Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

de rommelmarkt tft (pin outs en condensators)

Pagina: 1
Acties:
  • 286 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 14:04
ik vandaag lekker lopen op de vrijmarkt. zie ik daar een tft liggen voor 10 euro. maar met mijn stomme kop koop ik hem zonder naar de aansluiting te kijken.

het is een packard bell:

http://support.packardbel...e&i=platform_monitor_s517

aangezien ik de voet er niet bij heb (waar de aansluiting van de kabel in zit). moet ik gaan solderen.
alleen weet ik niet hoe deze aansluiting heet. dus kan ik ook niet op zoek naar een pin out, het ding telt 13 pinnen, dus 2 minder dan een vga kabel. op de chip staan genesis gmZAN 2 (alleen info over de chip zelf te vinden).

foto:

http://img110.imageshack.us/img110/8010/pict0646jc4.jpg

en op het controller ding ontbreekt ook een iets (volgens mij een condensator), er staat bij: cn403 en gnd, +5v. kunnen jullie me zeggen wat dit is?

rode rondje op deze foto:

http://img181.imageshack.us/img181/5443/pict0648vd7.jpg

de stroomaansluiting heb ik al gesoldeert en dit werkt. (je krijgt een no signal teken op het scherm). maar aangezien de blacklight ook defect is moet ik die ook vervangen. er lag los in de kast een lekkende condensator. zou deze hieraf kunnen komen? (er lag wel wat prut op de inverter)

ik wou dat ik wat meer verstand van doormeten enzo had, en welke onderdeeltjes enzo. maarja, ik ben 14, en solderen kan ik zeker. (al 10 tv's ofzo gemaakt). zolang mensen maar zeggen wat ik moet vervangen.

ik hoop dat dit topic goed genoeg is

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-11 13:01
Hmm een vga kabel heeft vaak ook maar 13 pinnen, daar zijn er ook 2 weggelaten.

Misschien wat duidelijkere foto's maken, zo kunnen we er ook niets van zien ;)

Edit: Waarschijnlijk moet je ook even nieuw condensatortje op die print zetten, kun je op de oude even naar de waardes kijken. Hopelijk doet de backlight het dan weer.

[ Voor 34% gewijzigd door peeter123 op 30-04-2007 20:37 ]

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• Speeddragon
en die bij dat controller ding dan, daarvan lag de condensator er niet meer in?

ja ik heb een minolta cameratje. die niet houdt van dichtbij foto's nemen.

als het nou de laatste 2 pinnen zijn die weg worden gelaten kan ik misschien 1 t/m13 solderen. maar het zijn zeker pinnen die ze ergens tussendoor weglaten?

pff. ik wil dit ding echt maken:P

[ Voor 6% gewijzigd door Speeddragon op 30-04-2007 21:16 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Je minolta cameratje heeft ongetwijfeld een macro-stand, waarmee je dingen van dichtbij scherp kan fotograferen. Mijn glazen bol werkt nog scherper dan die foto's...

Aangezien je al wat ervaring met TV's hebt, moet je wel in staat zijn om een aantal draden van de aansluiting toe te wijzen. Je weet dat het een analoge aansluiting betreft, dus je moet de RGB signalen gemakkelijk kunnen vinden (3 baantjes naast elkaar, die dezelfde componenten bevatten). De massa('s) kan ook niet echt een probleem zijn (doorpiepen met je multimeter). Voor de Hsync en Vsync kan je wat experimenteren met de pinnetjes die je nog niet hebt gevonden, normaal zal "no sync" veranderen in "sync out of range" of iets dergerlijks, en zal het beeld wat knipperen, als je een van de sync-signalen beet hebt. Met de RGB, massa en sync's heb je al beeld.

Als ik je dan nog als tip meegeef dat pin4 en pin11 op de subD connector ws niet gebruikt worden, moet je alles wel kunnen vinden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Speeddragon
doormeten enzo, kan ik niet goed. ik zal wel foto's maken. maar als ik zeker weet dat die 2 pinnen niet worden gebruikt. dan maar hopen dat pin 1 t/m13 voor de rest wel in de goede volgorde zitten

edit: dat ontbrekende dingetje op de controllerplaat,(cn403). is dat ook een condensator ofzo?

