Laptop voeding vraag!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.555 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-04 17:50
Ik heb een vraagje over de voeding van een laptop.

Ik heb een laptop met daarin een Celexpert batterij: 11,1 V DC en 4400 mAh.

Als je dan een lader koopt moet de uitgangsspanning dan precies deze 2 waardes zijn of mag het ook iets meer zijn? Ik heb bijvoorbeeld een lader gezien die 11,1 V uitgeeft en 4800 mAh, maar die zijn 114 euro, dus dat lijkt me niet helemaal de bedoeling!

Ik heb bijvoorbeeld een universele lader gezien van Trust, die geschikt is voor verschillende laptop merken, want ik weet namelijk niet welke aansluiting het is. Maar die Tust geeft minimaal 15 V DC uit, kan die laptop dat hebben of moet het echt 11,1 V zijn?

Ik heb ook al op de website van de fabrikant gekeken van de laptop, maar daar is niks te vinden dat je zo'n lader bij kan bestellen.

En op deze site staan veel merken, mar niet die ik heb: www.replacedirect.com

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:16

remco_k

een cassettebandje was genoeg

De grap in deze is dat je aan info op de accu helemaal niets hebt. Behalve dan dat je zeker weet dat de invoer spanning op de laptop >= dan die van de accu. Lager is het zeker niet. De kans dat de invoerspanning hoger moet zijn dan die van de accu is erg groot.
Dus laat je maar niet leiden door datgene op de accu...

Edit:
Als je nu gewoon even het merk en model noemt van je laptop, dan heeft iemand op GoT datzelfde model misschien wel en kan ie effe op zijn voeding kijken wat die leverd.

Edit2 (en meteen reaktie voor hieronder):
Mijn HP laptop heeft een accu waar op staat: 10.8 Volt
De bijgeleverde voeding levert 18.5 Volt
Hieruit kan je dus opmaken dat je vrijwel niets aan de info op de accu hebt.

[ Voor 39% gewijzigd door remco_k op 29-04-2007 12:41 . Reden: typo ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een hoger voltage is vrij dodelijk, zeker als het bijna 4V meer is. Dan zal het of heel heet worden, of direct doorbranden. Het Amperage van een voeding mag wel hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De waardes van de voeding van de laptop kun je niet aan de accu aflezen. Zoek dus niet een lader bij de specifieke accu, maar zoek een lader die bij de laptop hoort. Houd dan de waardes van deze trafo aan bij je zoektocht naar een vervangende voeding.

Om wat voor laptop gaat het hier? (merk en type)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:35
Idd, accu zegt helemaal geen reet. Ik kan niet voor niets mn beeldscherm backlight niet zo vel zetten op de accu als op de netstroom. Een accu levert nou eenmaal minder waardoor mn beeldscherm minder levert. Kijk op je oude accu wat er in ging of misschien staat het wel in de boekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
remco_k schreef op zondag 29 april 2007 @ 12:33:
De grap in deze is dat je aan info op de accu helemaal niets hebt. Behalve dan dat je zeker weet dat de invoer spanning op de laptop >= dan die van de accu. Lager is het zeker niet. De kans dat de invoerspanning hoger moet zijn dan die van de accu is erg groot.
Dus laat je maar niet leiden door datgene op de accu...

Edit:
Als je nu gewoon even het merk en model noemt van je laptop, dan heeft iemand op GoT datzelfde model misschien wel en kan ie effe op zijn voeding kijken wat die leverd.

Edit2 (en meteen reaktie voor hieronder):
Mijn HP laptop heeft een accu waar op staat: 10.8 Volt
De bijgeleverde voeding levert 18.5 Volt
Hieruit kan je dus opmaken dat je vrijwel niets aan de info op de accu hebt.
Het is een TransTec LEVIO 550M, 110/230 V AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 07:11
Je moet even op de onderkant van je voeding kijken wat hij levert.

Afbeeldingslocatie: http://img.alibaba.com/photo/10813096/Power_Adapter_For_Compaq_Laptop.jpg

Daar tussen staat het aantal volts + ampére

waarschijnlijk is dat zoiets als dit:

"18.5V 2,7A" o.i.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
ThinkPadd schreef op zondag 29 april 2007 @ 13:09:
Je moet even op de onderkant van je voeding kijken wat hij levert.

[afbeelding]

Daar tussen staat het aantal volts + ampére

waarschijnlijk is dat zoiets als dit:

"18.5V 2,7A" o.i.d
Het probleem is juist, dat er geen voeding bij zit :P

[ Voor 33% gewijzigd door Buffalo op 29-04-2007 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:11
http://www.ttec.nl/NL/E/tools/toolscontacts.html

Heb je ze al gebeld of gemaild ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Buffalo schreef op zondag 29 april 2007 @ 13:13:
[...]Het probleem is juist, dat er geen voeding bij zit :P
Dan kijk je onder op de laptop, of in de buurt van de voedingsconnector.

