[Exch2003] Mail naar users ivm verlopen password

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:44
Wij hebben binnen onze organisatie vrij veel blackberry gebruikers, het komt geregeld voor dat zij ruim drie maanden niet inloggen (op een terminal server / laptop of webmail) wat er in resulteerd dat het wachtwoord van hun verlopen raakt zonder dat zij dat weten.

Uiteraard komen ze der meestal achter op het moment dat er niemand van systeembeheer bereikbaar is en leverd dit weer klachten op bij de directie, wat uiteraard niet de bedoeling is.

Ben dus op zoek naar een manier om automatisch een mail te laten genereren aan de gebruikers dat ze hun wachtwoord moeten wijzigen (via webmail ofzo, want ze kunnen uiteraard wel gewoon inloggen).

Ben al op zoek geweest op internet, en ben hetvolgende tegen gekomen:

http://blogs.brnets.com/michael/archive/2005/09/13/1474.aspx
Is een vbs script, lijkt opzich precies wat ik wil, maar op één of andere manier werkt het niet. Er komen geen foutmeldingen maar ook geen mail bij de verschillende gebruikers. Daar komt nog bij dat m'n vbs kunsten niet zo groot zijn en ik eigenlijk geen idee heb wat er gebeurd.

http://www.jsifaq.com/SF/Tips/Tip.aspx?id=8451
Is een batch script, is iets doorzichtelijker voor mij, maar kan nergens zien welke OU hij pakt. Plus dat er nog een hele boel andere bat bestanden in je path gezet moeten worden, en ik daar persoonlijk niet zo van hou.

Heeft iemand een andere oplossing gevonden? Of een andere vbs ofzo waar het wel goed mee gaat?

ps. We werken overigens met Exchange 2003 en zijn aan het migreren naar 2007, alle users staan gewoon in AD.

overigens, een betaald programma die zo iets kan afvangen, waar support op geleverd kan worden is ook goed.

[ Voor 6% gewijzigd door Sa1 op 29-04-2007 17:20 ]

• sanderdam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-01 18:24
Misschien is Password Reminder for Windows Active Directory iets voor jou?

Te vinden op http://www.sysoptools.com/

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:05

Onbekend

...

Sa1 schreef op zondag 29 april 2007 @ 17:03:
Wij hebben binnen onze organisatie vrij veel blackberry gebruikers, het komt geregeld voor dat zij ruim drie maanden niet inloggen (op een terminal server / laptop of webmail) wat er in resulteerd dat het wachtwoord van hun verlopen raakt zonder dat zij dat weten.

......

Ben dus op zoek naar een manier om automatisch een mail te laten genereren aan de gebruikers dat ze hun wachtwoord moeten wijzigen (via webmail ofzo, want ze kunnen uiteraard wel gewoon inloggen).
Dit begrijp ik niet. Hoe loggen ze dan in met webmail?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Sa1 schreef op zondag 29 april 2007 @ 17:03:
Uiteraard komen ze der meestal achter op het moment dat er niemand van systeembeheer bereikbaar is en leverd dit weer klachten op bij de directie, wat uiteraard niet de bedoeling is.
Er is ook geen written policy aanwezig om die onzinnige klachten te ondervangen?
Ik zou dat als eerste regelen dan.
http://blogs.brnets.com/michael/archive/2005/09/13/1474.aspx
Is een vbs script, lijkt opzich precies wat ik wil, maar op één of andere manier werkt het niet. Er komen geen foutmeldingen maar ook geen mail bij de verschillende gebruikers. Daar komt nog bij dat m'n vbs kunsten niet zo groot zijn en ik eigenlijk geen idee heb wat er gebeurd.
Script loopt je OU (de Const HOSTING_OU bovenaan) door en controleert van users of daar mensen tussen zitten met een non-expiring pass (0), zo nee wordt er aan de hand van de password age gekeken of deze verloopt binnen X tijd.
Vervolgens wordt er via CDO (de een na laatste Sub) een mail gestuurd naar het mailadres van de desbetreffende user.

Ik kan alleen niet zo 1,2,3 zien of ie ook recursief werkt door nested OUs heen.

Eventueel zou je die Sub Sendmail kunnen vervangen met het volgende:
VBScript:
1
2
3
4
5
6
7
Sub PopUpUser (objUser, iResult)
WScript.Echo "Password needs to be set for " & Mid (objUser.Name, 4) & vbCRLF & _
"The active directory password for user " & objUser.userPrincipalName & _
    " (" & objUser.sAMAccountName & ")" & vbCRLF & _
    "will expire in " & iResult & " days. " & VbCrLf & _

End Sub

En uiteraard even de
VBScript:
1
Call SendMail (objUser, iResult)
commenten en vervangen door
VBScript:
1
Call PopUpUser (objUser, iResult)
.

Dan zou je een keurige Echo terug moeten krijgen van de user in kwestie.
VBscript is op zich wel handig voor dit soort dingen, altijd nuttig om daar wat tijd in te steken.
ps. We werken overigens met Exchange 2003 en zijn aan het migreren naar 2007, alle users staan gewoon in AD.
Dan zou je dat zelfs met PowerShell moeten kunnen doen, aangezien het hele Exchange management deel daarmee gaat werken.

Scripting leren dus :)

[edit]

Om toch nog even bij het bovenstaande VBscript terug te komen:

Ik heb 'm hier even getest, en merk dat er ook groepen worden gecontroleerd; lijkt me niet helemaal de bedoeling.

[ Voor 4% gewijzigd door alt-92 op 29-04-2007 21:10 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:44
Ook onbekend schreef op zondag 29 april 2007 @ 17:58:
[...]

Dit begrijp ik niet. Hoe loggen ze dan in met webmail?
Als ze dus een mail krijgen voordat hun wachtwoord verlopen is kunnen ze gewoon via webmail inloggen. .... ze kunnen altijd een internetcafé binnen gaan of voor de grap hun laptop aanzetten enz enz

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je kan dit ook oplossen met 'dsquery user -stalepwd' - als je users bijvoorbeeld elke 90 dagen hun password moeten veranderen, en je dit 14 dagen van te voren wilt laten mailen doe je zoiets:

dsquery user -stalepwd 76 -limit 20000 | dsget user -email | more

Hiermee krijg je alle mailadressen van users die al 76 dagen lang hun password niet hebben verandert.
Pagina: 1