Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
de flits een lager vermogen ingesteld?
©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Al getest met 4 penlites die nieuw uit een doosje komen....en niet oplaadbare? Die gaan namelijk wel eens stuk is mijn ervaringGoverman schreef op maandag 30 april 2007 @ 22:49:
Ik heb onlangs een 5400HS flitser voor Minoltacamera's gekocht (ik gebruik hem voor de Sony Alpha 100). Hij deed het prima, maar...
Vanmiddag wilde ik hem weer proberen en hij flitste niet... Batterijen waren vol. Wanneer ik op het testlampje druk geeft de flitslamp een zeer zwak flitsje af (ofwel: amper een flits). Betekent dit dat de flitser kapot is (lampen? condensatoren?) En wat zou ik er aan kunnen doen? (gegeven de uitgave van 25 euro...)
Bij de testknop lijkt het alsof de lamp het wel doet en zelfs reageert op deze knijpreeks, maar alles heel erg zwakjes. Je kunt het zien, maar daarmee houdt het op. Met andere batterijen heb ik het al geprobeerd (in totaal met drie setjes volle batterijen). Het lijkt er dus op dat een echte flits niet komt, maar wel iets wat op luttele procenten daarvan zit...
Kan een flitser voor niet al te veel geld gerepareerd worden? Of moet ik weer marktplaats afstruinen?? (ja, deze flitser komt van marktplaats, niet koninginnedag en kostte 25 euro, dus bij een 'doodverklaring' is e.e.a. ook weer niet zo erg... Deze flitser was vooral bedoeld om te kijken of ik uberhaupt wat met een flitser kan enzo)
[ Voor 17% gewijzigd door Goverman op 01-05-2007 08:52 ]
Zit hij bij testen op de camera? Probeer het eens zonder hem te monteren op je camera, misschien is hij niet compatible met jouw contacten?Goverman schreef op maandag 30 april 2007 @ 22:49:
Vanmiddag wilde ik hem weer proberen en hij flitste niet... Batterijen waren vol. Wanneer ik op het testlampje druk geeft de flitslamp een zeer zwak flitsje af (ofwel: amper een flits). Betekent dit dat de flitser kapot is (lampen? condensatoren?) En wat zou ik er aan kunnen doen? (gegeven de uitgave van 25 euro...)
This footer is intentionally left blank
Verwijderd
Kennelijk is de flitser niet incompatibel, want hij deed het wel en ondertussen nauwelijks meer.Goverman schreef op maandag 30 april 2007 @ 22:49:
Ik heb onlangs een 5400HS flitser voor Minoltacamera's gekocht (ik gebruik hem voor de Sony Alpha 100). Hij deed het prima, maar...
Aangezien het ding 25 euro heeft gekost, zou ik zeggen... Overleden en niet meer over inzitten. Repareren zal vast veel meer kosten dan de aanschaf. (Hoewel een nieuwe flitser nog weer duurder kan zijn.)
tenzij je op zijn eigen menu het vermogen beperkt.
En ja je kan de flitser laten repareren. Echter ik zou niet verbaast staan als een prijs opgave al richting de 50 euro gaat, en reparatie over de 100 euro gaat kosten.
De 5400 werkt beperkt. (pre)TTL, ADI enz werkt er niet mee
een tweede hands 3600 die wel 100% compatibel is kost tussen de 150 en 200 euro...
(op de a100 werken de 3600 en 5600 van minolta volledig, en de 36 en 56 van sony. Sommigen hebben ook goede resultaten bereikt met flitsers van andere merken zoals Metz, Sigma, Sunpack (die trouwens 100 euro nieuw is)
©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Konijnenberg vraagt 140 euro voor de Sunpak PZ40x met minolta voetje
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
De flitser is inmiddeld niet meer stuk... Mijn ingenieursmentaliteit speelde op (hoewel ik geen ingenieur ben).
Ofwel: als ie stuk ie dan schroef je hem open. Ik zag bij een stekkertje (van de stekkertjes / contactjes die je ook op je moederbord vindt) een zwart plekje zitten: lichtjes doorgebrand, wsl. in de loop der tijd gebeurd. Met een speld het kool eraf geschraapt en weer geprobeerd: hij doet het weer
Het kostte mij twee schokken (de condensatoren moeten nog vol met stroom hebben gezeten, want uiteraard had ik de batterijen eruit gehaald...).
Zo, en nu een biertje op de goede afloop
Wat je nu doet is uitstel van executie.
Daarvoor moet ik dan wel een soldeerbout, een stekkertje en een contactje fixen (misschien dat ik die zelfs nog wel van oude PC meuk kan halen als dat past). Zal wsl. ook wel 25 euro zijn (heb een bout met fijne punt nodig), maar goed, als zaterdagmiddag project heel erg geschikt
[ Voor 7% gewijzigd door Goverman op 01-05-2007 23:06 ]
Verwijderd
Dus: zelf iemand met 1,5 linkerhand kan een flitser repareren... Is de jouwe een keer stuk, dan loont het de moeite om het ding open te schroeven en te kijken of je er iets aan kan repareren.
Verwijderd
Dit is wel een beetje HEEL zwaar genomen.Fairy schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 22:50:
pas op als het verkoold is, dan is het contactoppervlak heel dun. Dit gaat dus niet lang goed. Je moet de soldering losmaken en opnieuw solderen. Als je dat doet gaat het 'nooit' meer stuk.
Wat je nu doet is uitstel van executie.
Is altijd te repareren. Hij kan het nu direct gebruiken en later solderen.
Ik heb op mn werk nog heel wat rollen oude tin liggen.Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 01:31:
Een soldeerbout is vast binnen de kennisenkring wel te lenen. Let er op dat je tegenwoordig moeilijk aan normale soldeertin kan komen (40% lood / 60% tin) en dat andere tin soorten wel eens voor problemen kunnen zorgen. Ga dus liefst even langs bij iemand die EN een soldeerbout EN oude tin heeft.
Wij zijn een business to business bedrijf, dus wij vallen niet onder de ROHS richtlijn.
wij mogen dus nog lekker loodhoudende tin gebruiken in plaats van die zilverbucht.
Men kan wel zeggen dat zilvertin net zo goed is, maar de smelt temperatuur ligt 30 graden hoger, het is kwetsbaarder, broos (luchtbellen), en het vloeit niet lekker.
Het is niet voor niets van ze in militaire en luchtvaart toepassingen nog wel loodtin gebruiken.
Tegenwoordig moeten alle producten die op de europese markt worden afgezet loodvrij zijn.
Bestaand tin bevat 60% tin en 40% lood
Loodvrij tin is er momenteel in verschillende samenstellingen:
99% tin en 1% koper
98% tin en 2% zilver
of 96% tin met 3,5% zilver en 0,5% koper