Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Solderen] Condensatoren vervangen, welke?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.660 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Beste medetweakers,

Ik heb een Albatron bordje hier met een 2.4GHz Prescott en wat opengebarsten condensatoren. Nu heb ik geen leeg bordje voor die P4 en aangezien ik toch een soldeerbout heb wilde ik deze even omsolderen voor een paar tientjes. Maar het probleem is dat ik niet zo goed weet welke ik moet kiezen.

Ik loop te koekeloeren in de Brigatti Condensatoren PDF (winkel in eindhoven) en daarbij de volgende vraag -->

Op het bord zijn 1000uF en 2200uF condensatoren kapot, moet ik uit zekerheid ook de 3300uF vervangen (die staan nog niet eens bol)? En zijn het wel condensatoren of zijn het 'elcos' die ik zoek :/ . De search leerde me dat elco in principe polaire condensatoren zijn met een grotere capaciteit maar een lagere interne weerstand en dat ik die moet gebruiken. Ook moet je de maximale spanning een tikje hoger nemen zodat je daarmee op safe speelt.

Maar uhm, het klinkt zenuwachtig, maar welke moet ik nemen?
- Axiale (85) of radiale (105) elco's? (De snap-in en beker elco zijn voor veel te hoge spanningen)
- Ik heb nu 9V versies geloof ik, ik kan dan kiezen voor de tape 16V of de bulk 25V ... als deze dan even duur zijn is de 25V dan niet gewoon veiliger? Of is de spanning te hoog en kan ik daarmee andere dingen in de war brengen?

Dat zijn eigenlijk de twee vragen en mocht mijn verhaal niet kloppen, ik zie het graag verbeterd. Leer je weer eens wat :) .

Bedankt voor de hulp!

(P.S. ik twijfel dus tussen de Jianghai 1000uF tape 16V of bulk 25V of de Vishay 1000uF tape 16V of bulk 25V)

De meeste mensen deugen!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:14

rapture

Zelfs daar netwerken?

Condensatoren vervang je door exemplaren die minstens zoveel µF hebben, afvlakelco's mogen ook meer µF dan normaal hebben. De spanning moet ook minstens zoveel als normaal zijn, meer betekent dat je meer spanning erop moet zetten voordat stuk gaan, dus kan geen kwaad.

Lagere impedantie is aanbevolen, maar in praktijk soldeer ik de goedkoopste exemplaren van de elektronicaboer erop en daarmee draaien mijn mobo's al jaren verder (en sommige mobo's werken zelfs langer dan met hun originele elco's).

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-11 16:51

VIPER2001

[GOT]The Source

radiaal en het beste 105 graden (omdat het toch warm word daar)

en dan is 16 volt genoeg. of die 25

je hoeft de 3300uF niet verwisselen maar het kan wel (als het niet veel zijn)

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

VIPER2001 schreef op zondag 29 april 2007 @ 23:43:
radiaal en het beste 105 graden (omdat het toch warm word daar)
105°C is idd ook iets waar je op moet letten, de elco's mogen niet gaar worden van computertemperaturen.

• Cassius
  • Niet online
rapture schreef op maandag 30 april 2007 @ 00:04:
[...]
105°C is idd ook iets waar je op moet letten, de elco's mogen niet gaar worden van computertemperaturen.
Super! Ik ga voor de 105 graden radiale elco's :) ! Dan heb ik nog maar 1 kleine keus te maken, maar misschien is hij belangrijk ... moeten dit dan 'tape' of 'bulk' elco's zijn :/ ? Ik zie dat de tape variant van 1000uF 16V aankan, maar de bulk 25V. Zit er een andere kern in of is er een van de twee beter voor computer applicaties :S ?

(P.S. in de Brigatti folder staat dat zo'n elco per stuk 5 euro kost (zowel de tape als de bulk), maar is dat niet erg veel geld voor zo'n klein kreng :X ?)

[ Voor 12% gewijzigd door Cassius op 30-04-2007 00:37 ]

De meeste mensen deugen!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een 1000 µF 9 V versie kan je bv vervangen door een 1000 µF 10 V versie, dat kost mij een fietsritje en 29 eurocent. Hoe hoger de spanning, hoe groter de elco's worden, straks heb je kanjers die niet meer op het mobo passen.

Bulk elco's liggen los in een bakje bij de elektronicaboer en tape elco's hangen in een soort "ratelband", goed voor elco's machinaal op printplaten te knallen.

