Toon posts:

HTPC of toch maar niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ik was 1,5 jaar lang de trotse bezitter van een KISS dvd recorder. Alsof er een timer is ingebouwd overleed deze vlak na de garantieperiode. Verder ook niks dan elende gehad met dat ding. Toch bood deze functionaliteit die ik graag wilde hebben, namelijk de mogelijkheid om via het netwerk audio en video te streamen met digitale audio-out naar de versterker, en, opnamemogelijkheden.

Nu zoek ik dus een vervanger. Ik heb nog een oude pentium III, met 512 MB geheugen en een 3D Prophet 9000 pro 128 mb videokaart. Mijn gevoel zegt dat dit een prima HTPC kan worden, maar, ik zit nog met wat vraagtekens.

1. Ik dacht de Cooler Master Cavelier 4 te kopen (rond de 90 euro). http://www.xoxide.com/cavalier4s.html Als ik het zo lees kan je daar gewoon een mobo, dvd drive etc in scroeven. De voeding maakt weinig herrie, dus dat is ook een pluspunt. Het staat dan tenminste mooi in de TV- kast. Vraag, iemand een mooier/beter alternatief rond dezelfde prijs? Ik wil aan het geheel namelijk niet te veel geld uitgeven omdat die @#!@# KISS al 600 euro had gekost.

2. Helaas gaat XP Media Center edition niet werken, de Prophet 9000 pro wordt daardoor niet ondersteund. Omdat ik hier nog wel een licentie van heb zal ik hem wel installeren, maar dan als XP Pro laten functioneren. Daarop dan Cyberlink PowerDVD plaatsen voor het afspelen van DVD. De windows mediaplayer doet dan audio en Divx. Vraag: Iemand enig idee of er software is als vervanger van Media Center? Dus alles op 1 plaats en makkelijk toegankelijk dat ook nog eens werkt op meer hardware?

3. Ik koop de Hauppage WinTV-HVR 1600 kaart (http://www.hauppauge.com/pages/products/data_hvr1600.html). Kost rond de 90 euro. Omdat deze zelf de MPEG2 compressie doet denk ik dat dit zou moeten werken op een P3 om TV op te nemen / weer te geven. Werkt het niet, dan is deze kaart geen verloren geld, want dan gaat hij in mijn eigen Vista PC omdat hij Vista compatible is :) . Vraag: Nemen dit soort kaarten net zo goed op als bijvoorbeeld een "normale" DVD recorder? Bij de KISS was de kwaliteit bijvoorbeeld echt perfect, en wat ik tot nu toe heb gezien van TV record kaarten is dat het toch heel wat minder is.

4. Ik koop een draadloos toetsenboard. Omdat een afstandbediener volgens mij weinig nut heeft doordat geen Media Center draait die alles mooi op 1 plek houd is dit toch de beste manier van bedienen. Daarbij kan je dan ook nog internetten.

5. De oude P3 heeft een oud, maar werkend Creative Labs geluidskaartje. Hier zit een digital out poort op (zo'n gele waar een koptelefoon plug in past). Ik wil dit voor DTS, Dolby pro logic, etc de versterker in krijgen. De versterker heeft alleen een vrij dikke plug en een fiber-optic plug. Vraag: Iemand enig idee hoe zo'n stekkertje heet om dat om te vormen?

6. De videokaart heeft DVI en een S-Video out plug. De converters van DVI naar TV zijn mij te duur. Een converter van S-Video naar SCART kost vrijwel niks. Ik lees alleen dat er heel veel mensen zijn die hier problemen mee hebben of dat het signaal niet goed is. Vraag: Is er een betere, goedkope manier om het beeld goed over te brengen naar de TV?, vraag B, als ik nu DVD bekijk op dat ding, dan ziet het er op een TFT scherm gewoon niet goed uit. Blijft dit straks zo als het op de TV komt, of wordt het dan wel mooi doordat een TV hier beter mee om gaat? (het beeld smooth maakt?)

7. Er zit nu een DVD speler in de P3, maar net als alle DVD spelers voor pc's maakt die een mega herrie. Komt waarschijnlijk omdat het een 16 speed is, maar het enige dat hij straks nog doet is DVD's afspelen. 1 speed zou dus voldoende zijn met hopelijk minder herrie. Een instelling hiervoor is er alleen niet. Ik heb zelf een UltraSilent Asus DVD writer, maar ook die maakt te veel herrie voor in de huiskamer. Vraag: zijn er geluidlozere dvd spelers?

Als het goed is heb ik straks dus voor 2x 90 euro en een paar tientjes aan kabeltjes / omvormertjes een HTPC waarmee is op te nemen, DVD's bekeken kunnen worden en via het netwerk MP3 muziek / Divx kan worden afgespeeld. Als ik een hele grote fout maak met mijn keuze's dan hoor ik het graag :)

Verwijderd

Voor punt 7 zou je Nero Drivespeed kunnen proberen.
Zet hem dan op Silent, dat scheelt behoorlijk in herrie.

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:53
via s-video krijg je echt slechte kwaliteit je kan de lettertjes bijna niet meer lezen ( op een beeldbuis)
als je een hd tv hebt kun je hem via dvi aansluiten

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 april 2007 @ 10:54:
6. De videokaart heeft DVI en een S-Video out plug. De converters van DVI naar TV zijn mij te duur. Een converter van S-Video naar SCART kost vrijwel niks. Ik lees alleen dat er heel veel mensen zijn die hier problemen mee hebben of dat het signaal niet goed is. Vraag: Is er een betere, goedkope manier om het beeld goed over te brengen naar de TV?, vraag B, als ik nu DVD bekijk op dat ding, dan ziet het er op een TFT scherm gewoon niet goed uit. Blijft dit straks zo als het op de TV komt, of wordt het dan wel mooi doordat een TV hier beter mee om gaat? (het beeld smooth maakt?)
DVD's draaide ik op m'n PC, vanuit PC met S-Video naar converter naar SCART de TV in. Beeld was wat mij betreft goed.
Gisteren een 40 inch LCD aangeschaft en zelfde manier als hierboven PC met TV verbonden en de kwaliteit viel me inderdaad tegen. Overigens was de ondertiteling gewoon perfect te lezen, maar ben nu zelf op zoek naar hoe ik alles met elkaar ga verbinden.

Verwijderd

Voor de software kun je perfect Media Portal gebruiken. Gebruik ik zelf ook en heeft standaart een skin van normale windows media center erin zitten, en ziet er bijna precies hetzelfde uit. Het werkt heel fijn vind ik zelf :)

Verwijderd

Topicstarter
@Edwin Bont, Tnx! Net hier geprobeerd en dat scheelt inderdaad behoorlijk.

@Oddish2211, Ik heb nog zo'n oude Sony breedbeeld TV, maar die is op zich prima. Het nadeel is dat deze alleen maar 2 stuks SCART ingangen heeft. Is het beeld daar ook op een of andere manier goed naar over te brengen?

@cphoenixc, Klinkt hoopvol. Ik heb net op koninginnedag een klein blokje gekocht waar S-Video in gaat en wat dan Scart wordt. Bij mij werkt dit nog even dramatisch, het beeld is zwart en stoort echt gigantisch. Ging dit bij jou in een keer goed of heb je nog instellingen e.d. aangepast?