Daar staat iets van xx V, yy A DC (Volt, Ampere, DC = gelijkstroom). Meestal staat er ook nog een tekentje bij wat de plus en de min is van de connector.

[ Voor 20% gewijzigd door joopv op 29-04-2007 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
Nee, ik heb ze nog niet gebeld, die laptop hebben we sinds gisteren, mij vader mocht hem meenemen van zijn werk, anders werd het weggegooid. Hij was teruggestuurd oor een klant. Vandaar. Er zitten ook geen boekjes enzo bij, alleen een boekje over windows XP en en zo'n telefoonkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 11:48
Mooi machientje. Mailen lijkt me de beste optie, zo op de zondagmiddag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
joopv schreef op zondag 29 april 2007 @ 13:23:
[...]

Dan kijk je onder op de laptop, of in de buurt van de voedingsconnector.

Daar staat iets van xx V, yy A DC (Volt, Ampere, DC = gelijkstroom). Meestal staat er ook nog een tekentje bij wat de plus en de min is van de connector.
Ja, ik heb iets gevonden, op een sticker staat 230 V 2,5 A

Herstel: Op een andere sticker staat het volgende, valt me nu pas op: 19 V DC/ 3.42 A

[ Voor 9% gewijzigd door Buffalo op 29-04-2007 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Buffalo schreef op zondag 29 april 2007 @ 13:27:
[...]

Ja, ik heb iets gevonden, op een sticker staat 230 V 2,5 A
da's de ingangs spanning, nu nog uitgaand.

post merk+specs laptop + als je kan high res foto onderkant + achterkant (of waar die voeding in moet) fridgeman moet beter lezen

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 29-04-2007 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Google anders even op je Laptop-type. Of eBay, daar is ook nog wel informatie over de voeding te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
Anoniem: 63975 schreef op zondag 29 april 2007 @ 13:32:
[...]

da's de ingangs spanning, nu nog uitgaand.

post merk+specs laptop + als je kan high res foto onderkant + achterkant (of waar die voeding in moet) fridgeman moet beter lezen
k was je net voor ;) Het gaatje waar die stekker van de voeding in moet, heeft een binnenmaat van 5mm en in het midden een pinnetje van 1mm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
RemcoDelft schreef op zondag 29 april 2007 @ 13:39:
Google anders even op je Laptop-type. Of eBay, daar is ook nog wel informatie over de voeding te vinden :)
Google al uitgereid geprobeerd, op type van laptop, merk accu, specs accu! Ebay kan ik nog even proberen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 23:35
Buffalo schreef op zondag 29 april 2007 @ 13:27:
[...]
Herstel: Op een andere sticker staat het volgende, valt me nu pas op: 19 V DC/ 3.42 A
Dat moet hem wel zijn. Nu moet je een voeding zoeken die 19V DC/ 3.42 A geeft. Het aantal ampere mag overigens hoger liggen. Dit is gewoon wat hij nodig heeft. De voeding zal het wattage en daarmee ook het aantal ampere leveren dat benodigd is. De voeding moet dus minimaal 3.42 A leveren, mag meer zijn. Minder zou betekenen dat de voeding het niet gaat trekken / oververhit zal gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
GremliN-Online schreef op zondag 29 april 2007 @ 13:59:
[...]

Dat moet hem wel zijn. Nu moet je een voeding zoeken die 19V DC/ 3.42 A geeft. Het aantal ampere mag overigens hoger liggen. Dit is gewoon wat hij nodig heeft. De voeding zal het wattage en daarmee ook het aantal ampere leveren dat benodigd is. De voeding moet dus minimaal 3.42 A leveren, mag meer zijn. Minder zou betekenen dat de voeding het niet gaat trekken / oververhit zal gaan worden.
Ok, bedankt, dan ga ik daar naar op zoek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62272

http://www.allekabels.nl/...rsele-Laptop-Voeding.html
Universele laptop voeding 15 - 24 volt 120 watt

universele lap-top/notebook voeding. geschikt voor bijna elk model.

ook toepasbaar voor apparatuur dat werkt op een voltage tussen 15 en 24 vdc. (zie specificaties) uitgang instelbaar. inclusief 6 verwisselbare pluggen.

input voltage:

100-240v ac ~ 50/60hz

output voltage:

15 / 16 / 18 / 19 / 20v dc at 6a regulated

22 / 24v dc at 5a regulated

output with 6 detachable plugs:

1.7x4.75mm / 1.4x6.5mm / 5.5x2.1mm / 5.5x2.5mm / 6.3x3.0mm / dell plug

other features:

- stabilized output, low ripple & low interference

- short circuit & overload protection

- high efficiency and low energy consumption

- power led monitor to indicate proper output setting

- packaging: blister
Kost 75 euro

Je heb deze voeding nodig omdat 19v x 3.42 Amp = 64,98 Watt.
De goedkopere voedingen trekken het net niet, ondaans dat deze 70Watt aangeven.
Het maakt niet uit dat de voeding zwaarder is omdat als de laptop 68 Watt vraagt dit ook krijgt, en een te lichter voeding brand dan door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Standaard zit er dus hoogstwaarschijnlijk gewoon een veel gebruikte 65 Watts laptopvoeding bij, zoals Asus, Acer, en anderen tegenwoordig gebruiken. (Lite-On maakt deze trafo's overigens)

Deze zijn in de winkels zeer zeker wel te vinden.

