Ervaringen OEM-systemen

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-01 21:39

Crakie

I want my board back, Lance

Topicstarter
Mijn ouders willen een nieuwe PC kopen in de prijscategorie tot 600 euro, alles inclusief. Dat sluit het basissysteem en budgetsysteem van de BBG al uit, want daar zit geen OS bij. Sowieso voor eventuele support vind ik het handiger een OEM-systeem voor hen uit te kiezen. Nu kan ik zelf wel een beetje bij elkaar googlen wat de beste prijs/kwaliteitverhouding is, maar misschien heeft er iemand ervaringen die hij/zij wil delen op het gebied van kant-en-klare systemen?

Dell is het enige OEM-systeem waar ik zelf ervaring mee heb. Erg enthousiast ben ik niet. Op het werk zijn de (vrij nieuwe) pc's lawaaiig en in mijn vorige baan vertoonden de Delletjes nogal eens rare kuren en was de support niet denderend. Toch biedt Dell op papier wel mooie systemen aan tegen een redelijke prijs.

Iemand ervaringen met HP, Packard Bell, Acer, Fujitsu Siemens etc?

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:41
Mijn ervaringen met Dell zijn totaal omgekeerd met die van jou. De Optiplex systemen waarbij de pc aan de monitor vastzitten (GX620?) maken wel wat meer herrie, maar dat komt eigenlijk alleen omdat ze zo direct bij de gebruiker geplaatst zijn.
Support ook niets anders dan lof. Zowel met servers als met desktops. Binnen een dag (servers binnen 4 uur) iemand aanwezig op locatie om probleem te repareren.

HP: mijn ouders een Paviljon geadviseerd. Lekker compleet systeem met alles erop en eraan. Support nog nooit nodig gehad. Systeem zit aardig in elkaar. Meer kan je als simpele gebruiker niet wensen voor een goede prijs.

Acer: Zelf twee acer laptops in huis. Goede prijs. Kwaliteit.. tja daar hoor je wisselende verhalen over. Tot nu toe ben ik wel altijd goed geholpen i.g.v. storingen. Jammer genoeg dat je alleen gebruik moet maken van de support dienst. Ik ben waarschijnlijk alleen weer stom genoeg om binnenkort weer een Acer te halen. Wel met verlengde garantie overigens voor de zekerheid. :P

Een OEM systeem hoeft helemaal niet zo slecht te zijn. Wil je nog kunnen configureren dan kom je snel bij Dell uit. Bij de resterende merken is het voornamelijk dat die keuze reeds voor je is gemaakt.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Als je last van lawaai hebt moet je dr gewoon een andere fan inzetten (van Zalman of Papst ofzo) ;)

• BlackRageNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik heb zeker goede ervaringen met Dell, zowel als op de zakelijke systemen (700+) als mijn prive laptop.
Allemaal even stil en degelijk, geen problemen gehad.
En uit mijn ervaring kan ik zeggen dat de helpdesk erg behulpzaam en netjes is.
HP is ook zeer degelijk, alleen niet zo goed geprijst als de dell systemen.
Heb alleen geen ervaring met hun help desk

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik word regelmatig gevraagd om advies voor OEM-systemen en vaak is de keus dan beperkt tot een bepaalde winkel.

Ik heb nu 3 Medion's in onderhoud waarvan 1 een ramp was maar nu goed stabiel is. Ook is er een Packard Bell zonder problemen en een HP/Compaq waar niets mis mee is. Alle systemen zijn inmiddels 3 jaar. Het laatste systeem heb ik bij Informatique vandaan, gewoon een standaard en die werkt ook prima maar is pas een half jaar oud.

ARME AOW’er

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

In mijn ervaringen met Dell desktops zijn deze toch echt erg stil (~6 jaar ervaring mee). Service bij laptops en servers is zeker goed, maar neem idd. wel de uitgebreide garantie, dan heb je nooit gezeur en komt een monteur langs om de hw. te vervangen.

Ook de prijzen zijn erg laag, daar kun je het zelf niet voor bouwen. In mijn ervaring met HP desktops zijn deze ietsjes geluidruchtiger dan Dell, vooral onder load, maar vaak nog stiller dan een gemiddelde PC-boer PC. Service is ook prima.

Dacht wel dat IBM en HP, etc. iets duurder zijn dan Dell ... maar veel zal het niet schelen.

Ik zou sowieso de 'klein zakelijke' PC varianten kopen, vaak krijg je dan toch een betere service.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Crakie

Crakie

Topicstarter
Ok, gezien het aantal positieve verhalen zal ik zal mijn persoonlijke ervaringen met Dell niet al te sterk meewegen. Dan komt het toch gewoon neer op beste prijs/kwaliteitverhouding, qua specs dan. Mocht dat een Dell blijken te zijn, prima.

Vraagje nog, krijg je een cd'tje met het OS erbij zodat je het ooit in de toekomst kan herinstalleren? Ik heb begrepen dat dat niet standaard is, misschien doen sommige OEM's het wel en andere niet? Ik krijg er geen uitsluitsel over op diverse sites.