@R3CoN, Wow... dat is echt mooie freeware software! Tnx voor de tip! Ik ga er nu toch maar weer een afstandbediener bij kopen, want dit ziet er echt heel goed uit.

Overigens zit ik nog met een audio probleem:

Afbeeldingslocatie: http://www.myit.nl/audio.jpg

Met de rode pijl is de optical out van de geluidskaart. Nu weet ik niet of dat bij de geluidskaart op het plaatje ook zo is, maar op degene die ik heb staat echt "digital out" en het is precies zo'n plug. De versterker heeft optical in zoals op het linker gedeelte van de afbeelding. Nu lijkt het mij vrijwel ommogelijk om naar die bovenste (fiber optic?) te converten, maar hopelijk toch wel naar die daar beneden staan. Iemand enig idee hoe zo'n conversiesnoer heet / waar dit te koop zou zijn?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2007 15:46 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Qua videokaart zal je, als je op Windows wilt blijven, naar een DX9 kaart moeten. Zowel Media Center als Media Portal vereisen het (MP werkt wel zonder, maar traag en zonder een aantal features), vanwege Video Mixing Renderer 9 (VMR9) dat daarin zit. Om een lang technisch verhaal kort te maken, een beetje HTPC app onder Windows is bijna niet goed werkend te krijgen is met het oude Video Overlay of VMR7. Goedkoop (tweedehands) GeForce 6xxx kaartje scoren dus, of naar Linux oplossingen zoeken.

[ Voor 13% gewijzigd door Dreamvoid op 30-04-2007 20:26 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 april 2007 @ 15:35:
Met de rode pijl is de optical out van de geluidskaart. Nu weet ik niet of dat bij de geluidskaart op het plaatje ook zo is, maar op degene die ik heb staat echt "digital out" en het is precies zo'n plug. De versterker heeft optical in zoals op het linker gedeelte van de afbeelding. Nu lijkt het mij vrijwel ommogelijk om naar die bovenste (fiber optic?) te converten, maar hopelijk toch wel naar die daar beneden staan. Iemand enig idee hoe zo'n conversiesnoer heet / waar dit te koop zou zijn?
Je versterker heeft zo te zien een optische toslink aansluiting (de bovenste van de 2). Je geluidskaart zal een 3.5 mm optische aansluiting hebben. Hiervoor moet je een verloopstekker hebben en dan kan je de standaard optische kabels gebruiken.

Electronica-online.nl is een goedkope zaak voor zulk soort dingen.
Dit is de verloopstekker daar a 1 euro: http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=190
En dit is een voorbeeld van een (standaard) optische toslink kabel: http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=699

En anders een kabel die de juiste aansluitingen al heeft aan beide kanten, maar die is alleen verkrijgbaar in 1 meter: http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=702

Goedkoper kan het niet he? :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2007 20:41 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 april 2007 @ 15:35:
@cphoenixc, Klinkt hoopvol. Ik heb net op koninginnedag een klein blokje gekocht waar S-Video in gaat en wat dan Scart wordt. Bij mij werkt dit nog even dramatisch, het beeld is zwart en stoort echt gigantisch. Ging dit bij jou in een keer goed of heb je nog instellingen e.d. aangepast?
Sorry, vergeten neer te zetten, mijn Scart blok heeft als ingangen S-Video en Component (tulp), rechtstreeks de S-video kabel van mijn pc in de S-video ingang van het Scart blok werkt bij mij niet, zwart-wit beeld. Opgezocht en het bleek bij meerdere TV's een probleem te zijn (dacht toen oudere tv's, maar met m'n nieuwe werkt het zo nog steeds niet). Daarom een tussenstuk gekocht (bij MM, onder 10 euro dacht ik), S-video in, tulp uit.
Geen instellingen aan hoeven passen.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Nee logisch, dat draadje doet de twee kanalen in s-video gewoon bij elkaar :). Zie ook De grote tv-out FAQ :).

Afhankelijk van de kloksnelheid van die P3, denk ik toch dat je problemen gaat krijgen. Ik heb wel eens gespeeld met pinnacle mediacenter :r , en DVD's kan je niet afspelen met een 600 mhz proc. Zonder de mediacenter (in VLC bijvoorbeeld) gaat het echter prima. Linux kan dan wel een alternatief bieden, als je bereid bent daar tijd in te steken (of als je linux al kent natuurlijk :) ).

• LANnerd
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-02 12:49
volgens mij is die geluidsuitgang helemaal niet optisch, als je goed op het plaatje kijkt dan zie je ook metalen baantjes in die aansluiting zitten(aan de bovenkant goed te zien) volgens mij moet je em van een mini-jack naar tulp(word ook wel composite genoemd) converten en die op die orange aansluiting op je amp aansluiten.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-02 16:23
@ stefan001: DVD's afspelen gaat prima vanaf ca. 350 MHz.

[ Voor 12% gewijzigd door ParkOverall op 30-04-2007 22:40 ]

Verwijderd

Ik vind de kast die jij kiest niet zo bar mooi, zelf zou ik voor deze kiezen, een thermaltake VB8000SNS voor ong. zelfde geld alleen zonder voeding, maar ik zou het ervoor over hebben. hij is ook wat groter. maar dat lijkt mij ook juist wel beter.
Afbeeldingslocatie: http://img.clubic.com/photo/00225145.jpg

Verwijderd

Topicstarter
@Dreamvoid, Tnx, ik zal er dan ook een ~50 euro DX9 videokaartje in gooien. Wel appart, want op die Prophet 9000 staat juist dat hij zo goed gemaakt is om DVD's af te kunnen spelen.

@Lexz / @LanNerd, De geluidksaart geeft inderdaad geen lichtsignaal, wat de versterker volgens mij wel wil ontvangen. Ik zal het eens proberen met een mini-jack naar tulp. Dank nog voor die site, erg handig!

@cphoenix, Jou TV heeft dan Tulp ingangen? Ik moet het helaas alleen met 2 stuks scart doen. Is het mogelijk om daar ook goede kwaliteit in te krijgen (zonder al te veel kosten)?

@JiggyJ, wow, die kast is inderdaad veel mooier. Wat ik mij alleen afvraag is hoe ze dat doen met die DVD- bay. Als je daar je eigen speler / brander in zet heb je weer zo'n niet bijpassend frontje. Die CollerMaster kast had voor dat geheel een klepje zitten.

Verwijderd

Die dvd speler zit achter een klepje wat open klapt. Tenminste als ik het goed zie.

Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/xaserCase/Bach/images/silver/21.jpg

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 14:55
Nog even over de dvd speler. Ik heb zelf LG dvd drives hierzo en die maken alleen herrie wanneer er een schijfje wordt geplaatst met software. Wanneer er een video dvd ingeplaatst wordt maakt hij vrijwel geen geluid. Voor het afspelen van video dvd's gebruik ik PowerDVD (nieuwste).

GTA VI - All aboard the hype train!!

