[XP] Alternatieve bootmethode nodig

Pagina: 1
Acties:

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17-07 10:32

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Topicstarter
Ik zit met een heel specifiek probleem waarvan ik denk dat er geen oplossing is die ik graag wil maar wie weet.

Ik heb hier een laptop met encryptie erop, op zich geen probleem want ik heb daar de username/ww voor.

Nu wil ik een image trekken van het XP systeem in op de laptop maar ik mag het systeem niet opstarten om de data die er op staat goed te houden (data/tijdstippen).

Wat ik gedaan heb is het volgende:

1. encryptie username/ww gegeven
2. daarna direct de boot onderbreken via een toetsen combinatie en opstarten van diskette, met deze diskette heb ik het voor elkaar gekregen om een CD te booten (lukt standaard niet)

Als ik dan via Helix of Knoppix naar de schijf kijk blijkt de schijf nog steeds gecrypt, al ben ik langs de beveiliging die erop zit.
Het maakt niet uit naar wel systeem ik boot via live CD's (Linux, BartPE, DOS) de schijf is gewoon niet leesbaar.

Mijn vraag:

Als ik de laptop door laat booten en ik onderbreek het met de bekende F8 toets kom ik in het boot optionsmenu. Op dat moment is de schijf duidelijk gedecrypt,

Kan ik op dát specifieke moment nog een andere boot optie kiezen behalve Windows te booten ????

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Voor zover ik weet blijft de schijf encrypt. Pre-boot geef je een username/ww op. Het encryptende programma weet nu dat er een valide gebruiker achter de PC zit. Echter, de encryptie blijft bestaan. Het programma blijft draaien, en staat de gebruiker toe het OS op te starten...
Op het moment dat je met een alternatief OS aan de gang gaat, draait dit vanaf de CD, zonder een op de achtergrond draaiend decryptie-programma, en heeft dus geen toegang tot de data. Dat is de reden dat er encryptie op de schijf zit...

* Jester-NL heeft vanuit werk geregeld met dit probleem te maken. Het daadwerkelijk en- of decrypten avn dit soort schijven gebeurt niet on-the-fly, maar is een proces dat uren duurt, afhankelijk van de grootte van de schijf, en is bij een gecrasht OS een serieuze pijn...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17-07 10:32

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Topicstarter
Zo zit het denk ik ook in elkaar maar nu blijft dus de vraag hoe ik bij de data kan komen zonder Windows op te starten :?

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Verwijderd

Pim. schreef op zondag 29 april 2007 @ 17:33:
Zo zit het denk ik ook in elkaar maar nu blijft dus de vraag hoe ik bij de data kan komen zonder Windows op te starten :?
Meestal zit er bij zulke programma's ook een soort master key, waarmee je de data kunt uitlezen.
Anders zou een beheerder nooit bij de data kunnen.
Dus je zult zo'n key moeten achter halen. Die key moet je voor het windows laden mbt een floppy/CD en dan heb je alle rechten.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Pim. schreef op zondag 29 april 2007 @ 17:33:
Niet... althans, niet 100% legaal. Die encryptie zit er om de data te beschermen.
Als het echt moet, zonder windows op te starten is de methode: Booten vanaf flop/disk en daarna een langdurige decryptie starten. Dit kan alleen met een diskette of opstart-disk die door de fabrikant van het pakket is getweakt.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm