Toon posts:

JMicron SATA RAID melding bij booten uitschakelen op P5B

Pagina: 1
Acties:
  • 336 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo! :)
Bij het opstarten van mijn computer zie ik altijd een melding van Jmicron, dit gaat over Raid. Er staat ongeveer iets als dit:
Hdd1 160gb - no raid
Hdd2 200gb - no raid
Press a key to continue.
Deze melding verdwijnt wel na een paar tellen, maargoed, het is vrij irritant. (Ik ben nogal gesteld op een snel startend systeem)
Ik heb een ASUS P5B moederbord, en ik weet dat er Raid ondersteuning op zit, maar dit werkt alleen als je SATA hdd's hebt, en die heb ik niet.
Ik heb mijn bios al doorgeploegd, en het boekje van mijn moederbord bekeken, maar ik kan er niets over vinden.

Weet iemand een manier om deze melding uit te schakelen? :X

Ps: de raid ondersteuning is van Jmicron.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Je kunt de SATA controller toch gewoon uitschakelen in de bios? :X

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De raid controller uitzetten in de bios. Of de controller zo instellen dat hij de RAIDfucntie niet gebruikt. Want waarschijnlijk zoekt hij nu gewoon naar RAIDschijven, vind alleen de schijven die niet in RAID staan en gaat dan verder.
Op Mijn DS3 heb ik hetzelfde, ik kan de RAID controller aanzetten en dan gaat dat Jmicron ding idd zoeken naar RAIDarrays, maar omdat die er niet aanhangen staat hij gewoon uit.

Verwijderd

Topicstarter
Dit heb ik zojuist geprobeerd.

Ik heb Jmicron sata controller op disabled gezet. Alleen ben ik vergeten te melden dat ik wel 2 SATA dvd branders heb. :'(

Als ik deze uit zet, en probeer op te starten krijg ik de melding 'Please insert a proper boot device or reboot' (iets in die geest, ik heb het niet opgeschreven).

Is er nog een andere manier die ik kan proberen? |:(

Edit:

Terw_Dan,

Jij zei dit:
de controller zo instellen dat hij de RAIDfucntie niet gebruikt. Want waarschijnlijk zoekt hij nu gewoon naar RAIDschijven, vind alleen de schijven die niet in RAID staan en gaat dan verder.
Op Mijn DS3 heb ik hetzelfde, ik kan de RAID controller aanzetten en dan gaat dat Jmicron ding idd zoeken naar RAIDarrays, maar omdat die er niet aanhangen staat hij gewoon uit.
Maar waar kan ik deze raidcontroller instellen dan? Ik heb me hier niet zo in verdiept, want ik ben als de dood dat ik straks niet kan booten of weet ik veel wat.. :|

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2007 01:02 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als je van die hdds per stuk. in een eigen array zet?

ging iig vroeger met mn promise ook .. omdat in ATA modes winXP niet op die disk wou installeren.. :/

maakte ik 2 losse single disk raid arrays dan ging het als een tierelier :p

404 Signature not found

Verwijderd

Topicstarter
Ja oke, dat kan ik als laatste optie misschien eens proberen. :) Ik heb nu niet zoveel zin om alles overhoop te halen. :> Ik hoop dat iemand nog even kan toelichten hoe ik die functie van de raidcontroller uit kan schakelen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In de bios kun je bij de integrated peripherals meestal dit soort dingen instellen. Kijk gewoon even in de bios welke opties je daar hebt.
Maar waar kan ik deze raidcontroller instellen dan? Ik heb me hier niet zo in verdiept, want ik ben als de dood dat ik straks niet kan booten of weet ik veel wat.. :|
Tja, mocht je niet meer kunnen booten dan zet je hetgene dat je uitgezet hebt in de bios weer aan. Zo eng is dat niet.

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:38

Format-C

Tracing Rays

Wat maakt die melding trouwens uit? Ik had het ook op mijn P5B Deluxe en lag er niet echt wakker van.

Die 2 seconden dat het booten langer duurt vond ik niet echt wereldschokkend.

Een scheet laten duurt nog langer soms. :P

[ Voor 10% gewijzigd door Format-C op 30-04-2007 10:15 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 30 april 2007 @ 10:04:
In de bios kun je bij de integrated peripherals meestal dit soort dingen instellen. Kijk gewoon even in de bios welke opties je daar hebt.

[...]

Tja, mocht je niet meer kunnen booten dan zet je hetgene dat je uitgezet hebt in de bios weer aan. Zo eng is dat niet.
Het eninge wat ik kan instellen is dit:

JMicron SATA/PATA Controller [Enabled/Disabled]
---JMicron SATA Controller mode [IDE/AHCI/RAID]

Bij de onderste optie maak het niet uit wat ik kies, ik krijg altijd de melding. En als ik de bovenste op disabled zet, kan ik niet booten. (De melding is dan wel weg).

