[PHP/MySQL] User settings tabel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:19
Ik ben opzoek naar een efficiente en simpele manier om een groot aantal persoonlijke configuratieopties op te slaan.

Deze hebben allemaal andere types (bool, int, varchar, text en soms zelfs blob)

Het probleem is dat als je dit allemaal in de user tabel zou doen, je niet echt makkelijk nieuwe opties kunt toevoegen zonder de tabel te veranderen. Een mogelijke oplossing is om hier een aparte tabel voor in te richten, met voor elke regel een instelling voor 1 gebruiker. Het probleem hierbij is alleen dat je geen controle hebt over het gebruikte datatype. Ook de instellingen bij een gebruiker meeselecteren wordt op deze manier moeilijker.

Zelf heb ik niet kunnen vinden of een variabel datatype mogelijk is. Ook heb ik overweegt om een kolom voor elk datatype aan te maken, maar ook dit is omslachtig. Hetzelfde heb je met meerdere tabellen.

Hebben jullie ideeën hoe ik dit het beste op kan lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 18:02
ik zou zelf toch voor de eerste optie gaan. Zolang je queries goed zijn geformuleerd en je niet zomaar velden gaat verwijderen is dit volgens mij niet echt een probleem.

Maar ben je van plan zoveel te veranderen dan? Dan moet je namelijk misschien eerst je ontwerp nog eens even heroverwegen.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
Ik hou de wegen open voor mogelijke toevoegingen later. En ook hoeven niet alle dingen ingesteld te worden voor alle gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Deikke schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 12:01:
En ook hoeven niet alle dingen ingesteld te worden voor alle gebruikers.
Daar heb je NULL voor ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
Okee, ik heb genoeg gehoord, het is gewoon beter dit dus in 1 tabel te doen.

Maar nu heb ik nog het volgende: Er zijn ook nog instellingen die voor de gehele site gelden, welke ingesteld kunnen worden in een admin paneel. Dit los je niet zo gemakkelijk op door 1 rij te gebruiken. Iemand tips?

EDIT: Heb naar bestaande oplossingen gekeken (zencart, mythtv), dezen doen dit gewoon in een tabel waar de value een TEXT veld is.

[ Voor 18% gewijzigd door Deikke op 01-05-2007 13:13 ]