Verwijderd

Ik vraag me af of je wat aan dit ding hebt in NL. Hij accepteert inderdaad analoge input van je kabel ed, maar als je kijkt naar het HD gedeelte:
ATSC HD is the over-the-air high definition TV standard for North America

Voor NL zou je eens in de MediaPortal nieuwsgroepen moeten kijken wat hier vooral goed bruikbaar is in combinatie met sateliet ontvangst.

Als het je puur om TV-signalen gaat, kan je the WinTV 500PVR ook overwegen. Dan heb je meteen 2 kanalen (let wel: sommige mainboards hebben problemen met deze kaart.
Anders neem je het 150-model en dan 2x zodat je kan opnemen en kijken naar ander kanaal.
Al deze modellen hebben hardwarematige MPEG2 compressie naar harddisk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 09:08:
@Dreamvoid, Tnx, ik zal er dan ook een ~50 euro DX9 videokaartje in gooien. Wel appart, want op die Prophet 9000 staat juist dat hij zo goed gemaakt is om DVD's af te kunnen spelen.
Dat staat los van DVD afspelen. Het heeft te maken met welk programma jij zou willen gebruiken om oa DVDs te bekijken.
Mocht je besluiten om e.g. OpenSource Media Portal te gebruiken... deze heeft DX9 nodig voor zijn grafische omgeving. Hetzelfde geldt voor MS Media Center. Gebruik je e.g. gewoon direct een player (Media Player Classic, VLC, Windows Media Player, WinDVD of PowerDVD), deze kunnen DVD's gewoon afspelen zonder dat je DX9 nodig hebt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 april 2007 @ 22:52:
Ik vind de kast die jij kiest niet zo bar mooi, zelf zou ik voor deze kiezen, een thermaltake VB8000SNS voor ong. zelfde geld alleen zonder voeding, maar ik zou het ervoor over hebben. hij is ook wat groter. maar dat lijkt mij ook juist wel beter.
[afbeelding]
Wat is dat een ontzettend vreselijk lelijk bakbeest.

Helaas zijn er maar weinig HTPC kasten die een beetje mooi zijn en geen speciale hardware vragen. Als je er budget voor wilt vrijmaken is een shuttle XPC (vooral de X en de M chassis serie) een eindeloos veel mooiere optie.

Verwijderd

Topicstarter
@Sir_Hendro: Dat was dan zeker een betere keuze geweest... maar... bij mij doet hij het nu met die Nero tool ook wel acceptabel. Alleen vlak na het plaatsen van een DVD spint hij nog even hard, maar daarna is het over.

@EiSi, tnx voor de tip, ik ga mij er nog wat dieper in verdiepen. Ik zoek er eigenlijk een die ook Vista compatible is. Werkt het geheel straks niet dan kan hij altijd nog in mijn eigen PC. Ik zal in elk geval ook een cheapo DX9 kaart kopen. Jammer dat er geen videokaarten bestaan met een SCART TV-Out :-)

@QLone: Ieder zijn eigen smaak. Ik vind het op zich een mooie kast, al een stuk mooier dan die coolermaster die ik zelf had bedacht, en een mooie budget oplossing. Die XPC vind ik zelf eigenlijk weer wat te blokkerig, dat zal bij mij niet mooi staan op de al bestaande versterker bijvoorbeeld. Als dit het enige ding is in je TV-kast, dan is hij zeker erg mooi.

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-02 15:16

Jazzper

BB4E^Guerilla

Een afstandbediening wil je echt wel. Ik heb het een tijdje met een draadloos labtec setje gedaan maar is toch een andere beleving. Je kan ook kijken naar de Hauppauge PVR 150 MCE kit. Ben je voor 5 tientjes klaar voor alles.

En dat beleving is echt wat een MCE anders maakt. Ik had het niet verwacht. Ben begonnen met een oud bakje met puur muziek. Liep wel maar zonder AB ook toch niet helemaal je van het. Nu iets beter: 2Ghz en AB. Alles draait soepel en je gaat echt vanaf de bank loom lopen klooien. Dat doe je toch net niet helemaal met een setje is mijn ervaring.

Mits je genoeg geheugen en een DX9 kaart erin stopt komt die pc van je een heel eind. Met MCE, Media Portal maar zeker met een linux kloon als MythTV, KnopMyth of Geexbox.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Verwijderd

Jazzper schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 15:25:
Een afstandbediening wil je echt wel. Ik heb het een tijdje met een draadloos labtec setje gedaan maar is toch een andere beleving. Je kan ook kijken naar de Hauppauge PVR 150 MCE kit. Ben je voor 5 tientjes klaar voor alles.

En dat beleving is echt wat een MCE anders maakt. Ik had het niet verwacht. Ben begonnen met een oud bakje met puur muziek. Liep wel maar zonder AB ook toch niet helemaal je van het. Nu iets beter: 2Ghz en AB. Alles draait soepel en je gaat echt vanaf de bank loom lopen klooien. Dat doe je toch net niet helemaal met een setje is mijn ervaring.

Mits je genoeg geheugen en een DX9 kaart erin stopt komt die pc van je een heel eind. Met MCE, Media Portal maar zeker met een linux kloon als MythTV, KnopMyth of Geexbox.
Hier ben ik het mee eens. De belevening is alles.
Mijn HTPC is gebaseert op Ahanix MCE301 behuizing (silver), welke onder mijn LCD-TV staat. Ik wou beslist geen PC-achtige look hebben, dus ook geen toestenbord of iets dergelijks.
Als AB gebruik ik Logitech Harmony Remote (ingesteld als MCE-kloon met behoorlijk wat extra IR-commando's erbij geleerd). Dit alles draait Meedio als frontend (beetje vergelijkbaar als Media Portal, alleen niet open source, maar wel gratis te gebruiken en bunch aan plugins).
Ik gebruik deze voor alles: muziek, DVD's, movies, HDTV-content, fotoalbum, online weer, RSS-news flashes, strips (e.g. Dilbert via RSS of echte strips via .CBR/CBZ-files), streaming music video clips + streaming muziek. Last but not least: MAME met een aantal leuke gouwe-oude arcade spellen die ik bestuur met draadloze Logitect Rumblepad (die ik dan even tijdelijk aansluit via USB achter frontje).
Voor 'onderhoud' start ik gewoon een VNC (remote viewing) sessie op.

Wat ik hiermee wil zeggen is:
Via simpele afstandsbediening alles aansturen maakt het bereikbaar voor anderen als zij er gebruik van willen maken. En je wilt geen toestenbord+muis op je tafel... Het komt ook de WAF ten goede. "WAF" ?!?! --> Wife ( of Girlfriend) Approval Factor. De WOW heb je zowiezo wel.

Erg leuk speelgoed allemaal en je blijft bezig te verbeteren. Mijn systeem is nu gebaseert op de Athlon64 3500+ (Venice core): genoeg power (net niet voor hoogste kwaliteit 1080p op zware h.264) en laag energie verbruik.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
als videokaart zou ik er een 9200 kaart erbij doen, of iets van een geforce 4, evt een geforce 6200 ofzo. Snel genoeg.

