Toon posts:

wat voor kabel tussen monitor en videokaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
wie o wie weet welke kabel ik moet nemen tussen mijn videokaart en mijn monitor?

Het is zeg maar als volgt:
ik heb mijn computer op mijn bureau staan, met een 17 inch monitor erop aangesloten. deze monitor is via zon verloopplug van DVI naar VGA aangesloten op mijn Club3d 7600GT kaart. Nou heb ik een 2e monitor besteld, een 22 inch, met daarop een DVI-D ingang. Ik wil deze monitor bij mijn bed zetten, zodat ik daar op mijn gemak films e.d kan kijken, maar nou is de vraag, moet ik een DVI-D kabel single link of dual link er tussen zetten?
De kabel zal een lengte moeten hebben van ongeveer 10 meter, en het scherm geeft een resolutie van 1680 bij 1050 pixels...

alvast bedankt!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-07 19:34
Ik had hier niet zoveel verstand van, maar na een paar minuten Googlen had ik het antwoord zo gevonden (had jij dus ook wel gekund ;))
Je vraag is dus: Heb ik een dual-link of single-link DVI kabel nodig om een scherm aan te sturen die op 1680x1050 draait.

Eerste stap.. zoek het verschil tussen single link en dual link: http://en.wikipedia.org/wiki/DVI
Single-link is voor max 1920x1080 en dual-link voor max 2048x1536.
Conclusie: in principe volstaat een single-link kabel dus.
Dual-link is dus altijd goed, wat is het prijsverschil?
Een dual-link kabel is meestal slechts enkele euro's duurder, dus hoef je het daarvoor niet te laten. Mocht je later een andere monitor kopen met een hogere resolutie, hoef je ook geen nieuwe kabel te kopen.

Mijn oordeel: Koop een dual-link kabel

Koop overigens wel een goede kwaliteit kabel. DVI-kabels mogen volgens de specificaties maar maximaal 5 meter lang zijn. Met een slechte kabel kan de beeldkwaliteit achteruitgaan.