Toon posts:

a8n sli deluxe Raid1 met Seagate 7200.10 250GB SATA2 prob. !

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.adcom.bg/Web/Software/Corel/coreldraw/windows_xp_logo_capture.gif

Ik heb dus een Asus a8n sli deluxe moederbord, en wil hierop windows xp professional installeren (legaal :*) ). ik heb alleen een probleem, want dit wil niet echt lukken. ik heb heirvoor veel problemen gehad met mijn computer, en voornamelijk mijn harddisks en voeding(te lichte voeding) dus ik heb nu een Coolermaster Stacker behuizing, met hierin een Hiper Type R 580Watt voeding gekocht. ook heb ik nog dus 2 x seagate 7200.10 250GB harddisk gekocht.
Ik wil dus de seagate schijven in Raid1 plaatsen op de onboard Nvidea controller, dit kan en is ook al gelukt! echter ik wil windows installeren, en F6 voor drivers blabla dit gaat allemaal goed. maar als hij de computer opnieuw wilt opstarten duurt dit heeeeeeel lang(dacht eerst dat hij hing) maar na 5 minuten herstart hij dan toch! alleen als je windows gaat starten gaat dit niet. wie weet hoe dit kan komen?
verdere specs van de machine:
* Asus a8n sli deluxe moederbord
* AMD64 3200+ processor
* 2 x 1024MB pc3200 geheugen(heb nog 2x1024 liggen, als dit nodig is)
* Nvidea n6600 256MB NVram.
* 2x seagate 7200.10 250GB SATA
* 3x Maxtor maxline III 250GB SATA
* 1x Maxtor diamondmax 10 250GB SATA
* 2x Hitachi 400GB SATA
gevoed door een Hiper Type R 580 watt voeding(voorheen aopen 350Watt) en in een CM stacker behuizing.

zelf al geprobeert: ander geheugen, en ook met minder geheugen. verder nog met een slot minder harddisk. dit heeft allemaal niet geholpen! :'(

edit: ik bedenk me net het volgende dat ik de sector size bij het aanmaken van de RAID1 op 128kbyte heb gezet, is dit eigenlijk goed? ik gebruik de schijf voor windows, en voor grotere bestanden...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2007 20:05 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als hij er heel lang over doet om te booten, wat geeft hij aan? Op welk scherm hangt hij precies?.

Heb je wel de bootdevices goed ingesteld (hier ooit het probleem gehad dat mijn mobo liep te buggen op 2 raid arrays die niet goed waren ingesteld in de bootvolgorde).

Verwijderd

Topicstarter
@ Terw_Dan: als ik in windows wil opstarten in veilige modus, dan blijft hij hangen op de knipperende cursur! dit heb ik zelf nog nooit gezien, hij geeft geen melding dus ik weet niet waar hij op blijft hangen. het vreemde is dat windows wel altijd (zo goed als windows kan werken :+ ) heeft gewerkt ! nu ik dus met de nieuwe harddisks in Raid1 dit wil doen, gaat het fout. de schijven zijn nieuw, en het kopieren van de windows bestanden gaat wel gewoon snel. de Raid drivers die ik gebruik zijn degene die je kan kopieren op floppy( :'( ) met behulp van de Nvidea installatie driver CD. lijkt mij dat dit iig hoort te werken? :X
en als ik wil opstarten doe ik dit met F8 zodat ik zelf handatig een boot-device kan selecteren.
lijkt mij wel te klopen toch ?
het installaeren van windows is trouwens wel eindelijk gelukt, en het draait ook allemaal goed. echter hou ik het probleem van het afsluiten. dit durt zolang dat ik altijd besluit dit handmatig te doen ;)

