[PC] High-End vraag

Pagina: 1
Acties:

• Acid__Burn
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-01 09:56
Ik ben op zoek naar een nieuwe pc. Dit systeem moet vooral gericht zijn op gaming. Tevens heb ik onderstaande eisen:
- Moet SLI ondersteunen (straks misschien 2x DX10)
- Moet dualcore/quadcore ondersteunen (in de toekomst andere processor en (hopelijk) klaar)

Ik heb onderstaand systeem gevonden:

Moederbord: Asus Striker Extreme
Processor: Intel Core 2 Duo
Geheugen: G.E.I.L. 2GB Kit

Maar ik twijfel nu of ik dit systeem moet gaan kopen. Is het niet beter om een AMD Mobo/Proc te kopen? Over dit moederbord lees ik niks anders dan goede reviews, maar is het verstandig om voor een High-End game systeem Intel te kopen? Als ik het goed begrijp is het verschil tussen AMD en Intel minimaal... toch...?

Ik hoor graag van jullie of ik hier verstandig aan doe, of juist iets compleet anders moet kopen... Mijn budget ligt tegen de plusminus € 1500,-.

De rest van het systeem is:

Kast: Cooler Master Stacker (Zilver)
Voeding: Nog niet uit. Lieft modulair (stacker kan 2x PSU aan, dus misschien 2x bij een SLI setup)
HDD: 2x 500 GB SATA (twijfel nog tussen Seagate en WD)
VGA: Ik heb nog een ATI X800GTO liggen, die er voorlopig in gaat. Zoals hierboven gemeld, wil ik wachten op de betaalbare en op gaming gerichte DX10 kaarten. Heb hier nu geen geld voor liggen. Hoop eind dit jaar een SLI setup te kunnen betalen :P.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Neem een e6600 en een P5N32-E SLI of de Plus (dat scheelt 220 euro en geeft nagenoeg gelijke performance, indien je een beetje gaat klokken is het verschil helemaal nihil) en qua geheugen zou ik naar een SLI ready kit van OCZ kijken. Misschien moet je hier eens kijken.

[ Voor 52% gewijzigd door |sWORDs| op 29-04-2007 09:42 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Verwijderd

|sWORDs| schreef op zondag 29 april 2007 @ 09:39:
qua geheugen zou ik naar een SLI ready kit van OCZ kijken.
Waarom? buiten andere spd instellingen voor het overklokken biedt dergelijk geheugen toch amper voordeel (en als je overklokt kan je die instellingen manueel even goed zetten). Gewoon geheugen voldoet even goed, zeker als de TS niet wil overklokken (wordt nl niet vermeld)

edit; verder zou ik een gewoon moederbord nemen (Asus P5N-E SLI ofzo). Die striker kost ergens 200€, die P5N-E is maar iets van een 100€. Met dat verschil + 50€ opleg heb je een raptor 74gig zitten (of zonder opleg een 3de 500gig schijf voor een raid5)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2007 09:46 ]

• Acid__Burn
|sWORDs| schreef op zondag 29 april 2007 @ 09:39:
(...) indien je een beetje gaat klokken is het verschil helemaal nihil (...)
Misschien vergeten te melden... Ik ga niet OC. Ik wil gewoon een standaard Mobo en Proc, die snel genoeg zijn, zonder te klokken.

Verwijderd

Acid__Burn schreef op zondag 29 april 2007 @ 09:43:
[...]

Misschien vergeten te melden... Ik ga niet OC. Ik wil gewoon een standaard Mobo en Proc, die snel genoeg zijn, zonder te klokken.
Dan kan je net zo goed een MOBO van 150 euro kopen hoor, dit is dan extreem zinloos.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op zondag 29 april 2007 @ 09:42:
[...]

Waarom? buiten andere spd instellingen voor het overklokken biedt dergelijk geheugen toch amper voordeel (en als je overklokt kan je die instellingen manueel even goed zetten). Gewoon geheugen voldoet even goed, zeker als de TS niet wil overklokken (wordt nl niet vermeld)
Omdat dat geheugen niets duurder is en 100% getest is. En als je niet wilt klokken en met timings rommelen dan zit je met EPP altijd beter.
Verwijderd schreef op zondag 29 april 2007 @ 09:45:
[...]

Dan kan je net zo goed een MOBO van 150 euro kopen hoor, dit is dan extreem zinloos.
Zelfs met klokken kun je dat beter doen. De Striker Extreme klokt nauwelijks hoger, je betaald dus met name voor het lcd, leds, switches en esata.
Acid__Burn schreef op zondag 29 april 2007 @ 09:43:
[...]

Het verschil tussen het prijsverschil en het performanceverschil van de e6600 en e6700 zijn zo groot dat ik toch echt een e6600 zou halen.

[ Voor 42% gewijzigd door |sWORDs| op 29-04-2007 09:49 ]

• Acid__Burn
Maar mijn vraag is eigenlijk niet beantwoord. Het gaat er natuurlijk ook om of de combinatie die ik gepost heb goed is, maar ik wil eigenlijk ook weten of ik de Intel moet kopen of een AMD. Is er een AMD processor die goed/beter is, en ook met oog op de toekomst, wat is er verstandig?

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Niet echt, Intel lijkt de beste keus, vooral met de e6600. En voor de overklokkers ook de e4300/e4400.

• ik222
  • Niet online
in ieder geval niet voor de E6700 gaan want dat is puur een verschil van 267 Mhz aan kloksnelheid. En dat is echt een piece of cake om dat bij een E6600 te klokken zelfs als je niet zo thuis bent met overklokken. Maar ook als je zo als jij niet gaat overklokken dan nog is het prestatieverschil erg gering en de meerprijs niet gerechtvaardigd

Verwijderd

ik222 schreef op zondag 29 april 2007 @ 09:56:
in ieder geval niet voor de E6700 gaan want dat is puur een verschil van 267 Mhz aan kloksnelheid. En dat is echt een piece of cake om dat bij een E6600 te klokken zelfs als je niet zo thuis bent met overklokken. Maar ook als je zo als jij niet gaat overklokken dan nog is het prestatieverschil erg gering en de meerprijs niet gerechtvaardigd
Tsja, als je zecht dat je niet gaat overclocken, zou ik toch die e6600 kopen en hem dan een beetje overclocken, als je eenmaal de basics weet is het heel akkenlijk en 266 MHZ is totaal zonder risico, echt gratis een betere processor

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

Acid__Burn schreef op zondag 29 april 2007 @ 09:49:
Maar mijn vraag is eigenlijk niet beantwoord. Het gaat er natuurlijk ook om of de combinatie die ik gepost heb goed is, maar ik wil eigenlijk ook weten of ik de Intel moet kopen of een AMD. Is er een AMD processor die goed/beter is, en ook met oog op de toekomst, wat is er verstandig?
Intel heeft op dit moment de best presterende processors. En met het S775 platform kun je later ook nog de Quadcores van Intel plaatsen. (Q6x00)

Striker Extreme is een goed bord.. Alleen erg duur als je toch niet gaat overclocken. Je kunt beter dan de P5N32E-SLI nemen. deze kan ook SLI en scheelt enorm in prijs.

meer info: http://www.asus.com/produ...=0&model=1567&modelmenu=1

prijs op pricewatch: pricewatch: Asus P5N32-e SLI Plus, nforce 680i SLI (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Acid__Burn
Ok, sounds fair. Wat is het verschil dat je merkt in de E6600 en E6700? het gaat om 200 Mzh, x 2. Zit er uberhaupt een merkbaar verschil in de processoren? En in hoeverre is het veilig om de E6600 te klokken voor een OC n00b? :P

Zijn er nog tips voor SATA HDD's? Ben zoals beschreven van plan 2x 500 GB sata te kopen. Heb even rondgekeken, en de prijzen lopen nogal uiteen. De verschillen hierin zijn ook nihil te noemen. Welke schijven kan ik het beste kopen?

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Acid__Burn schreef op zondag 29 april 2007 @ 09:34:
Ik ben op zoek naar een nieuwe pc. Dit systeem moet vooral gericht zijn op gaming. Tevens heb ik onderstaande eisen:
- Moet SLI ondersteunen (straks misschien 2x DX10)
- Moet dualcore/quadcore ondersteunen (in de toekomst andere processor en (hopelijk) klaar)

Ik heb onderstaand systeem gevonden:

Moederbord: Asus Striker Extreme
Processor: Intel Core 2 Duo
Geheugen: G.E.I.L. 2GB Kit

Maar ik twijfel nu of ik dit systeem moet gaan kopen. Is het niet beter om een AMD Mobo/Proc te kopen? Over dit moederbord lees ik niks anders dan goede reviews, maar is het verstandig om voor een High-End game systeem Intel te kopen? Als ik het goed begrijp is het verschil tussen AMD en Intel minimaal... toch...?

