Toon posts:

[ MSI K9N SLI] Meerdere problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
SPECS
- MOBO: MSI K9N SLI Socket AM2
- PROC: Athlon X2 4200+
- RAM: 2x512MB PC4200/533 Mhz Kingston Dual Core
- GELUID: Creative X-Fi Xtreme Music
- VIDEO: Asus Geforce 7300GS 256MB

PROBLEEM 1
A1. Mobo piept bij het opstarten "kort laag - lang hoog - lang hoog - kort laag"
A2. In eerste instantie werkt zowel USB muis als toetsenbord niet
A3. Ik druk "reset CMOS" knopje in naast bios
A4. Tobo en muis werkt
A5. Speaker blijft piepen

PROBLEEM 2
B1. De S-Video uitgang werkt niet: ik krijg geen beeld op mijn TV.

WAT MIJ VERDER OPVIEL
C1. Bij het installeren merkte ik dat de koeler van mijn CPU 3 gaatjes heeft, terwijl er 4 aansluitpinnetjes op het mobo zitten (de 'control' pin kan ik niet aansluiten). Is dit erg van belang?
C2. Het opstarten en afsluiten duurt vrij lang, ook krijg ik het bios logo vrij lang te zien. Misschien is dit een Vista 'kwaaltje', dus misschien hoort het zo.
C3. Af en toe problemen met het uit stand-by komen.
C4. Er zit naast de stroomvoorziening van de CPU er ook één voor de GPU. Moet ik deze aansluiting met een kabel uit mijn voeding, of is deze bedoeld om met een kabeltje aan mijn videokaart aan te sluiten? (Maw: is het een output of een input?)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2007 23:07 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou zeggen, begin eens met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen om een aantal problemen te kunnen achterhalen.
Post soweiso eens wat je zelf allemaal geprobeerd hebt en wat je conclusies waren, anders wordt het voor ons ook behoorlijk giswerk en dat schiet weinig op.

Als een mobo piept is er vast iets aan de hand, acherhaal de beepcodes eens en kijk waar die naar verwijzen.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 30 april 2007 @ 23:24:
Ik zou zeggen, begin eens met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen om een aantal problemen te kunnen achterhalen.
Post soweiso eens wat je zelf allemaal geprobeerd hebt en wat je conclusies waren, anders wordt het voor ons ook behoorlijk giswerk en dat schiet weinig op.

Als een mobo piept is er vast iets aan de hand, acherhaal de beepcodes eens en kijk waar die naar verwijzen.
Dat is nou het probleem: ik zou niet weten wat ik moet proberen. Hoewel ik nu bedenkdat ik kan proberen de 12v video power supply op m'n mobo aan te sluiten, maar zoveel stroom vreet m'n GPU niet dus...
Ik heb nog eens geluisterd naar de piepjes, maar het is moeilijk te horen. Sowieso staat de juiste foutcode er niet bij.
Enige fout bij het in elkaar zetten van de processor die ik heb gemaakt is dat in de quickguide niet stond dat je de processor moest aandrukken als je het hendeltje omlaag doet. In de uitgebreide manual op internet staat dit wel. Maargoed als dit een probleem had gevormd had ik het toch moeten merken?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2007 23:38 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je kunt natuurlijk altijd proberen de onderdelen 1 voor 1 te vervangen om te kijken welke degene is die het probleem veroorzaakt.

Wat bedoel je met 12V videopowersupply?

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 30 april 2007 @ 23:53:
Je kunt natuurlijk altijd proberen de onderdelen 1 voor 1 te vervangen om te kijken welke degene is die het probleem veroorzaakt.

Wat bedoel je met 12V videopowersupply?
in het mobo zit zo'n standaard voeding aansluiting (male). Volgens mij is hij in mijn geval niet nodig omdat mijn kaartje niet zoveel stroom vreet. Overigens heb ik het geprobeerd, maar het lost de problemen niet op.

Alle onderdelen eruit halen heeft niet zoveel zin: ik heb geen onboard vga, en verder zijn de onderdelen essentieel voor het opstarten (RAM en HD)...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2007 00:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen heb ik ontdekt waar de 'beep' vandaan komt. Als ik de bios instelling "USB CONTROLLER" op DISABLED zet, heb ik geen piepjes meer en start het bios sneller op. Echter doet mijn USB toetsenbord het dan niet meer en moet ik met ps/2 omzettertjes gaan werken.
Als ik het bios-logo weg haal bij het opstarten, zie ik dat de piepjes komen bij

"initializing usb controllers..." *piepjes* "...done"

lijkt me vrij achterhaalt dat hij ze moet 'initializen', althans, dat hij er zo lang over doet en piept?

