Toon posts:

linux partities

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hai,

Ik probeer dus RH 6.2 te instaleren op maar ik loop met de installatie vast bij de partities. Ik moet het mouse-point instellen van m'n HD. Ik kan deze bij de ene HD (hda) alleen instellen op / hij geeft alleen wel de waarschuwing dat ik nu geen andere besturingssysteems meer draaien. Bij al de andere mogelikheden (bv /boot en /home) geeft ie aan dat er niet genoeg schijfruimte is.
Bij de andere HD (hdd) kan ik het mouse-point al helemaal niet instellen.
Onderaan zie ik het lijste met de 2 HD's en bij allebei staat dat ze helemaal vol zitten, terwijl op de ene nog 18 gig beschikbaar is en de andere helemaal leeg is!
Als ik met FDISK naar m'n partities kijk, dan geeft ie aan dat ik één partitie heb op HDA.

Het probleem is dus dat ik geen linuxpartities kan aanmaken!

M'n systeemgevens:
- Duron 700
- Abit K7T MoBo
- 128 MB geheugen
- 20 gig Maxtor HD
- DVD speler
- 16 MD videokaart

Wat doe ik fout ?

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 23:20
Wat je fout doet is waarschijnlijk het volgende:
Je hebt op de HD waarop je linux wil installeren al een (lege) FAT partitie staan. Linux wil graag (en draait trouwens ook beter) op een eigen bestandssysteem, ext2 genaamd (andere kunnen ook, boeit nu niet). Ook wil linux een eigen swappartitie. Het slimste is om op de plek waar je linux wil geen partitie neer te zetten, tijdens de install gaat ie de lege plek dan indelen naar eigen inzicht.

Wat zie je als je met fdisk je partitietabel bekijkt? (1) FAT32 partition usage 100% oid?

Als je er _zeker_ van bent dat ie leeg mag kan je met diezelfde fdisk de hele partitie weghalen. Succes! (en maak een windows opstartdiskette aan voordat je begint....)

____
Ohja, het is een mount point ipv van een mouse point :P

Verwijderd

Voordat je linux installeert moet je zorgen dat je een lege partitie hebt van 2 to 3 gig.

Je hebt 1 harde schijf van 20 gig, die zou je zo kunnen indelen:

*** 2 gig partitie voor windows (deze kun je FAT32 formatteren) --> driveletter = C (onder linux heet deze partitie hda1)

*** 4 gig partitie voor linux (driveletter =D) (deze kun je voorlopig FAT32 formatteren, later moet je deze opdelen in tweeen. 1 ext2 partitie en 1 swappartitie) Onder linux heet deze partitie hda5

*** 14 gig partitie voor je data FAT32 (driveletter =E) onder linux heet deze partitie hda6

• ramonp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 15:28
*** 4 gig partitie voor linux (driveletter =D) (deze kun je voorlopig FAT32 formatteren, later moet je deze opdelen in tweeen. 1 ext2 partitie en 1 swappartitie) Onder linux heet deze partitie hda5
Je gaat toch geen fat32 partitie gebruiken voor Linux

Je moet gewoon 4 primaire patities aanmaken
1. voor windows
2. / (Linux native) (de rest)
3. /boot (Linux native) +/- 16 Mb
4. swap partitie (gelijk aan intern geheugen)

Verwijderd

Op dinsdag 06 februari 2001 22:46 schreef geerz het volgende:

Het probleem is dus dat ik geen linuxpartities kan aanmaken!

Wat doe ik fout ?
Ik ken 6.2 niet maar bij RH5.2 zat zo'n boek met wel 20 bladzijden over partitioneren. wat jij fout doet is erg simpel: JE MOET DIE NEUKENDE HANDLEIDINGEN LEZEN

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Nounou... ik ben het eens met je standpunt, maar een beetje vriendelijker mag ook wel.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1