In mijn netwerk wordt heel wat gerotzooid en ben het nu eens goed zat.
Even een lay-out van het huidige netwerk.

Tussen Het modem en de router wil ik graag een firewall plaatsen

Tussen het modem en de router ligt een DMZ.
Vanuit de router worden alle porten weer ge-forward.

Het modem en de Router hebben niet echt veel mogelijkheden als het gaat om beveiliging.

Probleem:
Ik zou graag een hardware matige firewall willen.
Context:
Ik en me vader zijn erg afhankelijke van onze systemen en het internet. 1 van de doelen is dus een zo hoog mogelijke up-time creëren van de systemen en de verbinding. Ook is laatst 1 van mijn Servers gehackt (geheel eigen schuld, server stond pas 1 week aan en was slecht beveiligd + geconfigureerd). Maar de gevolgen van deze hack poging hadden voorkomen kunnen worden als het netwerk goed geconfigureerd was. En ik denk dat ik hier vrij veel van kan leren.
Waarom Hardware matig
Ik heb al 3 Servers dag en nacht aan staan, en een 4e computer aan gooien alleen als firewall is me te veel van het goede. Hardware heb ik genoeg staan, maar puur het stroom gebruik en het herrie is voor mij een reden om af te zien. Ook heb ik het idee dat apparatuur dat er voor gemaakt is, veiliger is dan een Firewall op Linux.
Budget
Nu is de vraag welke firewalls zijn er op de markt voor MKB met een budget tot 500,- (liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk
). In het budget zit nog wel wat behoorlijk speling. (ben een 18 jarige student dus er zijn grenzen
)
Eisen
Hier loopt het een beetje vast. Er zijn natuurlijk een aantal dingen die ik graag wil.
Outbound, inbound filters.
URL, IP, SPI.
Maar! Van een hele hoop dingen weet ik waarschijnlijk het bestaan niet af.
Een tijdje geleden heb ik een stukje gelezen over firewalls met actieve virusscanner ed.
zijn deze al op de markt? zo ja heeft iemand hier ervaring mee?
Zijn er nog andere dingen waar van jullie zeggen dat is egt een must have op een beetje firewall.
Al gevonden
Sonicwall TZ 150 Firewall (prijs is ong. 250,-).
Cisco PIX 501 Firewall (ongv. 330,- en veels te veel overkill, maar kan ik veel van leren).
D-Link DSD-150 (mijn fav. tot nu toe, maar nog geen prijs).
Van zone alarm (lijkt me ook erg leuk.) http://www.zonealarm.com/...34std&ctry=&lang=nl#wired
Paar concrete vragen.
1: Welke functie moet een een firewall minimaal hebben, waar ik nog niet aan heb gedacht.
2: Welke mkb firewalls zijn er nog op de markt die binnen het budget vallen (of net erbuiten).
3: Vertel wat je denkt.
Aanvallen.
Er komen nog wat screenshots van aanvallen, scans en gerotzooi waarvan ik geen idee hebt wat het doet
------------------------------------------
Links moet ik nog even aanpassen, blijkbaar heb ik iets verkeerds gedaan.
Even een lay-out van het huidige netwerk.

Tussen Het modem en de router wil ik graag een firewall plaatsen

Tussen het modem en de router ligt een DMZ.
Vanuit de router worden alle porten weer ge-forward.

Het modem en de Router hebben niet echt veel mogelijkheden als het gaat om beveiliging.

Probleem:
Ik zou graag een hardware matige firewall willen.
Context:
Ik en me vader zijn erg afhankelijke van onze systemen en het internet. 1 van de doelen is dus een zo hoog mogelijke up-time creëren van de systemen en de verbinding. Ook is laatst 1 van mijn Servers gehackt (geheel eigen schuld, server stond pas 1 week aan en was slecht beveiligd + geconfigureerd). Maar de gevolgen van deze hack poging hadden voorkomen kunnen worden als het netwerk goed geconfigureerd was. En ik denk dat ik hier vrij veel van kan leren.
Waarom Hardware matig
Ik heb al 3 Servers dag en nacht aan staan, en een 4e computer aan gooien alleen als firewall is me te veel van het goede. Hardware heb ik genoeg staan, maar puur het stroom gebruik en het herrie is voor mij een reden om af te zien. Ook heb ik het idee dat apparatuur dat er voor gemaakt is, veiliger is dan een Firewall op Linux.
Budget
Nu is de vraag welke firewalls zijn er op de markt voor MKB met een budget tot 500,- (liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk
Eisen
Hier loopt het een beetje vast. Er zijn natuurlijk een aantal dingen die ik graag wil.
Outbound, inbound filters.
URL, IP, SPI.
Maar! Van een hele hoop dingen weet ik waarschijnlijk het bestaan niet af.
Een tijdje geleden heb ik een stukje gelezen over firewalls met actieve virusscanner ed.
zijn deze al op de markt? zo ja heeft iemand hier ervaring mee?
Zijn er nog andere dingen waar van jullie zeggen dat is egt een must have op een beetje firewall.
Al gevonden
Sonicwall TZ 150 Firewall (prijs is ong. 250,-).
Cisco PIX 501 Firewall (ongv. 330,- en veels te veel overkill, maar kan ik veel van leren).
D-Link DSD-150 (mijn fav. tot nu toe, maar nog geen prijs).
Van zone alarm (lijkt me ook erg leuk.) http://www.zonealarm.com/...34std&ctry=&lang=nl#wired
Paar concrete vragen.
1: Welke functie moet een een firewall minimaal hebben, waar ik nog niet aan heb gedacht.
2: Welke mkb firewalls zijn er nog op de markt die binnen het budget vallen (of net erbuiten).
3: Vertel wat je denkt.
Aanvallen.
Er komen nog wat screenshots van aanvallen, scans en gerotzooi waarvan ik geen idee hebt wat het doet
Links moet ik nog even aanpassen, blijkbaar heb ik iets verkeerds gedaan.
[ Voor 16% gewijzigd door battler op 01-05-2007 21:08 ]
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl