Toon posts:

Nieuw systeem, budget rond de €1500,-

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen, eerste bericht hier :) Ik ben bezig een nieuw systeem samen te stellen en heb naar aanleiding daarvan een paar vragen waar ik zo niet uitkom. Ik heb een budget van pakweg €1500,-, het systeem zal vooral gebruikt worden voor gamen en processor/RAM intensieve muziekapplicaties (CuBase en dergelijke). Ik zal alles maar even langslopen.

De kast:

Antec Nine Hundred

Mijn oog viel op de Antec Nine Hundred. Hij oogt goed en is behoorlijk koel maar schijnt ook wat lawaaiig te zijn (is voor mij niet zo'n groot probleem). Ik ben niet van plan meer dan €100 uit te geven aan de behuizing en deze Antec past dus goed binnen mijn budget. Maar als iemand problemen heeft ondervonden met deze behuizing dan hoor ik dat graag.

Voeding:

OCZ Gamexstream OCZ600GXSSLI 600W

Ik heb veel goede dingen gelezen en gehoord over deze voeding dus hij lijkt me een goede keus. Ik ben voorlopig niet van plan 2 grafische kaarten in SLI modus te draaien dus 600W lijkt me voldoende? Ik ben wel van plan zowel de processor als de videokaart over te clocken.

Moederbord:

Abit AB9 Pro
Asus P5W DH Deluxe

Twee moederborden die gebruik maken van verschillende chipsets (Intel 965P/Intel 975X resp.). Maakt de chipset in dit geval qua snelheid veel uit? Het Abit moederbord is zo'n €50 goedkoper dan die van Asus maar sommige reviews vinden de lay-out raar, kom ik met de rest van mijn setup in de problemen met dit moederbord? Ook zijn beide moederborden goede overclockers, en ik ben zeker geïnteresseerd in het overclocken van zowel de processor als videokaart. Wat is de beste keus?

Processor:

Intel Core 2 Duo E6600

Dit is een beetje een no brainer, redelijk goedkoop, goed over te clocken en gewoon geweldige prestaties. Geen discussie over mogelijk ;)

Geheugen:

2x 1024MB Corsair PC5400 DDR2 RAM

Ook hier geen discussie over want deze heb ik al gekocht. Kennelijk is PC6400 beter als je wilt overclocken maar met PC5400 moet dat toch ook wel mogelijk zijn?

Videokaart:

768MB MSI GeForce 8800GTX

De beste kaart op dit moment. Ik zal het systeem pas over een maandje of twee aanschaffen dus ik zal zeker kijken naar de benchmarks van Ati (maar die schijnen nogal tegen te vallen), hopelijk is de GTX tegen die tijd ook een beetje goedkoper :) Ik wil hem wel overclocken zodra ik hem heb, 600W voeding moet voldoende zijn?

Harde schijf:

2x 250GB Western Digital Caviar SE16
2x 250GB Seagate Barracuda 7200.10

Hier kom ik dus echt niet uit. Ik heb al tientallen benchmarks bekeken die deze twee kaarten vergelijken maar ze zijn nogal gelijkwaardig. De HD van Seagate scoort echter bij sommige benchmarks geweldig en andere weer prut, terwijl de Caviar overal vrij gemiddeld presteert (en stiller is), wat is nou de beste keus? (Ze kosten ook nog eens allebei hetzelfde). Dan nog een vraagje over RAID, maakt een RAID opstelling echt veel verschil uit wat betreft snelheid? Anders koop ik liever een 500GB schijf om geld te besparen.

Monitor:

19" Samsung Syncmaster 940BW

Hier lees ik goede dingen over en hij is vrij goedkoop. High Resolution gaming is voor mij niet een vereiste ondanks de dure videokaart. De max resolutie van 1440x900 is voor mij wel hoog genoeg. Zijn er in deze prijsklasse (€180-€200) nog betere schermen te vinden?

