USB to Multi Chanel ATA controller met raid

Pagina: 1
Acties:

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Goed.. de TT zal wel niet helemaal duidelijk zijn, maar het volgende.

Ik heb een externe hotswap ATA (IDE) enclusure voor 9 disk's. Hiervan is het mainboard stuk en kosten technisch niet interesant deze te vervangen.

Nu zat ik al te denken om voor die disken ATA to USB2 convertors te kopen en deze middels een USB hub aan elkaar te knopen.

Dit gaat natuurlijk wel werken, maar gebruiks technisch gezien niet zo.. nu vroeg ik mij af of er iets bestaat als een USB to Multi Chanel ATA controller met raid. Oftewel, 4 kanaals IDE (8 hdd's) aan 1 controller met hieraan 1 usb uit/in gang.

Ik loop al een tijdje te zoeken of iets bestaat (of dat een van jullie een ander alternatief heeft) en natuurlijk niets kunnen vinden. Vermoedelijk bestaat het dus ook niet.. maar wie weet, heb ik er overheen gekeken ?

Verwijderd

een 4-kanaals ken ik niet, maar een 2kanaals (dus direct 4 HD's per usbpoort) dat verkoopt addonics

http://www.addonics.com/products/io/ad4ideu2.asp

Met zo 2 is het misschien nog doenbaar (en eventueel usbhub ervoor ofzo, dat je maar 1 moet aansluiten)

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 17:36
Ik denk dat het slimmer is om voor dit doeleinde gewoon een goedkope 4 poorts PATA controller aan te schaffen en die in de betreffende PC te stoppen. Je moet misschien wat worstelen met de kabels, maar uiteindelijk is het een meer praktische oplossing.

Verwijderd

Fauna schreef op zondag 29 april 2007 @ 17:04:
Ik denk dat het slimmer is om voor dit doeleinde gewoon een goedkope 4 poorts PATA controller aan te schaffen en die in de betreffende PC te stoppen. Je moet misschien wat worstelen met de kabels, maar uiteindelijk is het een meer praktische oplossing.
dan moet je sowieso al een case hebben die 10 HD's kan huisvesten, en zo zijn er maar héél weinig (ik krijg er 8 in mijn case, en dat is ook al niet al te veel voorkomend). Verder is het voor op lan's wel altijd handig om externe storage te hebben op eSata / USB2.0, aangezien giglan toch nog steeds tekort komt als je grote hoeveelheden wil delen en geen beschikking hebt over een professionele giglan router...

maar als je intern weg kan met nog 8 extra HD's is een promise fasttrack TX4000/SX4060 wel een mooie (niet al te dure) oplossing

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2007 17:13 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Fauna schreef op zondag 29 april 2007 @ 17:04:
Ik denk dat het slimmer is om voor dit doeleinde gewoon een goedkope 4 poorts PATA controller aan te schaffen en die in de betreffende PC te stoppen.
Helaas is het een enclosure (in een externe kast), geen pc. Er past ook geen (micro)ATX mainboard in dus die optie is helaas ook niet mogelijk.

Tuurlijk zou je een pATA controller in een pc kunnen zetten en met wat kunst en vliegwerk 4 (lange) IDE kabels naar die externe kast kunnen leiden, maar dan zou dat kan ik hem niet meer makkelijk uitwisselen.
Verwijderd schreef op zondag 29 april 2007 @ 16:24:
een 4-kanaals ken ik niet, maar een 2kanaals (dus direct 4 HD's per usbpoort) dat verkoopt addonics
Zoiets had ik i.d.d. ook gezien.. dat komt nog wel het meest in de buurt maar helaas heeft zoiets geen native raid opties.

Ik ben nog even aan het kijken of de ijzerzaag nog mogelijkheden kan toevoegen..

[edit]

http://www.addonics.com/products/io/ide_scsi.asp zo'n ide -> scsi adapter is ook een ide(e) ;)
Die kan natuurlijk via 1 kabel op een (raid)controller worden aangesloten... alleen is 70€ per stuk het 'proberen' niet waard :(

[edit2]

http://www.addonics.com/products/io/ide_sata.asp ide -> sata is een stuk goedkoper (20€), met een sas (raid)controller die sata ondersteund moet het mogelijk zijn middels een multiplexer alles aan te sturen.

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 29-04-2007 18:40 ]