[ Voor 20% gewijzigd door Speeddragon op 30-04-2007 22:15 ]

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Waarom denk je dat dat componentje ontbreekt? Is het echt alsof hij eraf gevallen is of is het gewoon een lege plek met 2 schone eilandjes?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Speeddragon
nou, omdat er iemand in heeft zitten kutten met een soldeerbout. ik ga denk ik gewoon eerst zonder dat ding erin proberen(controllerbord).

maar, waar die condensator prut lag, dat waren wel 2 nette eilandjes. dat vond ik zo raar (inverter). maar volgens mij hoort daar wel een condensator te zitten. ik mis nu gewoon echt het vermogen om door te kunnen meten enzo.

hoe denken jullie over de pin out

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Heb je een multimeter? Zo ja -> kan je doormeten.

Zet het ding op de laagste ohm stand, hang 1 pin aan de - van je voeding (of een random andere ground) en ga de pinntjes van de connector aflopen, (bijna) 0 ohm is een verbinding en dus een ground.

Post ff welke pinnen allemaal ground zijn, kunnen we weer een stukje verder :)

• Speeddragon
watk dus niet snap is. ik moet de multimer op de controllerchip houden. en de andere kant op de voeding. maar welk gedeelte van de voeding (12 v en een 5v gedeelte). en dan moet ik dus gewoon alle waarden opschrijven en kunnen jullie eruit opmaken welke pinnen waar horen ofzo?

is er het niet gewoon dat je pin 1 t/m 13 hebt, die je aansluit zonder pin 4 en 11, zoals naftebakje zei. dat je deze overslaat.

dus

1 van vga plug, op 1 van controller plug enzovoort?

(kwou dat ik een pin out had, of iemand kende met verstand van deze dingen)

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Blijkbaar snap je me totaal verkeerd.

Multimeter heeft 2 draden, eentje gooi je aan de min van de voeding (aka ground) en de andere loop je 1 voor 1 de pinnetjes van de connector die je wil aansluiten langs (niet de controller).
Waardes hoef je niet te geven, alleen welke pinnen (bijna) nul geven, dan bedoel ik onder de 10 ohm.

Zoiezo meten aan de controller is vrij zinloos als je geen goede multimeter hebt (kan wel, maar ben je etterlijke uren aan het meten)

• Speeddragon
maar het gaat nie over de voeding ergens op aansluiten. maar een vga kabel aan de controllerchip maken, dus waarom zou ik de voeding gaan meten als ik daar niet moet zijn

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11 00:58

Jimbolino

troep.com

SPEEDDRAGON schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 01:04:
maar het gaat nie over de voeding ergens op aansluiten. maar een vga kabel aan de controllerchip maken, dus waarom zou ik de voeding gaan meten als ik daar niet moet zijn
omdat je wilt weten welke pinnetjes van de vga aansluiting "aarde" zijn, dan blijven er nog ~6 over, en hoef je die alleen maar uit te zoeken.
Dus zoek eerst uit welke pinnetjes aarde zijn, dan blijven er nog maar weinig aansluitcombinaties over...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• naftebakje
  • Nu online
SPEEDDRAGON schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 01:04:
Wij gaan het niet voor jou oplossen, eigen inzet is vereist. Het minste dat we kunnen verwachten, is dat je eens de pinout van een VGA stekker opzoekt (want die wil je aan je scherm kunnen hangen). Als je die hebt bekeken, zou je begrijpen waarover we praten.

Zodra je de pinout van een VGA stekker post, en erbij vermeld welke pinnetjes je niet snapt, ga ik je verder helpen. Als je dat niet doet, dan koop je beter een werkend scherm in de winkel.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Speeddragon
haha oke ik snap het. maar ik heb verbeterde foto's gemaakt:

http://img84.imageshack.us/img84/5144/pict0651nz9.jpg
http://img139.imageshack.us/my.php?image=pict0652nn3.jpg
http://img179.imageshack.us/my.php?image=pict06531yg3.jpg

weet iemand aan de hand van dit plaatje of er ook wat hoort te zitten bij dat plekje met cn403 erop?

@inaftie:

de pinout van een vga stekker heb ik al lang. maar als ik nou wist hoe deze connector heette kon ik hiervan de pin out vinden, en dan is aansluiten makkelijk genoeg voor me..

kon ik dus zien van: o pinnetje een van de vga pinout hoort bij dat pinnetje van mijn controller lay out

[ Voor 31% gewijzigd door Speeddragon op 01-05-2007 10:25 ]

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:00

Super_ik

haklust!

