Hardeschijf motor aansturen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.098 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:36
Ik heb een hardeschijf motor uit een oude harde schijf gehaald (8.2 gig).

Op de hardeschijf motor staat het volgende:

JVC EC34FK-3-C
MADE IN THAILAND
BF31-60302A Rev.02
17317N

Nou wil ik deze motor graag aansturen met een micro controler, maar ik kan nergens een pinout van deze dingen vinden. Ik heb al op een achteraf site van jvc gevonden dat dit spindle motors zijn, maar datasheets homaar.

De motor heeft 4 draden ( over zon flexibel printje ) waarvan, als je goed kijkt, er 1 uit de motor komt die een stuk dikker is dan de rest. Ik heb zon donkerbruin voorvermoeden dat deze motor dan in ster geschakeld is, maar ik weet niet op wat voor spanning dit loopt.

Als iemand enig idee heeft wat de mannier is om deze motor aan te sturen, graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-06 16:03

KatirZan

Wandelende orgaanzak

als je niet weet welke draden voor wat precies zijn, dan zou je het motortje terug moeten plaatsen en "reversed engineering" toe moeten passen. Kijk dan op de printplaat waar alles precies heen gaat, zo weet je precies hoeveel voltage er op moet, welke stroomdraden voor stroom en welke voor massa zijn en uiteraard, waar de andere 2 voor zijn.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
KatirZan schreef op zondag 29 april 2007 @ 09:48:
als je niet weet welke draden voor wat precies zijn, dan zou je het motortje terug moeten plaatsen en "reversed engineering" toe moeten passen. Kijk dan op de printplaat waar alles precies heen gaat, zo weet je precies hoeveel voltage er op moet, welke stroomdraden voor stroom en welke voor massa zijn en uiteraard, waar de andere 2 voor zijn.
Ik heb helaas de printplaten en de behuizing weg gegooid. Ik denk trouwens niet dat dit een normale DC motor is zoals jij zegt.

Edit:

Ik heb net even de multimeter er bij gepakt, mijn vermoeden dat deze motor in ster geschakeld is, is weer wat sterker geworden. De weerstand tussen de dikkere draad en elke van de 3 dunnere draden is 3.1 ohm. En de weerstand tussen 2 van de dunnere draden is bij elke combinatie 6.1 ohm. Dus deze motor is in ster geschakeld, het is een asynchrone motor denk ik dus.

[ Voor 24% gewijzigd door Zjosh op 29-04-2007 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:50

SA007

Moderator Tweaking
Die motoren zijn soortvan 3 fasen motoren, op alle 3 moet je dezelfde frequentie gooien, alleen dan in verschoven fase (eerste op 0 graden, 2e op 120, en de 3e op 240 graden) dan zou hij moeten gaan draaien.
De frequentie bepaald de snelheid van de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 16:05
ik zou zeggen: bouw een driefasegenerator en probeer het...

edit: @SA007: zijn woordkeuze geeft wel aan dat hij dat al weet...

[ Voor 37% gewijzigd door MeMoRy op 29-04-2007 10:30 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Voor het genereren van die driehoeksspanning is het dacht ik niet nodig om sinusvormige signalen te gebruiken (dat wordt te heet en is een tik duurder), met zal erg waarschijnlijk gewone blokgolven gebruiken om deze aan het draaien te brengen.

Simpelste aansturing is om dat sterpunt aan een vast potentiaal (12V) te hangen, en de 3 "sterdraden" elk om beurt naar de massa te trekken. Dat kan je simpel in elkaar steken door een 3-teller te maken (bit 0 en 1 door een AND-poortje steken en naar de reset, dan zal ie op 4 resetten naar 0, dus een 3 teller vormen), deze door een BCD-decimal decoder te gooien, dan heb je je 3-fasig blokgolfsignaal. Dat signaaltje ga je dan met een vermogensschakelaar versterken (ULN2803 of FET ofzo).

Voor het testen zou ik een dikke weerstand in de 12V lijn opnemen, om het stroomverbruik wat te beperken, en het kloksignaal laten aanbieden door een NE555 oscillatortje, dan kan je al eens zien wat dat geeft.

Het zou idd wel kunnen dat het een asynchrone motor betreft, het is gemakkelijk meetbaar of ie al op gang is gekomen, dan kan de kop boven de platter komen, en die kan dan uitlezen aan welke snelheid de HDD draait. Door die terugkoppeling bekom je toch een exacte draaisnelheid met een asynchrone motor.

