Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[PSU] Monitor aansluiting weg?

Pagina: 1
Acties:

• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-03 13:05
Ik ben bezig met een HTPC mod. Nu wil ik een ATX voeding gaan gebruiken, maar die moet ik uit de behuizing halen om hem passend te krijgen. Op de voeding zitten nu 2 pluggen, eentje voor de stroom erin en eentje om een monitor op aan te sluiten. Die wil ik dus weg hebben, alleen zit er nog soort transformator(?) blokje achter en ik weet niet of dit weg mag. De foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i172.photobucket.com/albums/w14/ManiacTC/voeding1.jpg
Hier de printplaat van de voeding, met links de header waar de plug van de stroom aansluiting op moet (zie foto3)

Afbeeldingslocatie: http://i172.photobucket.com/albums/w14/ManiacTC/voeding2.jpg
De bovenste is voor de monitor, de onderste voor de stroom, ik wil de bovenste weg hebben.

Afbeeldingslocatie: http://i172.photobucket.com/albums/w14/ManiacTC/voeding3.jpg
Hier zie je het van de achterkant, het witte blokje... kan dit weg? Kan ik de onderste aansluiting rechtstreeks aansluiten op de voedings printplaat, zodat ik dat hele blokje gewoon kan weg laten?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

meet de spanning op die 2-pins molex eens.
dan weet je het ;)

Verwijderd

Volgens mij is dat extra blokje voor de PFC (Power Factor Correction). Die zorgt ervoor dat de elektriciteitsmaatschappij een beter rendement heeft.
Het zou moeten lukken om dat weg te laten, maar ik denk dat het beter is om het eraan te laten ;)

Verwijderd

Het lijkt mij dat het blokje een netfilter is.

Als dat blokje een netfilter is kun je het eraf halen, maar het idee is om onzuiverheden van netspanning weg te filteren. Het werkt ook zonder, maar met is beter.

Het bepalen of je het weg kan halen is door te meten wat de spanning is op die molex zoals al gezegd.

Het zou ook een galvanische scheiding kunnen zijn, maar ook dan kan je hem eraf halen.

[ Voor 123% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2007 12:49 ]

• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-03 13:05
Mooi, dan weet ik nu wat het is, bedankt. Ik ga dan maar proberen om het blokje te laten zitten en ergens in de mod te verwerken en alleen die monitor plug weg te halen.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10 12:31
Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 12:43:
Dat blokje is een netfilter je kunt het eraf halen, maar het idee is om onzuiverheden van netspanning weg te filteren. Het werkt ook zonder, maar met is beter.
is in dit geval ook als beveiliging tegen een kleine piek spanning bij het aanschakelen van de stroom.
ik zou hem niet weg halen want het is bescherming tegen je apparatuur. ju kunt hem ook gewoon verplaatsen naar alleen de standaard stroom connector.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Dat is inderdaad een netfilter (een simpel LC filtertje tussen elk van de polen en de aarding, maar dan met gekoppelde spoelen). Om de voeding aan de FCC rule's ( 1: Gij zult niet storen 2: Gij zult niet gestoord worden) te laten voldoen, is deze noodzakelijk (het zal hoogfrequente stoorsignalen weghalen, en is er meteen gedeeltelijk verantwoordelijk voor dat je PC op een geaard stopcontact MOET zitten). Ik zou em er niet uit halen, alles wat in de buurt van je PC staat (ook je PC zelf) kan last hebben van de storing en onstabiel worden (als je die netfilter weghaalt).

PFC is een totaal ander verhaal, daar heeft deze nagenoeg niets mee te maken. PFC gaat niet om storing, maar om de stroomvraag van de voeding zoveel mogelijk sinusvormig te maken (als dit niet in je voeding zit, ga je wat meer piekstroom hebben, maar deze blijft 100Hz=laagfrequent en zal niets gaan storen).

Wat dezejongeman hierboven zegt klopt ook niet, om de opstartstroom (niet spanning) te beperken is er een NTC voorzien (zie je in de 1e foto linksboven op de print, die zwarte platte schijf naast de zekering).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Kleine correctie dan nog op naftebakje :p

Een PFC is niet zozeer om de vorm van de sinus in orde te krijgen, maar om de sinus van de stroom en die van de spanning beter in fase te laten lopen om zo de cosφ (PF, power factor) te verbeteren, en zo het reactief vermogen te verminderen, en zo de elek. leverancier kosten te besparen.

Deze PFC zou uit een condensator(batterij) kunnen bestaan (een voeding is volgens mij nogal inductief door de transfo's erin). Maar het kan ook bestaan uit andere componenten als we te maken hebben met een actieve PFC.

Piek-opstart stromen zouden in principe ook beperkt kunnen worden door een spoel in serie, dus zou het kunnen dat een LC-kringetje gedeeltelijk de opstart stromen voor zijn rekening neemt. Of het in dit geval ook zo is kan ik niet zeggen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Wel kluyze, ik moet je bij deze ongelijk geven. Een dergerlijke geschakelde voeding zal de netspanning rechtstreeks gelijkrichten en er een condensator (of 2, om universeel te werken voor 230V/110V) mee opladen. Eenmaal de voeding draait, is er dus van sinusvormige stroom geen sprake, je hebt wat voor de piek van de netspanning opeens laadstroom, die totaal niet lineair of sinusoïdaal is.
Bij een niet-PFC geschakelde voeding is er dus totaal geen sprake van cos(phi), er is geen sprake van fase bij de stromen die lopen.

PFC zal er hier dus in de eerste plaats voor moeten zorgen dat er enigsinds sinusvormige stromen worden bekomen, eerder kan er geen sprake zijn van cos(phi) dus ook niet van een verbetering hiervan.

Als het over belastingen die wel (enigszins) in het plaatje inductief-capacitief passen gaat (rechtstreeks trafo op netspanning bijvoorbeeld), dan heb je uiteraard wel volledig gelijk.

Als de netfilter de opstartstromen moet beperken, verzadig je de spoel en zal zijn ontstorende werking teniet worden gedaan, dat lijkt me niet de bedoeling.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hmm, zo zie je maar hoe onvolledig wikipedia kan zijn :o, ik heb een artikel gevonden waar er iets van in staat. (linkje) Maar daar is het wel alleen over de active-PFC. Lijkt wel een interessant artikel, als je ze kan geloven ;)

Nu ja, in principe is het dan ook geen PFC aangezien de PF toch echt wel de cosφ is, staat ook in dat laatste artikel. Maar dat is een andere discussie :p

[ Voor 18% gewijzigd door kluyze op 01-05-2007 17:10 ]

Pagina: 1