Verwijderd

Topicstarter
maakt het trouwens uit of je de driver download van de fabrikant(asus) of die van de meegeleverde CD gebruikt? die gebruik ik namelijk, en daarmee kan hij ook installeren maar geeft hij dus wat fouten lijkt wel. het lijkt mij dat dit toch goede drivers moeten zijn?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 30 april 2007 @ 10:13:
maakt het trouwens uit of je de driver download van de fabrikant(asus) of die van de meegeleverde CD gebruikt? die gebruik ik namelijk, en daarmee kan hij ook installeren maar geeft hij dus wat fouten lijkt wel. het lijkt mij dat dit toch goede drivers moeten zijn?
Die drivers kunnen outdated zijn, bij twijfel zou ik gewoon de nieuwe drivers downloaden, misschien dat er wat bugs inzitten namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
allereerst bedankt voor je hulp tot nu toe ! :)
ik ga dan even nieuwe drivers proberen, en dan laat ik weer van me horen ! :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus net tijdens het opstarten een BSOD gekregen! en wel de volgende http://en.wikipedia.org/wiki/Machine_Check_Exception volgens wikipedia is het dus een BSOD die voorkomt als er wat mis is met je processor? maar daar heb ik nog nooit last van gehad, kan het dus evengoed nogsteeds de harddisk zijn?

Verwijderd

Memtest86 al gedraaid?

Verwijderd

Topicstarter
ja, en dit ging 73 uur lang goed,,
echter gaf de machine net wel opeens na het opstarten tijdens de POST datt er een geheugen-fout was opgetreden!! met een andere module deed hij het wel,,, je zou dus wel eens gelijk kunnen hebben,,, i keep you updated :)

Verwijderd

Topicstarter
daar ben ik weer even na wat testen.... ik heb gezocht naar nieuwere Nforce drivers, maar deze zijn er helemaal neit op de asus site. verder heb ik getest met een andere install cd(3 verschillende nu) met alles heeft hij de zelfde klachten. ik heb het maar opgegeven, en installeer maar met een enkele schijf. back-uppen doe ik wel naar de schijf die ik over hou nu.
toch als iemand nog weet waar het aan ligt. hou ik me aanbevolen :'(
het vreemde is namelijk dat alles goed gaat, behalve het uitschakelen van het systeem. dit kan wel 10 minuten duren !! :o

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Kijk eens op de volgende link.

http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=51140

Het installeren van XP op een bootable Nvraid array is mogelijk, maar vergt persé een zelf gemaakte Windows CD met een geslipstreamde versie van WinXP SP2.

Ikzelf ben hier ook een tijd tegen aan gelopen, CDtje gemaakt met nLite en sindsdien draait het prima op mijn Raid-0.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op zondag 06 mei 2007 @ 12:40:
Kijk eens op de volgende link.

http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=51140

Het installeren van XP op een bootable Nvraid array is mogelijk, maar vergt persé een zelf gemaakte Windows CD met een geslipstreamde versie van WinXP SP2.

Ikzelf ben hier ook een tijd tegen aan gelopen, CDtje gemaakt met nLite en sindsdien draait het prima op mijn Raid-0.
wow! die heb ik nog nooit gehoord zeg :D . maar als je met een diskette de drivers gaat laden dan hoort hij het toch ook te doen?? :X en kan ik een windows xp sp2 cd gebruiken? en die slipstreamen met de drivers? ik heb nog nooit iets geslipstreamt namelijk :O !

Verwijderd

Topicstarter
ik moet nu als ik met nlite een slipstream wil maken, drivers dus voor mijn raid laden. kan ik deze dus gewoon bij nvidea vandaan halen? ja toch. deze heb ik nu gedownload: http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_win2k_6.86.html als ik deze erin slipstream heb ik dan ondersteuning voor mijn Raid? volgens mij wel namelijk,,, weet het alleen niet 100% zeker! :o

• kalizec
Verwijderd schreef op zondag 06 mei 2007 @ 14:22:
[...]