Ik hoor graag van jullie of ik hier verstandig aan doe, of juist iets compleet anders moet kopen... Mijn budget ligt tegen de plusminus € 1500,-.
Ik zou inderdaad ook voor de P5N32-E SLI gaan, i.p.v. de Striker Extreme. De laatste heeft veel onboard ledjes en andere ongein, maar is niet substantieel beter -- wel substantieel duurder. :)

En vergeet AMD maar. De C2D is momenteel -- het tandengeknars van fanboys ten spijt -- gewoon de beste keuze. Zelf zou ik de E6700 nemen.

Twee voedingen is niet echt nodig (al begreep ik dat Antec binnenkort met de P190 komt, een kast met twee voedingen: niet voor redundancy, maar eentje voor de dual/quad SLI setup). De meningen lopen een beetje uiteen. Ik heb hier mensen horen zeggen dat ze in een SLI opstelling aankonden met een 450W voeding. Zal best. Zelf ben ik van de school die er niet zo van houdt om met voeding uit te maxen (stabiliteit en zo), en zou voor een 600+ W gaan. Maar goed, zoals ik al zei, de meningen hierover verschillen nogal.

Als je niet overklokt, maar gewoon een rete-stabiel systeem wilt, zou je ook voor een wat "conservatiever" bord als de P5WDG2-WS kunnen gaan (al kun je daar volgens mij geen SLI 2 x 16 mee doen).

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
Acid__Burn schreef op zondag 29 april 2007 @ 10:01:
Ok, sounds fair. Wat is het verschil dat je merkt in de E6600 en E6700? het gaat om 200 Mzh, x 2. Zit er uberhaupt een merkbaar verschil in de processoren? En in hoeverre is het veilig om de E6600 te klokken voor een OC n00b? :P

Zijn er nog tips voor SATA HDD's? Ben zoals beschreven van plan 2x 500 GB sata te kopen. Heb even rondgekeken, en de prijzen lopen nogal uiteen. De verschillen hierin zijn ook nihil te noemen. Welke schijven kan ik het beste kopen?
http://www23.tomshardware...=431&model2=432&chart=169

Op deze site kan je benchmarks lezen over processoren en grafische kaarten. Hier heb ik de E6600 vs de E6700 uitgekozen in een gaming benchmark, namelijk F.E.A.R.. Zoals je ziet presteert de E6700 2 frames per second meer dan de E6600. In andere spellen schommelt dit ook rond de 3-5 FPS meer... vraag jezelf eens af of dat een meerprijs van 70 euro waard is?

Verder is overclocken totaal niet moeilijk. Als je je er een week of twee in verdiept (door op dit forum te lezen) ken je zo'n beetje alles wat je moet kennen. De boxed cooler van Intel is overigens een prima cooler, hoewel hij wel veel herrie maakt. Als je stilte ook waardeert (en meer OC-mogelijkheden) is de Arctic Freezer 7 Pro voor 18 euro een goede optie. Ik ben zelf trouwens geen voorstander van SLi. Meestal presteert een nieuwe kaart met een verbeterde architectuur beter dan 2x een oude kaart met een verouderde architectuur in SLi. Voor SLi heb je ook een duurder mobo nodig en een veel duurdere voeding. Ik ben het wel met je eens als je nu een P5N-E SLi koopt en een 8800GTX zodat je safe bent voor de toekomst. Als je dan wilt/moet upgraden kan je altijd nog kijken wat je gaat doen.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Verwijderd

|sWORDs| schreef op zondag 29 april 2007 @ 09:46:
Omdat dat geheugen niets duurder is en 100% getest is. En als je niet wilt klokken en met timings rommelen dan zit je met EPP altijd beter.
het is wel degelijk duurder als je kijkt naar de bedoeling van de TS.

SLIready (of met EPP) is direct ddr2 6400 geheugen, en het kost minstens 155€/2 gig (goedkoopste op azerty met epp; http://www.azerty.nl/prod...74/30863/ocz2t8002gk.html). De TS overklokt niet, dus hij komt met het meest normale geheugen toe, wat ergens rond de 100€/2 gig kost (http://www.azerty.nl/prod.../177/913/valueselect.html).

Die 55€ verschil kan je dan in een betere cpu / vga steken, terwijl het qua systeemprestaties geen invloed zal hebben.

• Acid__Burn
Bedankt voor al deze tips. Zijn er ook nog tips voor SATA HDD en Modulaire voeding? Misschien zijn er merken/types die goed staan aangeschreven?

[ Voor 33% gewijzigd door Acid__Burn op 01-05-2007 13:49 ]

Pagina: 1