Toon posts:

tv kaart in combinatie met HD tv

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een newby hierin maar wil toch graag een multimedia pctje in elkaar gaan zetten. Met name een TV kaart met alle voordelen lijkt me leuk. Een eerste vraag die bij mij naar boven komt is in hoeverre dit een voor- of juist nadeel oplevert bij het aansturen van een LCD of Plasma TV. Is het bijvoorbeeld mogelijk om Dit TV signaal in de PC via een HDMI uitgang op het mobo of Videokaart digitaal naar het scherm te sturen of praat ik nu onzin?

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:03
Volgens mij kun je gewoon een dvi -> hdmi kabel gebruiken om je pc op je hdtv aan te sluiten ;) zo heb je het beeld van de pc op je hdtv, dus ook de tv-beelden van de tv-kaart ;)

Verwijderd

Topicstarter
thanks. Maar zit er hier nog een voor- of nadeel aan tov direct aansluiten van het TV signaal op de TV? Mogelijk heeft het digitaal aanbieden via HDMI naar de TV nog voordelen of maakt dit niet uit omdat de kwaliteit van het, in eerste instantie analoge signaal, toch niet opgewardeerd kan worden.

En klopt het dat het gewoon TV kijken op een HD TV niet echt beter beeld geeft omdat dit pas optimaal tot zijn recht komt door aansturing van een digitale bron via HDMI?

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:56
Het probleem bij het gewone tvkijken (analoog via de kabel) op een HDTV is de resolutie.

Het analoge signaal is PAL en dat heeft een resolutie van +/- 756x562 terwijl je HD tv een resolutie heeft van 1280x720 of hoger.

Wat betekend dat om het toch beeldvullend te maken, het beeld opgerekt gaat worden, en er dus pixels bij verzonnen moeten worden. Je HDTV heeft hier wel hardware voor aan boord en als je het via een tvkaart in je pc doet zal je pc dit op zich nemen. Het maakt dus in feite niet uit of je het signaal in je pc digitaal maakt of in je TV.

En hoe groter je HDTV hoe beter je dit scalen zal gaan zien.

Verwijderd

Topicstarter
ok, duidelijk. Dus als ik het goed begrijp betekent dit dat bij het aansluiten van de HD TV op mijn PC via HDMI mijn PC verantwoordelijk is voor het rekenwerk? In hoeverre belast dit de PC dan?

Zou het dan toch niet beter zijn om het signaal analoog door te sturen naar de TV en deze het rekenwerk laten verichten? (Daar is ie tenslotte op gemaakt toch?) Of is de PC qua rekenkracht hier beter voor geschikt?

:?

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:56
De reden om er een pc tussen te zetten is om divx/xvid/x264/wmv films te kunnen kijken op je tv.
En om te kunnen opnemen met een tvkaart. Met andere woorden, een mediacenter.

Als je er alleen TV mee gaat kijken, heb je de pc niet nodig. En kan je gewoon gaan zappen met de afstandbediening van je TV, wat ook wel zo handig is.
Pagina: 1