draadloos natuurlijk.
Kunnen jullie alternatieven nog geven dan die WAG200G, die niet al te duur zijn, maar wel goed werk afleveren en bijvoorbeeld ook een goed bereik hebben?

• Romke

Romke

Dieselhead

Wat noem jij niet te duur?
Ik vind persoonlijk voor een goed draadloos netwerk 150 euro geen probleem. (Het accesspoint ding, kaartjes kom er nog bij)

Ik zou voor de asus gaan, is zelfs nog goedkoop ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Romke op 01-05-2007 19:18 ]

• Buffalo
Anti-XP schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 19:18:
Wat noem jij niet te duur?
Ik vind persoonlijk voor een goed draadloos netwerk 150 euro geen probleem. (Het accesspoint ding, kaartjes kom er nog bij)

Ik zou voor de asus gaan, is zelfs nog goedkoop ;)
Wat bedoel jij precies met accespoint ding en kaartjes? Ik zie bij veel gecombineerde modem/routers dat ze het ook over een accespoint hebben. En kijk ik ben maar een simpele huis tuin en keuken gebruiker, dus het hoeft echt niet te speciaal. Ik wil natuurlijk wel dat het netwerk zodanig beveiligd is dat er geen ongewenste bezoekers op het draadloze netwerk komen. En dat het gewoon werkt.

• Romke

Romke

Dieselhead

Accesspoint ding kan zijn:
- Los accesspoint
- Wireless router (router met ingebouwd accesspoint)
- Wireless modem/router (ADSL Modem met ingebouwde router en accesspoint)

En kaartjes zijn gewoon de PCI kaarten voor in de desktops en Mini-PCI(-express) kaartjes voor in laptops.

Pak gewoon die WAG200, of de WAG54GS, of die asus (welke ik zelf zou pakken omdat mn router/modem naast de printer hangt, maar dat kan voor jou anders zijn).
Zal prima voldoen.
Wat ik aan wilde geven was dat het bij mij wel een paar centen mag kosten als ik daardoor beter spul heb.

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-01 12:39
Motrax schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 15:44:
[...]
Waarom zou dat dan niet een modem zijn? Anders heeft xDSL er namelijk niks mee te maken
Met een router kun je je internetverbinding delen (indirect heeft het er dus een klein beetje mee te maken) en fabrikanten gooien dan al gauw 'xDSL' in de naam om het mooier of herkenbaarder o.i.d. te maken. Als er 'xDSL router' staat, hoeft het ding dus geen modemfunctionaliteit te hebben.
Er staat vaak genoeg 'internet' boven het ethernetpoortje waaraan je het modem dient te hangen (dat is immers de schakel naar het internet). Het lijkt mij even groot als de andere poorten, dus RJ-45 en geen RJ-11 zoals een gewone telefoonaansluiting gebruikt. Waarschijnlijk heb je daarbij dus een apart modem nodig.

Tot zover herhaling, hopelijk duidelijker...

Annex A is de gewone analoge telefoonlijn, Annex B is ISDN. Voor zover ik weet (heb het zelf niet) worden voor ISDN ook RJ-45 stekkers gebruikt (alleen minder contactpuntje gebruikt dan bij ethernet) en dus zou het afgebeelde apparaat toch een ingebouwd modem kunnen hebben, zij het uitsluitend voor ISDN. Je kunt immers ADSL gebruiken met zowel Annex A als B.
edit: Volgens Wikipedia is dit bijna correct; Annex A en B zijn toepassingsvormen/technieken van ADSL die op respectievelijk de analoge en ISDN-lijn worden gebruikt.

Maar iets meer ontopic: Als je je oude apparatuur wilt vervangen zou ik inderdaad een totaaloplossing kiezen, tenzij je het accesspoint liever niet op dezelfde plek als de modem/router wilt hebben i.v.m. bereik.

[ Voor 12% gewijzigd door Raynman op 01-05-2007 23:17 ]

• Romke

Romke

Dieselhead

Voor annex-B ADSL worden net zo hard RJ11's gebruikt als voor Annex A, de splitter hangt namelijk voor de NT-1 box.

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 21:06
Voor ADSL heb je een modem nodig, tenzij je de modem van je provider ervoor hebt/wilt hangen.

Ik wil maar 1 apparaat en heb de WAG54GS. Dit is een modem + 4 ports router + wireless. Ik kan me op dit moment geen beter apparaat wensen eigenlijk. Bovendien kan hij ADSL2+ aan.

• Buffalo
Raynman schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 23:06:
[...]
Met een router kun je je internetverbinding delen (indirect heeft het er dus een klein beetje mee te maken) en fabrikanten gooien dan al gauw 'xDSL' in de naam om het mooier of herkenbaarder o.i.d. te maken. Als er 'xDSL router' staat, hoeft het ding dus geen modemfunctionaliteit te hebben.

[...]
Er staat vaak genoeg 'internet' boven het ethernetpoortje waaraan je het modem dient te hangen (dat is immers de schakel naar het internet). Het lijkt mij even groot als de andere poorten, dus RJ-45 en geen RJ-11 zoals een gewone telefoonaansluiting gebruikt. Waarschijnlijk heb je daarbij dus een apart modem nodig.

Tot zover herhaling, hopelijk duidelijker...

Annex A is de gewone analoge telefoonlijn, Annex B is ISDN. Voor zover ik weet (heb het zelf niet) worden voor ISDN ook RJ-45 stekkers gebruikt (alleen minder contactpuntje gebruikt dan bij ethernet) en dus zou het afgebeelde apparaat toch een ingebouwd modem kunnen hebben, zij het uitsluitend voor ISDN. Je kunt immers ADSL gebruiken met zowel Annex A als B.
edit: Volgens Wikipedia is dit bijna correct; Annex A en B zijn toepassingsvormen/technieken van ADSL die op respectievelijk de analoge en ISDN-lijn worden gebruikt.

Maar iets meer ontopic: Als je je oude apparatuur wilt vervangen zou ik inderdaad een totaaloplossing kiezen, tenzij je het accesspoint liever niet op dezelfde plek als de modem/router wilt hebben i.v.m. bereik.
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik mag toch aannemen als ik de moem/router/accespoint bij de pc hangt het bereik goed moet zijn voor het wireless internet?
Edit: Ik bedoel natuurlijk als ik het modem bij de de PC plaats, dat het bereik dan buiten en in het huis goed is!

[ Voor 3% gewijzigd door Buffalo op 03-05-2007 11:21 ]

Verwijderd

De Wireless apparatuur niet te dicht bij andere elektrische apparatuur zetten (zoals een pc, magnetron, tv, radio, babyfoon, DECT telefoon enz enz.)
Pagina: 1