[P5ND32-SLI] Warmte probleem

Pagina: 1
Acties:

• Fr0zenFlame
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-11-2024

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
- P5ND32-SLI
- Intel PIV 3,46EE prescott 775

Wegens een overgang naar een CoreII systeem heb ik het bovenstaande mobo aan een vriend verkocht. Van de week hebben deze geïnstalleerd met;
- Artic Freezer 7Pro
- 2x WD Raptor 36gb
- 2x 200GB IDE SATA
- Club3D 7900GT
- Creative X-fi Extreme Gamer.

Na het instaleren werkte alles perfect, CPU temp op 37c & MB op 47c dat wel wat alarm bellen deed rinkelen in het Asus temperatuur programmaatje, dit waarschijnlijk omdat er een 120mm case fan ontbrak. Eenmaal thuis kreeg ik van hem te horen dat zijn systeem spontaan vastloopt na het spelen van 10min CoD2 of CnC of welk nieuw spel dan ook. De CPU temp springt dan ook van 37 naar +60c. Na het verhogen van de “CPU Temperature shutdown threshold” van 60 naar 80 hield deze het wat langer vol, maar nog steeds vast lopers, ook is er inmiddels een 120mm case fan geïnstalleerd. De koelpasta is ook niet te dik opgesmeerd, verder ontbreken alleen de 2 opzet stukjes op de passieve south & nothr bridge, deze leggen nog thuis bij mij aangezien dit alleen bij passieve koeling of WC nodig zou moeten zijn.

Zou de Artic Freezer 7pro geen 3,4EE (prescott) koel kunnen houden? Ik weet het anders echt niet… Zn north en southbridge worden wel heeeeel erg warm.

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.ru/images/news/2005/10/28/anand_01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.thecoolingshop.com/images/prods/arctic_freezer7pro2.jpg

i7-6700K | Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION | InWin904 | 32GB Corsair Dominator Platinum | nVidia GeForce RTX2080 TI | Iiyama G-Master UWQH 34" | 2x 1TB Samsung SSD 980PRO | 1x 4TB Samsung 860EVO | Arctis 7 | SteelSeries Apex Pro | Logitech G502 Hero

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-05 16:41

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Temperaturen liggen niet schrikbarend hoog. Alleen de cpu temp is beetje hoog, maar komt wss omdat het een prescott is, die dingen zijn warmer dan hun oudere northwood broertjes

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• Fr0zenFlame

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
Sn0WDr4gon schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 10:12:
Temperaturen liggen niet schrikbarend hoog. Alleen de cpu temp is beetje hoog, maar komt wss omdat het een prescott is, die dingen zijn warmer dan hun oudere northwood broertjes
Yep,

't raare is alleen dat ik nooit problemen ermee gehad heb, alleen had ik dan wel een Zalman 9500 erop, extreem goeie koeling. Echter heb ik wel 1x op een LAN problemen gehad toen ik het systeem pas had, toen bleek er teveel koelpasta op te zitten.

Verder vind ik het frapant dat de north en southbridge pasieve koeling echt te heet wordt om aan te raken, ik heb er nooit extra koeling op gehad.

i7-6700K | Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION | InWin904 | 32GB Corsair Dominator Platinum | nVidia GeForce RTX2080 TI | Iiyama G-Master UWQH 34" | 2x 1TB Samsung SSD 980PRO | 1x 4TB Samsung 860EVO | Arctis 7 | SteelSeries Apex Pro | Logitech G502 Hero

• Supremes
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-05 21:55
Op mijn GA-K8N-SLi wordt de southbridge ook snikheet, maar dat is nu al anderhalf jaar zo en t werkt nog steeds, dus daar zou ik me niet al te veel zorgen over maken... Zolang je je passieve koeling maar erop hebt zitten, was een beetje onduidelijk of je dat nu gedaan had of niet :?
verder ontbreken alleen de 2 opzet stukjes op de passieve south & nothr bridge, deze leggen nog thuis bij mij aangezien dit alleen bij passieve koeling of WC nodig zou moeten zijn.
Zo niet, die moeten er natuurlijk wel op :+

Verder zou ik ook ff memtest draaien, voor de zekerheid. En wat voor voeding gebruik je om dit geheel te voeden?

[ Voor 9% gewijzigd door Supremes op 01-05-2007 15:11 ]

• Fr0zenFlame

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
Je hebt op dat mobo 2 headpipes van je norht en je south bridge naar de CPU toe en daar zitten dan 2 passieve "headspreaders zoals je op het plaatje kan zien. In het geval je dus waterkoeling of iets dergelijks heb, zijn er 2 opzet stukjes bij geleverd die deze headspreaders actief kunnen koelen, maar die heb ik er nooit opgehad.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 15:28
Het kan zijn dat de nu huidige cpu cooler niet genoeg lucht langs je passieve koeling van n/s bridge blaast, hierdoor wordt boeltje te warm, en voila.

