Toon posts:

processor - audio latency

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben muzikant/producer/drummer en heb een technische vraag.

Ik ben nu o.a. in het bezit van een pc met o.a. intel p4 (3,2) 1gb geheugen waarop ik xp draai. Ik heb een externe usb audio interface (Tascam us-144). Ik ben van plan binnenkort een nieuwe pc te kopen (ik wacht nog ff op de best buy guide van mei 07) maar daarover straks meer ;-). Ik ben ook in bezit van een e-drumstel met midi, Logic en Cubase en het programma EZDrummer. Hiermee kan ik live drummen zonder de buren gek te maken.

Het punt is dat wanneer ik de audio-interface (tascam us 144) op de laagste latency zet de cpu dit vaak niet trekt (hoge pieken zorgen voor audio uitval en af en toe gekraak). Heel soms als de pc in een goede bui is trekt ie het wel maar das bijna nooit het geval)

Het lijkt mij dus logisch dat een betere processor in een betere pc (2GB geheugen) dit makkelijker aan zou moeten kunnen. De vragen zijn: welke factoren in een cpu zullen dit verbeteren en waar moet ik op letten? Kloksnelheid? Geheugen? What else? Ik gok op de core 2 duo E6600, zou dat verbetering moeten brengen in dit soort prestaties??? (ik weet dat cubase sx3 met c2d kan werken) Verder nog tips?

Alvast bedankt voor het meedenken!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-05 21:15
Audio interface en de drivers voor de interface zijn een van de belangrijkste punten.

RME staan bekend om de lage latency
Motu waarschijnlijk minder goed als RME maar alsnog erg goed

Tevens zou je ook nog moeten kijken hoe het zit met Mac Os X (met AU) vs Win XP (met asio)
Misschien dat een Mac er wel beter uit komt.

Verwijderd

Topicstarter
Er komt binnenkort iemand met een mac langs en dan ga ik zeker daar ook es mee kijken. Qua interface blijf ik voorlopig even gekluisterd aan mijn Tascam. De laagste latence daarmee is acceptabel wat zeggen wil dat het 'realistisch' genoeg drumt. De drivers en firmware zijn up to date. Het gaat dan daarom volgens mij meer om wat de processor aankan toch?

• Jey
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-05 21:49

Jey

Wat bedoel je met low latency (hoe laag). Het systeem wat je beschrijft zou dat makkelijk aan moeten kunnen. Zet onnodige processen uit in windows en je kunt altijd de klokfrequentie omhoog brengen waardoor de latency ook omlaag gaat. Dit komt op je geluidskaart neer en minder op je processor.

Voor instellingen en midi-drivers zou ik maar eens gaan zoeken op cubase.net of kvraudio.com.

Verwijderd

Topicstarter
Ik schat de latency op zo'n 0,5 ms. De kaart geeft de exacte waarden niet aan maar ik weet dat ie 0,2 kan halen. Wanneer ik de latency verhoog werkt alles beter. Wanneer ik speel zie ik aan mijn cpu meter dat ie af en toe volschiet. Daarom denk ik (en reacties op homerecording.be) dat een betere cpu oplossing kan bieden. De vraag is alleen welke factoren spelen in deze een rol...

• Jey
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-05 21:49

Jey

Je moet je latency gewoon omhoog gooien. 0.5ms is belachelijk. De geluidssnelheid is ongeveer 343 m/s in 0.5ms kan geluid zo uit mijn hoofd 15 centimeter afleggen en je kan toch ook samenspelen met muziekanten die 10 meter van je vandaan staan. Er klopt iets niet met je windows, drivers of cubase etc. want alles onder 10ms is zo strak als het maar zijn kan...
sterkte.

[ Voor 3% gewijzigd door Jey op 01-05-2007 12:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik weet het ook niet precies. de kaart heeft 5 standen. De laagste latency stand is live mee te drummen. De een na laagste stand net niet. Wat de precieze waarden zijn vind ik nu even minder interessant. De vraag is (en blijft):

Wat kan een (welke elementen van) cpu verbeteren aan het handelen van low latency?

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-05 21:15
Zet je latency eens op het laagst en kijk dan even naar je CPU Usage (in taskmanager)
Zet dan de latency een standje trager en kijk dan naar je CPU Usage, dan kan je zien of het de CPU Usage is. Zet ook je Kernel tijden aan in Taskmanager -> Veel rode = drivers/interface en kan dus weinig aangefixt worden mbt snellere cpu. Veel groen, weinig rood = nieuwe processor.

En over die 0.5ms, volgens mij zit dat meer tussen je oren dan in je oren :P

Verwijderd

Topicstarter
Dit werd mij ooit verteld:

"De latency kan zo laag dat de cpu problemen krijgt.
Dat komt omdat de buffergroote zo klein wordt dat de cpu geen ademruimte krijgt en dat resulteert in hevige pieken in cpu verbruik. Door de headroom van je cpu te verhogen (dikkere cpu dus), komen die pieken niet zo ver dat ze je systeem voor een fractie van een second platkrijgen, wat je nu ervaart met die drop-outs(100%cpu piek), en dus alles vlot moet lopen. (<100% piek)."

Klinkt voor mij erg aannemelijk.

Verder zie ik in de taskmanager geen knop om kernel tijden aan of uit te zetten, ik zie wel waarden (in de performance-tab). Ik zie alleen groene cijfers in cpu usage en page file, alle andere cijfers zijn zwart....zegt dat iets? CPU -usage neemt toe bij laagste latency...en als ik ga spelen helemaal tot ie uitvalt.

Moet ik een betere CPU hebben?

Welke elementen (zie bovenaan mijn vraag) moet ik opletten bij de betere CPU?

Geloof me: als je drumt is de minimale latency hoorbaar - 0,5 was een gok (stand een is speelbaar, stand 2 onacceptabel)
Pagina: 1