workstation vs consumer videokaart

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• n1ghteyes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-06 17:13
Ik ga binnekort een nieuw pctje aanschaffen en ga deze voor het volgende gebruiken:
- Photoshop CS3
- After Effects CS3 (ik vind het vooral belangrijk dat ik 'snel' kan renderen, ook bij gebruik van effecten zoals Trapcode Particular)
- Illustrator CS3
- af en toe is een spelletje

Voornamelijk design spul dus... Aangezien ik graag met vectoren werk heb ik vaak tegelijkertijd meerdere programma's draaien, momenteel trekt mijn bak dit niet dus vandaar een nieuwe (copy/paste dikke vector gfx van illu naar ps = 'taak-beeindigen-werk').

Na vele forums en benchmarks te hebben afgestruind resteert mij echter nog één grote vraag:
Wat voor gameperformance leveren professionele workstation kaarten als de Quadro FX of FireGL?

Helaas is er door Adobe nog steeds geen bericht over de invloed van OpenGL in AE CS3, maar ik ga er vanuit dat dit niet heel erg verschilt van CS2. Dit betekend dat ik toch een redelijk sterke CPU + GPU moet hebben. Met een Q6600 kan je dus lekker gebruik maken van je 4 cores tijdens het renderen.

Nu verschillen de consumenten videokaarten veel van de professionele kaarten lees ik overal. Videogeheugen vd eerste legt nadruk meer op textures oid... Aangezien ik niet een die hard gamer ben maar toch wel van af en toe een spelletje houdt is een 8800 denkk overbodig? SupCom hoeft van mij niet maar ik zou bijv wel graag normaal rond willen lopen in een World of Warcraft capital.

Ik ben dus geneigd naar een Quadro FX voor een beetje redelijk prijs (FX 560 / FX 1500). Echter -en dit heb ik nergens terug kunnen vinden- hoe presteren deze kaarten in de game-wereld??? Hoeveel lager zit je FPS dan? en is dit dramatisch? Zou ik dan niet beter kunnen gaan voor een X1900 of X1950 (welke je oa weer in de Mac Pro terug ziet). 3D Game benchmarks van zon Quadro kaart zou ik zeer graag willen zien!

Ik heb het volgende systeem in mn hoofd:
- Q6600 (ff wachten tot juli)
- P5B bord
- 206BW scherm
- 4GB DDR (iemand gaf de tip dat je toch eigenlijk wel minimaal 1GB/core dient te hebben wil je optimaal gebruik maken van een multicore cpu)
- 74 GB Raptor en mss een striped Barracuda van rond de 300GB
- Quadro FX 1500 / Quadro FX 560 / X1900XTX / X1950XTX / 8800GTX
- budget zo laag mogelijk, dit moet van de stufi :) maar mag 1500-2200e zijn

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Videokaart is niet zo heel belangrijk.
Als je goedkoper een snelle desktopkaart kan kopen, zou ik zeker daar voor gaan.
Tenzij je software gebruikt die door middel van je videokaart 3D animatie rendert, is het gewoon overbodig om een Quadro te kopen.
Een ATI X1950 lijkt me een goede keuze, maar kijk ook even naar de GeForce 8600. Dat is het wat meer budgetbroertje van de 8800.

4GB DDR lijkt me in jouw geval geen overkill, maar de regel om 1GB per core te hebben is bullshit.
Heb hier een Dualcore bak met 1GB en daar kan ik goed mee werken. Ik heb regelmatig extreem veel programma's open staan, en swappen is minimaal.
Een striped RAID set is trouwens heerlijk snel, maar vergeet niet dat als 1 disk crasht, je hele array, incl alle data die er op staat verloren is. Groter risico van dataloss dus.
Je zou in princiepe ook voor mirror kunnen gaan, want dat is snel met inlezen. Met wegschrijven wat minder, maar nogsteeds beter dan een single disk.

Raptor zou ik verder links laten liggen. Performance weegt niet op tegen de kosten als je het mij vraagt. Zeker niet als je met RAID gaat werken en ook nog eens 4GB RAM neemt.

Mocht je wat geld overhouden, kijk dan voor de grap eens of je een 2de scherm erbij kan nemen. Dualscreen lijkt me in jouw situatie echt ideaal.

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 29-04-2007 17:56 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• n1ghteyes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-06 17:13
In After Effects kan je over het algemeen veel effecten gebruiken waar je wel degelijk de videokaart voor gebruikt (in tegenstelling tot oa SolidWorks/Premiere - deze moeten het met name hebben van de CPU). Vandaar dat ik de videokaart dus wel een belangrijk criterium vind...

Raptor had ik eigenlijk gedacht als OS disk. Lekker snel laden van je programma's (dan maakt die 4GB RAM toch niet zoveel uit??).

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-02 15:22
De R1950 pro zou een goede keuze zijn, zeer krachtig en een minder dan 200 euro, ik denk niet dat de Quadros/FireGL drivers voor jouw programma's geoptimaliseerd zijn dus moet je ook niet voor dergelijke extreem dure alternatieven kiezen. Een quadcore processor en een hoop geheugen gaan een groter effect hebben dan je video kaart keuze.

Verwijderd

raptors zijn leuk, en kan je niet vergelijken met een raid0. Een raid0 steek je om hogere datadoorvoersnelheden te krijgen, maar op zich heb je dat niet nodig voor photoshop/aftereffects, aangezien je daar zo goed als nooit 50MB/s of meer naar je schijf schrijft. Misschien bij het opstarten even, maar daarna niet meer.

Een raptor heeft het voordeel van de lage accestimes, wat je bij werken wél serieus voelt. Het openen van een programma gaat met een raptor zo goed als altijd sneller dan met een gewone raid0, omdat er vaak verschillende kleinere bestanden moeten geopend worden, en daarop wint een raptor direct. Als het even kan binnen het budget zou ik zeggen steek 2 raptors in raid0, dan heb je beiden. Ik heb zelf onlangs 2 74gig raptortjes gestoken, en ik moet zeggen dat je een enorm verschil gewaar wordt met een gewone raid0 (heb nl raid0 van raptors voor mijn programma's en een raid0 van seagate 7200.10's voor mijn swap).

Sowieso vind ik raid0 schijven in je pc enkel handig voor tijdelijke opslag, aangezien de foutgevoeligheid veel hoger is. Aangezien je toch werkt met een intel chipset die raid10 ondersteunt, waarom gooi je er niet gewoon 4 schijven in raid10 onder? Er is toch ruimte binnen je budget

Dit zou ik er ongeveer van maken

1 x Antec Sonata 2 + 450Watt
€ 109.00

1 x Intel Core 2 Quad Q6600 (2.66GHz, 2x4MB Cache, Box)
€ 515.00

2 x Corsair 2048MB DDRII 675Mhz TwinX 4-4-4-12
€ 198.00
(heb je eventueel ruimte over voor te overklokken, + als je later een upgradecpu koopt kan je je geheugen direct meenemen, aangezien het geschikt zal zijn om op synchroon te lopen met de fsb van 1333mhz. verder is het toch niet duur)

1 x Asus P5W DH Deluxe
€ 215.00

1 x MSI NX8600GTS-T2D256E-HD-OC
€ 207.00

1 x Samsung 225BW
€ 330.00
(voor niet al te veel meer een 22" breedbeeld)

2 x Nec AD-7173A 18x Black Labelflash
€ 62.00
(2 brandertjes zijn altijd handig, als de ene defect is moet je niet wachten op de garantieprocedure + je kan onthefly kopiëren

1 x Scythe Infinity SCINF-1000
€ 48.00
(veel zuipende cpu, dus goede koeler erop)

4 x Western Digital 500GB SATA II 16MB
€ 460.00
(deze in raid10, dan heb je 1 terra snelle én gemirrorde HD ter beschikking. Aangezien deze hd zéér weinig/gig kost heb ik direct de 500 versie genomen)

Totaal
€ 2144.00

edit; of ipv 4x500 gig kan je 2 raptors van 74 in raid0 steken en dan 2 schijfjes van 250 in raid1