Installatie Linux vanaf Compact Flash*

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ToBe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
In verband met geluidsoverlast van mijn huidige server (firewall/router), wil ik deze gaan vervangen door een stillere variant. Deze variant zal bestaan uit de volgende hardware:

VIA EPIA PE10000G 1GHz MiniITX (2 LAN ports, audio on board, video on board)
M300 Mini-ITX case Incl. PCI Riser
1 GB DDR 266Mhz
1 GB Compact Flash
60 GB HDD 2,5"

Alles kan in principe fanless. Er zitten wel fans bij de kast, maar deze schijnen overbodig te zijn als er geen extra PCI kaart in wordt gestoken. De airflow alleen zou genoeg moeten zijn. Dus het zal een stuk worden dan mijn huidige setup (AMD 3500+ 64bit, 1 GB, 300GB HDD, 20 GB HDD).

Maar nu komt mijn probleem. Deze machine heeft geen CD/DVD drive. De Compact Flash (CF) en de HDD zijn beiden leeg. Om deze machine te gaan installeren speel ik met de volgende ideeen:

1) ISO van distro naar CF copieren en booten vanaf CF en dan installeren op HDD
2) HDD in laptop stoppen, Linux installeren, HDD in deze machine stoppen (en de CF achterwege laten)
3) CF in andere pc stoppen, Linux op CF installeren, en HDD als "storage" gebruiken

Op Internet heb ik gezocht naar mensen die een zelfde iets willen realiseren, maar ik heb nog niet echt iets gevonden wat helpt. Een artikel over het installeren van Knoppix op een machine als hierboven (maar zonder HDD) gaat er vanuit dat je de CF eerst in een andere computer doet om te installeren.

Concreet is mijn vraag: Is het mogelijk om een ISO (of de bestanden daaruit natuurlijk) te copieren naar CF en kan ik dan de CF booten? Of moet ik die eerst nog aanpassen? (De CF wordt volgens de website van de leverancier als HDD gezien en is bootable). Ik zou dan kunnen volstaan met een kleine CF, welke ik uitsluitend gebruik als installatiemedium en de HDD gebruik ik dan voor OS + storage.

Daarnaast nog een subvraag, maar die is misschien meer CSL gerelateerd: Hebben mensen nog tips voor andere hardware dan bovenstaande? De proc en het geheugen zijn misschien wat ruim bemeten voor een router/firewall, maar op deze manier kan ik er nog een lichte X op draaien en 'm gebruiken voor wat virtual servers, download en browse functionaliteit.

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
als je bordje USB heeft zou ik de distro op een usb stick zetten. Dat heb ik onlangs zelf ook gedaan en dat werkte uit de kunst. CF zou ook moeten kunnen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Waar je iig op moet letten (als je op een andere pc de kaart installed) dat de boot partities (devices e.d.) wel moeten kloppen voor je serverkast, dat wil nog wel eens anders zijn op een pc namelijk.

Mijn rig

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

was zelf ook nog van plan zoiets te gebruiken als router/vuurmuur.

Wat mijn id is: Damn Small Linux icm iptables vanaf CF draaien (kan vanaf usb stickie geinstalleerd worden meende ik of je hangt er 1* een cdrom aan). Dan kun je de HD volledig voor storage gebruiken

Die installatie op CF moet op een bepaalde "Frugal Install" manier gebeuren, hier kun je er wat over lezen: PDFje

[ Voor 44% gewijzigd door Raven op 30-04-2007 19:52 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als deze server 24u/dag aanstaat, dan raad ik je *met klem* aan om geen standaard 2.5" laptop-schijf te gebruiken. Deze zijn absoluut niet bedoeld om zo lang aan te staan, en het mag een wonder heten als 'ie het al 2 jaar uithoudt zo. Kijk voor de gein maar eens wat voor MTBF-waardes fabrikanten opgeven voor gewone 3.5" HDD's, en voor laptop HDD's. Niet dat MTBF heilig is, maar het illustreert wel dat het een groot verschil is.

Als alternatief kun je een samsung 3.5" HDD erin stoppen, die zijn ook redelijk stil.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

brama schreef op maandag 30 april 2007 @ 20:08:
Als deze server 24u/dag aanstaat, dan raad ik je *met klem* aan om geen standaard 2.5" laptop-schijf te gebruiken. Deze zijn absoluut niet bedoeld om zo lang aan te staan, en het mag een wonder heten als 'ie het al 2 jaar uithoudt zo. Kijk voor de gein maar eens wat voor MTBF-waardes fabrikanten opgeven voor gewone 3.5" HDD's, en voor laptop HDD's. Niet dat MTBF heilig is, maar het illustreert wel dat het een groot verschil is.

Als alternatief kun je een samsung 3.5" HDD erin stoppen, die zijn ook redelijk stil.
een 3,5" wordt passen en meten in die behuizing.....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Installeer Linux op de CF vanuit een andere pc, hebben we op school onlangs gedaan, kan je gewoon switchen tussen pc's met verschillende hardware ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• ToBe
  • Niet online
marko77 schreef op maandag 30 april 2007 @ 19:36:
als je bordje USB heeft zou ik de distro op een usb stick zetten. Dat heb ik onlangs zelf ook gedaan en dat werkte uit de kunst. CF zou ook moeten kunnen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Heb je gewoon die CD naar USB drive gecopieerd? Of moet je er nog speciaal voor zorgen dat de drive dan bootable is?

Als het een kwestie van copieren is, dan is het het eenvoudigst om de Ubuntu CD gewoon naar CF disk te copieren en dan te installeren van CF disk.

Ik ga dan idd de CF uitsluitend als installatie medium gebruiken.

• ToBe
  • Niet online
brama schreef op maandag 30 april 2007 @ 20:08:

Dit is een goede tip. Ik ga even kijken of ik er misschien toch een 3,5" HDD in krijg, of dat ik anders een net iets grotere kast moet kopen, ik denk dat het kopen van een net iets duurdere kast het verschil in prijs tussen een 2,5" en een 3,5" HDD rechttrekt.

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-01 13:12
Als de bootCD isolinux bevat kan je volgens mij wel bestanden van de ISO kopieren naar de CF en m.b.v. syslinux booten..
Andere optie is gewoon installatie vanaf netwerk...
Pagina: 1