Verder een tv kaart erbij: hauppauge PVR150MCE (1tuner) of een PVR500MCE(2 tuners) en een MCE remote dan is je HTPC pas echt compleet!

alles staat vaak bij V&A dus echt veel geld gaat het niet kosten!

[ Voor 16% gewijzigd door Kurios op 01-05-2007 17:36 ]

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 17:20:
[...]

Erg leuk speelgoed allemaal en je blijft bezig te verbeteren. Mijn systeem is nu gebaseert op de Athlon64 3500+ (Venice core): genoeg power (net niet voor hoogste kwaliteit 1080p op zware h.264) en laag energie verbruik.
ik heb een 3200+ en daarop doet 1080p h264 het wel vloeiend met CoreAVC decoder!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 09:08:
@cphoenix, Jou TV heeft dan Tulp ingangen? Ik moet het helaas alleen met 2 stuks scart doen. Is het mogelijk om daar ook goede kwaliteit in te krijgen (zonder al te veel kosten)?
Nope, mijn Scart blok heeft als ingangen S-Video en Component (tulp), dus:

PC --> S-Video kabel --> Verloopstuk S-Video naar Tulp --> Scart blok (heeft dus tulp-in) --> TV

Maar zoals gezegd, vind het er nog niet super goed uitzien, maar dat kan aan de kwaliteit van de DVD hebben gelegen of de verbinding, zodra ik meer opties heb om alles met elkaar te verbinden ga ik het vergelijken.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2007 19:16 ]

Verwijderd

Kurios schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 17:35:
[...]

ik heb een 3200+ en daarop doet 1080p h264 het wel vloeiend met CoreAVC decoder!
Ik ken CoreAVC inderdaad.
Het meeste doet het bij mij ook perfect, maar er zijn een paar 1080p/h264 films die met een 'afwijkende' h264 encoded zijn en daarnaast een absurt hoge bitrate hebben in combinatie met snelle scenes (ik praat dus dan over een film van >20GB). Details weet ik even niet uit mijn hoofd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 19:15:
[...]

PC --> S-Video kabel --> Verloopstuk S-Video naar Tulp --> Scart blok (heeft dus tulp-in) --> TV

Maar zoals gezegd, vind het er nog niet super goed uitzien, maar dat kan aan de kwaliteit van de DVD hebben gelegen of de verbinding, zodra ik meer opties heb om alles met elkaar te verbinden ga ik het vergelijken.
Ehh... tulp ??
Dit doet mij zwaar denken aan composite aansluiting en dat wil je al helemaal niet.
S-Video (vanuit videokaart) moet je aansluiten:
1. Of met S-Video plug in TV (zijn dun gezaaid)
2. S-Video -> "S-Video<->SCART" blokje -> TV

De reden dat er dan nog steeds zwart/wit is kan zijn omdat de TV zijn decodeer logica wel moet inschakelen voor S-Video of composite (vaak via TV-menu in te stellen). Ook hebben niet alle TV's op alle SCART ingangen een S-Video decoder maar alleen SCART-signalen of composite met als gevolg: zwart/wit achtig scherm.

Lijstje qua kwaliteit voor wat betreft ANALOGE signalen (eerste is het slechts):
1. Composiet (enkel draads signaal)
2. S-Video (signalen deels gesplitst)
3. SCART (echt SCART dus welke aparte signalen heeft)
4. Component (RGB signalen, volledig gesplitst)
5. SUB-D PC video ingang
De laatste twee zijn praktisch gelijk qua kwaliteit.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2007 08:42 ]

• Boel-Shit
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:43
[...]

Waarom S-Video niet direct op je Scart blok prikken? Scheelt je iig 1 omzetting!

[ Voor 4% gewijzigd door Boel-Shit op 02-05-2007 08:47 ]

Verwijderd

[...]

tulp = composite neem ik aan
En dan stuur je dus geen S-video signaal maar een composite signaal uit je s-video uitgang mbv een verloopstekkertje.
Gooi eens een s-video kabel naar je TV en doe deze in een s-video-in of via een s-video > scart blokje in een scart ingang (moet je TV wel s-video over scart ondersteunen, anders alleen ZW en storingen).

Verwijderd

Kurios schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 17:35:
[...]

Uhm nee. Ik heb een 3200+ A64 mobile en die verslikt zich bij bitrates boven de pak em beet 15mbit. En die haal je zelfs in 720p nog weleens. Maar dan heb ik het over reencodes van hddvd, normale broadcasts gaan meestal niet zo hoog.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm..., net dit AV FAQ; Veelgestelde vragen even gelezen. Leuke FAQ is dat. Ik had dus gehoop daar info vandaan te halen hoe je nou zo'n geluidskaart digital out op je versterker aan zou kunnen sluiten.

Ik was bij een electronicazaak, die vertelde dat het inderdaad Coax digital was, dus ik moest van die 3.5mm female output naar een zo'n grote male plug. Hij had dit alleen nog nooit meegemaakt, had er geen kabels voor en ook geen idee of dit ging werken. Ligt dit dan aan de electronicazaak?

Als ik op de electronica-online site kijk dan kom ik wel dit tegen:
http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=695

Dan zou je dus naar Toshlink kunnen, maar ik vind 't nogal een omweg (en onnodig duur als het ook met een omvormkabeltje kan). Daarbij zie ik de ingaande COAX kant niet, zal vast ook weer geen 3,5 mm zijn.

Ook heb ik deze gevonden http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=170, maar dan vind ik dus weer niet de kabel die daar weer op past en in de versterker kan. Edit: Dit ding gaat nooit werken, is mono mail, zou wel nooit bedoeld zijn voor een digitaal signaal

Iemand dit ooit al werkend gekregen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2007 12:51 ]

Verwijderd

Je wilt dus vanaf een 3.5mm jackplugje naar een coaxiale aansluiting? Weet je zeker dat je 3.5mm output coaxiaal is en niet optisch. Mijn digitale output uit mn 3.5mm is optisch. Dit kan je zien als je spdif inschakeld en in de poort kijkt, dan zie ik heel vaag rood licht. Om het zeker te weten zal je even een 3.5mm optisch plugje naar toslink moeten kopen, dat kost je 1 euro. Had de mijne via de mediamarkt gehaald. Als je die erin steekt zie ik duidelijk rood licht. Vanaf daar kan je gewoon een normale optische kabel gebruiken, en er een converter tussen zetten om naar coaxiaal te gaan. Dat heb ik hier ook. (3.5mm optisch -> klein adapterje -> 75cm toslink -> converter -> 10meter coaxiaal -> DAC).

