[Speakers] Kef iQ7, Tannoy Eyris 3 of toch iets anders

Pagina: 1
Acties:
  • 2.734 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mart!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11-2024
Gisteren ben ik wezen luisteren bij een audiozaak in Duitsland, met eigenlijk de gedachte om de Kef iQ7 te gaan kopen. Deze spraken me zeer aan kwa design en ook op internet vindt ik hierover met name positieve reacties. De kef iQ7 moest ongeveer 450 euro per stuk kosten. Ik moet zeggen dat deze ook goed klonken, echter konden ze mij ook de Tannoy Eyris 3 aanbieden. Deze loopt uit en was een "luistermodel". Deze kon ik voor een zeer scherpe prijs kopen, a 400 euro per stuk, terwijl deze nieuw toch eerder richting de 900-1000 euro gaan.
Ik heb deze ook beluisterd en ze klonken naar mijn idee niet verkeerd. Het prijsverschil doet vermoeden dat de Tannoys veel beter zouden zijn dan de Kef's, maar dit viel naar mijn idee mee... nu moet ik zeggen dat ik geen audiofiel ben en dus ook niet alle verschillen duidelijk kan horen....

Op internet is eigenlijk erg weinig te vinden over de Tannoy's en meestal zijn dit 'audiofiele' reviews die niet heel positief zijn. Nu is dus mijn vraag of er mensen zijn die ervaring hebben met de Tannoy's en of deze positief dan wel negatief zijn... of wanneer er andere speakers zijn in de prijsklasse 400-500 euro die goed presteren (gefundeerd uiteraard)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Koop wat JIJ het beste vind klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-06 17:39
ga zelf is luisteren wat jij het beste vind klinken.
Want de ene vind die beter klinken en de andere vind die weer beter klinken en je zult er zelf naar moeten luisteren dus het gaat erom wat jij het beste vind klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-07 11:58
Hingen de Tannoy's aan dezelfde versterker/cd combinatie als de Kef speakers?

Anders heb je sowieso al een verschil in geluid lijkt me.
Anders gewoon nemen wat voor jouw het beste klinkt.

edit:
Zelf heb ik speakers uit de Tannoy Revolution serie (R1 en R3) en die klinken lekker.
Ze geven een neutraal/warm geluid (er is geen toongebied dat er echt uitspringt) via mijn Denon 3802 waar ik zeer tevreden mee ben.
De R3 heb ik genomen omdat ze meer detail dan de R2 lieten horen tijdens een luister sessie.

[ Voor 45% gewijzigd door rvrbtcpt op 01-05-2007 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55657

Neem wat JIJ zelf het beste vindt klinken. Aangaande de Kef durf ik wel te zeggen dat deze, en dat heb ik alleen van horen zeggen (maar wel door een drietal personen), na een tijdje vermoeiend klinken. De Tannoy heb ik en anderen die ik ken, geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mart!
Ik heb ze allebei geluisterd en dat achter dezelfde versterker (Denon AVR-1907). Ik ben niet de zoveelste die anderen om een menig vraagt terwijl hij zelf nog geen onderzoek heeft gedaan. IK HEB DUS AL GELUISTERD (voor de duidelijkheid)

Alleen het probleem is dat ze allebei naar mijn mening goed klonken... en je zou zeggen dat een speaker van 900 euro toch echt wel beter moet klinken dan een speaker van 500 euro. Dat prijsverschil is in ieder geval significant. Echter ervaringen van anderen over deze Tannoy Eyris 3 zijn meer dan welkom omdat de meningen op internet nogal schaars zijn... als men enthousiast is over een speaker dan vindt je vaak veel lovende reacties terug en omdat dat hier niet het geval is, houdt me nu een beetje tegen om 'ja' te zeggen...
Over de Kef's wordt in die zin meer gesproken en zijn de meningen over het algemeen positief...
Lastig, lastig... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Neem dan de duurdere, die je goedkoper kan krijgen. Als je je daarom druk maakt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thocla
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:21
Kijk anders eens bij Stassen (hifioutlet) naar de Q5, dit is de voorganger van de iQ7 voor slechts € 222,00 per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaptKeefmenneke
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:49
thocla schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 18:38:
Kijk anders eens bij Stassen (hifioutlet) naar de Q5, dit is de voorganger van de iQ7 voor slechts € 222,00 per stuk.
Ja dat klopt!! heb ze vandaag ook beluisterd en gekocht! Had ze 3 jaar geleden al eens beluisterd maar toen zaten ze rond de € 500,- p.st. € 222,- is echt een leuke prijs, kunt ze 2e hands nog niet eens aanschaffen voor dat geld. Is wel de laatste zending trouwens dus zou er niet al te lang over nadenken.