Dit valt mij steeds meer op, aangezien steeds meer cpu coolers actief langzamer draaien bij lage cpu temperaturen, alleen n/s bridge blijven lekker warm.. en deze worden dan dus ook een stuk minder gekoeld.

Misschien toch maar eens proberen met de actieve koeling erbij

• Fr0zenFlame

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
Yeps, we hebben ook binnenkort LAN dus dan fixen we dat gelijk ff, ik zal gelijk ook even de Koelpasta ff verwijderen, je weet maar nooit.. miss was t toch te veel (lijkt me sterk).

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 20:08
Probeer chipset eens actief te koelen. Verder vroeg ik me af wat voor voeding er in zit. (en wat de voltages zijn op de +5 en +12V lijn).

if broken it is, fix it you should

• Fr0zenFlame

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
De voltages van de lijnen zou ik even na moeten vragen vanavond. Maar het gaat om deze voeding.

Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/21337.jpg

* Met PCI express connector
* Voor Prescott, AMD en P4-computersystemen
* Actieve PFC en dubbele fan

Deze voeding is uitermate geschikt voor Prescott, AMD en P4 computersystemen. De voeding is in vrijwel iedere kast eenvoudig te plaatsen en beschikt over een actieve PFC en dubbele ventilator voor een uiterst effectief koeleffect. De voeding is tevens voorzien van een seriële ATA stroomconnector, die kan worden aangesloten op een seriële ATA harde schijf.

Verwijderd

Fr0zenFlame schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 16:30:
De voltages van de lijnen zou ik even na moeten vragen vanavond. Maar het gaat om deze voeding.

[afbeelding]

* Met PCI express connector
* Voor Prescott, AMD en P4-computersystemen
* Actieve PFC en dubbele fan

Deze voeding is uitermate geschikt voor Prescott, AMD en P4 computersystemen. De voeding is in vrijwel iedere kast eenvoudig te plaatsen en beschikt over een actieve PFC en dubbele ventilator voor een uiterst effectief koeleffect. De voeding is tevens voorzien van een seriële ATA stroomconnector, die kan worden aangesloten op een seriële ATA harde schijf.
Dat lijkt verdacht veel op een Sweex voeding.

• Fr0zenFlame

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
U gaat door voor de wasmachine... :) Sweex it is. Tagan 2Force was miss beter op zn plaats geweest....

• Supremes
Ik vrees ook dat dit je probleem is... nieuw gekocht of al daarvoor gebruikt en geen problemen gehad? Zo'n voeding (sweex of niet, die gouden kleur en zo'n productbeschrijving zegt genoeg) is lang niet sterk genoeg om die redelijk zware setup te trekken. Ik zou gaan zoeken voor een iets duurdere voeding met rond de 400 watt.... en koop nooit weer zo'n voeding alsjeblieft... ze hebben nog wel eens de neiging spontaan door te branden met alle nare gevolgen van dien.... :X

• Fr0zenFlame

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
Zelf heb ik een Tagan 2Force. Maar voor een vriend van mij die voor niet al teveel geld een goeie setup wilde, heeft mijn mobo, cpu overgenomen en zelf de hdds, vga, sound en case bij gekocht, de voeding is idd wat aan de goedkopen kant.

• Supremes
Probeer dan eens jouw voeding in zijn systeempje te zetten en of je dan nog steeds dezelfde problemen hebt... weet je meteen of t aan de voeding ligt ;)

• Fr0zenFlame

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
Supremes schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 23:00:
Probeer dan eens jouw voeding in zijn systeempje te zetten en of je dan nog steeds dezelfde problemen hebt... weet je meteen of t aan de voeding ligt ;)
Ga ik even doen (op de LAN) anders moet ik helemaal naar DenHaag. Maargoed het systeem start nu wel op alleen geeft het geen beeld meer, begin toch echt te twijvelen aan de extra power connector op het moederbord, bij mijn zijn het 2x 4pins naast elkaar met 2 kabels erin (links boven de CPU) en bij hem zit er ook 2x 4pins, maar loopt er maar 1 4 polige power kabel vanaf de voeding.

Misschien even de disken af koppelen om te zien of het effect heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Fr0zenFlame op 02-05-2007 10:02 ]

Pagina: 1