[ Voor 16% gewijzigd door rapture op 30-04-2007 01:32 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:50
Met rapture, let er idd ff op dat je niet te grote elco's koopt deze passen wellicht niet op de plek van de oude.
Hoe meer volt ze aankunnen hoe groter ze worden, over het algemeen knappen/bollen elco's omdat ze bijv: van slechte kwaliteit zijn of dat ze erg zwaar belast worden en zware klappen te verduren krijgen dit kan komen door een slecht functionerende/instabiele voeding.
Dus meestal volstaat het vervangen door hetzelfde type elco maar als er ruimte is voor grotere zou ik dit zeker doen (16v)

5€ voor een enkele elco is wel erg duur, heb je al contact opgenomen met Albatron ?
bedrijven zoals MSI sturen je kostenloos nieuwe elco's op !

[ Voor 13% gewijzigd door Puch-Maxi op 30-04-2007 01:46 ]

My favorite programming language is solder.

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-11 19:21
Ik heb hier speciale Low ESR elco's met de goede diameters voor moederborden.
Prijzen staan in mn sig.

Als er 1 of een paar bolle elco's op het moederbord zitten dan moet je zowieso de hele rij van het zelfde type vervangen omdat deze van een slecht merk zijn, deze gaan vroeg of laat ook lekken. 10volt elco's mag je vervangen door 6.3volt, de fabrikant heeft 10volt gebruikt op een 5volt circuit in de hoop dat ze het wat langer uithouden maar troep blijft troep.

[ Voor 28% gewijzigd door Phenos2 op 30-04-2007 02:18 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 16:04
Ik heb een paar maanden terug ruim twintig elco's op een defect moederbord vervangen.
Zoveel mogelijk voor hetzelfde voltage gekozen om precies die reden: grotere spanningen, grotere elco's - en aangezien het een mini-ITX bord was had ik weinig ruimte.

Speciale low-ESR elco's gekocht (Utrecht, radio Centrum, voor de kenners) en die kosten daar 1 euro per stuk. Die prijzen die Phenos2 noemt op z'n website zijn dus niet verkeerd; die van Brigatti voor 5 euro/stuk zijn dus aan de dure kant...

Uiteindelijk heeft het bordje het niet overleefd. Elco's zaten stevig vast, dus het desolderen ging niet soepel. Denk dat dat uiteindelijk fataal was. Ofwel, wees er mentaal op voorbereid dat het bord het niet gaat overleven.

• Cassius
  • Niet online
vanaalten schreef op maandag 30 april 2007 @ 11:30:
Ik heb een paar maanden terug ruim twintig elco's op een defect moederbord vervangen.
Zoveel mogelijk voor hetzelfde voltage gekozen om precies die reden: grotere spanningen, grotere elco's - en aangezien het een mini-ITX bord was had ik weinig ruimte.

Speciale low-ESR elco's gekocht (Utrecht, radio Centrum, voor de kenners) en die kosten daar 1 euro per stuk. Die prijzen die Phenos2 noemt op z'n website zijn dus niet verkeerd; die van Brigatti voor 5 euro/stuk zijn dus aan de dure kant...

Uiteindelijk heeft het bordje het niet overleefd. Elco's zaten stevig vast, dus het desolderen ging niet soepel. Denk dat dat uiteindelijk fataal was. Ofwel, wees er mentaal op voorbereid dat het bord het niet gaat overleven.
Ik heb een Weller SI 15C boutje van 15Watt ... de punt is echter niet spits maar enigzins schroevendraaier achtig (zo dus met de kop naar beneden --> \_/ , in plaats van \/ :( ) ... hopelijk is dat klein genoeg. Anders maar eens een SMD stift aanschaffen met een nieuwe bout, deze is geloof ik al 8 jaar oud (doet het nog wel, maar 15Watt is wel weinig).

De meeste mensen deugen!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:17
Ik soldeer hier borden gewoon met een 50W bout van 5 euro bij de gamma vandaan. Heb van de 10 borden die ik gesoldeerd heb nog maar 1 dood gehad, maar dat was dan ook eentje waarbij de printplaat ook al aangevreten was door de zooi die eruitgekomen was en waar de gebruiker nog enorm lang mee heeft doorgedraaid.
Kijk ook even welk merk condensators erop zitten. Ik heb hier een nforce bord gehad, heb ik 20 elco's van vervangen, uiteindelijk nog eens 5 en laatst nog 2 die ik over het hoofd gezien had. In totaal op het hele bord alle elco's met capaciteit van 1000uF en hoger voorzien van nieuwe exemplaren, allemaal waren ze van het merk GSC. Halverwege de soldeeractie kwam er ook nog een jetway bord tussendoor, ook allemaal GSC, ook alles van 1000uF en hoger gaar.

