Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Servercase bouwen.

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-11 18:52
Hallo,

Ik heb en topic op het TZ forum maar dat schiet niet echt op, om niet mijn verhaal helemaal opnieuw te typen plak ik wat berichten vandaar uit, sorry als dit niet geheel op chronologische volgorde is :)

------

Hallo,

Ik wil een server gaan bouwen van wat hout zooi enzovoort.
Nu heb ik gisteren een paar koelers aangeschaft en wil graag weten hoe ik die het beste kan plaatsen.

Ik heb een M-atx moederbord dus klein.

De coolers die ik zijn 1 radiaalfan van ongeveer 25-30 cm lang
Lijkt mij dus een goede oplossing om het hele moederbord te koelen.
Nu heb ik ook nog een 12cm fan MÁÁR nog geen "platte" cpu koeler. Ik heb hier echter wel een 12cm cpu koeler liggen die ik evt wel kan inbouwen. Echter vraag ik me dan af waar ik die 12 cm case fan moet doen.

Heeft het bijvoorbeeld nut om de onderkant van het moederbord te koelen ? Anders gebruik ik die breede koeler voor de onderkant en de 12 cm fans voor de bovenkant.

Wat zeggen jullie ?

--
offtopic:
2e post
--
Afbeeldingslocatie: http://omega-thunder.antisociaal.nl/hosting/upload/uploads/server.JPG

Ik heb even een schet gemaakt hoe ik ongeveer me nieuwe server in gedachten had.
Er is een 12 CM fan die de CPU koelt en de radiaalfan die verder nog over het moederbord blaast.

Verder heb ik 2 4cm fans voor de outtake van de lucht omdat er naast de voeding (die ook outtake is) niet echt een open ruimte heb. Dus naast de openingen voor de koelers zijn er geen gaten (alleen de backplate).

De hardeschijf zit voor de 4cm outtake fans en verder komt er geen hardware in.

Is dit een goede instelling ?

--
offtopic:
3e post
--

Ik heb een AMD ATHLON (geen duron dus) 800mhz CPU kunnen regelen. Is deze energy zuiniger dan een sempron 2600+ ? (en is die ook "cooler" ?)

Verder heb ik evt het probleem dat de 800mhz athlon niet om mijn mini atx moederbord past vanwege het geheugen. Ik weet niet of deze werkt met ddr geheugen. In de CPU lijst van het moederbord begint ie bij de 900mhz variant, die zou moeten werken op dat moederbord (Asrock K7S41GX), ik verwacht dat de 800mhz het evt ook wel zou doen.

Anders heb ik nog een MSI K7T Turbo moederbord die er verzekerd mee overweg kan, echter is dat een normaal moederbord en zonder onboard GFX. (Wat weer wat lastiger word met evt onderhoud later).

----

Hebben jullie nog antwoorden om mijn vragen ?

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ten eerst zou een schets van de binnenkant een heel hoop schelen. Verder zou ik niet te moeilijk doen: Voorop intake fans en achterop outtake. Hooguit bovenop nog die 12 cm die lucht uit het ding trekt. Hoe ik het zou doen: Fans voor die naar binnen blazen. Fans achterop die naar buiten blazen. Fan bovenop die ook naar buiten blaast. Die radiaalfan zou ik schrappen.

offtopic:
Beetje knullig: Eerst fans kopen en dan kijken wat je ermee moet?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik ozu die sempron onderklokken.. dan is ie i.i.g. minder warm dan die athlon. Als ie minder warm wordt gok ik ook dat ie zuiniger is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

nog een leuke tip..

2x 4cm outtake is veels te weinig tegenover 1x 12cm en een radiaal fan intake..

je moet meer outtakes plaatsen want nu ga je soort van facum zuigen. verder nog een tip.. beter 1x 8cm stil dan 2x 4cm :P

iig meer outtakes..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Je moet idd meer outakes hebben dan intake.
Dan krijg je een beetje vacuüm.

• Demo
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Als je er een radiaalfan en een 12 cm fan als intake inbouwt, heb je helemaal geen outtake meer nodig lijkt mij, bouw in die zijkant gewoon een rooster en de intake fans blazen alles vanzelf naar buiten :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• TEAMIKKE
  • Niet online
Demoniac schreef op zondag 29 april 2007 @ 14:22:
Als je er een radiaalfan en een 12 cm fan als intake inbouwt, heb je helemaal geen outtake meer nodig lijkt mij, bouw in die zijkant gewoon een rooster en de intake fans blazen alles vanzelf naar buiten :)
Eens! Als je gewoon alles op intake zet gaat het vanzelf weer naar buiten als het een kleine kast is zoals in dit geval :Y

Verwijderd

Voor koeling schijnt een lichte onderdruk beter te zijn dan overdruk. Waarom weet ik zo niet, zou ik best graag willen weten. Hoe dan ook, je moet altijd meer outtake fans hebben dan intake.

• TEAMIKKE
  • Niet online
Wss tegen stof ;)

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 19:08

DinX

Motormuis

Dan lijkt me overdruk juist handig.
Dan gaat de lucht via de intakefans naarbinnen waar je eventueel een filtertje kan achter zetten. Ga je onderdruk creeëren dan gaat je case stof binnenzuigen langst alle gaten en kieren.

Met overdruk gaat hij juist de inhoud van je case langst alle kieren en gaten naar buiten blazen.

[ Voor 12% gewijzigd door DinX op 29-04-2007 17:32 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

waarom geen 19"?
beetje server is dat toch wel.

andere rack-maten heb ik nog niet gezien.
overdruk is juist beter tegen stof btw.

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 18:02
Verwijderd schreef op zondag 29 april 2007 @ 16:12:
Voor koeling schijnt een lichte onderdruk beter te zijn dan overdruk. Waarom weet ik zo niet, zou ik best graag willen weten. Hoe dan ook, je moet altijd meer outtake fans hebben dan intake.
De lucht wordt gebruikt om te koelen, doordat de lucht warmer wordt zet deze uit vandaar dat onderdruk beter is.
Persoonlijk zou ik de kast overigens niet van hout bouwen. Hout isoleerd gebruik dan liever aluminium of staal of laat het desnoods door een lasser in elkaar zetten kost ook niet zo veel.

[ Voor 18% gewijzigd door Chatslet op 29-04-2007 17:34 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

uhh ja maar lucht zet niet zo heel erg veel uit hoor ;)

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 19:08

DinX

Motormuis

En dan krijg je dus nog meer overdruk, alleen maar goed :p
Het is niet dat je case gaat ontploggen doordat het even wat warmer is binnenin. Zou wat zijn als het in de zomer richting 40° gaat op zolderkamertjes enzo :+

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Demo
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op zondag 29 april 2007 @ 16:12:
Onzin. Voor koeling zou een hele forse onderdruk nuttig zijn. (kijk maar naar een snelkookpan, die wordt juist heel snel warm doordat er overdruk is) Fans kunnen echter geen druk opbouwen (hou je hand maar eens op een fan, die wordt er echt niet af geduwd) dus de theorie van overdruk/onderdruk gaat hier niet echt op. Ik ben het dan ook eens met DinX, als je meer intake dan outtake fans hebt, dan kan je beter beheersen waar de lucht je systeem binnen komt en kan je dus gericht stoffilters plaatsen om je systeem schoon te houden.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Pagina: 1