[ Voor 13% gewijzigd door naftebakje op 29-04-2007 10:56 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
Ik denk dat ik straks met een aantal transistortjes en een micro controler maar eens wat ga proberen. Het enige wat ik me nog af vraag is op welke spanning deze motoren lopen, ik zou het toch jammer vinden deze motor op te fikken... Ik probeer wel wat. bedankt iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 16:05
meestal 12 volt... maar ik zou lager beginnen, als ik jou was ;)

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-06 11:18

Engineer

Software

.

[ Voor 114% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Je kan gewoon een blokgolf pakken, dus dan zou ik gewoon 3 pinnen van je microcontroller aan een tor of uln2803 oid hangen en dan als code iets van:

code:
1
2
3
4
while (1) {
  output = (output << 1) % 7;
  usleep(10000)
}

Dat zou neer moeten komen op zo'n 2000 rpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
Ik heb wel wat ervaring met micro controlers, dus dat is het eerste waar ik naar grijp, deze componenten heb ik hier allemaal liggen zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 23:43

Part

Helemaal niets.....

Engineer schreef op zondag 29 april 2007 @ 11:24:
...
Edit:

Een blokgolf gaat niet werken btw! Ik heb eerder ook al eens een hdd motortje op de lpt poort aangesloten, netjes code voor gemaakt in VB, dat gaat heeel schokkerig en moeizaam 'draaien'. Je moet een fatsoenlijke sinus hebben.
Een blokgolf niet maar een 3 fase blokgolf wel.
http://home.clear.net.nz/pages/joecolquitt/0hdd.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023
Als het geen (heel) oude schijf is met nog een stappenmotor, dan is het normaal gezien een brushless DC motor (spindle motor).

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=200567
is een lange draad waar men controllers voor zulke motors maakt, zowel voor avr als pic.

keep trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 00:36

VIPER2001

[GOT]The Source

Engineer schreef op zondag 29 april 2007 @ 11:24:

Volgens mij kon je zo'n 3-fase motor ook vanzelf laten starten, door een condensator over je fase en nog een onbezet pennetje te zetten. Moet je ff voor op google zoeken...
dat gebeurd ook met wasmachine motoren , met 2 fasen.

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-06 11:18

Engineer

Software

.

[ Voor 120% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik had het gisteren eens geprobeerd met een uln2803 en een attiny13, hij ging wel draaien maar met verdacht weining kracht.
Ook ging de uln2803 stuk (te veel load) en kreeg ik de motor niet zelf opgestart (door rpm langzaam te verhogen, hij viel opeens stok)

Later een aantal mosfets aan gegooit, maar die trokken het ook maar net en de motor werd echt warm en nieteens meer kracht. Volgens mij doet ik iets fout :P

Had de common van de hdd motor aan +12V gegooit, en de 3 anderen via mosfets aan ground, dan liep ik door het volgende patroon:
code:
1
2
3
4
5
6
001
011
010
110
100
101

Draaien ging hij dus, verbruikte uiteindelijk > 2A op 12V, volgens mij hoort dat nogal niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Waarschijnlijk gaat het (op de inschakelpiek na) gewoon goed als je em meteen op de volledige snelheid aanstuurt. Zo'n motor is gemaakt om 7200rpm te draaien, dus 120 toeren per seconde, als je die veel trager laat draaien sluit je voornamelijk de voedingsspanning kort door een van de spoelen in de motor en is het niet raar dat je flinke stromen gaat trekken.

Een stroombegrenzing van 0.5 of 1A lijkt me handig om in het systeem op te nemen tijdens het experimenteren, dan maak je wellicht niets kapot.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
Ik heb op de site van microchip een appnote gevonden, waarin de aansturing van een brushless dc motor beschreven word. Daar staat bijvoorbeeld in dat je niet via het sterpunt de boel moet bekrachtigen, maar de hele tijd spanning moet zetten over 2 spoelen. Ik zal de appnote even opzoeken.

http://www.microchip.com/...eId=1824&appnote=en012037

Bij naderinzien is het ook wel logisch dat dit een motor is met een permanente magneet, want als ik de multimeter over 2 pinnen zet, en aan de spindle ga draaien geeft deze een spanning af.

[ Voor 9% gewijzigd door Zjosh op 01-05-2007 17:30 . Reden: linkje ]

Pagina: 1