Dat was het wel, hopelijk kunnen jullie me advies geven voordat ik straks vreselijk de fout in ga ;)
Dit alles bij elkaar (incl. DVD speler/brander (Asus DVD-E616A/Asus DRW 1814BLT), speakersetje (Creative Inspire T6100) en processorkoeler (Arctic Freezer 7 Pro)) kost zo'n €1450,-, net binnen mijn budget dus.

Verwijderd

Koop liever een 2x320GB 7200.10 => hdd's komen beter uit benchmarks en kosten paar euro's meer voor ~140GB meer in Raid0 :-)

600 Watt voor een voeding lijkt me wat veel.. 450 à 500 Watt is meer als voldoende, vooral als je maar 1 GPU hebt ;-)

Verwijderd

Topicstarter
Barracuda is beter dan Caviar?

• Xsion
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-01 09:47
allebei goed

Verwijderd

Topicstarter
Hmm.. ik zie net dat de Asus P5W DH Deluxe alleen Crossfire ondersteunt, dus mocht ik in de toekomst ooit SLI willen gebruiken valt die af. Abit AB9 Pro ondersteunt überhaupt geen SLI.
De Asus P5N32-E SLI lijkt een goede keus, maar die is wel wat prijzig..

Verwijderd

nieuws: 52kW aan voedingen getest

Matbe.com heeft de moed verzameld om niet minder dan 105 voedingen te testen met vermogens tussen de 400 en 1200 watt. Het blijkt dat de kwaliteit van voedingen tegenwoordig erg goed is en dat 500W meer dan genoeg is, zelfs voor de gamende tweaker.

Idd een voeding van over de 500 watt is wat overdreven voor maar 1 graka, en daar komt bij dat het mega veel stroom slurpt!

• Hardcore-Maniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2017
waarom ga je niet voor samsung schijven? zijn erg stil! goede ervaringen mee

• tweakraiser
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:56

tweakraiser

I have such sites to show you

En wat voor geluidskaart wilje gaan gebruiken?
Dit systeemlijktmeer op een game pc dan een pc voor muziekmaken imo. En met de onboard meuk qua geluidsmogelijkheden kom je niet echt ver in Cubase. Denk aan ASIO latency, 24Bit ed.
Ik zou zeggen orienteer je nog even op de markt van geluidskaarten.
Succes

Strava | Webdesign

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
Waarom een P5W DH Deluxe? Je bent veel beter af met een Gigabyte DS4, heeft betere heatpipes en clockt (mede daarom) beter over. Hij is ook nog eens goedkoper (bij Azerty 140,- euro) en gaat langer mee.. 90% van de mensen heeft al de extra meuk die een P5W Deluxe heeft niet nodig, jij waarschijnlijk ook niet ;). Zoals al is gezegd is 600-Watt overkill, een 500-Watts voeding voldoet hier al.
Met het gekozen geheugen kan je tot 3,0GHz overclocken. Wil je verder, zul je toch echt PC6400 moeten aanschaffen (hoewel je je Corsair reepjes nog wel een beetje kunt clocken).
Wacht nog even met je videokaart totdat er duidelijke benchmarks over de 2900XT vs de 8800GTX zijn.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een X-Fi Fatal1ty :)

En bedankt voor de tips tot nu toe

Wat zijn goede voedingen van 500W?

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2007 21:45 ]

• tweakraiser
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:56

tweakraiser

I have such sites to show you

Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 20:53:
nieuws: 52kW aan voedingen getest

Matbe.com heeft de moed verzameld om niet minder dan 105 voedingen te testen met vermogens tussen de 400 en 1200 watt. Het blijkt dat de kwaliteit van voedingen tegenwoordig erg goed is en dat 500W meer dan genoeg is, zelfs voor de gamende tweaker.