EDIT:
Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/278.jpg

Zoiets zit er dus in mijn 3.5mm uitgang :)

Na het lezen van je post mbt je geluidskaart zal het wel optisch zijn. Er zijn echter geen simpele kabel adapters om licht om te zitten in electriciteit dus zo'n converter heb je wel nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2007 13:21 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 08:38:
[...]
3. SCART (echt SCART dus welke aparte signalen heeft)
4. Component (RGB signalen, volledig gesplitst)
Component heeft YPbPr (YUV), geen RGB.
"echt" SCART is RGB

In theorie zijn YPbPr Component (3x tulp) en RGB SCART kwalitatief gelijk (allebei een signaal in 3 componenten), maar in de praktijk zijn de meeste Component 3xtulp kabels op de markt van hogere kwaliteit dan bij SCART. Bovendien accepteren weinig TV's 720/1080 signalen over RGB SCART, terwijl ze dat (vanwege de HD-Ready spec) wel moeten op Component.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Even iets heel anders, als je niet voor een HTPC wil gaan, maar een goedkope andere oplossing wilt is het kopen van een gemodde XBOX1 voor rond de 100e. Hier kun je dan Xbox Mediacenter op draaien waarmee je ook kunt streamen. Met de DVD Afstandsbediening kun je hem dan bedienen. Voor 15e ofzo heb je daar ook een kabel bij die het optisch uitsturen van het geluid ondersteund.

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 16:15

Cramthabam

Leef en laat leven

Ik heb thuis een omvormer liggen van coax digital naar toslink heen. Hier nam ik vroeger mijn altijd muziek op van de computer naar de minidisk. De omvormer heb ik toen gehaald bij conrad. Ik weet niet hoe het ding heet. Ik zal thuis wel eens kijken.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
ParkOverall schreef op maandag 30 april 2007 @ 22:39:
@ stefan001: DVD's afspelen gaat prima vanaf ca. 350 MHz.
Je moet mijn post goed lezen. Ik beweer niet dat een P3 600 een DVD afspelen niet kan, sterker nog ik zeg dat dat geen probleem is. Dat is echter (bij pinnacle :r software iig) wél een probleem, omdat je nog een extra grafische laag op je OS draait.

Verwijderd

Boel-Shit schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 08:46:
[...]
Waarom S-Video niet direct op je Scart blok prikken? Scheelt je iig 1 omzetting!
Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 08:51:
[...]
tulp = composite neem ik aan
Gooi eens een s-video kabel naar je TV en doe deze in een s-video-in of via een s-video > scart blokje in een scart ingang (moet je TV wel s-video over scart ondersteunen, anders alleen ZW en storingen).
Scart blok heeft composite en s-video-IN, maar levert bij s-video-IN zwart-wit beeld op. Vandaar via tussenstuk S-video --> composite en dan de composite-IN van het scart blok.
Mijn vorige TV had last van zwart-wit, net een nieuwe Sony Bravia gekocht, maar blijkbaar accepteert ook die S-video via Scart blok niet, levert ook zwart-wit beeld op.

[Ging toch maar even op zoek naar direct S-video en ja hoor, aan de zijkant, meteen aangesloten, mooi beeld :)]

Verwijderd

Topicstarter
Iemand enig idee of deze kaart ok is? http://wiki.team-mediapor...ding/HauppaugeWinTVPVR350

Hij zou al met een pentium II goed moeten werken, dus ik denk daar voor te gaan. De 500 is een stuk mooier (2 tuners), maar dat trekt hij denk ik net niet.

De 500 is overigens ook MCE, betekend dit dat je XP Media center edition geinstalleerd MOET hebben, of zou hij het ook op XP doen? Het staat wel vermeld in de system requirements.

Media portal ondersteund in elk geval de 350 en de 500. Ik begrijp alleen niet waarom de 500 veel hogere systeemeisen heeft. Als Media Portal de 500 ondersteund en draait op gewoon XP professional, zou het dan niet ook moeten werken?

Ik heb nu overigens een goedkoop DirectX 9 kaartje gekocht. Deze geeft echt perfect beeld op de PC, door de S-Video via het scart blokje om te zetten. Ik ga morgen ergens zo'n optical kabeltje halen. DivX en DVD draait echt heel erg mooi af. Ook zoek ik morgen dan nog een geluidloze kast, want nu maakt het best veel herrie.

Zeer dank voor al jullie hulp en tips alvast weer!

Verwijderd

Je kan ook je computer in een andere kamer zetten en de kabels door een gat in de muur laten lopen.
Ik heb dat laatst ook gedaan en het is de beste beslissing die ik ooit heb gedaan op gebied van computers _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Helemaal stil, heerlijk om te mee te werken.

De computer staat in mijn slaapkamer.
Er lopen een stel (weggewerkte) kabels naar mijn buro waar mijn monitor/toetsenbord en randapparatuur staat.
En er lopen kabels vanuit de sateliet tuner naar de pc en van de pc naar mijn tv.
Je hebt dan een stel verlengkabels nodig:
vga, usb en een usbhub met eigen stroomvoorziening.
Zelfs de aan en uit knop heb ik verlengt, heel simpel eigenlijk.
Voor een htpc heb dan genoeg aan een externe dvdspeler en draadloze toetsenbord/muis.

Wat je trouwens ook goed kan gebruiken als afstandsbediening is een joystick van logitech.
Ik heb een draadloze Rumblepad2 en die kan je met de profilersoftware helemaal programeren.
De analoge joystick kan je instellen als muis en de knoppen als muisknoppen.

Meestal kijk ik naar programma's die ik met de sateliettuner heb opgenomen (daar zit een hd aan vast), maar ik kijk ook wel eens naar uitzendinggemist of hollanddoc.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 10:49:
Je kan ook je computer in een andere kamer zetten en de kabels door een gat in de muur laten lopen.
Ik heb dat laatst ook gedaan en het is de beste beslissing die ik ooit heb gedaan op gebied van computers _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Helemaal stil, heerlijk om te mee te werken.

De computer staat in mijn slaapkamer.
Er lopen een stel (weggewerkte) kabels naar mijn buro waar mijn monitor/toetsenbord en randapparatuur staat.
En er lopen kabels vanuit de sateliet tuner naar de pc en van de pc naar mijn tv.
Je hebt dan een stel verlengkabels nodig:
vga, usb en een usbhub met eigen stroomvoorziening.
Zelfs de aan en uit knop heb ik verlengt, heel simpel eigenlijk.
Voor een htpc heb dan genoeg aan een externe dvdspeler en draadloze toetsenbord/muis.

Wat je trouwens ook goed kan gebruiken als afstandsbediening is een joystick van logitech.
Ik heb een draadloze Rumblepad2 en die kan je met de profilersoftware helemaal programeren.
De analoge joystick kan je instellen als muis en de knoppen als muisknoppen.

Meestal kijk ik naar programma's die ik met de sateliettuner heb opgenomen (daar zit een hd aan vast), maar ik kijk ook wel eens naar uitzendinggemist of hollanddoc.
En nu kan je niet meer slapen? :)

Verwijderd

Topicstarter
:) Met die Hauppage 350 nu inderdaad mooi TV beeld. Irritant alleen dat ik het hele frequentieoverzicht van Multikabel kon overtikken. Een aantal zenders vind hij nog steeds niet, ook al heb ik ze goed opgegeven. Er zou ook een TV-Gids mogelijkheid moeten zijn, maar die heb ik nog niet werkend.

Ook nog een audio kabel gevonden, 3.55 mm naar Toslink.Werkte helaas niet, dus weer teruggebracht. Het is mij nog steeds echt een groot raadsel hoe je een geluidskaart digitaal aan kan sluiten op de versterker.