Q5 is trouwens sprekend de iq7, kwa design en geluid

[ Voor 4% gewijzigd door KaptKeefmenneke op 01-05-2007 18:44 ]

PSN: c_caveman1982

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mart!
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 17:57:
Neem dan de duurdere, die je goedkoper kan krijgen. Als je je daarom druk maakt :X
Ik maak me niet druk om het feit dat ze veel duurder zijn en dat is ook absoluut niet mijn uitgangspunt; ik hoef geen ogen uit te steken bij anderen, ik wil zelf genieten van muziek. Oftewel ik wil een goede speaker aanschaffen en vraag om ervaringen van anderen, met name met betrekking tot de Tannoy's omdat ik daar zeer weinig over kan vinden. En uiteindelijk zal ik dan ook kiezen voor degene die ik het beste vindt klinken, maar blijkbaar is het niet geoorloofd anderen hun mening te vragen :?
thocla schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 18:38:
Daar heb ik ook al eens naar geluisterd en die viel me ook positief op, vandaar ook de interesse voor de nieuwe serie. Maar ik zal de 'oude' ook eens overwegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-07 16:05
Heb je het niet beluisterd op een beetje goedkope versteker als je de prijs vergelijkt met je luidsprekers? Volgens mij kan je het beste luidsprekers luisteren op een goede stereo versterker, niet een receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mart!
Zjosh schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 19:42:
Heb je het niet beluisterd op een beetje goedkope versteker als je de prijs vergelijkt met je luidsprekers? Volgens mij kan je het beste luidsprekers luisteren op een goede stereo versterker, niet een receiver.
Ben ik deels met je eens ;)
Ik was natuurlijk in eerste instantie niet van plan om de Tannoy's te kopen totdat de aanbieding in m'n schoot geworpen werd. Mijn voorkeur kwa versterker (en bijbehorende prijs) ging uit naar de Denon 1907 of de 2307. Het leek me verstandig met de "goedkope" te beginnen met luisteren en dan evt. later de andere te luisteren. Daar ben ik echter niet aan toe gekomen... Op zich had ik natuurlijk de speakers kunnen laten aansluiten op een dure stereo versterker (die stond er ook wel), maar dan luister je niet naar wat je wilt kopen...
Wellicht dat de 2307 wat beter 'past' bij de Tannoy's kwa prijs, maar ik ben vrij nieuw op audiogebied en wil eigenlijk niet te veel euro's spenderen aan een set als ik het verschil als leek toch niet hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-07 16:29
Ikzelf heb recentelijk de KEF iQ7 gekocht, bij een klein maar enthousiast hifi / high-end zaakje in Almere. Zij hebben de KEF iQ7 in kersen uitvoering in de aanbieding voor 750 euro (setprijs). Misschien ook een tip ?

Ik ben overigens heel erg blij met deze KEF iQ7 speakers. Ze klinken in mijn oren fantastisch, en ik hoor veeeeel meer detail in mijn muziek t.o.v. m'n vorige speakers (die nog uit m'n studententijd stamden). Hele fijne balans tussen laag-midden-hoog, en de muziek komt mooi los van de speakers.
Heb deze speakers overigens aangesloten op een Sony 5.1 receiver uit de ES serie (STR-DA50ES).

