Printen Van Macbook

Pagina: 1
Acties:
  • 217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• boogywoogy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-11-2020
Mijn moeder heeft nu al een paar maanden een Macbook waar ze heel blij mee is.

Maar ze ergert er zich wel heel erg aan dat ze niet kan printen.

Ik zal eerst uitleggen hoe mijn netwerk er uit ziet.

De printer in het huis zit aangesloten op een PC (die van mijn vader) waar WinXP Pro op draait. Daar zit een HP Deskjet 1220cc op aangesloten via een USB cable. Deze PC is bekabeld naar de router.

De Macbook zelf zit niet aangesloten met de draad, maar via draadloos van dezelfde router.

Mijn vraag is dus, hoe kan mijn moeder, op haar macbook, op print in word drukken, en dat het dan word afgedrukt op de printer.

Thanks! En sorry voor het niet zo sterke Nederlands en de zin opbouw.

it's as simple as something the nobody knows....

Verwijderd

als je de printer op de winxp bak deelt dan kan je hem op je MB instellen zodat je kan printen (IP Printer).

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Of misschien heeft de router een printerpoort, dan hoeft de PC van je pa niet altijd aan te staan?

Zoef

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:13

SambalBij

We're all MAD here

Zoals hierboven gezegd kun je de printer benaderen. Je moet mogelijk wel even op zoek naar de OSX Gutenprint printer drivers, (zie http://gimp-print.sourceforge.net) aangezien (volgens mij?) OSX standaard alleen postscript drivers heeft, en jouw printer dat waarschijnlijk niet kent.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Je kunt ook een print servertje kopen, zodat de ene computer niet aan hoeft te staan om via je MB te printen.

• Piellekes
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-02 08:52

Piellekes

Sensuàl!

kan je wel via het windows netwerk de pc van je pa zien? dan kun je gewoon de printer "delen" en klaar is kees. wel de printer een korte naam geven op het netwerk (minder dan 11 tekens geloof ik) want anders ziet osx m niet.

Rhodes, dan heel lang niks, dan de rest.

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-02 17:39
Een printservertje of Airport Express doet wonderen. Dan heb je helemaal geen omkijken naar die windows shares en moet de pc ook niet altijd aanstaan om te kunnen printen.

Ik hen hier alle printers via een USB hubje aan de Airport Extreme hangen -- nog nooit zo vlot kunnen printen binnen windows (en mac natuurlijk ook ...)

This space intentionally left blank.

• Algurgazan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-01-2025

Algurgazan

Ome Bob

voor de meeste hp printers is deze oplossing perfect:
Datafeest schreef op zondag 11 maart 2007 @ 13:45:
Ok, ik heb de oplossing gevonden d:)b

Stap 1:
Download en installeer de volgende pakketjes:
espgs-7.07.1.ppc.dmg
hpijs-foomatic-2.0.2.ppc.dmg
Bron: http://www.linux-foundation.org/en/OpenPrinting/MacOSX/hpijs

Stap 2:
Download de juiste PPD file voor de printer.
Zoek de printer op op Openprinting.org, scroll naar onderen en download de PPD file. (Gebruik maken PPD file uit HPLP kan ook, zie Daedalus)

Stap 3:
Voeg de printer toe via de gebruikelijke manier (More printers, etc). Kies bij "Printer model" de PPD file.

Klaar :)
Zaken zoals de inkt status zijn niet te bekijken.

"When you hear the beeb, it will be three o'clock." | muzak

• Trunksmd
  • Laatst online: 13-11-2025
Rechtklikken op het printer icoontje op je windows pc en vervolgens delen. Daarna de Mac drivers van je printer bij hp downloaden en installeren. Vervolgens kun je je printer toevoegen aan je mac via het netwerk. Lijkt me niet zo moeilijk?

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Stap 1: zijn je wired lan en wireless lan geconfigureerd als 1 subnet of als 2 losse? In het 2e geval wordt het onnodig lastig. Je kan dit controleren door te kijken of de eerste 3 triplets van het IP adres, en het volledige netmask, op PC en Mac gelijk zijn.