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-05 16:41

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Zal je mobo wel een usb apparaat zien waar ie niks van moet hebben en dat hij daarom helemaal gaat flippen, wel vervelend voor je, maar als je wil kan ik wel aan een paar converters voor je komen voor je toetsenbord en muis

Wil je ook even wat meer toelichting geven over je huidige videokaartsituatie? Ik begrijp dat niet helemaal (C4. Er zit naast de stroomvoorziening van de CPU er ook één voor de GPU. Moet ik deze aansluiting met een kabel uit mijn voeding, of is deze bedoeld om met een kabeltje aan mijn videokaart aan te sluiten? (Maw: is het een output of een input?)

Kun je hier een foto van maken?

[ Voor 46% gewijzigd door wjjkoevoets op 01-05-2007 08:09 ]

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 00:00:
[...]

in het mobo zit zo'n standaard voeding aansluiting (male). Volgens mij is hij in mijn geval niet nodig omdat mijn kaartje niet zoveel stroom vreet. Overigens heb ik het geprobeerd, maar het lost de problemen niet op.
Dat is dus een standaard molex als ik het goed begrijp.
Alle onderdelen eruit halen heeft niet zoveel zin: ik heb geen onboard vga, en verder zijn de onderdelen essentieel voor het opstarten (RAM en HD)...
Het is sowieso verstandig om de onderdelen te vervangen met andere onderdelen als je problemen blijft houden, zodat je op die manier het probleem kunt achterhalen. Dus hang er eens ee nieuwe voeding in en kijk of dat helpt (wat voor voeding heb je nu overigens?).

Verwijderd

Topicstarter
Sn0WDr4gon schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 08:07:
Zal je mobo wel een usb apparaat zien waar ie niks van moet hebben en dat hij daarom helemaal gaat flippen, wel vervelend voor je, maar als je wil kan ik wel aan een paar converters voor je komen voor je toetsenbord en muis
Het zijn inderdaad de USB apparaten die het probleem veroorzaken. Als ik ze allemaal afkoppel krijg ik slechts 1 piepje (dit is normaal geloof ik?)
Als ik USB Controller in het bios uit zet krijg ik helemaal geen piepjes overigens.
Wil je ook even wat meer toelichting geven over je huidige videokaartsituatie? Ik begrijp dat niet helemaal (C4. Er zit naast de stroomvoorziening van de CPU er ook één voor de GPU. Moet ik deze aansluiting met een kabel uit mijn voeding, of is deze bedoeld om met een kabeltje aan mijn videokaart aan te sluiten? (Maw: is het een output of een input?)

Kun je hier een foto van maken?
nee, maar kan het wel aanwijzen:

*klik*

Het gaat om de aansluiting linksboven de bovenste PCIe 16x poort met vier pinnetjes (zelfde als van b.v. dvd-brander), maargoed hier zit het probleem dus niet in.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2007 09:58 ]

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Als je 1 piepje krijgt (kort en 1x) dan is alles goed. Wel vreemd dat je usb controller zo doet, mijn aanbod blijft staan (converters)

Die molex connecter hoeft niet persee voor grafische kaart te zijn. Kijk eens in het boekje van je moederbord, misschien staat daar wel iets in. Zon ding had ik ook op een oud ASUS mobo

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Verwijderd

Topicstarter
Sn0WDr4gon schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 10:22:
Als je 1 piepje krijgt (kort en 1x) dan is alles goed. Wel vreemd dat je usb controller zo doet, mijn aanbod blijft staan (converters)

Die molex connecter hoeft niet persee voor grafische kaart te zijn. Kijk eens in het boekje van je moederbord, misschien staat daar wel iets in. Zon ding had ik ook op een oud ASUS mobo
ja die molex is extra voeding voor de kaart

maar converters zijn leuk, maar de piepjes zitten dus niet in het toetsenbord en muis, maar in de andere twee USB apparaten die ik heb aangesloten. Converters heb ik dus niets aan.
De muis en tobo deden het niet en wel om de volgende reden: standaard zet het mobo "usb controller" op disabled :? erg vaag maargoed.

Zou dit een probleem kunnen zijn veroorzaak door een defect mobo? Of liever gezegd een defecte usb controller op het mobo?

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Zou kunnen, maar wat zijn die andere 2 apparaten?

Overigens werkt je muis/toetsenbord wel altijd gewoon goed met converters, dus je zegt het maar ;)

Verwijderd

Topicstarter
Sn0WDr4gon schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 11:50:
Zou kunnen, maar wat zijn die andere 2 apparaten?

Overigens werkt je muis/toetsenbord wel altijd gewoon goed met converters, dus je zegt het maar ;)
Aan de één zit een microsoft IR ontvanger voor Media Center
Aan de ander zit 1x een USB 2.0 HUB met daaraan mijn printer en een DVB-T ontvanger (digitale tv)

Beide apparaten functioneren goed.

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Als je die apparaten eraf haalt dan doet ie het wel goed? Zou kunnen dat een van de apparaten gewoon een storing veroorzaakt in je hub, sluit de 2 apparaten is aan op een andere USB poort, kijk of je dan nog hetzelfde probleem hebt, zo niet dan is waarschijnlijk je ene USB hub kapot

Pagina: 1