SPEEDDRAGON schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 10:22:
haha oke ik snap het. maar ik heb verbeterde foto's gemaakt:

http://img139.imageshack.us/my.php?image=pict0652nn3.jpg

weet iemand aan de hand van dit plaatje of er ook wat hoort te zitten bij dat plekje met cn403 erop?
die 3 lijnen zijn waarschijnlijk R G en B

nou, hierdan: http://www.datasheetarchi...sheet.php?article=4348148 om het helemaal makkelijk te maken, de datasheet :)

[ Voor 21% gewijzigd door Super_ik op 01-05-2007 10:34 ]

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• laurxp
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-10 21:07
waarschijnlijk moet je het zo aansluiten:

vga lcd functie
1 95 rood +
2 91 groen +
3 87 blauw +
13 150 hsync
14 148 vsync
6 94 rood -
7 90 groen -
8 86 blauw -
10 gnd sync gnd (?)
11 gnd sync gnd (?)

de lcd pinnen zitten op de chip, hiervan moet je even de sporen volgen.
de laatste 2 weet ik niet zeker, deze komen in de datasheet niet voor.
ps. ik ben niet aansprakelijk voor enige schade ten gevolge van dit bericht.

• Speeddragon
die laatste 2 weet je dus niet zeker, en de pinnen 12 en 13 zijn dan degenen die overblijven

maar ik heb nu een groter probleem. de inverter is dood

[ Voor 20% gewijzigd door Speeddragon op 01-05-2007 12:55 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:51
SPEEDDRAGON schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 12:53:
maar ik heb nu een groter probleem. de inverter is dood
Invertertje van een CCFL er aan hangen? Werkt net zo goed hoor :)

Afbeeldingslocatie: http://www.twistedmods.com/images/sections/reviews3/lampselectronics/inverter.JPG
Zo'n zwart kastje = inverter ;)

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-11 12:07

jotheman

Was like that when I got here!

Damn zeg, ik heb exact dezelfde op de vrijmarkt gekocht. Ik zoek de adapter: http://tweakers.net/aanbod/advertentie/65159 Want die heb ik er niet bij, de voet wel... Kan foto's maken als je wilt van wat je maar wilt... (Wel vanmiddag pas)
Hoop dat we elkaar misschien kunnen helpen :)

P.S.: Hoe heb je de 6-pins stroomaansluiting gesoldeerd? Heb je daar een schemaatje van? En waar heb je 'm aangehangen? Thx!

[ Voor 17% gewijzigd door jotheman op 01-05-2007 13:13 ]

I see dead pixels...

• Speeddragon
bij mij zat er gewoon een 220 volt aansluiting op maar dan zonder draad. maar moet jij je adapter in de voet stoppen? of hoe bedoel je?

misschien kun jij voor mij even kijken waar b.v pin 1 van de vga connector uitkomt op de connector van het beeldscherm en dat dan zo afgaan?

b.v

pin 1 - pin 3
pin2- pin 1

snapje wat ik bedoel:)..

scheelt mij een hoop werk, dan maak ik foto's van mijn stroomaansluiting

edit: tis niet precies hetzelfde beeldscherm, maar als je het gewoon doormeet dan kan ik zien of het overeenkomt, met de mijne (als rgb enzo op zelfde plek zit)

en @frankiepanke, het probleem is dat ik 2 ccfl's moet aansturen. en werkt helderheids regeling enzo dan nog wel?

[ Voor 13% gewijzigd door Speeddragon op 01-05-2007 13:37 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:51
SPEEDDRAGON schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 13:31:
en @frankiepanke, het probleem is dat ik 2 ccfl's moet aansturen. en werkt helderheids regeling enzo dan nog wel?
Nope, helderheid werkt dan niet meer, gewoon op 100% branden ze dan. En 2 stuks aansluiten is geen probleem, want dat kunnen de meeste inverters wel.

• Speeddragon
dus gewoon alle 2 aan elkaar knopen en op zoon invertertje aansluiten. (het zijn 8 kabels verdeelt over 4 connectoren).

hier een foto:

http://img145.imageshack.us/my.php?image=pict0656zv3.jpg
http://img481.imageshack.us/img481/6462/pict0659dm1.jpg

die witte dingen aan uiteinden zijn connectors

(zoon backlight inverter van een ccfl heeft die alleen 12 volt nodig of ook 5 volt)

er zitten toch geen 4 ccfl's in of wel:O dus per connector 1 ccfl?

