Eis tot afgeven domeinnaam

Pagina: 1
Acties:
  • 360 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jorik90
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:59
Hallo,

Een kennis van mij zit met een vrij groot probleem. Enkele dagen geleden heeft hij van de advocaat van een oude werknemer een brief ontvangen met de eis dat hij zijn domeinnaam zou terugkrijgen. De kennis van mij bezit de domeinnaam al een behoorlijke periode, en heeft er momenteel een mooie website op draaien. De website dient slechts ter ondersteuning van de diensten die zijn bedrijf aanbiedt. Voordat hij deze domeinnaam in zijn bezit had, was de domeinnaam in het bezit van de oude werknemer. De naam is bedacht door die kennis van mij, maar die oude werknemer heeft er toen gebruik van gemaakt (dat mocht). Hij heeft er toen een simpele website (stelde niets voor, outdated, etc) op gebouwd, maar heeft deze laten verlopen. Nu de website goed draait (met de site van mijn kennis) wil hij dus de domeinnaam weer terughebben, en heeft een kort geding aangespannen (komt deze week).
Mijn kennis staat tevens met de naam van de website ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. De oud werknemer eist ook dat hij zich onder deze naam zich uitschrijft bij de KvK. Het is een vrij algemene naam, die iedereen mag gebruiken (bijv. de computervakman).

Wat zijn de rechten van mijn kennis, wat kan hij hier tegen doen? Ik kan me niet voorstellen dat de oude werknemer alles zo weer even kan terugeisen, want hij heeft het ten slotte zelf laten lopen..

Hopelijk kunnen jullie me wat informatie bieden qua de internetrechten (als die er zijn), aangezien ik er nog niet zoveel van afweet..

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Jorik90 op 29-04-2007 23:49 . Reden: typos ]

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-11 11:26
Zover ik weet heeft die oude werknemer geen enkel recht om iets op te eisen dat van hem was, en al helemaal geen domeinnaam.

Homey — Critics are those without skills to create.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Eerst komt, eerst maalt. Opgestaan is plaats vergaan. Op deze basisregels draait het domeinnaamgebeuren.

Als de werknemer zijn domeinnaam laat verlopen, deze wordt vrijgegeven en jij registreert het, dan is het van jou. Men kan domeinnaam proberen claimen op basis van geregistreerde merknamen, namen van geografische lokaties,... Dan zoekt men uit wie het meest recht op de domeinnaam heeft, een outdated particuliere site dat niks voorstelt, stelt dan ook niks voor tov een bedrijf met een bepaalde naam en de domeinnaam geregistreerd heeft met eerst komt, eerst maalt. Voor de rest kan je beter advies bij advocaten/rechtswinkels vragen. Belgische situatie kan mogelijk anders zijn, dan de Nederlandse.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 30-04-2007 00:00 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:12

Onbekend

...

Als 'werknemer' voor 'werkgever' een domeinnaam heeft bedacht en voor de activiteiten van een bedrijf is bestemd, is dat 'bedrijfseigendom' geworden.
De 'werkgever' hoeft op grond daarvan de domeinnaam niet af te staan.

Mocht de domeinnaam tòch teruggegeven moeten worden, dan is de content die op de site stond nog steeds van het bedrijf. Dit hoeft dus ook niet teruggegeven te worden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

rapture schreef op maandag 30 april 2007 @ 00:00:
Eerst komt, eerst maalt. Opgestaan is plaats vergaan. Op deze basisregels draait het domeinnaamgebeuren.
ja als jij hem heb geregistreerd dan is hij van jouw zolang de termijn loopt

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Jorik90 schreef op zondag 29 april 2007 @ 23:47:
... en heeft een kort geding aangespannen (komt deze week).
Ik geloof dat je in dit stadium een advocaat moet inhuren en niet moet vertrouwen op advies van GoT alleen. Sowieso, al krijg je hier goed advies, je moet het nog steeds goed verwoorden en mooi inkleden voor het door een rechter gesnapt wordt.
Hopelijk kunnen jullie me wat informatie bieden qua de internetrechten (als die er zijn), aangezien ik er nog niet zoveel van afweet..
Gewoon nieuwsgierig, maar wat is jouw rol hierin? Als ik het verhaal zo lees gaat dit tussen een kennis en een ex-werknemer...

• Jorik90
Aangezien ik redelijk thuis ben met computers en internet, heeft hij mij gevraagd of ik er wat meer informatie over kon vinden, en of ik het eens kon vragen op een forum ofzo. Vandaar dat ik de vraag hier even neerleg. Hij heeft dinsdag een afspraak met zijn advocaat om erover te spreken. Dit is slechts even om er wat meer informatie van te krijgen, betreft "internetrechten".

Allemaal hartstikke bedankt voor de info!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Wie staat er bij de registry als domeinnaamhouder geregistreerd: de werkgever of de kennis?
Is er toendertijd het e.e.a. geregeld aan overdracht van het domein?
Wat is er toen geregeld omtrent het gebruik van de domeinnaam door de werkgever?