• Phenos2
GSC, CHHSI, Tayeh, Lelon, Fuhjyyu zijn naar mijn mening de allerslechtste merken. Moederbord Merken als Aopen, Jetway, MSI, Epox en weet ik veel hoeveel nog meer hebben deze gebruikt.
Ik gebruik een 60 Watt soldeerstation op 400~450 graden om ze snel en pijnloos eruit te halen.

Antec en een aantal andere voeding merken hebben in het verleden en nu ook nog denk ik Fuhjyyu elco's gebruikt deze gaan na 1 of 2 jaar lekken dus een voeding beoordelen op goede voltages is niet goed genoeg.
Ik heb hier een hele hoop gare antec's gehad, Nieuwe elco's erin en ze werken weer stabiel.
Een gare voeding versnelt ook het rottingsproces van de toch al gare elco's.

• Puch-Maxi
Jep, Hier heeft een Antec voedig een perfect werkende A7N8X afgefakkeld :( kapotte elco's in de antec

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 16:04
Vraagje aan de geoefende elco-soldeerders:
bij mij is het dus niet gelukt om ze succesvol te vervangen. Was een VIA mini-ITX bord. Soldeerbout was denk ik wel warm genoeg, het tin smolt in no-time zonder problemen, maar de elco uit de gaatjes krijgen was een groter probleem. Lukte vaak alleen door heen-en-weer wippen: linkerpootje een paar millimeter omhoog, rechterpootje een paar millimeter omhoog, net zo lang tot 'ie er helemaal uit was.

Daarna de gaatjes proberen vrij te maken van soldeertin - ik had van dat speciale desoldeer-lytze (of hoe dat ook heet) en bij veel gaatjes werkte dat wel goed, maar soms zat er echt iets hardnekkigs in de gaatjes. Soms heb ik maar een dun metalen pinnetje er doorheen geduwd terwijl ik het gaatje verhitte, maar makkelijk was het niet.

Ik denk dan ook dat ik met m'n brute acties de verbindingen tussen de diverse printlagen (zo'n compact mini-ITX bord is ongetwijfeld een multilayer) kapot heb gemaakt.

Hoe had ik het wel moeten doen?

• _JGC_
Zoals jij ze eruithaalt doe ik dat over het algemeen ook, en de nieuwe gaan er op dezelfde manier ook weer in. Desoldeerlint ben ik allang van afgestapt, is leuk als je de print een beetje wilt schoonmaken om je soldeergat heen, maar verder heeft het weinig nut bij elco's vervangen. Als je echt graag zonder problemen een nieuwe elco erin wilt drukken zal je toch aan een tinzuiger moeten, met zo'n stukje lint kom je er niet.

• Puch-Maxi
ik hanteer ook ongeveer dezelfde werkwijze zoals jij beschrijft, heet stoken en de elco heen en weer "wippen" stukje bij beetje komt hij dan los. Het mooiste is idd dat je dan twee gaatjes in je mobo hebt maar meestal mag dat niet zo zijn, afgeknakte pinnetjes eruit rammen met een pinnetje.
Ik zelf verwijder de tin liever niet uit de gaatjes, omdat het straks dan weer moeilijker is om de vele lagen waaruit het moederbord bestaat te solderen. Dus gewoon tin vanaf de onderkant heet stoken en dan in omgekeerde volgorde de elco's erin wippen :P dan weet je redelijk zeker dat de elco goed vastzit en het gat geheel opgevuld is met tin.

• Cassius
  • Niet online
Nou de elco's zijn eruit, waren 6 stuks, maar ik had verkeerd gekeken. Het waren allemaal GSC 1000uF 6.3V ... baggermeuk :) .

Maar uhm, ik deed het ook zo, voorzichtig heen en weer wippen. Dat ging op zich prima, maar ik krijg het tin er ook niet uit. Niet met een zuiger en niet met een lint :( ! De zuiger lijkt wel steeds te laat (schuin bij de bout geprobeerd, maar ook snel daarna er recht bovenop) en ik pak bijna niets. Ik heb met een naald twee gaatjes (van de twaalf dus) open kunnen halen. Ook het lint pakt niet aan :/ . Graag tips!

Is het trouwens een enorm probleem om voor 10mm modellen te gaan ipv 8? Lijkt me niet toch?

De meeste mensen deugen!