wow! die heb ik nog nooit gehoord zeg :D . maar als je met een diskette de drivers gaat laden dan hoort hij het toch ook te doen?? :X en kan ik een windows xp sp2 cd gebruiken? en die slipstreamen met de drivers? ik heb nog nooit iets geslipstreamt namelijk :O !
Theoretisch gezien, ja, je zou het ook kunnen slipstreamen, maar das een stuk lastiger om werkend te krijgen dan via nLite. De reden daarvoor is dezelfde reden als waarom een floppy met F6 niet werkt. Dit komt omdat er textmode drivers zijn en pnp-drivers. De goede mix van de textmode Raid-driver en pnp-ata driver zorgen ervoor dat het systeem kan booten en kan werken. Echter tijdens het installeren via F6 pakt hij gegarandeert de verkeerde combinatie en handmatig forceren blijkt niet mogelijk. Slipstreamen kan wel, maar dan nog vergt het meer kennis over het probleem dan met nLite. Derhalve is nLite de beter oplossing.
Verwijderd schreef op zondag 06 mei 2007 @ 15:21:
ik moet nu als ik met nlite een slipstream wil maken, drivers dus voor mijn raid laden. kan ik deze dus gewoon bij nvidea vandaan halen? ja toch. deze heb ik nu gedownload: http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_win2k_6.86.html als ik deze erin slipstream heb ik dan ondersteuning voor mijn Raid? volgens mij wel namelijk,,, weet het alleen niet 100% zeker! :o
Ja, je kunt gewoon de nieuwste XP drivers gebruiken en slipstreamen. nLite zal zelf uitzoeken van welke drivers de textmode versie en van welke de pnp-mode gepakt moet worden.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
ik ben nu bezig met nlite, en er zijn al vorderingen :*) . (mag onderhand ook wel)
laat jullie horen als het opgelost is, en wat de oplossing was uiteindelijk ! :)

• Occy74
  • Laatst online: 20-02 11:58
kalizec schreef op zondag 06 mei 2007 @ 12:40:Het installeren van XP op een bootable Nvraid array is mogelijk, maar vergt persé een zelf gemaakte Windows CD met een geslipstreamde versie van WinXP SP2.

Onzin, hoe kan ik dan xp sp2 geinstalleerd hebben op mijn 2 raptors in raid-0 gewoon met drivers op flop?

Systeem Specs

Verwijderd

Topicstarter
ik zou het niet weten? als je het uit kan leggen, hoor ik het graag.
ben nu zelf wat aan het stoeien welke drivers ik precies op de nlite cd moet gooien ervoor.
weet iemand dit toevallig? heb nu lecacy appart gedaan[BSOD] lecacy en Sata_ide[REBOOT] ben nu lecacy en sata_raid aanhet proberen... :>

edit: lecacy en sata_raid[BSOD]

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2007 18:13 ]

Verwijderd

Dat knipperen met je cursos heeft met je HAL te maken.
Zoek eens in de bios naar uhm, even denken..
ACPI of APIC, en zet die op enabled, misschien dat het dan wel werkt

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 06 mei 2007 @ 18:01:
Dat knipperen met je cursos heeft met je HAL te maken.
Zoek eens in de bios naar uhm, even denken..
ACPI of APIC, en zet die op enabled, misschien dat het dan wel werkt
dat staat dus aan.... bedankt voor meedenken iig :)

• kalizec
Occy74 schreef op zondag 06 mei 2007 @ 17:52:
[...]
Onzin, hoe kan ik dan xp sp2 geinstalleerd hebben op mijn 2 raptors in raid-0 gewoon met drivers op flop?
Wellicht heb je op jouw machientje je raptors aan de andere controller hangen? (Zie dat je een A8N-SLI Deluxe hebt, de non-Deluxe heeft die extra raid controller niet).

• Occy74
  • Laatst online: 20-02 11:58
kalizec schreef op zondag 06 mei 2007 @ 23:17:
[...]Wellicht heb je op jouw machientje je raptors aan de andere controller hangen? (Zie dat je een A8N-SLI Deluxe hebt, de non-Deluxe heeft die extra raid controller niet).
Ik heb ze op de nVidia controller.. niet op de Silicon..

Systeem Specs

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het onderhand nog steeds niet werken ondanks dat ik via nlite de drivers erin zet, geeft hij na het installeren van windows een "diskboot failure" !!het installeren gaat verder helemaal goed lijkt mij, maar als ik wil booten van de "nvidia mirror" dan krijg ik dus een diskboot failure :'( .
ben bang dat ik het hele raid idee maar laat varen, is niet echt prettig werken dit. en veel vertrouwen krijg ik er ook weer niet in... lekkere ondersteuning weer van windhoos dus weer :o
Pagina: 1