[Ubuntu] WPA Draadloos problemen (RT2500 netwerk kaart)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben helemaal nieuw begonnen met Linux en heb Ubuntu Feisty Fawn geïnstalleerd. Alleen met draadloze netwerk krijg ik maar niet aan de gang. Ik heb een Ralink RT2500 netwerk kaart.

Blijkbaar zijn er wel meer problemen met dat type kaart en ik kwam dan ook bij deze guide terecht.

Ik heb die instructies (en de verschillende alternatieven op die pagina als ook elders (bijv hier)) netjes gevolgd. Verder heb ik de network manager uitgeschakeld.

Nu lijkt het erop dat er wel een connectie is. Met iwconfig krijg ik dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
lo        no wireless extensions.

eth0      no wireless extensions.

ra0       RT2500 Wireless  ESSID:"mijnssid"  
          Mode:Managed  Frequency=2.462 GHz  Access Point: mijnroutersmac   
          Bit Rate=24 Mb/s   Tx-Power:2 dBm   
          RTS thr:off   Fragment thr:off
          Link Quality=70/100  Signal level=-48 dBm  Noise level:-193 dBm
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

Verder zegt "Network tools" dat ra0 een IP heeft en dat er zowel naar als van de router pakketten worden verstuurd en ontvangen. Maar het probleem is dat pingen dus niet werkt, en firefox doet ook niks. Ik heb daarbij ook geprobeerd de andere entries (l0 en eth0) uit te schakelen, maar dat heeft verder geen effect.

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn? Ik las iets over verschillende drivers voor de RT2500 die in Feisty zouden zitten, maar ik snap niet hoe dat precies werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 16:21

sus

is druk :+

ik gebruik op mijn laptop 'knetworkmanager' ; die kan je met apt-get zo binnenhalen. Hiermee kan ik binnen KDE mijn netwerk gewoon instellen. Misschien dat je het hiermee aan de gang kan krijgen? Op mijn laptop draai ik nu kubuntu 6.10 (7.04 geeft problemen hier :/ ). Overigens deed deze het ook keurig onder ubuntu 6.10 (gnome).

Ik kreeg nl. zelf de boel niet aan de gang, hiermee uiteindelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb het nu maar anders aangepakt met hulp van ndiswrapper.

Ik heb deze guide gevolgd. Dat leek niet te werken (devi, totdat ik rt2500 in /etc/modprobe.d/blacklist weer uit becommentarieerde en ik opnieuw opstartte. Toen werkte het opeens. Totdat ik wederom opnieuw opstartte en het wederom niet werkte.

Door steeds opnieuw op te starten en de comment in de blacklist aan en uit te zetten werkt internet nu soms (als hij eerst aanstond en bij restart uitstaat). Maar als het werkt is het meestal erg traag. En een enkele keer ontzettend vlot. In Network Tools zie ik ook staat dat er erg vaak een "collision" optreedt: ongeveer in de helft van het ontvangen aantal pakketten. Ik weet niet wat het betekent, maar het klinkt niet goed.

Ik heb het gevoel dat dit allemaal komt door een driver conflict. De native driver rt2500 van ubuntu met ndiswrapper. Het probleem is dat ze driver allebei rt2500 noemen. Ndiswrapper, omdat de windows .sys, .inf en .cat zo heten (wordt in de inf ook volop naar verweze, dus kan dat denk ik niet zomaar aanpassen) en de native driver omdat die toevallig zo heet. Als ik rt2500 noem in blacklist doen beide het niet en als ik het uitzet worden ze beide geladen. Wat misschien ook het vermelden waard is: als ik System->Administration->Windows Wireless Drivers doe zie ik "Hardware present: no" staan.

Heeft iemand een idee hoe ik de native driver uit kan zetten zonder Ndiswrapper daarmee in de weg te zitten? Of heeft iemand andere suggesties en/of zijn mijn aannames niet goed?