Toon posts:

De Sun Cobalt Qube

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels is de Sun Cobalt Qube (waarvan 3 de laatste uitvoering is) door Sun uit de markt gehaald. Mijn vraag is hierbij: waarom eigenlijk? De Cobalt Qube is ideaal voor de huis, tuin en keuken gebruiker: goedkoop, mooi design, compact en biedt alles wat je nodig hebt om thuis een leuk servertje te kunnen draaien. Ik vind het erg jammer in ieder geval. En wanneer ik een Cobalt Qube 3 zou willen aanschaffen (tweedehands waarschijnlijk), waar kan ik dan het beste terecht?

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Uhhh, Marktplaats : Klik

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-01 10:36

Shaggy

Misantroop pur sang

Het zijn idd leuke systeempjes, maar ik denk dat als je in dit soort afmetingen gaat zoeken je toch eerder richting een Mini-ITX kan gaan. Buiten een paar specifieke zaken kan je er net zoveel mee, en meer ook gezien de hogere snelheden die mogelijk zijn. ( Stroomverbruik is niet bekend hier helaas )
Anders een Mac Mini. Klein, compact, snel en erg fraai.

Ik denk dat er tegenwoordig betere/fraaiere oplosingen zijn die hetzelfde of meer kunnen voor en acceptabele prijs.

Making an ass of myself since the 70's

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, de Mac Mini klinkt interessant (http://www.apple.com/nl/macmini/), maar ik heb totaal geen kennis van en ervaring met Apple systemen. Is het bijvoorbeeld mogelijk om er een webserver op te draaien met PHP ondersteuning en een (MySQL) database.

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:04
Ik heb ook altijd een Qube 3 hier thuis gehad, gewoon om wat mee te spelen. Email erop, ftp, dns, file-server, ging allemaal redelijk goed. Helaas is de support van Sun gestopt, en wordt er eigenlijk weinig mee gepatcht. Je moet dus al naar andere initatieven kijken (zoals bijv. Rackstar OS) om toch nog recente, veilige software op je Qube of Raq te draaien. Maar ook hardwarematig zitten er wel wat nadelen aan, zo ondersteunt een Qube 3 maximaal 137gb aan hardeschijf ruimte, te weinig voor een serieuze fileserver. En aan reserveonderdelen komen is lastig en duur.

Helaas heeft Sun het professioneel de nek omgedraaid toen ze Cobalt kochten. Neemt natuurlijk niet weg dat als je een tweedehands apparaat kan kopen het een mooie oplossing is voor de niet veeleisende gebruiker. Ze zijn klein, relatief zuinig en de webinterface is ook voor de minder behendige gebruiker goed te begrijpen.

Nu staat m'n Qube weg te stoffen in de kast en heb ik een Raq hangen bij Redbus. Maar dat wordt denk ik binnenkort een Sun x2100 (8>

[ Voor 7% gewijzigd door Tom Paris op 30-04-2007 12:31 ]

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.