Stap 2: Als je vanaf je Mac de PC kan zien in de Network view in de FInder, installeer je de juiste HP driver voor de printer (zorg dat je printer gedeeld staat in Windows) zoals hierboven aangegeven en je bent klaar.

Launching containers into space

• Algurgazan

Algurgazan

Ome Bob

Trunksmd schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 17:17:
Daarna de Mac drivers van je printer bij hp downloaden en installeren.
de mac printer drivers van hp ondersteunen de printer alleen als ie aan de mac hangt, niet als je via het netwerk via een windows printer wil printen... dus op die manier gaat het niet werken.. (zie de quote in mijn eerdere post, zo werkt het wel!)

[ Voor 16% gewijzigd door Algurgazan op 01-05-2007 19:13 ]

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Mag ik daar nog wat over vragen? Werkt dit ook met Intel Macs? Want ik kan alleen de PPC versie vinden voor die HPIJS drivers. En het werkt momenteel niet :D Ik zie wel een queue en dan zegt-ie voltooid, maar er komt niks uit de printer en de Windows bak geeft ook geen enkel teken dat er wat binnenkomt.

Hier stond achterhaalde informatie…

• Algurgazan

Algurgazan

Ome Bob

het werkt hier (intel imac & hp deskjet 5940) perfect, precies volgens de aanwijzingen van datafeest gedaan eigenlijk...

Verwijderd

Werkt bij mij aan geen kanten... :(

Verwijderd

Volgens mij zijn al die instructies onzin, printers onder OS X zijn makkelijker te configureren dan onder Windows: Plug and Play.

• silentwaves_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:13
Algurgazan schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 16:37:
voor de meeste hp printers is deze oplossing perfect:

[...]
Thanks voor de info:)

Dat ga ik morgen ook maar eens proberen.

_

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 01:13:
Volgens mij zijn al die instructies onzin, printers onder OS X zijn makkelijker te configureren dan onder Windows: Plug and Play.
En anders lees je het topic even en kom je tot de ontdekking dat er geen sprake is van 'plug' en dat 'play' derhalve ook niet zo vanzelfsprekend is :z Bovendien levert enkel melden dat jij de instructies onzin vindt ook geen werkbare oplossing voor de TS, wel?

Verwijderd

Whieee schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 01:49:
[...]

En anders lees je het topic even en kom je tot de ontdekking dat er geen sprake is van 'plug' en dat 'play' derhalve ook niet zo vanzelfsprekend is :z Bovendien levert enkel melden dat jij de instructies onzin vindt ook geen werkbare oplossing voor de TS, wel?
En die instructies zijn dus voor de grap door iemand verzonnen, om mensen om te tuin te leiden, want het werkt weldegelijk plug-and-play.

Er is een kans van 90 procent dat mensen die dat rare bestand geinstalleerd hebben nu een virus hebben.

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 01:52:
[...]

En die instructies zijn dus voor de grap door iemand verzonnen, om mensen om te tuin te leiden, want het werkt weldegelijk plug-and-play.

Er is een kans van 90 procent dat mensen die dat rare bestand geinstalleerd hebben nu een virus hebben.
Om te beginnen: bron?

Daarnaast: het gaat om printen via het netwerk. Plug & play gaat alleen op voor lokale apparatuur en ondersteunde printers. Beide zijn op dit moment niet aan de orde (staat ook duidelijk in het topic). Prima als jij het niet met de overige mensen in dit topic eens bent maar voor je vanalles gaat neerzetten over virussen, plug & play en 'verzonnen' instructies zou het prettig zijn als je je verhaal ook enigszins onderbouwt, want op deze manier komt het op mij over als FUD zaaien en daar heeft niemand wat aan.