HTPC kasten zijn ook moeilijk te vinden. Ben bij 4 PC winkels geweest, geen eentje had een HTPC kast op voorraad. Wordt nu dan maar bestellen en wat langer geduld hebben.

Verwijderd

Topicstarter
AAAAARGH... ik wordt helemaal gek. Ben echt al de hele avond / nacht bezig met het goed krijgen van kanalen. Iemand hier ervaring mee?

Ik had bedacht toch GBPVR te gaan gebruiken omdat dit iets stabieler werkte dan media portal en ook een your tube plugin had. Maar..., nu wil ik daar natuurlijk wel de EPG in werkend krijgen (of in Media portal).

Beide ondersteunen XMLTV, dus dat is mooi. Ik had eerst in Win2000 van de hauppage kaart alle kanalen goed gezet (en in volgorde). Toen met FreqCopy het register goed gezet zodat de kanalen ook echt de juiste frequenties hebben.

Nu XMLTV geconfigureerd om een XML te maken van de tvgids content. Dat lijkt het te doen, alleen heeft die volgens mij geen mapping naar het kanaal dat bij een programma hoort.

GRPVR is echt weer een bout pakket om kanalen op te geven. Je kan dit alleen op kanaal doen en niet op frequentie. Daarbij sorteert het ding op kanaalnummer, dus bij multikabel heb je dan echt een crep volgorde van je zenders.

Maargoed, boeit me dan nog niet zo zeer. Het rare is alleen dat als je alle zenders handmatig in GRPVR instelt de import van de EPG niet meer werkt (komt geen info in). Als je geen zenders toevoegd dan maakt de import deze voor je aan. Je ziet dan ook de juiste info in de EPG, maar..., ze corresponderen niet met de juiste kanalen :( :( :(

Ik heb al met die config file van XMLTV gespeelt, door daar in de eerste kolom van CHANNEL de juiste kanalen er in te zetten. Dat werkt alleen helaas niet.

Iemand enig idee hoe dit goed te krijgen? Ik wordt er ondertussen helemaal gestoord van. Ik zoek dus alleen nog een goede manier om een up-to-date EPG in GBPVR te krijgen.

• Mirickle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-02 17:37
Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 14:36:
Ook nog een audio kabel gevonden, 3.55 mm naar Toslink.Werkte helaas niet, dus weer teruggebracht. Het is mij nog steeds echt een groot raadsel hoe je een geluidskaart digitaal aan kan sluiten op de versterker.
Wat voor geluidskaart is dat? Lijkt een beetje op mijn oude SBLive 5.1. Die had net zo'n digital out. En mijn versterker heeft eenzelfde digital in als op jouw plaatje.

Wat je nodig hebt is een simpel coax-kabeltje met tulpstekkers en een verloopstukje. Dat verloopstukje is een MONO 3.5mm jack male (voor in geluidskaart) naar tulp female (waar dat kabeltje naar je versterker dan weer in gaat). Dat verloopplugje heb ik bij de lokale electronica-zaak (Display/Coditronix in Eindhoven) gehaald.

Heb zelf zo ook jarenlang gedraaid, werkt prima. Heb onlangs een nieuwe geluidskaart gekocht waar al een tulp-uitgang op zat. Misschien ook nog een optie voor je mocht dit niet gaan lukken?

Verwijderd

das natuurlijk niet digitaal :) met een verloopje van 3,5mm > tulp (2x) kan je hoogstens DPL(II) eruit persen kwa surround..

sommige geluidskaarten hebben een uitbreidingsbracket voor digitale outputs (coax/optical) en anderen hebben een verloopstukje waardoor één van de 3,5mm uitgangen als digitale uitgang kan fungeren.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2007 10:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
JOEPIE- Moment... ik heb GBPVR aan de gang met de juiste kanalen en EPG. Werkwijze:

1. Exporteer eerst via XMLTV alle kanalen.
2. Ga naar GBPVR, stel een capture card in en selecteer "Antenna" in plaats van "cable".
3. Zorg dat er geen kanalen staan. Selecteer XMLTV als bron voor je EPG, kies de in stap 1 gegenereerde XML file en selecteer "Import from EPG".
4. Er verschijnen nu kanalen. Omdat je "Antenna" hebt gekozen kan je waar nu "Channel" staat per kanaal de waarde aanpassen naar het aantal megehertz. Deze lijst kan je bij de kabelboer opvragen. Bijvoorbeeld 523000000 invullen voor de zender die op 523 Mhz staat.
5. Ga naar Channel overzicht en corrigeer de volgorde (nummer volgorde aanpassen)
6. Start de config tool opnieuw op, ga terug naar de zenderlijst en kies opnieuw import from EPG.

Bij mij werkt het nu op deze manier. Ik heb de XMLTV als scheduled task aangemaakt en kan nu ook vanuit GBPVR de EPG refreshen.

-----

@The_Great_Cornholio: Inderdaad een live kaartje. Is dit dan coaxial digital out? En... is dat dan weer anders als optical out?

@Mockingbird: Dus het is niet digitaal? Zijn er ook gewoon geluidskaarten te koop die een "Normale" toslink uitgang hebben? Ik heb tot nu toe alleen maar kaarten gezien met die 3.55 mm outputs.

Tnx!

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 06 mei 2007 @ 17:24:
@The_Great_Cornholio: Inderdaad een live kaartje. Is dit dan coaxial digital out? En... is dat dan weer anders als optical out?

@Mockingbird: Dus het is niet digitaal? Zijn er ook gewoon geluidskaarten te koop die een "Normale" toslink uitgang hebben? Ik heb tot nu toe alleen maar kaarten gezien met die 3.55 mm outputs.

Tnx!
Je hebt zo'n verloopstukje nodig:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~zwets111/diversen/verloop_small.jpg

Die prop je in je digitale output van je SB-Live kaartje, en daar sluit je je coax-kabeltje vervolgens op aan. Werkt perfect, gebruik het zelf al jaren (ook nu nog bij m'n Audigy 2). Vervolgens nog even in de mixer van je Soundblaster aangeven dat ie van het digitale signaal af moet blijven en alleen maar mag doorgeven, et voila: Dolby Digital/DTS. :)

Kost bij een electronica winkeltje 2-3 euro, hooguit.

Verwijderd

Topicstarter
@Miles Teg: TNX!!! Zo'n dingetje had ik al eens gezien, maar ik kon mij niet voorstellen dat dit ging werken. Ik ga meteen vandaag nog zo'n ding halen.

• Cramthabam

Cramthabam

Leef en laat leven

Dat gaat ook niet werken je hebt geen digitaal signaal meer.
Kijk maar eens bij conrad artikel nr: 350720 - 89.
Dit zijn de echte omzetters voor digitale conversie.

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb ook zo'n oude sb live kaartje (komt uit een Dell) en die gele poort is wel degelijk een coax spdif, dus niet optisch. En dat stekkertje van Miles Teg zou moeten werken, ik heb iets soortgelijks, maar dan met een kort kabeltje.

Verwijderd

Topicstarter
?? Grote verwarring :). Miles Teg geeft aan dat hij Dolby Digital / DTS geluid heeft. Dat kan toch alleen maar als het signaal nog digitaal is?