[ Voor 32% gewijzigd door Speeddragon op 01-05-2007 14:06 ]

• naftebakje
  • Nu online
Je zal 2 invertoren nodig hebben met 2 uitgangen, er zitten 4 lampen in. Dat is ook wat je ziet op de originele invertor, die is ook dubbel uitgevoerd en stuurt 4 lampen aan (2 op 1 trafo, maar dan wel met een hoogspanningscondensator tussen zodat ze allebei kunnen opstarten).

• Speeddragon
kga nu proberen de kabel eraan te solderen, heb samen met naftebakje de pinout doorgemeten (heel veel dank aan hem, want heeft me echt veeel te veel geholpen eigenlijk). maar nog 1 klein dingetje.

hoe kun je zien of je de vsync en hsync hebt omgedraait, en moet je de rgb massa's persee ook aansluiten of is rgb alleen al genoeg?

• laurxp
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-10 21:07
de hsync is enkele 10tallen hz en de vsynch enkele 10tallen khz.
je zult dan waarschijnlijk een heel vernaggeld beeld krijgen.

• naftebakje
  • Nu online
naftebakje schreef op maandag 30 april 2007 @ 21:54:
...Voor de Hsync en Vsync kan je wat experimenteren met de pinnetjes die je nog niet hebt gevonden, normaal zal "no sync" veranderen in "sync out of range" of iets dergerlijks, en zal het beeld wat knipperen, als je een van de sync-signalen beet hebt...
En ik heb je al vermeld dat een van de massa's aansluiten volstaat voor het testen, eenmaal je beeld hebt kan je ze dan netjes aansluiten om betere beeldkwaliteit te krijgen.

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-11 12:07

jotheman

Was like that when I got here!

SPEEDDRAGON schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 13:31:
bij mij zat er gewoon een 220 volt aansluiting op maar dan zonder draad. maar moet jij je adapter in de voet stoppen? of hoe bedoel je?

misschien kun jij voor mij even kijken waar b.v pin 1 van de vga connector uitkomt op de connector van het beeldscherm en dat dan zo afgaan?

b.v

pin 1 - pin 3
pin2- pin 1

snapje wat ik bedoel:)..

scheelt mij een hoop werk, dan maak ik foto's van mijn stroomaansluiting

edit: tis niet precies hetzelfde beeldscherm, maar als je het gewoon doormeet dan kan ik zien of het overeenkomt, met de mijne (als rgb enzo op zelfde plek zit)

Hey, sorry ik heb hier geen camera bedacht ik me! Vanaf aankomende maandag doe ik 't graag voor je! :)

Ik heb ook een probleempje, weet niet of dit de moeite is voor een eigen topic...:
Ik heb op dit scherm een computervoeding aangesloten, lampje ging aan maar ik hoorde *knets* en lampje ging uit (na +/- een seconde). Dus, behalve dat het blijkbaar niet samenwerkt met een PC-voeding, heb ik denk ik/hopelijk een zekeringetje opgeblazen... Hoe en waar zou ik moeten beginnen met zoeken naar wat ik heb gesloopt? Iemand een idee? Thx!

I see dead pixels...

• Speeddragon
godverdomme, ik heb alles zo gesoldeert als zou moeten, en er staat geen signaal...

alle rgb's, de vsync, hsync, en de massa van de rode rgb stekker....

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Als je h en v sync goed hebt krijg je al (zei het zwart) beeld..

Weet iemand of je die signalen zonder problemen aan ground kan binden (zonder de videokaart te slopen dan he)

Als dat kan kan je gewoon met je 2 syncs alle pinnetjes af gaan lopen tot je beeld krijgt.

• naftebakje
  • Nu online
De sync's zijn gewoon TTL signalen, dus kan je er een weerstandje van 10K in serie mee zetten, dan is de kortsluitstroom maar .5mA, daar mag je videokaart geen last van hebben imho.

• Speeddragon
kheb ook die manier van sa geprobeert. nog steeds niets. is er misschien een tweaker in de omgeving van breda die dit voor een kleine vergoeding met mij wil proberen te doen. (denk dat ik nog niet genoeg ervoor weet.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Wil er best wat aan meten/prutsen, maar woon niet echt in de buurt van breda (woon ~20km onder nijmegen).

