[Vista x86] automatisch in slaap vallen werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-10-2025
Ik maak al een hele tijd gebruik van vista, en laat daarbij altijd na een uur het systeem automatisch in slaap vallen. Dat is handig, want dan verbruikt ie minder stroom. En ik kan em op afstand wakker maken door middel van Wake On Lan.
Maar sinds een tijdje werkt het automatisch in slaap vallen niet meer. Heel vaag; als ik na een paar uur terug kom staat ie nog gewoon aan. Ook zie ik dat ik nog gewoon ingelogd ben, dus het is ook niet alsof er iets mis gaat tijdens het in slaap vallen (een probleem dat ik eerder had, met grub vista booten). Verder staat er ook niks vreemds in de event logs. Het lijkt wel alsof ie het niet probeert.

Het niet in slaap vallen, dat deed ie ook als ik bijvoorbeeld een torrent client oid aan had staan, omdat er dan toch nog bepaalde activiteiten zijn, maar volgens mij zouden die er nu helemaal niet moeten zijn. Alles stond uit (alleen steam, maar dat had ik eerder ook en gaf tot nog toe geen problemen).

edit: ik vergat nog te melden: alle slaapstanden werken gewoon, zolang ik ze met de hand bedien. Het gaat dus enkel om het automatisch in slaap vallen.

heeft iemand enig idee in welke hoek ik zou moeten beginnen te kijken?

[ Voor 7% gewijzigd door .Johnny op 30-04-2007 22:27 ]

• .Johnny
Inmiddels een hoop gedaan, maar helpt allemaal niet:
- ik zag in de event log wat errors, die ik opzich als sinds het begin van de installatie had. Die errors en warnings waren gerelateerd aan Windows Defender, dus die heb ik uitgeschakeld
- ik zag in dezelfde event logs dat de laatste keer dat sleep was ingegaan op 25 april was. Dus heb ik alles wat ik daarna heb geinstalleerd verwijderd.

maar dit alles helpt dus nog niet. Iemand een idee met wat voor tooltje ik verder zou kunnen zoeken? cmd als administrator en netstat -a levert ook niet veel interessants op; volgens mij geen actieve connecties, want er staat nergens een concreet foreign adres.

edit; ook nog even met network adapater disabled geprobeerd, maar nog steeds niks. Ik zie dan met netstat -a trouwens nog wel steeds die listening poorten openstaan. Is er een tool om te achterhalen welke processen die listening ports bezet houden?

[ Voor 16% gewijzigd door .Johnny op 01-05-2007 17:26 ]

• .Johnny
Goed, het wordt een aardige monoloog, dus kennelijk vindt niemand het interessant. Maar voor de knowledgebase dan maar: ik heb het probleem gevonden. Het was de Windows Media Player Network Sharing Service:
Shares Windows Media Player libraries to other networked players and media devices using Universal Plug and Play

Kennelijk houdt die de verbinding open al de tijd. Zal wel een bug zijn dat het niet goed samenwerkt met automatisch in slaap vallen. Eigenlijk vind ik het wel de moeite een ticket oid hiervoor aan te maken bij microsoft. Weet iemand hoe je dat doet?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mail ze ? :)
Bij elk MSKB artikel staan links hoe je ze kan bereiken, telefoonnummer et al.

Alternatief is natuurlijk dat je tijdelijk als workaround een Scheduled Task in elkaar zet die bijvoorbeeld alleen op bepaalde tijdstippen die service aanzet :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 21:09
Ik heb er inderdaad ook heel even mee zitten stoeien vanochtend en in de geavanceerde instellingen van energiebeheer dit onder multimedia-instellingen aangepast waarna het weer goed werkte.. Dus we zijn tot dezelfde conclusie gekomen..

Volgende klus is bij mij ervoor zorgen dat het systeem niet te snel aangaat na het in slaapstand gaan (dit gaat nu goed, maar alle apparaten staan nu zo ingesteld dat ze de compu niet uit slaapstand mogen halen, maar ik wil dit wel via m'n toetsenbord en wake-on-lan kunnen doen).