Toon posts:

Linux partitie vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb nu win98se en win2k prof geinstalleerd. Heb een 30gb hdd en als volgd ingedeeld

1. 2gb win98se fat32
2. 2gb wil ik linux op installeren geen
3. 2gb win2000 prof ntfs
4. 2gb leeg fat32
5. 16gb mp3 fat 32
6. 5gb games fat32

Als ik linux wil installeren en kies voor custom install dan moet je op een gegeven moment partities aanmaken. nou heb ik het volgende gedaan

swap 128mb (linux swap)
/boot 16mb (linux native)
/ 1800mb (linux native)

Wat doe ik fout want als ik die laatste aanmaak geeft hij de volgende fout: There are currently unallocated partitions present in the list of requested partitions. The unallocated partitions are shown below, along with the reason they where not allocated.

Swap partition --> no free primary.

Wat moet ik eraan doen?

bvd Roy

Verwijderd

niet dat ik er veel van snap, maar je moet een primary aanmaken en een extended, tenminste dat werkt bij mij, tevens moest je aangeven wat het voor partitie het is.

Ik kon kiezen tussen verschillende opties.
boot (deze op de primary)
/
root (deze niet)

de ander ook maar gegokt ik hoop dat je er wat aan hebt, maar ja ook maar een leek.

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja BTW probeer Red Hat 7.0 te installeren. :)

Ja ik kon ook kiezen tussen verschillende opties en heb het zo gedaan als hierboven beschreven en zoals het ook op www.redhat.com staat maar het werkt dus niet:'( op deze manier en nou hoop ik dat iemand anders het wel weet en het mij wil vertellen.

• theezeefje
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 15:45

theezeefje

Poehee

Waarschijnlijk een ATA100 schijf. Daar kan RH7 geloof ik niet mee overweg.
PRobeer Gentus Linux eens ! is een redhad clone, die daar wel mee overweg kan !

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

Verwijderd

Ik zou linux mandrake installeren

Je 2 gig vrije ruimte (kun je trouwens geen volledige mandrake installatie op krijt) zou ik zo indelen:

1e deel 1.75 gig ext2f (deze geef je mountpoint / (root))
2e deel 250 MB swap

Verwijderd

zou het trouwens niet te maken hebben met dat je maximaal 4 partities kunt hebben 3 prim en 1 extended. Dan zou de oplossing zijn: geen 3 linux partities te maken maar 2 zoals ik hierboven schreef.

• L-project
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-08 09:52
Ehhhhm,

Hoeveel primary partitions heb je nu al in deze 6 zitten? Voor zover ik weet kun je er maar vier kwijt op een HD. De rest wordt dan een extended. Zoals ik je foutmelding lees (ben zelf ook maar een Linux-newbie :)) zul je toch een primary partitie moeten kunnen maken voor je swap-partitie (heb ik in mijn systeem in ieder geval wel). Dit lijkt me in ieder geval niet zozeer een distro-probleem.

Succes!

edit:

Damn, iets te langzaam :'(

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

Verwijderd

Topicstarter
Heb dus inderdaad probleem met primaire partities
1 win98se
2 win2000
3 linux swap
4 linu boot
5 linux user

Hoe moet ik di oplossen iemand een idee het liefst blijf ik van die windows partities af dus een van die linux partities anders?

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-07 15:13

oXygeN

oftewel oxje...

Je mag maar 4 primaire partities hebben...

\o/

Verwijderd

Topicstarter
daar was ik al achter dat dat het probleem was maar hoe los ik dat op kan linux ook op twee primaire partities en zo ja hoe?

:?:?

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:40
voor ata100 moet je wel wat speciaals doen tijdens de install of een bootflop hebben, afhankelijk van de distro

Verwijderd

Op dinsdag 06 februari 2001 22:32 schreef roys het volgende:
swap 128mb (linux swap)
/boot 16mb (linux native)
/ 1800mb (linux native)
ff een heel loze gok, kan het zijn dat je je 2gieg vol moet krijgen, dus 2000MB - 128MB - 16MB = 1856 MB ? Kan dat niet de oorzaak van je probleem zijn?? Ik weet het niet hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat is het niet had ik al geprobeerd.

• Bananenplant
  • Laatst online: 21:11

Bananenplant

Blocking YOUR ads since 2005

linux HOEFT niet primary... /boot primary is wel prettig. dan kun je daar lilo neerplanten. moet /boot wel binnen de 1e 1024 cilinders liggen. voordeel van /boot / / primary is dat je lilo naar de bootsector kunt schrijven. als je / extended doet (en geen /boot), moet lilo naar de mbr. lastig als je windoze installeert, moet je de zooi weer terugzetten.

VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan je dan in disk druid primary of extended patites aanmaken of moet dat met een andere progje

• Bananenplant
  • Laatst online: 21:11

Bananenplant

Blocking YOUR ads since 2005

disk druid heb je dan niet zo veel aan... probeer naar een console te switchen en voer dan fdisk uit... wel zoveel opties.
(console: Alt+F1/F2/F3...)

VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .

Pagina: 1