• _JGC_
Als je ruimte hebt is 10mm geen probleem. Desnoods kan je altijd nog je elco een beetje bijbuigen qua pootjes zodat het wel past, je hoeft ze niet helemaal tot aan het eind door te drukken, een centimeter ervanaf werkt over het algemeen ook nog prima.
Wat betreft tin uit de gaatjes: als jij de pootjes van je nieuwe elco inkort, druk je die dingen gewoon in het relatief zachte tin wat nog in de gaatjes zit, vervolgens de boel van onderen opstoken en het ding schuift er zo in. Met een beetje tin erbij nogmaals opstoken en je hebt een perfecte soldeerverbinding die niet uitgelopen is.
Overigens gaat bovenstaande methode het beste met een goede krachtige soldeerbout. Met een 15W precisieboutje kon ik ze er niet eens uitkrijgen, met een 25W Weller bout, type kromme schroevendraaier, kon ik het met moeite af en met die 50W gamma bout van 5 euro en spitse punt lukt het hier zonder problemen. Elco's gaan er ook gewoon na 2x heen en weer uit.

• Cassius
  • Niet online
Dan ga ik toch die 50W gamma bout halen van 5 euro, simpel als dat :) . Goed gereedschap for the win. Mijn vader zei dit weekend nog 'bij klussen met veel gereedschap zijn je vaardigheden maar de helft van het succes, als niet minder' :) .

Edit: Damn, tussen het PCI en AGP slot heb ik echt maar 8-9mm, dat gaat gewoon niet passen. Ook zit er een strak tegen de geheugenbank aan. De rest is geen probleem, moet ik toch even goed zoeken naar 8mm varianten :/ .

[ Voor 31% gewijzigd door Cassius op 01-05-2007 00:15 ]

De meeste mensen deugen!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 13:42

Elektronicanet

Leds do it!

Ik heb nu 2 keer een aantal elco's vervangen, en was steeds binnen een paar minuten klaar. Mijn werkwijze:
  • Elco's bestellen bij fabrikant, worden gratis bezorgd. Eventueel paar afdelingen/landen proberen via mail/telefoon, lukt eigenlijk altijd wel volgens mij.
  • Oude elco's desolderen. Verwarm daarbij één pootje, en duw de elco voorzichtig om, waarbij het pootje dus mee moet komen. Ga niet zo hard duwen dat het pootje uit de elco schiet.
  • Verwarm het andere pootje als #1 er uit is en trek de elco er uit.
  • Zorg dat je een goede soldeerbout met een spitse punt gebruikt. Zelf gebruik ik natuurlijk een Aoyue stationnetje (zie webshop :+ ) met 0,2 mm punt. Steek hiermee in een gaatje waar de elco uit kwam, en zuig aan de andere kant van het mobo de resterende tin door het gat. Nu is het gat open.
  • Plaats de nieuwe elco's en soldeer deze weer netjes vast (gebruik dunne tin met vloeimiddel). Ik heb een temperatuur van 400 graden gebruikt voor het hele proces (wat warmer dan normaal dus).
Overigens wil ik tegen vergoeding ook voor anderen elco's vervangen, mocht je op zoek zijn naar iemand mag je me altijd mailen, zie profiel :)

[ Voor 9% gewijzigd door Elektronicanet op 01-05-2007 00:20 ]

Nederlander in België

• Phenos2
Wat extra tin toevoegen aan de pootjes wil ook nog wel eens helpen bij lastig verwijderbare elco's. Dan geleidt de warmte beter.

Ik gebruik een Aoyue 936A, een goed en betaalbaar soldeerstation.

Offtopic
@Elektronicanet
Als eleshop.nl jouw webwinkel is, Ik heb net 2 soldeerpunten, tin en een desoldeerbout bij je besteld :)

[ Voor 25% gewijzigd door Phenos2 op 01-05-2007 02:15 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Technisch gezien hoort dit in EL :) Processors, Mobo's & Geheugen » Elektronica

• Cassius
  • Niet online
Wooohooo *O*

Althans dat denk ik ;) ! De aanpak was wel erg onorthodox :X , maar ik neem aan dat het bord niet aangaat, de bios inkan en kan overclocken met 6 brakke condensatoren. Anyway ... ik was in mijn eentje en had geen derde hand dus het badje of het erdoorheen duwen van de condensator ging niet echt makkelijk met twee handen, hoe ik het moederbord ook neer legde.

Ik heb met een 1mm dremel (read: zeeer voorzichtig) in het midden van het tin geboord. Vervolgs de condensator erin en wat vermengspul ertussen (oranje spul wat ik heb om verschillende recepten tin toch goed te laten mixen, ik wilde wel dat hij goed vloeide natuurlijk). Solderen tot het echt even wegzakte (beetje het gaatje in) en een mooi conusje naar boven via het draadje liet staan dat glansde.

