Toon posts:

Internet delen in 1 pand met 2 bedrijven

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik schets even de volgende situatie:

ADSL - Speadstreem - LinkSys (BEFVP41) - 3Com switch (unmanaged)

Op deze 3Com switch zitten een aantal pc's op een W2000 domein. De w2k server draait DHCP en geeft IP's uit.

Nu komt er een tweede bedrijf in het pand en deze willen ook gebruik maken van de internetverbinding echter moeten de netwerken totaal gescheiden blijven.

Zelf dacht ik aan een extra Linksys (iets van 8 poorts) en deze vervolgens aansluiten op de bestaande LinkSys (BEFVP41). Vervolgens deze tweede router een andere ip range ui laten geven middels de ingebouwde DHCP server. De kabels uit het patchpanel komen dan rechtstreeks in deze tweede router.

Mijn vraag is dus, is dit handig zo. Of kan ik dan misschien beter een 3Com managed switch komen die VLAN ondersteunt?

Ik sluit nl. niet uit dat er misschien in de toekomst meerdere bedrijven in dit pand komen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is niet 100% volledig gescheiden. Maar als jij in die tweede router een firewall regel maakt dat ze niet bij jouw netwerk kunnen (en ze uiteraard 't wachtwoord niet geeft), zit je redelijk goed. Ik neem aan dat dit een tijdelijke situatie is en dat andere bedrijf een eigen verbinding aan heeft gevraagd of aan gaat vragen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Dat neem ik aan van wel. Ze gaan voorlopig een huurcontract aan van 1 jaar. Ze zullen na verloop van tijd ook wel telefoonnummers nodig hebben schat ik zo.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Kan die Linksys zelf geen VLAN's aan?

Regel anders een Draytek routertje ofzo, die VLAN's ondersteunt in zn eigen switch.
De Vigor 2900 ondersteunt 4 vlans, dan scheid je het internet in de router en kun je de snelheid ook nog beperken ;)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Wij hebben pas precies hetzelfde probleem gehad. Het Nederlandse bedrijf RouterStudio (www.routerstudio.com) bleek hiervoor perfecte software (Windows) te hebben. Elk bedrijf zit op een eigen ethernet-segment dat volledig gescheiden is van de netwerken van de andere bedrijven. Bovendien is het mogelijk een bepaalde hoeveelheid bandbreedte toe te wijzen aan elk bedrijf. Draait al zo'n 2 maanden perfect.