"A disk read error occurred"

Pagina: 1
Acties:
  • 5.088 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BasNation
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-12-2025
"A disk read error occurred"
"Press alt+ctrl+del to reboot"

Dit is wat ik krijg bij het booten van me PC sinds gisteren en ik kom er maar niet omheen. Het is een oude Dell P3 933Mhz en het gaat om een Maxtor 160GB ATA133. Hier is wat ik al geprobeerd heb:

- HDD losgekoppeld >>> "No boot devices found"
- DVD losgekoppeld >>> nog steeds "A disk read error occurred"
- Floppydrive losgekoppeld >>> nog steeds "A disk read error occurred"
- HDD in andere PC gezet als secondary HDD >>> kon overal bij, kon alle bestanden lezen en copieren (heb backups gemaakt).
- HDD laten analyseren door standaard Vista foutcontrole tool, laten zoeken op zowel fouten in bestandsysteem als een volledige clusterscan >>> geen fouten

Het lijkt dus dat de HDD nog volledig intact is aangezien hij geen fouten geeft als hij als "extra" HDD in een andere PC wordt gestopt. Ervanaf booten is echter onmogelijk. Voor de rest is er niks verandert aan de opstelling. Hij liep maanden prima en nu ineens dit.

Alle suggesties zijn welkom.

p.s. Het is een Windows XP SP2 Pro setup :)

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Heb je ook al eens geprobeerd om een andere disk in je P3 te stoppen, om te kijken of je dan geen. een nadere foutmelding krijgt? Het zou best kunnen dat het moederbord / ATA controller kapot is.

If I can't fix it, it ain't broken.

• TheWizzard
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10-2025

TheWizzard

Everything we R will never die

Hoi.

Dit lijkt me in eerste instantie vrij simpel op te lossen. Ik vermoed dat de MBR (master boot record) beschadigd is. Wat je moet doen is met een XP cd booten en dan op een gegeven moment moet je kiezen om in te loggen op de recovery console. Eenmaal in de recovery mode voer je de volgende commando's uit:

fdisk /mbr (enter en bevestig met ja)

fixboot (enter en bevestig met ja)

chkdsk /r (enter)

Als alles klaar is haal je de XP cd uit je pc en tik je exit in in de recovery console. Als 't goed is moet hij nu weer gewoon booten. Ga in XP ook ff je virusscanner updaten en laat hem een volledige systeemscan uitvoeren.

Ik hoor wel of't gelukt is of niet. Succes.

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/2802719.png[/img]

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

of kabel vervangen?

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 00:20

_@/'

• BasNation
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-12-2025
@ TheWizzard:

Bedankt voor je reactie, ik heb exact gedaan wat je zei (al bestaat het fdisk /mbr commando niet, heb fixmbr gebruikt). Maar dit alles zonder resultaat. De chkdsk scan gaf inderdaad enkele beschadigde sectoren aan maar hij zei dat alles gerepareerd was.

Vervolgens opnieuw opgestart... probleem blijft. Hierna nog een keer alles gedaan alleen in verschillende volgorde, eindigend met FIXMBR, echter nog steeds geen verbetering.

Ik denk dat ik maar eens een nieuwe HDD bestel :S

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 00:20
Bij mij wil hij inmiddels wel werken. Weet niet hoe ik het heb gemaakt, maar hij draait al ongeveer 2 weken 24/7 in de meterkast. :)

_@/'

Pagina: 1