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-02 19:12

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Dat is volgens mij de IDE controller. Ik heb namelijk 2 IDE dvd branders en toen kreeg ik ook altijd die shit te zien. Behalve het RAID gedeelte. Je kunt dit alleen oplossen door alleen SATA apparatuur aan te sluiten, want de alle IDE apparaten worde aangestuurd door de jmicron controller.

Jij kunt niet booten als je hem uitzet, want je harde schijven zitten er op aangesloten. Geen controller, schijf wordt niet gevonden = Please insert proper boot device and press any key to continue ;)

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Verwijderd

Topicstarter
Daar was ik al bang voor ja.

Ik heb geen sata hdd's omdat ik pas nieuwe harde schijven had gekocht voor mijn ouwe pc.. dus ik vind het zonde om die dan nu niet meer te gebruiken. Maargoed, bedankt voor de moeite allemaal.. :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat je altijd kunt doen is een PATA-SATA converter kopen en je PATA schijf daarmee op de ICH7 integrated SATA zetten ipv op dat JMicron gedrocht, dan kun je de JMicron uitzetten en heb je er geen last meer van.

Voor de volgende keer natuurlijk wel handig om te onthouden dat het beter is om een moederbord met een chipset te kiezen die wel native support heeft voor je devices. Alle andere chipsets dan de P965 hebben namelijk wel tenminste een native PATA channel. Als je PATA hebt, was het dus beter geweest een ATI RD600 of nVidia nForce 650i-based plank te nemen (of trouwens een Intel 975X)

Oslik blyat! Oslik!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 30 april 2007 @ 01:00:
Bios reset? ;)

Verwijderd

@dion_b

Ikzelf heb hier een (te warme?) intel DG965 mainboard, 6 x SATA2, en 1x PATA.
Zit er dus gewoon op (ich8r).

Werkt ook gewoon goed met harddisks, cd/dvd's .
Maar ok, die Jmicron controller heb ik al zoveel forums mee volzien lopen, schijnen echte drama dingen te zijn.... :X

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2007 20:24 ]

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11-2025
Heb je niet een RAID controler @ sata en ook nog 2 losse sata poorten?

Dacht rood en zwarte connectors.

Sluit aan op zwart.

En zet in bios je raid controller op disabled.
Stel je boot sequence juist in.

Verwijderd

Topicstarter
Maxxi, dat ga ik morgen even bekijken. Bedankt voor de tip :*)
Verwijderd schreef op maandag 30 april 2007 @ 20:23:
@dion_b

Maar ok, die Jmicron controller heb ik al zoveel forums mee volzien lopen, schijnen echte drama dingen te zijn.... :X
Waarom zijn het drama dingen dan? :?

Verwijderd

@sander1001

Drama met b.v. huidige raid overzetten naar Windows Vista ?

Voor de rest al het werkt, werkt het.....dus een beetje drama dan...:-)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Omdat de Raid-functie van Jmicron via de Southbridge gaat ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Maarten-NForce op 01-05-2007 10:54 ]

www.koopeendroom.nl

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Niet alleen dat, de drivers van de JMicron zijn ook echt bagger. Ze houden met niks rekening en er zijn geen serieuze performanceoptimalisaties ingebouwd. JMicron doet derhalve gewoon amateuristisch aan, like een elcheapo productje van een hobbyist in een keldertje.

• Ra_gdd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 12:54

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Ik heb een Asus P5W DH Deluxe met ook een Jmicron chip erop.
Heb 1 x Intel PATA en 4 x Intel SATA + 1 x Jmicron PATA en 1x Micron SATA (intern)

Beste is optische schijven op Intel connectors te steken.
(Bij mij is op m'n Intel PATA-poort, bij chipset zonder PATA steek je ze best op laatste Intel SATA-poort).
Er wordt altijd afgeraden om optische drives zoals DVDWriter of lezer op addon IDE-chips te plaatsen zoals op Promise chips, Marvell of Jmicron omdat deze compatibiliteits problemen geven.

Enkel harddisks opde controllers installeren.

Bootharddisk steek je op master Intel-SATA poort (rode kleur), data disks op de andere zwarte Intel-sata poorten.

Moest je sata-poorten te kort hebben dan pas die Jmicron sata poort gebruiken.
Heb 5 x WDC 500 GB SATA2 HDD en zie duidelijk prestatie verlies op die Jmicron poort.
(met laatste Jmicron drivers van Jmicron zelf)

Bios instelling voor gewoon niet raid-gebuik:

JMicron SATA/PATA Controller [Enabled/Disabled]
Enabled

---JMicron SATA Controller mode [IDE/AHCI/RAID]
IDE als je ook PATA-gedeelte van Jmicron chip gebruik of als je je SATA in legacy mode gebruikt
AHCI als je enkel SATA-gedeelte gebruikt in SATA-mode (snelste modus)
Bootbios moet je op enabled zetten

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

Pagina: 1