Op de geluidskaart zelf staat ook "Digital out". Ik denk dat dit dan "Coaxial digital out" moet zijn, wat hier http://h10025.www1.hp.com...cc=us&dlc=&product=501977 ook een beetje staat. Dit "lijkt" mij toch niet minder te zijn dan optical digital (digitaal is en blijft toch digitaal?).

Als ik dat HP document zo bekijk dan gaat die van een tulp stekker naar een tulp stekker. De converter van Miles Teg zou dat op de geluidskaart mogelijk moeten maken.

@Quantor, Is Coax spDigf is precies hetzelfde digitale signaal als optisch?

@Cramthabam, is zo'n omvormer niet alleen nodig als je versterker geen Coaxial digital input heeft maar alleen Toslink?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2007 13:53 ]

Verwijderd

Wat ik weer zo vreemd vind he... Is dat je 2 soorten pvr-150 kan kopen. 1 met afstb. (mce-kit) en 1 zonder. Waarom is die zonder afstb nou goedkoper? Die mce kit is maar 44 euro ofzo :S

Verwijderd

Dat gedonder nog steeds met die geluidskaart...

Staat er in de specificaties dat hij SPDIF heeft? Ja? Ok, koop zo'n plugje wat ik postte. Enable spdif met de software op je pc, ga het plugje erin steken. Zie je rood licht? Ja? Dan optisch. Nee? Dan coaxiaal. Zo'n plugje kost je 1 euro bij de mediamarkt.

Verwijderd

Topicstarter
@Koeitje, Ik ga het proberen. Ik snap alleen nog niet of er nu meerdere soorten "digitaal signaal" zijn, en of een beter is dan een ander. Ik dacht altijd dat een digitaal signaal een digitaal signaal zou zijn, dus dat het niet uitmaakt. Optisch heb ik al geprobeerd, werkt niet. Ga dus coaxiaal proberen, maar in het gat waar ik woon hebben ze die plugjes niet. Duurt dus nog ff. Hoop alleen niks op te blazen aan de versterker mocht het een andere output zijn van de geluidskaart.

@Een nieuw probleem... de kast. Blijkt dat ze geen HTPC kasten hebben die ATX ondersteunen met een diepte <405 mm. Dieper dan dat past namelijk niet in mijn TV meubel (rekening houdend met de kabeltjes en dat de deurtjes dicht moeten kunnen). Deurtjes van het meubel er uit lost het probleem op, maar dan voldoet het geheel niet meer aan de WAF. Is dus een beetje irritant. Ik zat te denken om hem dan maar in een andere kamer te plaatsen met een KVM switch, maar dat geeft mijn optische audio signaal weer niet door. De afstand wordt dan >7 meter, dus niet echt te verlengen. Ga nu zelf maar een kast bouwen (hoogte zat beschikbaar dus moet lukken).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2007 15:08 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2007 @ 15:05:
@Koeitje, Ik ga het proberen. Ik snap alleen nog niet of er nu meerdere soorten "digitaal signaal" zijn, en of een beter is dan een ander. Ik dacht altijd dat een digitaal signaal een digitaal signaal zou zijn, dus dat het niet uitmaakt. Optisch heb ik al geprobeerd, werkt niet. Ga dus coaxiaal proberen, maar in het gat waar ik woon hebben ze die plugjes niet. Duurt dus nog ff. Hoop alleen niks op te blazen aan de versterker mocht het een andere output zijn van de geluidskaart.
Het is allemaal hetzelfde signaal alleen een andere manier om het over te brengen. optisch heeft een maximum afstand van 10 meter, coaxiaal 15 meter. En daar houd het verschil op.

• Cramthabam

Cramthabam

Leef en laat leven

Het idee van de omvormer heb ik hier neergezet omdat ik dacht dat je versterker alleen optical in had.
Als je ook een digitale coax ingang op je versterker hebt is de oplossing van koeitje beter(en veel goedkoper).
Blijkbaar zat ik er ook naast met die digitaal uit. Ik kende ze alleen maar als coax uitgang maar blijkbaar heeft creative dit weer in een 3,5 mm jackplug gestopt.

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je zou ook een Sound Blaster® Home Cinema Cable kunnen bestellen. Coaxiaal ondersteund alleen tot 5.1 en DTS. Over deze kabel kun je ook een THX signaal sturen. De betreffende kabel is goed weg gestopt op hun site maar als je op deze naam googled vindt je hem zo.

Verwijderd

En hoeveel 7.1 bronnen ken jij?

Verwijderd

Topicstarter
??? En daar snap ik het dan niet meer. Koeitje geeft aan dat digitaal gewoon digitaal is, behalve dan de maximale lengte voor overbrengen. Lees ik 2 posts verder Seth_Chaos waaruit blijkt dat Coax alleen 5.1 en DTS ondersteunt. Dat snap ik dan dus niet als digitaal gewoon digitaal is. Mijn versterker kan wel THX aan, dus als ik daar een andere digitale bron voor moet hebben dan moet dat maar.

• Seth_Chaos
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2007 @ 22:40:
??? En daar snap ik het dan niet meer. Koeitje geeft aan dat digitaal gewoon digitaal is, behalve dan de maximale lengte voor overbrengen. Lees ik 2 posts verder Seth_Chaos waaruit blijkt dat Coax alleen 5.1 en DTS ondersteunt. Dat snap ik dan dus niet als digitaal gewoon digitaal is. Mijn versterker kan wel THX aan, dus als ik daar een andere digitale bron voor moet hebben dan moet dat maar.
Dan zul je een nieuwe geluidskaart moeten kopen die een optische of coaxiaale uitgang heeft met 7.1 audio. Coaxiaal kun je dan wel vergeten die zijn er niet geen idee waarom.

@koetje

Games, games, games en games. Ja koetje die worden vollop gespeeld op mijn mediacenter. Films worden ook al ruim uitgebracht met THX. Home THX is 7.1.

[ Voor 16% gewijzigd door Seth_Chaos op 08-05-2007 11:27 ]

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Seth_Chaos schreef op maandag 07 mei 2007 @ 16:57:
Je zou ook een Sound Blaster® Home Cinema Cable kunnen bestellen. Coaxiaal ondersteund alleen tot 5.1 en DTS. Over deze kabel kun je ook een THX signaal sturen. De betreffende kabel is goed weg gestopt op hun site maar als je op deze naam googled vindt je hem zo.
Blade 2, bij mij thuis, op Dolby Digital 5.1, via de digital out van mn Audigy 2-kaart, aangesloten met coax-kabel (met dat plugje wat ik al eerder heb gepost):
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~zwets111/diversen/dd_small.jpg

Blade 2, bij mij thuis, op DTS ES6.1, via de digital out van mn Audigy 2-kaart, aangesloten met coax-kabel (met dat plugje wat ik al eerder heb gepost):
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~zwets111/diversen/dts_small.jpg

Je ziet een mooi extra kanaal (SB, staat geen lichtgroen/blauw lijntje omheen, omdat die niet is aangesloten). Ofwel: 6.1 geluid, via een coax-kabel.

