P5B 1e x opstarten: geen beeld/geluid...

Pagina: 1
Acties:

• Sjeng_
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-10-2025

Sjeng_

BIERTJAH!?

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik heb net een nieuw systeem in elkaar gezet:
P5B deluxe mobo
E6600 CPU
Asus GF8800 GTS 320
2x Seagate barracuda SATA 320Gb 7200rpm @ 3.0Gbit (jumpertje eruit) op sata port 1 en 3 (primary boot op 1 en de ander dus op een "slave" volgens het boekje)
op de IDE poort een oude HDD om zooi over te zetten (middelste IDE) en een DVD brander (uiteinde kabel)

Ik heb voorzover ik weet alle kabels goed aangesloten volgens het boekje. alle front bus kabeltjes, HDD's, DVD, stroomkabels overal in.

De handleiding zegt dat bij het opstarten het mobo een POST doet, een diagnostische test. Daarbij zou je piepjes moeten horen. Ik hoor er geen. Ik heb een klein rond speakertje aangesloten op het mobo, bij de HDD-led, powerknop / resetknop stekkertjes, ook volgens het boekje. Er staan ook letters op die stekkers, dus dat moet kloppen...

Ik heb een TFT monitor (AG Neovo F-17, 17") die op mijn oude systeem soms wel en soms niet het opstartscherm weergeeft (af en toe out of range bericht).
Bij het aanzetten van het nieuwe systeem brandt het mobo ledje, gaan alle fans netjes draaien, ook die op de videokaart, dus ik neem aan dat alle apparaten goed werken.

Toch krijg ik geen beeld, hoor geen piepjes, zie geen bios verschijnen... M.a.w.: ik zet em aan, en behalve fans en leds die werken, gebeurt er niets. mijn scherm zegt no input signal. Ik heb beide uitgangen van de videokaart geprobeerd, ik gebruik een DVI adapter stekker omdat mijn monitor een normale "blauwe" 15-pins stekker heeft.

Wat zou er mogelijk nog niet goed kunnen zijn??? Iemand suggesties wat ik nog zou kunnen proberen? zit een beetje vast... :'(

Sjeng aon de geng!!!

• Sjeng_

Sjeng_

BIERTJAH!?

Topicstarter
*bump* heeeelp :'(

is het een idee om eens te proberen te booten met maar 1 hdd aangesloten van de 2? en die frontbusplugjes eens weg te laten? of zou het de grafische kaart zijn?

Sjeng aon de geng!!!

• XNightmare
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-04 22:13
Weet je zeker dat je de 4-pins stekker van je voeding op het moederbord hebt aangesloten?

• Sjeng_

Sjeng_

BIERTJAH!?

Topicstarter
Er zit een 4-pins en een meerdere pins stekker naast elkaar op het mobo. De grote houdt de kleine op zijn plaats als het ware. Zijn er nog andere die erop moeten? Het ledje op het mobo brandt wel blauw als ie uit staat, en rood als ik em aanschakel. Dus dat lijkt me een goed teken ;)

Sjeng aon de geng!!!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Sjeng_ schreef op maandag 30 april 2007 @ 11:49:
Er zit een 4-pins en een meerdere pins stekker naast elkaar op het mobo. De grote houdt de kleine op zijn plaats als het ware. Zijn er nog andere die erop moeten? Het ledje op het mobo brandt wel blauw als ie uit staat, en rood als ik em aanschakel. Dus dat lijkt me een goed teken ;)
Hij bedoelt de 4-pins power-supply connector die, normaal gesproken, links bovenin van je moederbord gestoken dient te worden (als je computer rechtop staat). Dat is dus NIET de extra 4-pins connector om de 20 + 4 grote power connector te vormen.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Sjeng_

Sjeng_

BIERTJAH!?

Topicstarter
hmmm, dan denk ik dat dat idd het punt is geweest. Een misverstand met lezen van de manual:

Ik las nl. in de handleiding het volgende:

ATX power connectors: (die brede EATXPWR 20+4 stekker en de 8 pins EATX12V connector, met een kapje erop van 2x2 pins groot)

"Make sure to remove the cap on the EATX12V connector before connecting an 8-pin EPS +12V power plug"
"Use only either a 4-pin ATX12V or a 8-pin EPS +12V power plug for the EATX12V connector"

Ik dacht dus dat die 4 pins plug die naast de 20 pins plug zit die 4-pins was waar ze het hier over hebben, maar dat is dus een aparte 4-pins plug zie ik nu. Logisch dat je dan ook maar óf een 4 pins óf een 8-pins plug in die 8 pins stekker kan steken. Snap ik ook waar dat kapje voor is ^^

Ok ik ga het direct proberen! bedankt!

Sjeng aon de geng!!!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Sjeng_ schreef op maandag 30 april 2007 @ 12:11:

Ik dacht dus dat die 4 pins plug die naast de 20 pins plug zit die 4-pins was waar ze het hier over hebben, maar dat is dus een aparte 4-pins plug zie ik nu. Logisch dat je dan ook maar óf een 4 pins óf een 8-pins plug in die 8 pins stekker kan steken. Snap ik ook waar dat kapje voor is ^^

Ok ik ga het direct proberen! bedankt!
Ja, das een aparte 2x2 connector (4-pins). Nieuwere, en de wat betere, voedingen hebben tegenwoording de nieuwe 8-pins connector, om het allemaal nog wat stabieler te maken. Dat kapje zit erop zodat, als je alleen een 4-pins connector hebt, dat je dan weet in welke van de twee hij moet.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Pagina: 1