Verwijderd

Ik heb hier zo een gevoel dat die werknemer gewoon kwaad is, en probeert het bedrijf op deze manier te nekken...

ik heb ook zo'n gevoel dat dat hilarisch zal mislukken,
aangezien die werknemer dat domein registreerde in opdracht van het bedrijf.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 30 april 2007 @ 00:17:
[...]

ja als jij hem heb geregistreerd dan is hij van jouw zolang de termijn loopt
Ja, maar als die termijn afloopt kan iemand anders hem 'inpikken', zoals hier gebeurd is ;)

Maargoed, hierover zijn 11122333 topics geweest. Zolang het niet iets als 'agmea.nl' is of 'mekdonnalds', en die persoon geen kvk heeft voor die naam hoef je niet veel te vrezen.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:38
Dit soort vragen zijn feitelijk niet te beantwoorden zonder daadwerkelijk te weten over welke domeinnaam het gaat, wat de site is, wat de oude site is, etc.

Probleem is dat enerzijds voor handelsnamen geldt 'eerst komt, eerst maalt', terwijl bij de registratie van domeinnamen geldt 'opgestaan, plaats vergaan'.

Van belang is dus ook in hoeverre deze site iets met de ondernemingsactiviteiten van de ondernemer te maken hebben of hadden.

Voor de rest twee adviezen:

1. Laat de kennis zorgen dat hij een advocaat of jurist meeneemt naar het kort geding, want ondanks dat je als gedaagde in kort geding zonder advocaat mag verschijnen, is het erg handig om iemand erbij te hebben die van de hoed en de rand weet.

2. Zorg dat je een advocaat hebt, die ook op internet / it gebied van de hiervoor genoemde hoed en rand weet. Bij de garagetest.nl zaak heb ik gemerkt dat je daarmee een grote voorsprong hebt op een advocaat die voor de technische dingen een beroep moet doen op een techneut.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• BraveWorld
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou maar heel snel de domeinnaam als merk registreren... (www.boip.int). Als de ex-werknemer dat al eerder gedaan heeft dan zou ik maar heel snel een goede advocaat nemen.

Dit is geen signature...

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-11 11:26
Wordt niet bij (*bijna*) elke domeinprovider automatisch verlengt? Dan zou de domeinnaam moeten zijn opgezegt...

Homey — Critics are those without skills to create.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 16:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

BraveWorld schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 01:23:
Ik zou maar heel snel de domeinnaam als merk registreren... (www.boip.int). Als de ex-werknemer dat al eerder gedaan heeft dan zou ik maar heel snel een goede advocaat nemen.
Wat een onzin. Als je het domein eerder in het bezet hebt dan dat het merk geregistreerd is heb mag je het domein gewoon houden. Achteraf merk gaan registreren is gewoon nutteloos (in deze situatie).
WeeJeWel schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 10:11:
Wordt niet bij (*bijna*) elke domeinprovider automatisch verlengt? Dan zou de domeinnaam moeten zijn opgezegt...
Hangt van de extensie af. Een .NL domeinnaam KAN niet eens 'verlopen'. Je bent als houder altijd verzekerd van het feit dat het jouw domeinnaam is. Een .com/.net/.org verloopt wel na een bepaalde tijd. Je krijgt echter een stroom aan mailtjes om je daar op te wijzen.

In totaal. Als de domeinnaam op naam van die kennis van je staat en er is geen merknaam geregistreerd (of iig niet eerder dan dat je kennis de naam in handen kreeg) dan is er niks aan de hand. Knappe jongen die het domein dan van je afpakt.

• Jorik90
Het domein staat geregistreerd op de naam van (het bedrijf van) mijn kennis. De naam is net zoiets als De Computervakman (alleen dan in een andere branche), en toen hij zich destijds bij de KvK heeft aangemeld, hebben ze gezegd dat de naam zo algemeen was dat iedereen die kan registreren. Zo zullen er vast ook meerdere computervakmannen zijn.
Allen bedankt voor de info, m'n kennis zei dat hij er erg blij mee was :)

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 16:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Jorik90 schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 17:38:
Het domein staat geregistreerd op de naam van (het bedrijf van) mijn kennis.
In dit geval zou ik me weinig zorgen maken. Onder normale omstandigheden heeft iemand die er dan een claim op wil leggen gewoon pech.

Laat de afloop even weten, ik kan me niet voorstellen dat een advocaat hier werk van wil maken dus ik gok dat het gewoon een 'boze brief' is geweest :P.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:38
IceStorm schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 18:14:
Laat de afloop even weten, ik kan me niet voorstellen dat een advocaat hier werk van wil maken dus ik gok dat het gewoon een 'boze brief' is geweest :P.
TS zegt dat er een kort-geding aangespannen is. Dan ben ik wel benieuwd naar wat er in de dagvaarding staat.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Pagina: 1