Ik weet niet of een Soundblaster Live! dit ook kan, dit zal ik vanavond even testen. Die pjoeter heeft geen dvd-speler, dus dat gaat niet :(, maar als ik het me goed herrinner werkt het ook zo met een SB Live!. Immers, bij spdif pass through doet wordt het signaal ongedecodeerd door de coax-kabel naar je versterker gestuurt, waardoor het als het goed is niet uit zal maken welke geluidskaart dat doet. Ik zou trouwens graag testen of 7.1 ook gaat lukken, maar ik weet niet of ik een dvd heb met 7.1 geluid.

Bovenstaande gaat in ieder geval op bij films, waarbij je in de creative soundblaster-mixer in windows aangeeft dat de digitale uitgang op passthrough staat, zoals onderstaand screenshot dus:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~zwets111/diversen/mixer.jpg

Maar, als ik het goed heb begrepen, gaat het erom dat er digitaal signaal (Dolby Digital, DTS, liefst tot 7.1) vanuit films te horen zijn, en niet zozeer spellen. Toch? :)

Nogmaals, bovenstaande geldt voor films.

[ Voor 8% gewijzigd door Gaius op 08-05-2007 19:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Perfect, heel erg bedankt voor de duidelijke en uitgebreide uitleg. Omdat het inderdaad een P3 is zal ik er toch geen geavanceerde games op kunnen spelen en gaat het inderdaad alleen om films (dvd, divx). Ik zal dus snel die kabeltjes halen en het ook op die manier aansluiten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2007 @ 13:58:
Wat ik weer zo vreemd vind he... Is dat je 2 soorten pvr-150 kan kopen. 1 met afstb. (mce-kit) en 1 zonder. Waarom is die zonder afstb nou goedkoper? Die mce kit is maar 44 euro ofzo :S
Eigenlijk zijn er 3 PVR-150modellen:

Retail versie van 150
Hierbij zit een hauppauge afstandsbediening met een IR-sensor die je aansluit op je PVR-150.
Dit model heeft geen FM-radio.
Dit alles ook in een mooi doosje met van alles en nog wat (retail)
Als je al een MCE afstandsbediening hebt (van MS), dan is dit model overbodig.

OEM/MCE versie van 150
Geen afstandsbediening + IR-sensor hardware op kaart, maar wel FM-ontvanger voor radio.
Wordt geleverd met alleen de driver CD en wat korte foldertjes.

Low-profile versie van 150
Als bovenstaande, maar dan in low-profile uitvoering (halve hoogte)

Alle bovenstaande modellen zijn naast elkaar te gebruiken.
Geen idee wat er precies bij de kit zit...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2007 16:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
:)... geluid werkt! Digitaal en DTS. Ik heb gewoon de kabel gebruikt die ik had om het geheel analoog te verbinden. Ik gebruik nu het linker kanaal in de digitale kant en dat werkt perfect!

Alleen jammer dat een PC toch nog te veel herrie maakt voor in de woonkamer. Als je film/tv kijkt dan valt dat mee, dan overstemt het geluid de herrie, maar voor de rest toch wel lawaaierig. Ik heb een stille voeding gekocht en de koeler van de processor er af gehaald. In de zijplaat van de kast nu een stille fan gezet als vervanger, wonder boven wonder werkt dat goed genoeg.

Helaas zijn het nu nog de harde schijven en toch de fans die zo stil hadden moeten zijn. Morgen ga ik van die geluidabsortie platen halen in de hoop dat dat nog helpt. Ik ben bang van niet, want hoor van iedereen dat het geen drol uitmaakt :)

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje..., om de herrie te onderdrukken kwam ik tijdens het zoeken vaak dat noppenfoam tegen. Gekocht bij de Gamma en de hele kast er mee beklad. Beide zijplaten, onderkant, bovenkant en voorkant van de kast. In de achterkant een super silent 12 cm fan gestopt om de airflow te compenseren.

Het maakt alleen geen drol uit. Nog net zoveel herrie als voorheen. Nu is dat isolatiespul aan 1 kant vlak en heeft aan de andere kant noppen. Ik heb de vlakke kant aan de kast geplakt. Had dat net omgekeerd gemoeten?

Ik hoor hier ook veel mensen met meerdere soorten isolatie aan de slag gaan, o.a. bitumen etc. Ik heb daar nu met al deze troep er in helemaal geen ruimte meer voor. Ik zou dat wel kunnen proberen, of beter spul halen zoals die studio isolatie, maar vraag mij af of dat dan wel effect gaat hebben. Weinig zin om daar weer geld aan uit te geven en een hoop tijd om het er allemaal in te plakken terwijl het niks uitmaakt.

• Cramthabam

Cramthabam

Leef en laat leven

Ik zou gewoon beginnen met de bron aanpakken. Koop een paar fatsoenijke koelers die stil zijn. Haal een stille hd of stop deze in een box. De foam die je gebruikt hebt is ook niet ten goede van je airflow. Die zal eerder de flow tegenwerken waardoor alles nog heter wordt en weer meer moet koelen.

• Seth_Chaos
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 09:46:
Vraagje..., om de herrie te onderdrukken kwam ik tijdens het zoeken vaak dat noppenfoam tegen. Gekocht bij de Gamma en de hele kast er mee beklad. Beide zijplaten, onderkant, bovenkant en voorkant van de kast. In de achterkant een super silent 12 cm fan gestopt om de airflow te compenseren.

Het maakt alleen geen drol uit. Nog net zoveel herrie als voorheen. Nu is dat isolatiespul aan 1 kant vlak en heeft aan de andere kant noppen. Ik heb de vlakke kant aan de kast geplakt. Had dat net omgekeerd gemoeten?

Ik hoor hier ook veel mensen met meerdere soorten isolatie aan de slag gaan, o.a. bitumen etc. Ik heb daar nu met al deze troep er in helemaal geen ruimte meer voor. Ik zou dat wel kunnen proberen, of beter spul halen zoals die studio isolatie, maar vraag mij af of dat dan wel effect gaat hebben. Weinig zin om daar weer geld aan uit te geven en een hoop tijd om het er allemaal in te plakken terwijl het niks uitmaakt.
Noppen schuim helpt de geluids productie maar met zo'n 1db omlaag. Als je pc meer dan 50db aan herrie maakt maakt die 1db inderdaad weinig verschil.

Verwijderd

Topicstarter
#@@$@..., door al het wegtrekken van die PC is de jack van de IR receiver afgebroken. Dat is wel weer mega bout. Is ook echt zo'n super dunne plug, niet eens een fatsoenlijke 3,5mm. Hopelijk kan ik dit met wat soldeerwerk weer fixen.

@Cramthabam, Tnx voor je tip. Het irritante is alleen dat ik er weinig meer aan kan doen. Het moest een budget oplossing worden, en om er nu nog weer stille schijven voor aan te schaffen... Zo'n box is misschien nog het proberen waard. De meeste herrie lijkt alleen toch nog uit de voeding te komen. Ik denk dat ik ga proberen die terug te brengen.

Ik heb met het foam de temparatuur gemonitored, zelf bij het afspelen van Divx is hij nu misschien net 1 graden warmer. Het foam werkt toch wel iets, dus laat ik het maar zitten.
Pagina: 1