Als je iets van een instant messenger hebt mag je me wel toevoegen (adressen staan in me profiel), dat communiceerd wat sneller, ik post me bevindingen dan wel :)

• Speeddragon
hij gaat naar sa toe, ik zal wel nog de pinout posten als hij werkt voor mensen in het vervolg

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
<topickaap :P>
Scherm is bij mij aangekomen.

Bij deze nog de pinout, weet van een pin nog niet waar hij voor is, maar vermoed dat het een soort 'er zit nu een kabel in' pin is die eigenlijk gewoon ground is, maar dit weet ik nog niet zeker:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
1  : GND
2  : R    
3  : GND
4  : G    
5  : GND
6  : B    
7  : Hsync
8  : GND
9  : Vsync
10 : 
11 : GND
12 : SDA
13 : SCL

Hij is aangesloten en werkt, nu de backlight nog.

Ik ben flink bezig geweest met de invertor en ben erachter gekomen dat 1 van de dual N-channel mosfets stuk is, dus daar 's een spare voor regelen.

Maar de invertor doet nu iets vreemds. Heb die ene dual mosfet eruit, is een dubbel opgebouwde dual inveror (2 mosfet-sets, 2 trafos) Zodra het scherm 'aan' springt gaat heel even de backlight aan (alsin flits).
Waar ligt dit aan/hoe is dit te fixen, zou dit eraan liggen dat de andere invertor een onderdeel mist, denk het niet, ding is bijna volledig symetrisch opgebouwd, op de controller na.
Ik kan in de controller geen feedback vinden, zou iemand die wat meer info dit geneuzel nog ff in de datasheet linkje kunnen kijken voor mij?
Trafo's lijken beide compleet in orde te zijn (beide geven zelfde meetwaarden en tonen geen duidelijke kenmerken van oververhitting).

Kan er zo een paar andere dual invertors inknutselen, maar als het iets kleins is kan je veel beter deze erin houden ivm de brightness control.

[ Voor 4% gewijzigd door SA007 op 04-05-2007 23:55 ]

• naftebakje
  • Nu online
Zou het niet kunnen dat die beveiligingen van dat controller-IC problemen geeft omdat die kapotte dual mosfet niet geplaatst is? De datasheet is niet erg duidelijk in zijn voorbeeldschema, maar het zou wel kunnen dat het zoiets is. Stopt die IC daadwerkelijk met pulsjes geven, dan lijkt me de kans groot dat het idd een beveiliging is.
Ik heb wel meer ervaring met zelfoscillerende inverters, daar is eenvoudiger op vast te stellen wat kapot is.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
De outputs van de chip lijken mij meer ttl pwm'ish uitgangen dan echt waar iets op gemeten wordt

Al lopen er wel een paar verdacht dunne draadje vanaf de ccfl uitgangen naar een zooite prut wat weer aan die chip hangt, dus dat zou een feedback kunnen zijn.
Vooral omdat de backlight ff knippert denk ik dat, mosfets hoef je neit actief aan te sturen om te controlen of ze schakelen.
Goede kans iig dat hij het weer helemaal doet met een nieuwe mosfet erin.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb deze monitor ook nog liggen! Kan dus evt voor je kijken hoe de pin outs in elkaar zitten :)

Bij de mijne ook kapotte CCFL invertors, toen invertors van normale CCFL's erop gezet (aan via FET, dus geen controle), die na verloop van tijd ook weer kapot gingen. Heb hem toen maar aan de kant geknikkerd.

[ Voor 51% gewijzigd door _ferry_ op 05-05-2007 12:49 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
_ferry_ als je ff pin 10 van die connector kan doormeten naar een pinnetje van de vga connector heb ik alles ;)
Ik vermoed dat hij aan pin15 moet, maar dat weet ik niet zeker.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

1-6 is afaik de RGB+sync, zo aan de kabeltjes te zien (kleur+dikte).
tft-vga
tftvga
713
88
914
1010
NCX
1212
1315

Blijkbaar zit bij mij 10 en 11 omgekeerd ofzo, want bij jou is 10 NC, en bij mij 11 NC

[ Voor 8% gewijzigd door _ferry_ op 05-05-2007 17:53 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Zit er echt gewoon geen draad in 11?

Vaag :P, bij mij is het een ground.

Zitten btw intern niet stiekum 5/6/7/8/10 alsnog doorverbonden (zijn allemaal grounds)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

zit idd geen draad in:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/474c010a79597db337768f7666ad7eef/thumb.jpg
klikbaar
Pagina: 1