Idd een voeding van over de 500 watt is wat overdreven voor maar 1 graka, en daar komt bij dat het mega veel stroom slurpt!
Een 500watt voeding of meer slurpt natuurlijkniet continu 500 watt of meer. Het moet niet gekker worden! Dus je kunt beter ietsjes meer overhead hebben dan te weinig. Tegenwoordig kost die paar watt extra niet zo veel meer.

Er is genoeg te vinden over goede voedingen van 500 watt. Let gewoon goed op de 12v lijn. Die moet constant zijn. Kijk eens naar Enermax voedingen, heb ik goede ervaringen mee.

Strava | Webdesign

Verwijderd

Topicstarter
De Enermax 500W voeding kost hetzelfde als de 600W voeding van OCZ, is meer dan niet beter in dat geval? Uit esthetisch oogpunt past die namelijk erg goed bij de Antec Nine Hundred (Zwart met blauwe fan) :P

Niet dat ik jullie advies in de wind wil slaan. Na wat reviews over de Gygabyte DS4 gelezen te hebben lijkt me dat een prima moederbord. En ik denk dat ik voor de Barracuda 7200.10 ga, 320MB uitvoering. Alhoewel ik nog steeds niet zeker ben over RAID 0, het is misschien sneller maar dat je al je data kwijt bent als er 1 schijf uitvalt vind ik niet zo'n geweldig vooruitzicht. Een externe harde schijf aanschaffen is misschien wel een goed idee.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2007 22:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog een vraagje met het oog op toekomstige games. 32-bit of 64-bit Vista?
Ik vind het nogal vervelend dat met de komst van Vista veel oudere applicaties (zoals sommige spellen) simpelweg niet meer werken, maar omdat dit ook een game-systeem voor de komende 3 jaar wordt wil ik toch met de tijd meegaan

Verwijderd

Topicstarter
Op basis van jullie advies en na nog een paar extra reviews te hebben gelezen ben ik uiteindelijk uitgekomen op dit systeem:

Moederbord: Gigabyte GA-965P-DS4 (Op jullie advies)
Processor: Intel Core 2 Duo E6600
Behuizing: ThermalTake Armor Jr. (Stiller dan 900, koel en mooi om te zien)
Voeding: OCZ Gamexstream OCZ600GXSSLI 600W (Toch maar wel, omdat 500W voedingen ongeveer evenveel kosten en deze qua looks mooi bij de kast past)
Harde Schijf: 2x Seagate Barracuda 7200.10 320GB (Tikkeltje goedkoper dan WD Caviar)
Beeldscherm: 19" Samsung Syncmaster 940BW
Videokaart: 768MB Leadtek GeForce 8800GTX
DVD Drive: Asus DVD-E616A3T
DVD Brander: Asus DRW 1814BLT
Speakerset: Creative Inspire T6100
Koeling Processor: Arctic Freezer 7 Pro
Besturingsprogramma: Windows Vista Home Premium 64-bit OEM
Geluidskaart: Soundblaster X-Fi Fatal1ty
Geheugen: 2x 1024MB Corsair PC5400 667 Mhz

Dat kost alles bij elkaar (bij verschillende winkels + verzendkosten) €1595,- Iets boven m'n budget maar lijkt me toch een redelijke prijs.

• Britske
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-01 18:47
Het is dat je die geluidskaart al hebt, maar anders had je beter voor een Audiophile kunnen gaan, voor het producen.

Verwijderd

Topicstarter
Mja, nu is het een soort middenweg tussen gamen/producen (Ik ben trouwens best tevreden met deze kaart)

Toch nog een paar aanpassingen (ik moet echt knopen doorhakken :P )

Geen Thermaltake Armor Jr. maar een Aerocool Extremengine 3T (Omdat de Armor Jr. helaas te klein is voor de 8800GTX :( )
Toch maar een nForce 680i moederbord in de vorm van een Asus P5N32-E SLI Plus omdat ik niet de mogelijkheid uit wil sluiten in de verre toekomst nog een extra 8800 GTX er bij te prikken.
Pagina: 1