Verwijderd

Printer in het netwerk inpluggen. Printer Setup Utility. Add. Kies Printer. Add.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Het toevoegen is ook geen probleem. :) Printer wordt prima gevonden en herkent, en OS X zegt ook dat alles in orde is. Zelfs het printen gaat prima, en OS X zegt vrolijk dat de opdracht voltooid is. Alleen als je dan naar de Windows bak loopt heeft die gewoon niks gedaan, en hij geeft ook geen kik. Dat is in mijn geval het probleem.

Hier stond achterhaalde informatie…

Verwijderd

[...]

Je praat echt poep nu...

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 02:27:
Printer in het netwerk inpluggen. Printer Setup Utility. Add. Kies Printer. Add.
Ik mis nog altijd alle onderbouwing voor het verhaal dat de hierboven gegeven instructies een verzinsel zouden zijn. Bovendien: 'Printer in het netwerk inpluggen' :? Welke methode beschrijf je hier? Heeft het ding zelf een printserver? Plug je hem in een printserver? In een airport basestation? Aan een andere machine?

Je bijdrage aan dit topic blijft vooralsnog IMHO beperkt tot zinloze posts en het zaaien van FUD. Bij deze dus nogmaals het verzoek om je claims te onderbouwen met bronnen, en met nuttige posts te komen. Op de huidige manier wek je namelijk nogal de indruk dat je enkel je postcount aan het opkrikken bent.

@TS:
Geven je eventlogs in Windows iets aan? Komt de opdracht uberhaupt in de queue te staan?

edit:
een beetje googlen leverde me deze link op. Ik heb het nog niet getest maar wat er staat zou best kunnen werken.

edit2:
de mensen bij iFelix, onder andere bekend en gewaardeerd om hun Airport Express printer compatibility list, hebben ook een duidelijke guide online staan. Zij maken ook gebruik van de gimp-print driver, en ook de HPIJS driver wordt als mogelijkheid genoemd. Worth reading :)

[ Voor 21% gewijzigd door Whieee op 02-05-2007 11:24 ]

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

[...]

Wil je wel even je huiswerk doen? Mac OS X ondersteunt echt niet elke wazige printer out-of-the-box. Meestal werkt het direct, maar sommige printers worden simpelweg niet door de standaard drivers ondersteund. Gimp-print is echt niet raar of onbetrouwbaar. En waar je dan die exacte kans vandaan haalt dat het een virus is vind ik al helemaal bijzonder. Heb je er überhaupt al eens naar gekeken?

Overigens doet deze pagina van Apple me vermoeden dat het in het geval van de topicstarter gewoon zou moeten werken.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

dawuss schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 11:37:
[...]

Overigens doet deze pagina van Apple me vermoeden dat het in het geval van de topicstarter gewoon zou moeten werken.
OSX ondersteunt de printer inderdaad, in 2 verschillende drivers. Naar het schijnt werkt de standaard HP driver enkel wanneer de printer lokaal is aangesloten. Ik weet niet waarom dat is, maar mijn (beperkte) ervaring met shared HP printers is dat dat helaas klopt. De iFelix link in mijn vorige post bericht hier ook over. Met de gimp-print driver zou de TS wellicht meer succes kunnen hebben.

Kun je in de Windows driver eventueel nog postscript levels selecteren? Wellicht dat daar iets niet overeenkomt. Al is dat alleen relevant als de printtaak uberhaupt in de queue op de Windows machine verschijnt. Als de TS de HP driver gebruikt vermoed ik dat dat niet eens het geval zal zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Whieee op 02-05-2007 11:46 ]

Verwijderd

Gezamenlijk printergebruik..

je moet eerst de printer delen in het netwerk:
reviews: Thuisnetwerken: een uitgebreide beginnersguide :P

daarna printer toevoegen vanaf de Mac:
Afdrukken op een printer die via SMB/CIFS wordt gedeeld op een Windows-computer

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

psst!! Lees het topic eens ;) Iets met spuit 11 enzo

Verwijderd

Ik heb TS nog niet horen zeggen dat het probleem is opgelost, vandaar dat ik de stappen neerzet zodat die kan kijken waar het misgaat bij hem.
Pagina: 1