De hierboven genoemde 120 Watt voeding heb ik ook liggen (voor mijn Acer laptop, zo had ik een trafo op het werk en een thuis) Hierbij heb ik het probleem dat van de plugjes die erbij zitten, er niet één perfect past. Één plugje past wel, maar dat moet ik een beetje scheef duwen zodat de laptop ziet dat ie aan netstroom hangt. Ik zou dus wel even kijken of het plugje goed contact maakt!

Overigens, de laptops krijgen standaard 65Watt voedingen mee, en dat werkt prima. Meer vermogen hoeft je nog aan te schaffen voeding dan ook niet te kunnen leveren.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62272

Als je bij een andere voeding kijkt, staat er dat als de voeding 19 Volt moet levering hij maar maximaal 3.28 Amp kan leveren. Daarom een zwaardere en je kan er een los plugje bij kopen op deze site voo r die zware voeding.
Maar als een je het red met die lichte is het ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb het dan ook niet over een universele voeding. Ik zou een voeding halen die er standaard ook bij zou zitten, als je de laptop net uit de doos haalt. Deze heeft dus een vaste uitgangsspanning van 19V.

En bij de meeste laptops die ik tot nu toe heb gezien zat een Lite-On voeding, 19V, 3,42 A.
We wisselen op het werk en op school dan ook regelmatig voedingen voor de laptops met elkaar uit (als je je voeding bent vergeten bijvoorbeeld), terwijl het verschillende merken zijn: Asus, Acer, Medion en Toshiba. Alleen de Dells wijken af met een hele andere plug, maar daar is hier toch geen sprake van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
Bedankt voor deze info. Ik moet dus gewoon op het wattage en het voltage letten, begrijp ik!
Heeft het er dan ook mee te maken dat ieder voltage zijn eigen maat stekkertje heeft dat in de laptop gaat??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-05 11:32
Lite-on adapters die 19V en 3,42A leveren kosten niet heel veel by the way.
Rond een 10tje :)

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-05 23:35
Smht schreef op zondag 29 april 2007 @ 19:57:
Lite-on adapters die 19V en 3,42A leveren kosten niet heel veel by the way.
Rond een 10tje :)
Jup gewoon even op ebay kijken. Ik heb een nieuwe voeding voor men laptop op ebay gekocht voor iets van een 12 euro + 8 euro verzendingskosten. Ik heb ze wel ff uitgemeten voor de zekerheid voor ik ze aan men laptop heb gehongen :)

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Buffalo schreef op zondag 29 april 2007 @ 19:49:
Bedankt voor deze info. Ik moet dus gewoon op het wattage en het voltage letten, begrijp ik!
Heeft het er dan ook mee te maken dat ieder voltage zijn eigen maat stekkertje heeft dat in de laptop gaat??
Volgens mij hangt het plugje van het merk af, niet zozeer van het voltage. Maar, omdat de genoemde adapters van Lite-On zo vaak worden gebruikt, is het ook logisch dat men overal dezelfde plugjes in de laptops zet, zodat ze direct aan deze adapters passen. :) Maar het klopt idd dat je op 3 dingen moet letten: De geleverde spanning, de stroom die de adapter minimaal moet kunnen leveren, en of het plugje past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
Bedankt voor alle reacties: Ik heb inmiddels een voeding kunnen bemachtigen. En de notebook werkt perfect. 8)

Hij is zelfs nog wat geupgrade tenopzichte van het originele model. Er zit een Intel Core 2 Duo T5600 processor in. 1 GB geheugen en een 100 GB HDD. Werkt echt lekker, ben er nu al aan verzot :P

Ik ga morgen alleen mijn internet provider bellen met de vraag of we niet eens toe zijn aan een nieuwe modem, zodat we een wireless modem krijgen, dan zit er ieder geval internet op! Ook ga ik de nieuwe Office installeren en de nodige anti virus programma's.

Verder had ik nog niet gezien dat er een slot voor geheugen kaartjes inzit, dus dat is mooi mee genomen >:) Ook zit er Bluetooth op. Voor de rest ben ik niet zo thuis in de laptops, dus volgens mij is het allemaal wel mooi spul ;)
Pagina: 1