[ Voor 44% gewijzigd door Haay op 02-05-2007 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-07 15:30
Ik heb zelf 4 x iQ7 en 1 x iQ6c aan mijn Yamaha RX-v2600 hangen, en ik ben er uitermate tevreden mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107284

Mart! schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 17:27:
... en je zou zeggen dat een speaker van 900 euro toch echt wel beter moet klinken dan een speaker van 500 euro. Dat prijsverschil is in ieder geval significant. ...
Echt, trust me: een (veel) hogere prijs zegt he-le-maal niets over 'beter' klinken. Het is een kwestie van matchen (en niet alleen kwa componenten, maar ook met jouw oren). Een (relatief) goedkope speaker die goed match met een amp+cd speler kan veel beter klinken dan een extreem dure speaker die totaal niet match met dezelfde amp+cdspeler.
Verder speelt de smaak een belangrijke rol. Om een voorbeeld te noemen: veel mensen vinden 'neutrale' audiosets (dan praten we in de klasse van een >5k euro's per component) erg saai en vreemd klinken -en we laten B&W/Classé combo even achterwege ;) - Maar... zodra je over de 'saaiheidsdrempel' gestapt bent, hoor je hoe vervormd en verkleurt de (veel) goedkopere sets klinken. betekent dit dan dat de goedkopere sets minder zijn? Welnee! Als je er tevreden mee bent, dat is het belangrijkste. Andermans meningen zijn niets waard: ze (waaronder ik) hebben jouw oren niet.
Je kunt beter adviezen vragen mbt bouwkwaliteit, levensduur etc, maar smaakkwesties is en blijft een persoonlijk iets en daar valt heel moeilijk adviezen te geven. Want hoe beschrijf je je ervaring? Dat is al voor meerdere manieren uitleg vatbaar!
Ik wil graag weten hoeveel tijd je hebt genomen per speaker om te luisteren. Ik heb ervaren dat je minstens 30 minuten per component wisseling nodig hebt ('acclimatisering' noem ik dat maar: wennen aan de akoestiek, set karakteristiek etc). Heb je ook je eigen muziek meegenomen en kritisch beluisterd? Je kunt nu eenmaal moeilijk een keuze maken als je 'ff een top-40 muziek meenemen' luistert. Luister eens kritisch naar het laag, midden, hoog, de detailering in elk gebied en luister hoe het muziek 'plakt' aan de speakers of meer ruimtelijker klinkt. Is het niet te vermoeiend etc... Als je weer thuis bent en zegt "hee, wat klinkt dit ineens slecht" dan weet je wat je wilt (en je bent besmet met hificitis). 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
maar ik geloof niet dat je met gewoon 'goede' speakermerken echt bouwkwaliteit mist en ik denk dat je van allebei de speakers kan uitgaan dat ze gewoon meegaan..

wat je zou kunnen vragen is iets over inspelen enzow.. maar dan aan de andere kant is het showroommodel waarschijnlijk al ingespeeld

ik denk dat er voor jou uiteindelijk nog weinig info te krijgen is uit dit forum over die aankoop aangezien je al weet hoe ze klinken en aangezien er weinig echte vragen nog overblijven denkik :P

Ik zou er een disignkeuze van make als ik jou was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mart!
LlamaWereldOver schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 17:53:
[...] Ik zou er een designkeuze van make als ik jou was ;)
Mijn vriendin heeft al een designkeuze gemaakt. :+ Die ziet toch veel liever de Kef's in de woonkamer, dus ik denk dat ik nog eens kritisch ga luisteren naar de Kef-Denon combinatie en als dat opnieuw goed klinkt dan wordt dat het waarschijnlijk... in ieder geval bedankt voor alle serieuze bijdragen, ook cyberjobe met z'n zeer uitgebreide antwoord... :) ... een verhaal waar ik wat aan heb, ik heb inderdaad misschien niet voldoende de tijd genomen (uurtje luisteren naar zowel de Kef's als de Tannoy's).
Pagina: 1