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:41
Crakie schreef op maandag 30 april 2007 @ 21:38:
Ok, gezien het aantal positieve verhalen zal ik zal mijn persoonlijke ervaringen met Dell niet al te sterk meewegen. Dan komt het toch gewoon neer op beste prijs/kwaliteitverhouding, qua specs dan. Mocht dat een Dell blijken te zijn, prima.

Vraagje nog, krijg je een cd'tje met het OS erbij zodat je het ooit in de toekomst kan herinstalleren? Ik heb begrepen dat dat niet standaard is, misschien doen sommige OEM's het wel en andere niet? Ik krijg er geen uitsluitsel over op diverse sites.
Meestal zitten er recovery cd's bij zodat het mogelijk is voor elke gebruiker (met of zonder kennis) het te herinstalleren. Niet op een manier zoals een tweaker wil (basic) aangezien er veel extra programma's bijzitten, maar voor een een gebruiker zonder kennis perfect.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Zowel bij HP/Compag en Medion zaten recovery CD's. Bij de HP was dat een OEM-versie van Windows maar van de rest weet ik het niet meer.

ARME AOW’er

• Crakie

Crakie

Topicstarter
Daar was ik al bang voor ja. Je raakt die extra zooi dus niet kwijt, ook niet met een herinstallatie? Ik bedoel, McAfee bijvoorbeeld zou ik zelf niet draaien maar voor mijn ouders is het wel ok. Maar als het vol zit met troep waar mijn ouders ook niks aan hebben en dat alleen maar de boel zit te verstoppen, dan gaan mijn handen toch jeuken.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:34

Gerco

Professional Newbie

Bij Acer kreeg ik geen recovery CDs mee. Wel zat er een lege DVD en een recovery-brand proggie op de computer. Dat ging je bij de eerste bootup vanzelf lastig vallen over het maken van een backup. Die backup is bootable en een disk image, geen keuzes behalve wel of niet terugzetten.

Er zit op de schijf ook een partitie waarmee je alles terug naar factory default kan krijgen (en dat is gelijk de Windows Vista Recovery Environment, de recovery prompt van WinXP zeg maar, maar dan grafisch). Uiteraard alles netjes ACER gebrand en half/niet werkend. Als je Windows niet meer boot kun je onder sommige omstandigheden je Recovery spul niet meer in :X

Je kan in het geval van een ramp (uitgefikte HD ofzo) een recovery DVD bestellen bij Acer voor het luttele bedrag van €60,- "administratiekosten". Uiteraard tegen overlegging van je originele factuur voor de PC, je Windows serienummer, je Burgerservicenummer en je eerstgeborene kind.

Service toch?

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

@Gerco: Kijk nog maar eens goed bij de papieren van je Acer, want als het goed is zitten daar nog een paar CD's bij. 1 recovery CD die Ghost boot, 1 application CD die bij mij niks doet en 6 Windows recovery CD's. Die zijn niet echt zo te identificeren, want er staat alleen maar EN, FR of DE op gevolgd door een volgnummer. Dat zijn recovery CD's die je kunt gebruiken om Windows op een nieuwe HDD oid te zetten.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Crakie schreef op maandag 30 april 2007 @ 22:12:
Daar was ik al bang voor ja. Je raakt die extra zooi dus niet kwijt, ook niet met een herinstallatie? Ik bedoel, McAfee bijvoorbeeld zou ik zelf niet draaien maar voor mijn ouders is het wel ok. Maar als het vol zit met troep waar mijn ouders ook niks aan hebben en dat alleen maar de boel zit te verstoppen, dan gaan mijn handen toch jeuken.
Je kunt zonder probleem de onnodige zooi er vanaf halen. Soms zitten er flutprogramma's tussen of een specifiek fabrikantversie van het een of ander.

Vaak zit er Word bij en wat andere MS-spul (MS_Works), dat is dan wel weer handig. Een gratis versie van een tijd gelimiteerde virusscanner, DVD-afspeelprogramme, brandprogramma.

Voor huis tuin en keukengebruik, cq. wat de meeste ouders doen, is een complete PC voor rond de € 500,= goed haalbaar. Is er sprake van videobewerking dan is dat uiteraard een stuk duurder.

Mijn eigen ervaring is dat 50+ meestal geen zware toepassingen draaien enkele uitzonderingen daargelaten. :)

ARME AOW’er

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:34

Gerco

Professional Newbie

AtleX schreef op maandag 30 april 2007 @ 22:22:
@Gerco: Kijk nog maar eens goed bij de papieren van je Acer, want als het goed is zitten daar nog een paar CD's bij.
Nope, op die lege DVD na word er geen enkele cd meegeleverd, niet eens drivers. Ik heb het nog aan de helpdesk gevraagd en die wezen me op die 60 euro "administratiekosten" om een DVD toegestuurd te krijgen.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Pagina: 1