Daarna goed schoongemaakt met wattenstaafjes en wasbenzine, zodat er nergens miniscule tinspetters of oranje druppeltjes meer waren.

Uhm, voeding erop, vingers kruisen, *biep* JA HIJ BOOT :Y !

De meeste mensen deugen!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dus nogal wat moeilijker gedaan dan nodig?

Ik verwarm zo'n gevuld gatje met een soldeerbout aan de ene kant en zit aan de andere kant met een poot van de elco te duwen. Dan nog wat verwarmen en de poot vooruit duwen zodat de elco langzaam maar zeker erin gaat. Gelieve niet te lang op te warmen, meestal elektronica is niet voorzien om langer dan 10 seconden opgewarmd te worden.

Verwijderd

Cassius schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 09:40:Ik heb met een 1mm dremel (read: zeeer voorzichtig) in het midden van het tin geboord.
Dat is sterk af te raden. Hiermee sloop je de doormetallisatie.

• Cassius
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 09:53:
[...]

Dat is sterk af te raden. Hiermee sloop je de doormetallisatie.
I understand, maar ik was toen in mijn eentje al een uur aan het priegelen en het lukte continue niet, erg frustrererd. Ik weet niet wat doormetallisatie is overigens, maar a la. Ik raad gewoon iedereen aan om even iemand te vragen te helpen, scheelt zo veel als je een derde hand hebt! Hij of zij houdt zachtjes druk op de condensator en jij hebt in je ene hand de tin en de andere hand de bout :) !

Btw, is er een manier om te testen of het echt werkt? Spanning meten tussen de pootjes zodat ik iig zie dat de printplaat verbinding in orde is? Stresstesten met welke applicatie?

De meeste mensen deugen!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Als je een oscilloscoop hebt, kan je even nakijken in hoeverre de spanning op die condensatoren afgevlakt is, normaal mag er nauwelijks rimpel zijn.
Maar als je bord gewoon goed werkt, ook bij volledige belasting van je processor, dan zal het wel opgelost zijn en kan je normaal weer jaren werken met je bordje.

Ter info: moederborden zijn veelal 4 of 6 laags, de gaatjes in het moederbord (als er geen component in zit "via" genaamd) zullen de buitenlagen elektrisch verbinden met de binnenlagen waar nodig (er wordt koper in de gaten gezet met een chemisch proces). Als je met je dremel door zo'n via boort, kan het zijn dat je de verbinding met de binnenste lagen wegneemt, en zo slecht of geen contact mee maakt.
Dat oranje spul heet flux of vloeimiddel trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 02-05-2007 19:34 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 13:42

Elektronicanet

Leds do it!

Phenos2 schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 01:15:
Wat extra tin toevoegen aan de pootjes wil ook nog wel eens helpen bij lastig verwijderbare elco's. Dan geleidt de warmte beter.

Ik gebruik een Aoyue 936A, een goed en betaalbaar soldeerstation.

Offtopic
@Elektronicanet
Als eleshop.nl jouw webwinkel is, Ik heb net 2 soldeerpunten, tin en een desoldeerbout bij je besteld :)
offtopic:
Klopt inderdaad, bedankt! Bestelling is onderweg naar je :)

Ben trouwens verbaasd dat het bordje goed werkt, gezien de werkwijze van de TS :P
Hopelijk kun je met behulp van de tips in dit topic de volgende keer een snellere en betere reparatie uitvoeren.

[ Voor 16% gewijzigd door Elektronicanet op 02-05-2007 21:42 ]

Nederlander in België

• Cassius
  • Niet online
Elektronicanet schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 21:41:
[...]

offtopic:
Klopt inderdaad, bedankt! Bestelling is onderweg naar je :)

Ben trouwens verbaasd dat het bordje goed werkt, gezien de werkwijze van de TS :P
Hopelijk kun je met behulp van de tips in dit topic de volgende keer een snellere en betere reparatie uitvoeren.
Ik denk dat de flux veel geholpen heeft, anders vloeide het echt niet lekker door binnenin :X .

De meeste mensen deugen!

• Cassius
  • Niet online
*cheer* :)

Het bord werkt als een beestje, de dremel is dus echt alleen door de tin gegaan. Nadat hij bootte (op de grond met voedingspin kortsluiten) heb ik hem netjes ingebouwd met alle onderdelen eraan. Nu zit er 1GB op, een P4 2.4B Northwood en een 80GB WD ... hij komt door de Vista installatie en alle SiSoft stresstesten, lijkt me ok toch :) ?

De meeste mensen deugen!

Pagina: 1